Sjuklig gurami spårlöst försvunnen -> ammoniak?

#1 - 27 juni 2007 17:34
Min mosaikguramihane hade sett hängig/sjuklig ut ett tag och i dag har han varit spårlöst försvunnen :(

Jag har letat efter kroppen överallt där jag kommer åt men kan inte hitta den nånstans. Kan det vara så att han fortfarande är vid liv men mår så dåligt att han bara ligger nånstans och trycker?

De enda stora fiskarna som bor i akvariet är honan och två mellanstora siamensis. De andra fiskarna är 10 fembandsbarber, 10 kilfläcksrasboror och så ett stim dvärgbotior. Kan dessa ha ätit upp hela kroppen under natten? :eek: eller ligger kroppen och ruttnar nånstans där jag inte kan se den?

Akvariet är på 310 liter och filtret är ett Eheim 2226. Kan hans lik ändå förgifta vattnet?
Guest
#2 - 27 juni 2007 21:19
Sa du ett stim Botier? :D
Sluta leta! :p
#3 - 27 juni 2007 21:26
Heh. Botia-party! :D
#4 - 27 juni 2007 21:26
Anettejt skrev:
Sa du ett stim Botier? :D

Sluta leta! :p

Ja men de är ju dvärgbotior. Kan verkligen såna småttingar äta upp ett helt guramilik? Och de äter väl inte upp skelettet?
#5 - 28 juni 2007 11:57
Jag vet inte och skellettet kan försvinna fortare än du tror...

När mitt akvarie var ungt och en praktbotia dog ( efter bara några dagar efter inflyttningen) hittade jag bara två av mina tre botior.

Två eller tre dagar senare fann jag fisken död på botten och efter en ellr två veckor var den helt förmultnad..

Så om du inte hittar den så betyder inte nödvändigtvis att fiskarna har ätit den utan det gör bakterier också... Jag tänkte väl att ett 180 L akvarie måste tåla ett 10 g fisklik....

Om du är dykare kan du ställa dig frågan

Hur ofta ser du gamla döda fiskar på botten eller skelett

Svaret är nästan aldrig....
#6 - 28 juni 2007 12:25
Xul skrev:
Jag vet inte och skellettet kan försvinna fortare än du tror...

Inte över en natt väl?

Xul skrev:
Hur ofta ser du gamla döda fiskar på botten eller skelett

Svaret är nästan aldrig....

Fast det går inte att jämföra de enorma mängder vatten i naturen med några futtiga 100-tal liter. Jag hoppas bara att 310 liter plus mitt filter räcker för att ta hand om de giftiga ämnen som bildas.
#7 - 28 juni 2007 13:18
Personligen skulle jag inte vara orolig. Dog den av någon konstig sjukdom kan du kanske oroa dig lite men...

Att plocka ur döda fiskar är en rekomendation för säkerhets skull och knappast en nödvändighet.. har du dessutom inte hittat den på några dagar spelar det inte så stor roll längre... det är ju inte en säl eller grindval som ligger där och ruttnar precis..

[8D] ta det lungt bara
#8 - 28 juni 2007 17:47
Xul skrev:
Personligen skulle jag inte vara orolig. Dog den av någon konstig sjukdom kan du kanske oroa dig lite men...

Han hade sett skabbig ut med trasiga fenor och de sista dagarna såg han trött och "gammal" (han var dock ganska ung) ut. Eftersom ingen av de andra fiskar uppvisade samma symtom tror jag inte att det var något smittsamt. Hoppas verkligen inte det i fall alla andra har kalasat på liket.

Xul skrev:
[8D] ta det lungt bara

Ska försöka att inte oroa mig för mycket och hålla koll på ammoniaken.
#9 - 28 juni 2007 18:14
Har du tittat utanför akvariet?
#10 - 28 juni 2007 19:53
quarantino skrev:
Har du tittat utanför akvariet?

Näe, det hade jag inte, men nu gjorde jag det. Inget. Fast jag borde ha känt lukten annars.
#11 - 28 juni 2007 22:00
guramisar kan vara bra på att gömma sig då de är sjuka och det är nog främst för att skydda sig från angrepp från sina artfränder som är riktigt brutala mot försvagade fiskar... så de gömmer sig så bra att det kan va näst intill omöjligt att hitta den, jag fick leta i 1 tim innan jag hitta min döda guldgurami!
#12 - 5 juli 2007 16:41
Ja, nu har han varit försvunnen i många dagar (så jag är ganska säker på att han inte längre är vid liv) och det har inte hänt nån katastrof. Puh!
#13 - 6 juli 2007 05:48
OK

Kunde nästan ha satt pengar på detta, så naturen hade sin gång här med....

Skelettet kommer du aldrig att hitta...:)
#14 - 6 juli 2007 07:32
Nej det förstår jag.

Annons