sjukt akvarium?

#1 - 2 maj 2004 19:37
så här ligger det till:
jag har ett 222L akvarium med 5st unga scalarer och 9st kejsartetror, men en av mina scalarer har blivit sjuk ok står vid ytan och "flåsar" häftigt och den verkar även lite stel den har även två sår på vänster hjällock. Flåsandet avtog dock lite när jag flyttade upp inner filtret närmare ytan. De andra fyra scalarerna äter bra och är pigga men deras buksprötfenor har litelite vitt ludd på sig och några av dem har blivit lite kortare... kejsar tetrorna är fullt friska. min teori är att mina scalarer har blivit stressade vid två 50% vatten byten varje vecka. och anledningen till dessa högfrekventa vatten byten är mitt krig mot cyano, dock har deras tillväxt slutat efter att jag tagit bort de snabbväxade flytväxterna.

ph~7.5 0-nitrit k~3 ajaj ska höja

om någon klok person kunde ge mig nå tipps ang. scalarerna vore jag mycket tacksam.
#2 - 2 maj 2004 19:46
Kanske har dina scalarer ett parasit/bakterieangrepp på gälarna...Och svamp.
#3 - 2 maj 2004 19:50
aaah, hur är bästa sättet att få dän svamp angreppet då? har haft i 0,75dl salt.
#4 - 2 maj 2004 20:05
Det kan vara så att fiskarna fått ett parasitangrepp på gälarna till följd av stress, med en efterföljande bakteriell sekundärinfektion-därav såren på gällocken. Förmodligen är också svampen orsakad av stress eftersom den ofta infekterar redan svag fisk. Jag skulle föreslå en temperaturhöjning och medicinering. Ang. salt- där är jag lite osäker...
#5 - 2 maj 2004 20:09
jag har en temp på 26-27 nu, den fisken som drabbats hårdast är även lite mobbad av de andra och håller sig i bakgrunden. vilken medicin ska jag använda då, bactopur?
#6 - 2 maj 2004 20:20
Jag ska inte ge mig in på ngra rekommendationer om saltbad eftersom jag inte känner mig hemma på sånt. Men sök på forumet så får du säkert upp en del bra grejer. Ang medicinering:om det är gälparasiter kan saltbad hjälpa mot både svamp och parasitangreppet(om det inte gått för långt). Annars är det medicinering som gäller för parasiterna. Jag har hört att sterazin kan vara bra..
#7 - 2 maj 2004 20:25
ang. det där med salt så har jag just läst på forumet, tack för tippsen!

Annons