Sjunkande foder/Semester foder?

#1 - 8 juli 2004 01:10
Hallå.
Jag ska på semester och brorsan ska mata firrarna under tiden.
Nu kör jag med Wardleys små Goldfish Pellets, som jag först lägger i blöt i en halvtimma och sedan pressar ur luften ur innan jag slår i. (Detta beror på att mina Slöjstjärtar fick svårt att dyka innan jag fick detta tipset...)
Nå i alla fall. Detta är lite överkurs för brorsan.

Jag har tidigare låtit honom ge firrarna algtabletter och det har funkat under kortare perioder. Nu har jag dock köpt lite nya firrar som inte riktigt får chansen att komma åt algtabletterna, plus att guldisarna har en förmåga att lyckas peta under tabletterna under allt möjligt i akvariet så att ingen alls kommer åt dem.

Jag ska nu köpa något nytt foder och vill ha ett som sjunker men samtidigt inte är i tablettform.
Var på den lokala Zooaffären och frågade, men jag litar inte för 5 öre på dem längre [:-55], plus att de inte var säkra på vilka foder som sjönk.

Så nu frågar jag er, you good people, vad rekommenderar ni?
Fråga 2: Sådana där vita färdiga, snäckformade semesterfoderklumpar som de säljer... ehhh... är de lika kassa som det ser ut?

MVH, Susanne
#2 - 8 juli 2004 02:17
Vanlig torrfoder i flingformat måste ju fungera. Lätt att ge fiskarna med.

Svar på fråga 2: De är sämre än de ser ut. Bättre då att lämna fiskarna helt utan mat en vecka. De klara det bra, om de bara fått bra matning veckan innan (inte mycket mat, utan lagom, normalt).

Annons