sjunkande vattennivå i filtret?

#1 - 24 mars 2009 09:14
i mitt guppyhotell finns inte mycket vatten kvar i filterhuset,spelar ingen roll att jag fyller på vatten,i själva karet är det fullt å det blir fullt i filterhuset då pumpen stängs av,så fort pumpen startar sjunker nivån igen,det fungerar ju å så men det ska ju inte vara så, vad är fel?:confused:
#2 - 24 mars 2009 09:47
Är det ytterfilter? Var den vattenfylld till max i början? Har du läckage?
#3 - 24 mars 2009 10:09
nej inget ytterfilter utan filtret sitter längs med hela bakväggen inuti akvariet,ett stort filter i förhållande till karet,det är flera olika kamrar som man ser när man öppnar den heltäckande rampen,inget läckage,är mer att då pumpen startas sjunker nivån i pumphuset å höjs inne i akvariet
Bilagor:
#4 - 24 mars 2009 10:14
doppingen skrev:
nej inget ytterfilter utan filtret sitter längs med hela bakväggen inuti akvariet,ett stort filter i förhållande till karet,det är flera olika kamrar som man ser när man öppnar den heltäckande rampen,inget läckage,är mer att då pumpen startas sjunker nivån i pumphuset å höjs inne i akvariet

Då tror jag att du har fått förstoppning i filtret hehehehe alltså att den är smustig eller att en viss filtermedia stoppar flödet i kamrarna. Oftast brukar det vara filtervadd som blir smutsig och täpper till eller för finmaskade kuber osv. Kolla upp det.

/Darek
#5 - 24 mars 2009 10:19
har bytt vadden men måste då kanske byta ut filtermattan åxo,tack för hjälpen
Bilagor:
#6 - 24 mars 2009 10:32
hjälpte,bytte mattan mot en ny så nu är vattennivån full i pumpen,var "förstoppad" fast var bara 2 veckor sen rengjordes
#7 - 24 mars 2009 12:05
doppingen skrev:

Varsågod, skönt att det löste sig :)
Det kan vara så att du hade massa "skit" i vattnet eller att vadden är för fin om man säger så.
/Lycka till
#8 - 24 mars 2009 12:18
doppingen skrev:
hjälpte,bytte mattan mot en ny så nu är vattennivån full i pumpen,var "förstoppad" fast var bara 2 veckor sen rengjordes

då har du förmodligen för hög belastning på karet, för mycket fisk,
för mycket mat, eller nått annat som producerar mycket skit.

dvs för mycket skit kommer in i kammaren, och då blir det stopp.

.
#9 - 24 mars 2009 13:23
nja! en massa pyttesmå äppelsnäckor å 25 1 cm ancistrusar är där i,trodde inte de skitade ner så mycket,mycket skit i vattnet är nog inte då vattnet är kristallklart
#10 - 24 mars 2009 13:38
doppingen skrev:
nja! en massa pyttesmå äppelsnäckor å 25 1 cm ancistrusar är där i,trodde inte de skitade ner så mycket,mycket skit i vattnet är nog inte då vattnet är kristallklart

Testa då med att köra utan filtervadd och kolla om du får bättre "livslängd"

/Darek
#11 - 24 mars 2009 15:26
doppingen skrev:
bort med vadden och använd endast grov matta! så kör jag i mitt aquatic nature (typ guppyhotell) och jag får kristallklart vatten och behöver ALDRIG rengöra filtret;) (pumpen måste rengöras ett par ggr/år dock)
#12 - 24 mars 2009 15:29
ok! ska prova med det fast jag har haft kristallklart vatten hela tiden sen start,var bara nu det blev problem med filtret,fast klart ändå så vadden behövs väl inte då
#13 - 24 mars 2009 15:34
doppingen skrev:
ok! ska prova med det fast jag har haft kristallklart vatten hela tiden sen start,var bara nu det blev problem med filtret,fast klart ändå så vadden behövs väl inte då
det fina är att du kan låta filtret vara helt ifred istället för att då och då riva upp det och rubba nitrifieringen!
#14 - 24 mars 2009 15:50
OK tack för hjälpen,ska göra så
#15 - 26 mars 2009 21:37
äpplesnäckor belastar vattnet MKT mer än man kan tro, riktiga lortgrisar.
#16 - 26 mars 2009 21:40
ok,fast de är små högst 5mm de största men det klart så är de nog ca 100 st åxo

Annons