ska byta akvarie från ca 100 liter till 375..hur går ja till väga

#1 - 18 december 2010 13:11
hej..
började med akvarie för ca 3 månader sen och hittills har allt gått jättebra..har en vän som har ett på 375 liter och tappat sugen helt..deras biotop ä helt förstörd av sprängningar och vattnet har bleve dåligt..de ä fullt me alger i vattnet och han orkar inte längre..han har 3 st ancistrusar och en hel del coridoras som ja gärna vill ta över men nu till frågan...jag har jättefint vatten i mitt och friska fina fiskar och vill ju flytta till större men hur går jag till väga med den processen??..ska ja totalrengöra å sen när de ä inrett fylla på med crystal water el förberedning..snälla hjälp mig

Tack
#2 - 18 december 2010 14:28
Hej!
Kul att uppdatera dig till ett större kar. Hur länge har det karet stått igång?

375l kan se skitigt ut men filtret innhåller nyttiga bakterier som är bra att ha kvar :) Beroende på hur länge h*n haft sitt igång :)

Jag kan berätta hur jag gjorde när jag bytte från 225till 720L
Flyttade alla fiskar till en plastbalja (ett intterfilter och doppvärmare och så lite rötter i baljan så de kände sig trygga, de fick stå i badrummet.)

Rengjorde 720L karet och sen hade jag i sand och inredningen som jag ville ha det. Fyllde på med vatten från mitt 225l direkt in i mitt 720L.
Öppnade ytterfiltret och geggade ner gojset som finns där (bakterierna) direkt i karet. fyllde på med resterande vatten från kranen och hade i easylife filtermedium. Vattnet vart grumligt och det tog ca 2 timmar innan det vart klart igen.
Det tog en halv dag att göra detta och under tiden bodde fiskarna i baljan i badkaret. Funkade toppen!
Flyttade över fiskarna till 720l och det var riktigt kul att se hur mycket de verkade tycka om karet :)

Easylife är ett bra medel att ha ikaret :)
En tråd om det
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119853

Lycka till och uppdatera gärna! med bilder *nyfiken*
#3 - 19 december 2010 10:45
hej å jätte tack för ditt svar!
de va en bra ide men de jag ä lite rädd för ä att de andra fiskarna bott i deras egna dåliga vatten och så ska dom flytta in till mitt..vi har bättre vatten i stan än de på landet här..hur ska ja introducera vattnet till dom nya..

Ska komma me lite bilder när de hela sätts i rullning..:) hans kar har stått i några år..
Bilagor:
#4 - 20 december 2010 11:49
Enkelt, du kan ha två baljor, fyll hälften med deras vanliga vatten och sen hälften med ditt, på så sätt vänjer de sig medans du håller på med karen. :)
Fikar är mer tåliga än vad vi tror :)
#5 - 20 december 2010 12:24
tack nubi du ä en pärla..då ska ja bara börja att planera..

mvh pernilla
#6 - 20 december 2010 12:28
pernilla78 skrev:
tack nubi du ä en pärla..då ska ja bara börja att planera..

mvh pernilla

Alltid kul att hjälpa till. Glöm inte att lägga upp bilder :)
#7 - 20 december 2010 12:34
ska uppdatera från början te slutet ;)
#8 - 20 december 2010 12:37
pernilla78 skrev:
ska uppdatera från början te slutet ;)

Har du en egen tråd på karet eller uppdaterar du den här?
#9 - 20 december 2010 12:39
Nubi skrev:
Har du en egen tråd på karet eller uppdaterar du den här?

Jag röstar på en ny egen tråd under projekt så är det inte så styrt vad som skrivs i tråden utan man kan drifta allt möjligt om karet där:)!
#10 - 20 december 2010 12:40
ansjo skrev:
Jag röstar på en ny egen tråd under projekt så är det inte så styrt vad som skrivs i tråden utan man kan drifta allt möjligt om karet där:)!

:) +1
#11 - 20 december 2010 12:41
skulle tro att den största faran med fiskarna i det större karet är att de är vana vid ett annat PH värde
än ditt lilla som verkar vara i bättre skick. skulle inte bli förvånad om det är så att 375L har ett PH som
är klart lägre än ditt.

PH chock är inget kul för fiskar.

om du har möjlighet, skaffa en liten skitbalja från IKEA eller liknande, fyll med gammalt skitvatten
från 375L, och sedan så tar du och byter någon liter eller två varje timme från morgon till kväll,
och då menar jag vatten från ditt lilla kar, sedan på kvällen koppar du ner fiskarna i ditt lilla kar.

dagen efter börjar du med det som NUBI beskrev....bör vara klart framåt 15 tiden......

.
#12 - 20 december 2010 13:14
tack så mycket för era svar..ja ä lite rädd för att fiskarna me har ett bra mye lägre ph än mig så de får nog bli i balja å sakta introduceras me mitt..så tack kensa å nubi:)

eftersom ja ä grön så vet ja inte hur man startar trådar men ja ä helt på de me..kul me lite nya ansikten å ideer,,,hur går ja till väga..

tack pernilla
#13 - 20 december 2010 13:17
Den projekttråden kan du lika gärna starta nu, så får du allt samlat på ett ställe. Länka även mellan den här tråden och den nystartade så kan man börja läsa här med om man vill:).
Bilagor:
#14 - 20 december 2010 13:17
pernilla78 skrev:
tack så mycket för era svar..ja ä lite rädd för att fiskarna me har ett bra mye lägre ph än mig så de får nog bli i balja å sakta introduceras me mitt..så tack kensa å nubi:)

eftersom ja ä grön så vet ja inte hur man startar trådar men ja ä helt på de me..kul me lite nya ansikten å ideer,,,hur går ja till väga..

tack pernilla

Gå in på forum -projekt-posta nytt ämne. Enkelt :)
#15 - 20 december 2010 13:25
edit nummer 2

för säkerhets skull, spring / jogga / kör / gå långsamt (vilket som passar bäst) ner till
akvariebutiken och köp följande:

1) Dropptester för nitrit (OBS DROPP tester, stickor är skit)
2) En burk med nitrivec (eller liknande) [SIZE=3]EDIT....TOXIVEC menade jag,,,,SORRY[/SIZE]
3) En burk med flytande bakteriekultur
4) Tålamod

Den sista är det inte många som har, men det är extremt viktigt att
man har detta på lager hemma.

Om dom har det, så köp en kur mot akvariehybris oxå.
Min egen personliga kur heter Cecilia, stoppar de värsta idéerna.
När jag startade om denna hobbyn efter några års vilande, så gick
jag från 1 kar till 11 inom 18 månader....nu nere i mer "normala" 4 st
(men planerar fler utan "regingens" vetskap.....)

.
#16 - 20 december 2010 13:29
Kensa skrev:
för säkerhets skull, spring / jogga / kör / gå långsamt (vilket som passar bäst) ner till

akvariebutiken och köp följande:

1) Dropptester för nitrit (OBS DROPP tester, stickor är skit)

2) En burk med nitrivec (eller liknande)

3) En burk med flytande bakteriekultur

4) Tålamod

Den sista är det inte många som har, men det är extremt viktigt att

man har detta på lager hemma.

Om dom har det, så köp en kur mot akvariehybris oxå.

Min egen personliga kur heter Cecilia, stoppar de värsta idéerna.

När jag startade om denna hobbyn efter några års vilande, så gick

jag från 1 kar till 11 inom 18 månader....nu nere i mer "normala" 4 st

(men planerar fler utan "regingens" vetskap.....).

Hahaah!! så sant såååå sant, men du skickar till fel person! Du ska posta inlägget till icehacker!! Han behöver ngn annan än Nubi som säger åt honom att ha T Å L A M O D.
:D
#17 - 20 december 2010 13:32
Är inte nummer 2 & 3 samma sak:)?
#18 - 20 december 2010 13:32
nu har ja startat upp...hihihi...tror ja ett eget som finns under projekt som ni kan följa...

tack!!
#19 - 20 december 2010 13:34
tack men de sista ä ett helsoke då en vill ha allt direkt..men detta ä ett perfekt projekt för mi utan tålamod..går man för fort fram sitter man där me nån växt teslut så...de ska inhandlas
#20 - 20 december 2010 13:38
ansjo skrev:
Är inte nummer 2 & 3 samma sak:)?

jo, det är klart det är.....mitt fel...menade TOXIVEC (eller liknande)

jag editerar.....

.
#21 - 20 december 2010 16:31
ville bara tala om att mina scalarer lägger ägg...igen....måste bara skratta då killen ja ska köpa akvariet ifrån tyckte att de va fööör rent men nu skrattar ja bara då dom lägger bladet fullt..ska man låta en lampa lysa el släcka helt...hört att dom äter upp äggen ändå..va tror ni fiskvänner;)

Annons