Ska byta till ytterfilter. Vad ska jag ha?

#1 - 17 oktober 2010 10:30
OK. Nu får det vara nog. Efter decennier av motsträvighet är det dags att ge upp och skaffa ytterfilter. Har tröttnat på detta ständiga söl och klafs och stök med innerfilter.:p

Jag har ett 220 liters kar med ett 20-tal småtetror, 6 fembandsbarber, 16-17 pansarmalar och 1 otto.
Så, vad ska jag ha? Vad är bra vad är dåligt? Vad vill man eftersträva?
Alla tips och idéer är välkomna!:)

(Givetvis ska jag in till min akvariehandlare och be att bli suited up, men tänkte kolla läget lite här först.)
#2 - 17 oktober 2010 14:25
fluval 405 kanske?
#3 - 17 oktober 2010 14:29
Eheim 2217.
#4 - 17 oktober 2010 15:21
OK. Nu får det vara nog. Efter decennier av motsträvighet är det dags att ge upp och skaffa ytterfilter. Har tröttnat på detta ständiga söl och klafs och stök med innerfilter.:p

Jag har ett 220 liters kar med ett 20-tal småtetror, 6 fembandsbarber, 16-17 pansarmalar och 1 otto.

Så, vad ska jag ha? Vad är bra vad är dåligt? Vad vill man eftersträva?

Alla tips och idéer är välkomna!:)

(Givetvis ska jag in till min akvariehandlare och be att bli suited up, men tänkte kolla läget lite här först.)

Jag är skeptisk till vad akvariehandlare säger gällande sådanna saker, de säger ofta det filter som de tjänar mest på, (inte sagt det dyraste). Rent krasst dock så kan det nästan inte gå fel med antingen eheim eller fluval, själv föredrar jag eheim då jag aldrig haft strul med dem, hört många som säger att flåset försämras mycket fortare på fluvals filter.

Jag hade satsat på antingen ett eheim 2028 eller som anders sa, 2217.
#5 - 17 oktober 2010 16:54
Tackar för tipsen!

Är det bäst att överdriva kapaciteten eller ska man gå på de literangivelser som står i beskrivningarna?

Jag har aldrig haft ytterfilter förr och är superpetig vad gäller oljud. Väsnas de? Jämfört med t.e.x. ett gammalt Eheim innerfilter?
#6 - 17 oktober 2010 16:59
Tackar för tipsen!

Är det bäst att överdriva kapaciteten eller ska man gå på de literangivelser som står i beskrivningarna?

Jag har aldrig haft ytterfilter förr och är superpetig vad gäller oljud. Väsnas de? Jämfört med t.e.x. ett gammalt Eheim innerfilter?

det är aldrig fel att överdriva ;) Desto mer du överdriver ju mer sällan behöver du rengöra krasst set.

Oljud??? med ett ytterfilter? Om vi säger så här. Mitt Aquael 200l/h powerhead låter mer än mitt Eheim prof2 2026 ;)
#7 - 17 oktober 2010 17:11
Jag är trött på klyddet med ytterfilter och risken för läckor. Jag har ett kar med ytterfilter(2 st Tetratec 1200) och ett med innerfilter(Eheim 2252 samt Fluval2plus som jag bara har vadd i, detta filter rengör jag en gång per vecka) och gillar skötseln av det med innerfilter bäst. Däremot är ytterfilterna tystare än innerfilterna.
För att göra ytterfilterkaret lite lättare i skötseln så har jag skippat finfiltert inuti(den mekaniska filtreringen) och flyttat den funktionen till en petflaska med vadd i kopplat till ett powerhead.
#8 - 17 oktober 2010 17:12
Låter strålande! (Har just suttit och glott lite på Youtube-videos som enbart handlade om hur tysta Eheim 2217 är.:))

Apropå rengöring: vilka intervaller talar vi om med t.e.x. föreslagna modeller? Återigen, jag har ingen aning!
#9 - 17 oktober 2010 17:13
Oooh, och så skrämdes jag genast av flygrc! Jag är ju jätterädd för läckor, har aktat mig för ytterfilter i alla år pga det. Och nu säger du att min rädsla är befogad alltså...?!
#10 - 17 oktober 2010 17:18
Det är klart att det innebär en extra risk att leda vatten utanför akvariet. Men eheim är en av de säkraste märkena och läcker väldigt sällan. Installerar man det rätt ska det inte behöva hända något.
#11 - 17 oktober 2010 17:19
Om du ska hålla på att rengöra de biologiska filterna så tycker jag det fungerar bäst med två filter som man skiftar om att rengöra. i ditt fall skulle jag gjort det en gång per månad, dvs var annan månad per filter.
#12 - 17 oktober 2010 17:23
Oooh, och så skrämdes jag genast av flygrc! Jag är ju jätterädd för läckor, har aktat mig för ytterfilter i alla år pga det. Och nu säger du att min rädsla är befogad alltså...?!

Ja jag trodde jag hade koll på mina men grejen är att alla ytterfilter läcker, förr eller senare fast har du dom i en plastbalja så hinner du säkert se det men ha inte dom stående på parketten..

Som sagt, själv håller jag på att avveckla mina ytterfilter.
#13 - 17 oktober 2010 17:37
flygrc skrev:
Ja jag trodde jag hade koll på mina men grejen är att alla ytterfilter läcker, förr eller senare fast har du dom i en plastbalja så hinner du säkert se det men ha inte dom stående på parketten..

Som sagt, själv håller jag på att avveckla mina ytterfilter.

Attans. :( Att de läcker lite förr eller senare, handlar det om o-ringar som behöver bytas ut eller är det nåt värre?

Jag tycker det verkar som om så många föredrar ytterfilter. Finns det några som är villiga att argumentera för och emot här? :)
Bilagor:
#14 - 17 oktober 2010 17:54
Mer plats i karet och större filtervolym med ytterfilter.
Bilagor:
#15 - 17 oktober 2010 18:03
Jag har/haft ganska många ytterfilter (aquael, fluval, tetratec, eheim) och de som har en låg ljudnivå har varit tetratec och aquael! eheim och fluval har ett ganska högt ljud som irriterat mig! Tetratec och aquael har jag dock haft läckage på! Det absolut säkraste filtret upplever jag fluval vara!
Nu har jag dock avvecklat alla ytterfilter och kör uteslutande med egentillverkade filtersystem inuti akvarierna, Det har gett mig knäpptysta akvarier och mer eller mindre helt underhållsfria filter och stabila och välmående akvarier! kommer aldrig återgå till ytterfilter!
#16 - 17 oktober 2010 18:06
Attans. :( Att de läcker lite förr eller senare, handlar det om o-ringar som behöver bytas ut eller är det nåt värre?

Jag tycker det verkar som om så många föredrar ytterfilter. Finns det några som är villiga att argumentera för och emot här? :)

Ja det är oftast o-ringar, viktigt och vårda dom väl. Men vad är väl? vilket är rätt frekvens på att byta? I mitt fall var det ca 18 månader..
Argumentet för ytterfilter är att man ofta får mycket större filtervolym. Har du filter i bakgrunden så löser du det.
#17 - 17 oktober 2010 18:09
åheim skrev:
Jag har/haft ganska många ytterfilter (aquael, fluval, tetratec, eheim) och de som har en låg ljudnivå har varit tetratec och aquael! eheim och fluval har ett ganska högt ljud som irriterat mig! Tetratec och aquael har jag dock haft läckage på! Det absolut säkraste filtret upplever jag fluval vara!

Nu har jag dock avvecklat alla ytterfilter och kör uteslutande med egentillverkade filtersystem inuti akvarierna, Det har gett mig knäpptysta akvarier och mer eller mindre helt underhållsfria filter och stabila och välmående akvarier! kommer aldrig återgå till ytterfilter!

Jag är inne på samma spår nuförtiden, fast det gäller även här att välja rätt pumpar för ljudet skull.
#18 - 17 oktober 2010 18:13
flygrc skrev:
Har du filter i bakgrunden så löser du det.

Hur gör man när det ska bytas/rengöras? Vad har man för slags pump till en sådan lösning? *vetgirig*
#19 - 17 oktober 2010 18:25
Hur gör man när det ska bytas/rengöras? Vad har man för slags pump till en sådan lösning? *vetgirig*

Jag gör inte rent mitt biologiska, däremot det mekaniska.
Man kan ha en variant där man har ppi 10 filtermatta skuren i kuber, den kan man rengöra med häverten när du gör vattenbyte, bara trycka ner slangen och röra runt lite så får du ut en massa gojs.
Sök runt på filter i bakgrunden så kommer du hitta en massa.
Filterpumpen är en vanlig "powerhead"
Typ en sådan, denna ska vara en tyst variant.
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/e54bd50df5ae76d9d74c9900bf765f77/cl/details/cnid/15243fb742bf0ade9.96539197/anid/834490425aa2fb818.89356874/TUNZE%20Recirculation%20pump%20Silence/
#20 - 17 oktober 2010 18:37
Jag föredrar med filterhörn i akvariet har det i mitt 540l och det funkar super jag använder en Aquarium Systems New-Jet 2300 och jag vet att det finns dom som säger att den låter mycket men min är knäpptyst i princip . Om du gör ett hörn som jag har så tar du ju bara upp filter materialet o rengör det vid behov .
#21 - 19 oktober 2010 19:34
Du borde verkligen känna till alla risker med ytterfilter innan du köper och instrallerar ett .
Bilagor:
#22 - 19 oktober 2010 20:00
Misantrop skrev:
Du borde verkligen känna till alla risker med ytterfilter innan du köper och instrallerar ett .

Och jag som trodde att ytterfilter var da shit och alla mästares första val. Saker är alltid mer komplexa än vad man först tror.:)
Men jag för att känna till alla risker behöver jag få information. Så informera mig gärna!:) Dela med dig!:)
#23 - 19 oktober 2010 20:26
Har du diskmaskin bör du nog oroa dig för den först och främst;).
Den största anledningen till läckage på ett ytterfilter är handhavandefel, tyvärr och fördelarna med ett ytterfilter är långt mycket större än nackdelarna.
#24 - 19 oktober 2010 23:03
som ansjo skriver förstår jag inte nedrackningen på ytterfilter, jag har själv 7 st igång och skulle aldrig i h-lvete byta ut dom mot ett innerfilter
#25 - 20 oktober 2010 11:04
Gaffel skrev:
som ansjo skriver förstår jag inte nedrackningen på ytterfilter, jag har själv 7 st igång och skulle aldrig i h-lvete byta ut dom mot ett innerfilter
Problemet/oron som många upplever med ytterfilter är bara den att man tillför en läckagefaktor när man väljer att leda vatten ut ur karet och oron över det tycker jag kan vara befogad även om man har lätt att överdriva den en aning, man blir lätt nojjig, speciellt om man fått läckage själv ett par ggr! Man kan ju som du också vet få till ruggigt effetiva filter utan att leda vattnet ut ur karet! Det finns lösningar för alla och det är bra att såna här saker tas upp i ett forum som detta!

De egentillverkade innerfilter jag använder mig av har väldigt stor filtervolym och behöver aldrig rengöras under filtermattans livslängd (5-10år) och klarar av väldigt hög fisklast om så är fallet! Därför är detta mitt val av filter
#26 - 20 oktober 2010 11:11
typ som att borra hål i röret strax under vattenytan så att häverteffekten avbryts vid ev läckage. nu har inte jag gjort de då jag litar på mina filter o de har inte gjort mig besviken. jag har däremot fyllt på kar o gått därifrån o glömt det o på det sättet fyllt sovrummet med vatten. men det har ju inget med ytterfilter att göra :P
#27 - 20 oktober 2010 14:18
åheim skrev:
De egentillverkade innerfilter jag använder mig av har väldigt stor filtervolym och behöver aldrig rengöras under filtermattans livslängd (5-10år) och klarar av väldigt hög fisklast om så är fallet! Därför är detta mitt val av filter
Tyvärr åheim, men den filterlösningen som du gillar är visserligen kanske effektiv men samtidigt så fruktansvärt skitful, ursäkta ordvalet....att en del akvarieaffärer har dessa är helt OK, men att ha det i ett "vanligt" kar...näää;)!
#28 - 20 oktober 2010 15:02
hannesc skrev:
typ som att borra hål i röret strax under vattenytan så att häverteffekten avbryts vid ev läckage. nu har inte jag gjort de då jag litar på mina filter o de har inte gjort mig besviken. jag har däremot fyllt på kar o gått därifrån o glömt det o på det sättet fyllt sovrummet med vatten. men det har ju inget med ytterfilter att göra :P

om läser lite mellan raderna så låter det som att ett filter oftast börjar läcka av mänsklig "faktor"
Och då håller jag med till 100%
Ett filter börjar inte läcka bara sådär. om du sätter ihop det riktigt och allt ser fint ut, så börjar det inte läcka.
Större chans att man då glömmer påfyllningsslangen i och det rinner över.
Man ska inte hålla på och bända upp nån liten plasthake, eller trycka öronpinnar igenom (rensa) eller nåt sånt.
Gör man rätt så blir det riktigt helt enkelt.

Men så ville du ju ha tips på ytterfilter.
Jag har till mitt 225 liters ett fluval 405, är väldigt nöjd med det. Har detta karet i sovrummet
relativt tyst (dock vaknar jag med kudden på huvudet varje morgon:p)
Detta filtret ska fungera till ett 400 liters, men jag tycker det är lite mkt lovat.
Ett 300 liters är nog max, men det räcker gott och väl till mitt:)

Eheim har jag bara haft på låns, men dom som jag haft är tysta och bra.
Kvalitén är robustare och stabilare, men priset blir ju mer. tycker dock att det är sämre drag i dom.
Men det skiljer bara några 100 lappar så det är överkomligt;)
#29 - 20 oktober 2010 15:28
ansjo skrev:
Tyvärr åheim, men den filterlösningen som du gillar är visserligen kanske effektiv men samtidigt så fruktansvärt skitful, ursäkta ordvalet....att en del akvarieaffärer har dessa är helt OK, men att ha det i ett "vanligt" kar...näää;)!
Joo men haloo du döljer det lika lätt (om du störs av det) som de skrik gröna asfula eheimrören, med rötter och växter;) Om man inte har valt en flådig filtermodul vill säga :p
#30 - 20 oktober 2010 15:41
Man behöver inte ha de fula Eheimrören, det finns andra tillverkare av insug och strilrör;).
#31 - 20 oktober 2010 15:47
ansjo skrev:
Man behöver inte ha de fula Eheimrören, det finns andra tillverkare av insug och strilrör;).
Du missuppfattade nog hela syftet med mina inlägg, jag ville bara redogöra att det finns möjlighet till effektiv filtrering utan att bahöva gå över till ytterfilter om man upplever obehag av att använda ytterfilter, vilket många gör!
#32 - 20 oktober 2010 15:56
Och du missuppfattade nog ursprungsfrågan som löd: [COLOR=black]Ska byta till ytterfilter. Vad ska jag ha?[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR]
#33 - 20 oktober 2010 16:47
ansjo skrev:
Och du missuppfattade nog ursprungsfrågan som löd: [COLOR=black]Ska byta till ytterfilter. Vad ska jag ha?[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR]
Om tråden utvecklar sig och det uppstår andra frågeställningar, vilket det gjorde och då gav jag min erfarenhet av några olika ytterfilter men även möjligheten till andra alternativ! Lägg ner nu ansjo skriv din åsikt och förslag istället!
#34 - 20 oktober 2010 16:48
Har jag inte gjort det då? Tillbaka till topic kanske?
#35 - 22 oktober 2010 22:13
Hej igen!
Läser med iver alla era åsikter både om ytterfiltrets vara eller icke vara och tips, råd och förslag på märken och modeller av ytterfilter.

Helt riktigt att jag startade tråden med en bergfast övertygelse om att det skulle bli ett ytterfilter nu, men under diskussionens gång har jag insett att jag vet så lite om ytterfilter att för- och nackdelar är varmt välkomna. Så kör på, jag läser och tar till mig allt och grubblar vidare utifrån det!
Guld värt att få höra era erfarenheter. *tackar och bockar*

p.s. åheim: finns det någon bild på ditt omtalade filter? Blir lite nyfiken på hur fult det är...;)
#36 - 23 oktober 2010 14:52
Fluval funkar bra, 405 skulle passa ditt kar.

Har anv. ytterfilter i minst 15år och har aldrig stött på några problem.
Större filtervolym, nästan alla dagens ytterfilter har ett skl. förfilter.
Grövre filtermatta som man enkelt rengör i lite vatten som man tar från akvariet eller bara spolar det rent under kranen.
I dom övriga facken i filtret har man den biologiska reningen som man typ aldrig behöver bry sig om om man sköter förfiltret.

Jag kör Eheim 2217 samt en compact 600l i ett 230l. gömt i en filterhörna http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_slimline.html
Fast jag har lyft upp slimlinen så den inte ligger mot bottenglaset utan står på filtermatta som ligger mot bottenglaset, sätter insugsilen igen så tar den ialf. vatten underifrån typ bottenfilter.
Sen har jag borrat och sågat lite skåror uppe vid ytan så man även får lite ytavrinning.

Har liknande system i ett 600l. fast facken är minimala bara så insug och utblås och en doppvärmare kan gömmas, kör samma sak här med tjock filtermatta mot bottenglaset, fast ingen filtermatta i facket har ytavrinning här också. Om rastert sätter igen med växtdelar så kommer det in vatten ialf.
Kör ena hörnan med ett Eheim 2080 och andra hörnan ett fluval 305 som ska bytas mot ett större filter ev. ett till 2080 eller Fluval 405. Förfilterna sitter redan i pumparna så därför har jag inga i facken i akvariet. Har två fack ett i varje bakre hörn.

Eheim tycker jag gör bra filter och pumpar men nu för tiden verkar det bli lite mycket plock och lull lull på vissa av deras filter också vilket jag personligen inte tycker om, fler saker som kan gå sönder!
2080 som är mitt senaste filterköp är enkelt och rejält inga finesser ska bara rena vatten, men det är dyrt!

Så mitt tips Fluval 405 vill du lägga mer pengar så är det Eheim.
#37 - 25 oktober 2010 19:56
Tack för länken, mkt intressant!

Annons