Ska flytta!

#1 - 20 augusti 2009 15:39
Hejsan hoppsan.
Ska flytta i helgen, till ett hus 500m bort :P Har ett 54L just nu med några växter och 8vuxna+<jäkligt många> yngel i. (5 neontetror och resten platys).

Hur ska man gå tillväga om man nu flyttar? Har tänkt på många olika sätt men har inte kommit fram till något som inte skadar fiskarna/växterna.

Tips, någon?
#2 - 20 augusti 2009 15:56
YPro skrev:
Hejsan hoppsan.

Ska flytta i helgen, till ett hus 500m bort :P Har ett 54L just nu med några växter och 8vuxna+<jäkligt många> yngel i. (5 neontetror och resten platys).

Hur ska man gå tillväga om man nu flyttar? Har tänkt på många olika sätt men har inte kommit fram till något som inte skadar fiskarna/växterna.

Tips, någon?

Fyll över vatten i en hink från akvariet och håva upp fiskarna sen tömmer du akvariet på så vattnet och bär över allt ihopa.
Sen e det bara och hälla tillbaka fiskarna och fylla upp med nytt vatten..
Om du har bra vatten i kranen behöver du troligen inte änns hälla i nått vattenberedningsmedel.
Lycka till!
#3 - 20 augusti 2009 16:13
Se till att filtret inte står stilla för länge då de goda bakterierna behöver strömmande vatten för att överleva. 2 timmar är väl dödsgränsen, det är vad jag snappat upp.
Och gruset i akvariet innehåller också massa bra grejer.
Fiskarna ska vara i en balja och växterna i en annan.
500 m bort är ingen stor flytt om man snackar 54 liter. det kommer gå prima.
Så snabbt som möjligt bara;)
#4 - 23 augusti 2009 09:58
karrokaja skrev:
Se till att filtret inte står stilla för länge då de goda bakterierna behöver strömmande vatten för att överleva. 2 timmar är väl dödsgränsen, det är vad jag snappat upp.

Och gruset i akvariet innehåller också massa bra grejer.

Fiskarna ska vara i en balja och växterna i en annan.

500 m bort är ingen stor flytt om man snackar 54 liter. det kommer gå prima.

Så snabbt som möjligt bara;)

WTF! jag har hört att dom inte borde vara utan vatten mer än 15-20 min
#5 - 23 augusti 2009 10:05
Det är ju så litet att det borde gå att sänka vattennivån till under hälften och ta det under armaen och gå till det nya stället med det. Ställ det i köket eller på sitt rätta ställe och fylla på vatten och sätta i sladden till pumpen jag hade inte orkat håv upp allt men jag är ju slö av mig så.
#6 - 23 augusti 2009 10:07
Jag har en fråga (sorry för lite OT) om man får tex strömavbrott och filtret på så sätt inte kan stå igång, dör alla bakterierna då pga att vattnet inte strömmar igenom eller är det ok så länge det står kvar på samma plats i akvariet?
#7 - 23 augusti 2009 10:18
Ja bakterierna kan dö om det blir strömlöst för länge det är syrebrist som uppstår om cirkulationen försviner.
#8 - 23 augusti 2009 10:32
vargunge skrev:
WTF! jag har hört att dom inte borde vara utan vatten mer än 15-20 min

Ja perkele missade ju att skriva att filtret gärna ska stå i en hink med vatten. för guds skull inte i torra luften, då är det väl ajöss.
Tack vargunge för den kommentaren!

Annons