Ska köpa discus!

#1 - 19 juni 2007 08:23
Hej!

Äntligen så har jag bestämt mig för att köpa discus. Ska bara sälja resten av fiskarna som går i det karet. Karet är på 300l och då undrar jag hur många diskus jag kan ha i karet? Mina favoriter är red melon varianten, tycker att den är så jä"la snygg. Vad är ett rimligt pris på sådanna?
#2 - 19 juni 2007 08:44
Halloj!
Kul att det blir lite Discus i karet!
Man brukar väl räkna, lite löst sådär, med ung. 50 liter per fisk. Så i ditt kar skulle det väl passa med styvt 6 stycken. Pris är ju alltid lite olika beroende på var och vilken kvalitet, och framför allt, vad det är för storlek på dom. Räkna med priser på 250-300:- och uppåt - väldigt mycket, som sagt, beroende på storlek.
#3 - 19 juni 2007 11:06
Ett tips är att börja med kanske 8-10st då diskus är en stimfisk som ung och därefter så kan du göra dig av med dom som du inte vill ha kvar:)
#4 - 19 juni 2007 11:14
Skall du ha riktiga röda meloner så får du nog upp lite till i pris allt bereoende på storlek. :)
#5 - 19 juni 2007 12:11
Ja, både Glenn och Kaj har ju givetvis rätt! Är det ungdjur kan man ju ha några fler för stimmandets skull.
Pris; Jag tänkte mer på hur det brukar vara när man handlar i sin lokala zooaffär... Kan ju vara lite sisådär med storlekar och utbud.

Härliga meloner, Kaj!:)
#6 - 19 juni 2007 13:43
:eek:

Vill ha!

Tack för svaren.

[INDENT]
kaj.p skrev:
Skall du ha riktiga röda meloner så får du nog upp lite till i pris allt bereoende på storlek. :)

[/INDENT]
#9 - 19 juni 2007 14:54
#10 - 19 juni 2007 15:10
Jooo, det är billigt, men dom är ganska små, och såg dom inte lite taniga ut. Måste nog kolla upp dom in rl, för att vara säker på att de är värda priset...
#11 - 19 juni 2007 16:21
Joo det är iofs sant, man vet ju inte vad man får. Och jag håller med att de såg lite sotiga ut.
#12 - 19 juni 2007 17:25
Skickar med en bild på några Super Red Melon. De är ca 6-7 cm nu och jag är riktigt nyfiken på hur de kommer se ut som vuxna :). Tycker det är läckert när även ögonen är röda.
#13 - 19 juni 2007 17:53
Riktigt snygga va de!
#14 - 19 juni 2007 18:01
Hmm Martin Var kommer de ifrån? Ser inte ut som Red melon i allafall. Rött går aldrig över i gult om de inte är foderfärgade. Gult kan däremot gå över i rött när de blir större. Red melon skall vara solid röd med gult huvud och utan stressbars. På den undre av dina ser man stresslinjerna och på den högra verkar det komma pidgeon teckning i pannan. Det kan säket bli fina fiskar men meloner nja. :):)

Här en bild på mina när de kom som 8 cmare
#15 - 19 juni 2007 18:04
Har ni något ställe som säljer discus att rekomendera i stockholm?
#16 - 19 juni 2007 18:37
Kolla http://www.diskusfisk.se/ Det finns också en del privatannonser här, ciklid.se eller på diskusforumet.
#17 - 19 juni 2007 19:05
fougner skrev:
Har ni något ställe som säljer discus att rekomendera i stockholm?

Kolla in annonsen här på zoopet http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=1990&cat=7&limit=views&date=1163354727

De verkar vara riktigt fina :).
#18 - 19 juni 2007 20:26
Åhh................ Nu har jag fastnat för en till, Super blue dimond. Tycker dessa var grymt fina. http://discus.ms/images/new_discus/super_blue_diamond.jpg
#19 - 19 juni 2007 21:48
Mina diskus är sådär blå och fina som på bilden fougner. Köpte dom utav stället som Kaj länkar till och det var schysst pris på dom samt att dom har fin fisk så testa att höra av dig till dom. Rekommenderar dom vamrt!!:)
Bilagor:
#20 - 19 juni 2007 22:11
Laawd Allmighty... Den där länken från Kaj alltså...
Hur länge blev ni sittandes, klickandes på bilderna och med en sträng saliv sakta rinnande nedför hakan?
#21 - 20 juni 2007 03:52
MaxB skrev:

Hur länge blev ni sittandes, klickandes på bilderna och med en sträng saliv sakta rinnande nedför hakan?

Jadu har kollat igenom sidan ett antal ggr, har den faktist sparad som favorit på datan tom:) Grymt snygga fiskar och du ska se dom in real life, albinodiskusarna är från Kaj om jag inte minns fel:)
#22 - 20 juni 2007 18:18
MaxB skrev:

Blir bara nyfiken på hur du reagerar på playboy bilder?
Jag menar det där var ju bara snygga fiskar! :D:D

Mvh
#23 - 20 juni 2007 20:22

Mvh

Jag med men blir mest nyfiken på hur du associerar. :D:D
Sen har jag inget med dessa albinos o göra, mer än att jag köpt några st av dem.
#24 - 20 juni 2007 21:30

Jag menar det där var ju bara snygga fiskar! :D:D

Mvh

När man kollar på "playboy"-bilder är det ju annat än saliv som rinner till...:D
#25 - 24 juni 2007 08:36
en fråga bara.. Går det att köpa typ tre st discus och sen utöka gruppen senare? Jag har hittat några jättefina men han hade bara tre kvar.
#26 - 24 juni 2007 08:42
Går och går, det är klart att det går. Rom byggdes inte på en dag. Vilken storlek är det på dem?
#27 - 24 juni 2007 09:05
små, ca 6-7cm
#28 - 24 juni 2007 09:18
Om du köper fler inom en snar framtid så kan du köpa dem, men blir det inte på ett tag så vete tusan. Jag har inte läst de tidigare inläggen i tråden så noga, men är det första gången som du har diskus skulle jag nog köpa lite större exemplar först.
Sedan är det lite vad man är ute efter, vill du ha riktiga guldklimpar i karet som alla säger wow åt, eller vill du "bara ha" diskusar. Är det det förstnämda du är ute efter så är det dagliga vattenbyten i ett helst tomt kar, mata många gånger om dagen för att sedan se hur de växer och biffar till sig.
Kör du med diskus i ett sällsakpskar så kommer de att växa saktare och inte bli så "biffiga" som många vill ha dem, men de kommer säkert att bli snygga för det.
Nu ska du inte bli rädd för att köpa diskus, men det kommer att kräva lite mer av dig som akvarist då de kan vara lite kinkigare än ett stim neontetror;).
#29 - 24 juni 2007 09:32
Joo tack för svaret. Jag tror nog att jag köper de. sen så ska jag fördöka att hitta några fler. Hoppas jag hittar samma variant.
#30 - 24 juli 2007 12:45
Hej igen.
Uppdaterar lite!
Jag köpte inte de diskusarna jag sa att jag skulle köpa i åvanstående inlägg, Tycker att de var så smala. fast de var ändå på 10cm. :(

Nu har jag snart gort mig av med de övriga invånarna i karet så jag ska snart köpa mina första discus. Men jag väntar nog litet ta till för jag fyller år den 7 augusti så jag hoppas att att jag får lite större plånbok efter det. Jag har kontakt med en kille som ska säljar lite diskus men han har tyvär inte något att sälja förrän om 2 månader. Därimot sa han att akvarielagret här i stockholm har kvalitets diskus inne just nu!
#31 - 24 juli 2007 13:27
fougner skrev:
Hej igen.

Uppdaterar lite!

Jag köpte inte de diskusarna jag sa att jag skulle köpa i åvanstående inlägg, Tycker att de var så smala. fast de var ändå på 10cm. :(

Nu har jag snart gort mig av med de övriga invånarna i karet så jag ska snart köpa mina första discus. Men jag väntar nog litet ta till för jag fyller år den 7 augusti så jag hoppas att att jag får lite större plånbok efter det. Jag har kontakt med en kille som ska säljar lite diskus men han har tyvär inte något att sälja förrän om 2 månader. Därimot sa han att akvarielagret här i stockholm har kvalitets diskus inne just nu!

Snacka med Bosse då han är en hejare på diskus:)
#32 - 24 juli 2007 15:10
Japp, det ska jag fortsätta göra.
#33 - 25 juli 2007 17:32
Så nu har jag funderat klart på vad jag ska ha för diskus i alla fall. Såg idag 6st röd turcose på akvarielagret. Tror nog att jag köper alla dem.
Sen har jag funderat på vad jag ska ha för mer fiskar i karet. Jag har 5st sorgmanteltetror som ska få vara kvar. Sen har jag funderat på något/några par dvargciklider. men Just nu lutar det mest åt 1+3 Ap Baenschi. Har haft ett par förrut och gillar de skarpt. Men sen har jag funderat på denna också:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=177

Crenicichla compressiceps Tror ni att det skulle gå att ha några sådana med diskus?
#34 - 30 juli 2007 11:45
Ingen?
#35 - 30 juli 2007 12:22
Hade satsat på Ap Baenschi då Crenicichla compressiceps vill ha mer strömmande vatten än vad diskus vill ha. Inkan är ju också en mycket grann Apisto.
#36 - 14 augusti 2007 19:57
Uppdaterar......

Köpte idag 7st diskus! Det blev inte röd turkos utan det blev 4st jättefina santarem och 3st pigeon blood. santarem föreldrarna var grymt fina, hoppas att mina kan bli lika fina i färgen som dem.

Undra hur många gånger jag har ändrat mig? men nu har jag i alla fall köpt mina första diskusar. Och Jag ångrar inte att jag köpte någon annan variant!

transporten gick bra och nu är det fart på alla förutom 2st som ligger och trycker bakom pumpen. Hoppas att de vaknar i morgon;) (kan lägga upp bilder)

på dagen idag var jag och kollade i en akvarieaffär här i haninge. De hade 3st diskus inne just nu, 2st gröna diskus och 1 red melon. Den röda var faktiskt fin, den var ca 10cm och var fin i färgen och såg ut att må bra men den hade lite sot i ansiktet och pannan. Jag kollade vad den kosta för att jag tänte kanske köpa den till min grupp. Jag kollade på prislappen..........[SIZE=5]690:-[/SIZE] Kan den kosta så mycket?
#37 - 14 augusti 2007 20:06
fougner skrev:
Jag kollade på prislappen..........[SIZE=5]690:-[/SIZE] Kan den kosta så mycket?

Det finns dyrare;)!
Bilagor:
#38 - 14 augusti 2007 20:30
ansjo skrev:
Det finns dyrare;)!

Joo, det vet jag också men det jag menar är att jag tycker inte att den var värd så mycket. plus att den var lite sotig. Men men, jag tyckte i alla fall att det var dyrt för den fisken. Men det är ju svårt för er att säga någonting om det när ni inte har sett den [:o]
#39 - 14 augusti 2007 20:47
Fougner..! Vad har lite sotprickar för betydelse? Missförstå mig rätt, men om de är spänstiga, feta och välmående är väl några svarta prickar inget att bry sig om?
Mina röda lekmonster har lite sot på näbbarna... och vad gör det?

Hoppas att jag inte framstår som nonchig nu men, det spelar väl ingen roll?
Om du har dom i ett avelsprogram, så bortse från det här inlägget! Vänligen, MaxB:)
#40 - 14 augusti 2007 20:56
MaxB skrev:
Fougner..! Vad har lite sotprickar för betydelse? Missförstå mig rätt, men om de är spänstiga, feta och välmående är väl några svarta prickar inget att bry sig om?

Mina röda lekmonster har lite sot på näbbarna... och vad gör det?

Hoppas att jag inte framstår som nonchig nu men, det spelar väl ingen roll?

Om du har dom i ett avelsprogram, så bortse från det här inlägget! Vänligen,

MaxB:)

Håller med
#41 - 14 augusti 2007 21:04
joo ni kanske har rätt. Men det ända var att jag reagerade på det. Och nej, lite sot gör inget direkt men det kändes bara väldigt dyrt för den diskusen.
#42 - 14 augusti 2007 21:31
fougner skrev:
joo ni kanske har rätt. Men det ända var att jag reagerade på det. Och nej, lite sot gör inget direkt men det kändes bara väldigt dyrt för den diskusen.

Ålrajt, det är en speciell feeling när man köper fisk, och jag dissar inte att du kände som du gjorde (du skall se mig när jag handlar - jag tar gärna håven själv och väljer de fiskar jag vill ha...).:)
#43 - 14 augusti 2007 22:25
Ingen som har Nått snyggt diskus par säljes?
#44 - 15 augusti 2007 10:37
Om du går in på www.amazondiscus.se och kollar i köpes/säljes/bytes tråden hittar du kasnke något av intresse. Du måste dock bli medlem för att glutta där. Du kan ju även höra med robban och matte på http://www.diskusfisk.se/ om de ev. kan plocka kem ett par från stendkert. Men då blir det några 1000-lappar kanske. Vill man ha det bästa kostar det ju där efter.

//Camilla
#45 - 15 augusti 2007 11:25
E medlem på amazondiscus har redan checkat där. =P
Har hittat ett nice par på discus-varberg ^^

Annons