Ska man koka sten innan?

#1 - 17 september 2007 21:01
Jag har plockat lite sten från Uppland.
Stenarna är flinta tror jag och sedan sten från provborrningar från gruvan i Dannemora tror jag..
Är faktiskt osäker. Men i den gruvan så bröt man järnmalm.

OM det nu är järn och flinta går det då att använda i ett akvarium och skall man koka stenarna innan?
Hur länge?
#2 - 17 september 2007 21:09
järnmalm är jag lite osäker på,. låter inte så nyttigt,. men flinta kan du använda sålänge du ser upp för vassa kanter som kan skada fiskarna,. men koka bör du göra ja
#3 - 17 september 2007 21:12
Tycker inte heller järn låter så nyttigt faktiskt. Men jag kan ha fel.
Men det är iallafall balla stenar.. :)

Får prata med far min, han jobba ju ändå i gruvan förr så han borde ju ha koll på vad det är för sten och sånt runt omkring Dannemora.
#4 - 20 september 2007 18:49
Jag tog hem en stor sten jag hittade en gång och kokade den för att vara på säkra sidan men efter ett tag började stenen att "rosta" så där var nog järnmalm i den.

Flinta sten går väl bra så länge den itne har skarpa kanter som fiskarna kan göra sig illa på.
#5 - 20 september 2007 19:09
Ska nog inte lägga i stenarna.. Tog fram en magnet och testade och det satte sig direkt på vissa stenar.. :D
#6 - 20 september 2007 19:25
Hehe. Ska man plocka sten till akvariet, vore nog inte en gruva det førsta valet. :)

Kokning eller inte, tja...jag brukar inte koka några stenar, bara borsta av dom. Och det har fungerat bra hittills iallafall.
#7 - 20 september 2007 20:35
philer skrev:
Jag tog hem en stor sten jag hittade en gång och kokade den för att vara på säkra sidan men efter ett tag började stenen att "rosta" så där var nog järnmalm i den.

Flinta sten går väl bra så länge den itne har skarpa kanter som fiskarna kan göra sig illa på.
kokning har dessvärre ingen effekt utan det räcker att skrubba avden i vatten, innehåller stenen oönskade metaller så går det iallafall inte bort av kokning;)
#8 - 20 september 2007 21:04
Akvariezoohandlaren som jag går till sa att det inte är farligt att det är järn i stenarna iallafall, för växterna behöver ju järn...? Fast om magneten fastnade kan det ju finnas andra okända metaller i, som inte är så bra att stoppa ner i karet.
#9 - 21 september 2007 11:54
åheim skrev:
kokning har dessvärre ingen effekt utan det räcker att skrubba avden i vatten, innehåller stenen oönskade metaller så går det iallafall inte bort av kokning;)

det är lättare att få bort mossa eller nåt annat som är där om man kokar stenen först.
#10 - 21 september 2007 19:09
david87 skrev:
det är lättare att få bort mossa eller nåt annat som är där om man kokar stenen först.
Mossa... jippi den skulle jag behålla och testa att få den att överleva i karet:)
#11 - 21 september 2007 19:35
Jag har väl kokat nån gång,och lika många gånger har jag inte kokat och det har väl inte spelat nån större roll för att alla fiskar lever än idag,det skulle vara på strömmen i sådant fall som har blivet högre.
#12 - 22 september 2007 08:08
Det man kan koka före man lägger i det för att slippa otrevliga överraskningar är juh isåfall rötter.
En kompis fick t ex i någon bakterie som tog död på alla hans fiskar!
Med lite eftersök så visade det sig att det satt fast röttnade fiskdelar långt in i roten som hade sjukdommen, minns inte sjukdommen nu men, mindre trevligt iallafall!
Sedan är det juh alger och skit också som man kan slippa om man kokar rötterna.
Mitt kokningstips ;)
mvh Peter

Annons