Ska precis starta ett 180 liter

#1 - 13 januari 2009 18:05
Hej jag är ny här på zoopet så att alla vet:d,,iallafall igår köpte jag ett 180liter akvarium jag har haft ett 50l akvaruim innan men tröttnade.Jag vet inte hur jag vill ha riktigt typ vilken sand och så så jag skulle vilja ha lite tips.Och så vet jag inte vilka fiskar jag ska men jag är lite inne på nån slags ciklid. Jag vill ha en ciklid som är enkel och får rom lätt för jag gillar att saker händer i ett akvarium annars blir det lite lång tråkigt. Så snälla ge lite förslag .
#2 - 13 januari 2009 18:36
Oj, från 50 L till 180 L... stor skillnad ;) Jag skulle räckommendera någon slags sand med rätt så stora stenar i, blir lättare att tvätta o.s.v. Du kan ju börja med några malar, kanske något stim tetror. Ciklider är inte så lättskötta, möjligtvis Fjärilscikliden då, fast den är inte så stor. Men om du vill ha mycket yngel kan jag verkligen rekommendera guppy, platy och svärdbärare, speciellt svärdbärare. Lycka till ;)
#3 - 13 januari 2009 19:43
De flesta cikliderna är inte alls svårskötta. Och köp inga tetror om du vill ha yngel, det enda som du kommer få se i det akvariumet är isåfall "Rom" "Nu åt tetrorna upp den" "Ny rom" "Nu åt tetrorna upp den igen"

Kan rekommendera:

Palettciklid - Temperament, och kan bli ganska aggressiv vid lek, välj noggrant vilka de ska dela akvarium med.

Blå ciklid - Härlig yngelvård, vacker fisk. Mycket vackrare i verkligheten än på artbeskrivningen på zoopet

Eldbuks ciklid - Häftig yngelvård, men ganska aggressiv och stor, du får planera resten av fiskuppsättningen väl.

Men en fiskuppsättning som jag tror kan passa bättre och bli roligare egentligen:

3 (1 hane, 2 honor) Apistogramma viejita
2 (En hane, en hona) Apistogramma panduro
7-8 Corydoras panda
4 Ancistrus
7-8 guppys (2 hanar, 5-6 honor). Ger bra levande käk, och snyggt högt upp i akvariumet. De andra fiskarna är ju lite mer bottenorinterade.
#4 - 13 januari 2009 19:44
Jag hade svärdbärare förut och vill testa nåt annat det behöver inte vara en ciklid bara den får rom rätt så lätt:) men tack för tipset
#5 - 13 januari 2009 19:45
Tänk på med cikliderna att ha rötter osv som gärna ligger i mitten av akvariumet för att göra en tydlig revirgräns, annars kan det i början bli lite fighter om var gränsen ska gå.
#6 - 13 januari 2009 19:49
JojjeN skrev:
De flesta cikliderna är inte alls svårskötta. Och köp inga tetror om du vill ha yngel, det enda som du kommer få se i det akvariumet är isåfall "Rom" "Nu åt tetrorna upp den" "Ny rom" "Nu åt tetrorna upp den igen"

Kan rekommendera:

Palettciklid - Temperament, och kan bli ganska aggressiv vid lek, välj noggrant vilka de ska dela akvarium med.

Blå ciklid - Härlig yngelvård, vacker fisk. Mycket vackrare i verkligheten än på artbeskrivningen på zoopet

Eldbuks ciklid - Häftig yngelvård, men ganska aggressiv och stor, du får planera resten av fiskuppsättningen väl.

Men en fiskuppsättning som jag tror kan passa bättre och bli roligare egentligen:

3 (1 hane, 2 honor) Apistogramma viejita

2 (En hane, en hona) Apistogramma panduro

7-8 Corydoras panda

4 Ancistrus

7-8 guppys (2 hanar, 5-6 honor). Ger bra levande käk, och snyggt högt upp i akvariumet. De andra fiskarna är ju lite mer bottenorinterade.

är Apistogramma panduro lätt att få rom med eller den andra cikliden???
#7 - 13 januari 2009 19:51
Sarahh skrev:
är Apistogramma panduro lätt att få rom med eller den andra cikliden???

Relativt lätta.

Det är ju inte roligt om det inte blir en liten utmaning, men det är bara tålamod och bra vattenvärden som krävs. :) Och fina är dom.

Däremot ancistrusen är svår att få att INTE lägga rom. :p
Bilagor:
#8 - 13 januari 2009 19:52
Men jojje käkar inte ancistrusen och guppysarna ynglena från apistosarna??

Och äter inte cikliderna ancistrusarnas ungar?
#9 - 13 januari 2009 19:52
Just det ja, glöm inte att bygga massa grottor med stenar och rötter till cikliderna och ancistrusarna.
#10 - 13 januari 2009 19:53
Bowman skrev:
Men jojje käkar inte ancistrusen och guppysarna ynglena från apistosarna??

Ancistrusen kan få för sig att käka rommen, men är 100% säker på att cikliderna kan spöa guppyna om de försöker nåt. ;)
#11 - 13 januari 2009 19:56
okej vad är Apistogramma panduros handels namn?? kan du kopiera zoopet artbeskrivning till mig för jag är inte goldmedlem :)
#12 - 13 januari 2009 20:05
Sarahh skrev:
okej vad är Apistogramma panduros handels namn?? kan du kopiera zoopet artbeskrivning till mig för jag är inte goldmedlem :)

Tyvärr är inte det tillåtet, men sök på google. :)

Azurblå Dvärgciklid är tydligen handelsnamnet, men brukar stå Apistogramma panduro.
#13 - 13 januari 2009 20:11
jag hittar ingen bra fakta där det står hur varmt det vill ha, hur stora det blir och svårighets grad:(/för jag vill inte ha svåra fiskar typ 3 i svårighetsgrat högst
#14 - 13 januari 2009 20:26
Kan avslöja att de max blir 7 cm, lätta i svårghetsgrad, och runt 26 grader.
#15 - 13 januari 2009 20:30
Sarahh skrev:
Hej jag är ny här på zoopet så att alla vet:d,,iallafall igår köpte jag ett 180liter akvarium jag har haft ett 50l akvaruim innan men tröttnade.Jag vet inte hur jag vill ha riktigt typ vilken sand och så så jag skulle vilja ha lite tips.Och så vet jag inte vilka fiskar jag ska men jag är lite inne på nån slags ciklid. Jag vill ha en ciklid som är enkel och får rom lätt för jag gillar att saker händer i ett akvarium annars blir det lite lång tråkigt. Så snälla ge lite förslag .

Ett bra förslag på fisk kan vara röd hongi hört att dem är lätta att få yngel på själv har just nu min hongi hona sina yngel i munnen:d bara det att hannen har varit lite agresiv mot mina golden senaste tiden:p
#16 - 14 januari 2009 06:47
Ett bra förslag på fisk kan vara röd hongi hört att dem är lätta att få yngel på själv har just nu min hongi hona sina yngel i munnen:d bara det att hannen har varit lite agresiv mot mina golden senaste tiden:p

Fast jag tror inte hon var sugen på en bergig malawi biotop. So otroligt tråkgit ser dom karen ut. :p
Bilagor:
#17 - 14 januari 2009 09:55
JojjeN skrev:
Fast jag tror inte hon var sugen på en bergig malawi biotop. So otroligt tråkgit ser dom karen ut. :p

Håller med där, ser lite tråkiga ut, men det är tur att det finns olika tycke och smak iofs!
#18 - 14 januari 2009 11:07
Sarahh skrev:
jag hittar ingen bra fakta där det står hur varmt det vill ha, hur stora det blir och svårighets grad:(/för jag vill inte ha svåra fiskar typ 3 i svårighetsgrat högst

http://www.aquaticcommunity.com/se/ciklider/apistogrammapanduro.php

http://www.akvarielexikonet.se/artregister/fisk/10587-apistogramma_panduro.html
#19 - 14 januari 2009 11:32
Cryptoheros nanoluteus jag hitta den här fisken och tyckte den var fin.Kan ni berätta mer om den för jag hittar inge bra fakta och ifall jag vill ha den vad ska jag ha den med???vilka fiskar asså:D
#20 - 14 januari 2009 12:12
Sarahh skrev:
Cryptoheros nanoluteus jag hitta den här fisken och tyckte den var fin.Kan ni berätta mer om den för jag hittar inge bra fakta och ifall jag vill ha den vad ska jag ha den med???vilka fiskar asså:D

här står lite
http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/nanoluteus.php

någon annan får svara på mer fakta.
#21 - 14 januari 2009 16:24
Köp Guppy, Platy eller svärdbärare om du vill bli garanterad yngel!
#22 - 14 januari 2009 16:53
är det nån annan som vet lite mer om den där cikliden hon skrev sist??
#23 - 14 januari 2009 17:13
Köp Guppy, Platy eller svärdbärare om du vill bli garanterad yngel!

Du verkar inte ta hänsyn riktigt till vad folk verkligen frågar efter?

Hon frågade efter ciklider, och du tipsar om levandefödare??
#24 - 14 januari 2009 18:39
Är den nån som vet lite mer om Cryptoheros nanoluteus eller vet vad jag ska ha med den
#25 - 14 januari 2009 20:34
Hej, Jag startade upp ett 240 liters veckan före jul och ca en vecka efter att jag stoppade i blå ciklider så blev det yngel, så det var inga större problem!

http://www.flickr.com/photos/9014545@N07/3170557413/sizes/l/

http://www.flickr.com/photos/9014545@N07/3192420466/sizes/l/
#26 - 15 januari 2009 06:12
den blir nog lite för stor tror jag men tack endå
#27 - 15 januari 2009 09:45
Tyvärr så vet jag inget om Gul zebraciklid, men finns det ingen annan som kan svara på hennes fråga eller ? Ni tar ju upp massa andra fiskar ,
#28 - 15 januari 2009 13:30
eftersom ingn svara hur Cryptoheros nanoluteus är och så så får jag väl fråga om något annat... Vilken mal äter alger bäst och vad gör pansarmalar ??
#29 - 15 januari 2009 13:43
Ancistrus skulle jag säga. Om du inte vill ha siamesiska algätare då förstås.

Pansarmalar äter överbliven mat på bottnen, dock inga alger
#30 - 15 januari 2009 13:47
finns det nån fisk som äter bajs??
#31 - 16 januari 2009 06:06
jag skulle vilja ha sand som bottenmaterial men det blir ju så skitit man ser ju allt skit så bra då.finns det nån mat som gör bajset vitt
#32 - 16 januari 2009 07:04
Sarahh skrev:

men den bajsar ju också.
#33 - 16 januari 2009 07:06
Sarahh skrev:
jag skulle vilja ha sand som bottenmaterial men det blir ju så skitit man ser ju allt skit så bra då.finns det nån mat som gör bajset vitt

vad dom äter ger olika färger på vad som kommer ut. så ja det finns foder som gör det vitt. vilken vet jag inte och det blir nog också lite ensidigt för fiskarna att bara äta samma alltid.
#34 - 16 januari 2009 07:34
Sarahh skrev:

Nej, ingen sötvattens

Jag har sand, och av nån anledning så ser man knappt skiten ändå
#35 - 16 januari 2009 07:46
det finns iförsig många sötvattensfiskar som äter skit. men knappast i sådana mängder att det försvinner. mina zebrafiskar,fembandsbarb,kilfläckrasbora brukar hugga till om där kommer skit som dinglar ner.
#36 - 16 januari 2009 09:04
Flaxss skrev:
det finns iförsig många sötvattensfiskar som äter skit. men knappast i sådana mängder att det försvinner. mina zebrafiskar,fembandsbarb,kilfläckrasbora brukar hugga till om där kommer skit som dinglar ner.

w00t? När jag frågade det förut så sa minst 10 stycken att ingen fisk åt slam eller bajs, ingen sa att någon gjorde det.

Men isåfall borde det ju finnas många fiskar som kan förhindra< nitrit och vara bra i början av akvariumen?
#37 - 16 januari 2009 10:19
JojjeN skrev:
w00t? När jag frågade det förut så sa minst 10 stycken att ingen fisk åt slam eller bajs, ingen sa att någon gjorde det.

Men isåfall borde det ju finnas många fiskar som kan förhindra< nitrit och vara bra i början av akvariumen?

dom går inte ner till botten och tar bajs och slam och käkar. men om mina fiskar bajsar så flyter det till botten, direkt när någon av stimfiskarna ser det så hugger dom till och tar in det i munnen. ibland spottar dom ut det och biland inte. men dom letar ju inte upp det och tar in det i käften det finns det nog ingen som gör. och så har nästan alla mina fiskar gjort utom bottenlevande.
#38 - 16 januari 2009 17:19
jag hitta en till ciklid kan nån berätta lite om den??[COLOR=#0066cc]Cichlasoma bimaculatum[/COLOR]
#39 - 16 januari 2009 20:24
Den blir över 20 cm och vill ha ett betydligt större akvarium än det du har.
#40 - 17 januari 2009 07:22
Det finns ju även www.ciklid.org som har artbeskrivningar
#41 - 17 januari 2009 07:56
Du behöver inte enbart titta på fiskar från sydamerika, det finns nybörjarfiskar som du får yngel av från Afrika också. En av dem är Prinsessan http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571&SOK=1
Du kan ha dem tillsammans med Ancistrus om du vill. De vill ha mycket grottor. Det roliga med just denna är att när du väl har fått yngel så hjälper de större syskonen till med att vakta de små.

Annons