Ska starta akvarium, behöver lite råd.

#1 - 25 december 2003 09:45
<font face="Verdana"></font id="Verdana"><font size="3"></font id="size3"><font color="red"></font id="red">
Hejsan, jag skall starta ett akvarium. Jag hade ett litet 60 liters eller nått för ett par årsedan, med vanliga akvariefiskar. Den här gången tänkte jag skaffa ett större, Ca 200 - 300 liters. Har några idéer på vilka sorters fisk jag vill ha:

Silverhaj
Blå antennnmal
Flying Fox
Skalare
Praktbotia
Kulfisk
Kampfisk
Svärdfisk
Någon gul fisk, har inte hittat någon som jag vill ha. (tips kanske?)

Tror ni att man kan ha dessa i samma akvarium, passar dem ihop ? Är det för många sorter?
#2 - 25 december 2003 10:59
Din blandning kommer nog inte fungera så bra...
Silverhajen funkar bra, men om jag inte har fel så blir den blå antennmalen väldigt stor, dessutom är den rovgirig.
Flying Fox är inte någe vidare algätare, dessutom har de en tendens att bli griniga och aggresiva.
Skalare & praktbotier funkar bra, men de flesta kulfiskar vill ha bräckvatten, dessutom är alla kulfiskar fenbitare.
Kampfisk kan gå, men det finns risk att den får spö av skalarerna.
Svärdfisk är väl en jättelik saltvattens levande fisk om jag inte har fel?
Om du istället menar svärdbärare så funkar det.

Så välj:
Silverhajar
Skalarer
Praktbotier
Ancistrusar el. pleco

+

Svärdbärare, om det var det du menade.
Gul fisk, nyckelhålsciklid?
#3 - 25 december 2003 11:26
Jag fliker gärna in med mina synpunkter osså,
Silverhajar behöver stor yta för att simma, dom är snabba av sig när dom vill, så dom kommer nog att stressa upp dom andra fiskarna om du väljer sådana.

om du skall ha kampfisk, se då till att bara ha en hanne, annars blir det strid och minst en av hannarna dör.

Kulfisk kan inte has med fiskar med långa fenor (tex. kampfisk) då har du snart en död kampfisk, men kulfisken är bra för snäckutrotning, MEN där har du ju redan botier så strunta i kulfisken.
det finns "sun..nånting molly" dom é gula :)
eller kanske en gul honungsgurami har 2 st, mkt gulare kan du få svårt att hitta...
#4 - 25 december 2003 11:42
Okej, tack för alla goda råd :)
Det blir nog den här blandningen i så fall.

- tigerbarb
- siamesisk kampfisk
- praktbotier
- någon pleco
- svärdbärare
- nyckelhålsciklid
- silverhaj, hoppas att det funkar.
- och kanske oxå några gula honungsgurami :)

Hoppas bara denna blandning fungerar ! Silverhaj och siamesisk kampfisk är det viktigaste :)
#5 - 25 december 2003 12:01
Tigerbarber är också fenbitare, bara så att du vet ;-)
#6 - 25 december 2003 13:48
Nyckelhålsciklider rules :)
Lugna och inte alls bråkiga, ja kanske lite när dom har rom då :)
Handmatar mina med artemia.
Min favofisk helt klart.
#7 - 25 december 2003 20:10
Okej, då får vi skippa tigerbarb oxå.
Nu är det sex olika sorter, är det för mkt för ett 200 - 300 liters akvarium ?

- Silverhaj
- Kampfisk
- Praktbotier
- Pleco
- Svärdbärare
- nyckelhålsciklid ev gul honungsgurami

Funderar på att lägga till en sort, någon blå fisk. Men det kanske blir för många ? Man kanske ska byta ut silverhajen mot en blå sort istället ?
Kommentarer :)
#8 - 25 december 2003 22:14
Det finns ju snygga blåa kampfiskar, både ljusa och mörka. Även mycket vackra blå dvärggurami, dock lite känsliga ibland.
#9 - 26 december 2003 09:06
Jasså, finns det ? Va bra, då kan jag skaffa några sådana i så fall. Annars har jag hört att det ska finnas en fisk vid namn Verduijn's hapalis. Det har verkligen den snygga blå färgen jag vill ha.
#10 - 26 december 2003 09:08
Jag har dvärggurami som är knallblåa, otroligt vackra är dom.
#11 - 26 december 2003 09:14
okej, är dem svåra att få tag i ? Är dem dyra ?
#12 - 26 december 2003 09:15
Fanns då här i stan, dock var dom inte så billiga tror jag betalade 65-70:-/st för dom.
#13 - 26 december 2003 10:54
i stockholm kostar dom ca 100 kr par. antennmal är väl sama fisk som ancitsrus?? tycker att du ska ha såna.
#14 - 26 december 2003 11:13
Jag har själv en blå antennmal och den är cirka 10 cm lång och blir inte mycket större, jag har den i ett 222 literskar och den är det inga problem med. Och det Alva skriver stämmer, den fisk som kallas blå antennmal har det vetenskapliga namnet ancistrus dolichopterus
#15 - 26 december 2003 18:54
okej, den verkar vara en bra algätare. Men pleco fiskarna är nog "snyggare". Får se vad jag kommer satsa på.

Annons