Du har väl ytterligare en parameter att ta i beaktande, strömförbrukning/värmestrålning.
LED ger mycket belysning per inmatad watt, och värmer inte vattnet så mycket.
Mh hänger ofta ? en bit ovanför akvariet så värmer inte vattnet så mycket, men drar mycket effekt gentemot lysrör eller led.
Absolut lite att tänka på. Räknade lite snabbt, 1 krona per kWh x 10h ljus/dag x 30 x 300 w så kostar det ca 90 kronor i månaden bara för lysrampen. Kör man 2 x 70W och 8h/dag landar det på 36.6 kronor i månaden som känns överkomligt. 2 x 70W ger 12200 lumen, är inte det rätt okej?
Kör jag på MH kommer de hänga en bit ovanför vattnet och skulle det höja vattentempen gör det inget. Hur det blir med rumstempen är väl lite sämre med på sommaren, blir väl till att vädra extra. På vintern inbillar jag mig att man ändå sparar in nån krona på minskad uppvärmning.
Såå för att sammanfatta:
Ledramp från eBay ca 8000 lumen för 2000 kronor, några veckor leveranstid och elförbrukning på ca 180W. Förmodligen det absolut snyggaste alternativet men blir också minst ljus per krona.
Bygga lysrörsramp, 4 x T5 150cm bör ge ca 20 000 lumen (enligt
http://www.xcen.se/hur-manga-lumen-ger-lysror), 600 kronor armaturer + lysrör + träskiva att skruva upp den i så ca 100 kronor, 220 W förbrukning, stort minus är att man inte får skuggningar från vattenytan vilket jag tycker är himla trevligt, + att det är stort utbud på färgen.
Köpa MH, 2 armaturer kostar 600 + lampor 400 så 1000 kronor där, valbart mellan 13 000-28 000 lumen, elförbrukning från 140W + för att här kommer det bli skuggningar då det bara är två lyspunkter.
Just nu lutar det mest åt MH, det kan jag köpa imorgon och få ordning på snabbt och blir hyfsat snyggt till bra pris (skoj att fixa lite själv också). Är lite lur på att köra 1x70W + 1x150W, då blir det bra med kräm och överkomlig förbrukning. Kan dessutom välja att köra starkare belysning i den halvan där jag tänkt plantera.