Skada i silkonen, fylla i med silikon?

#1 - 6 oktober 2012 21:03
God kväll.

Vi håller på och fyller upp å gör klart vårat nya 300L akvarium.

Till min förtret så såg jag en skada i silikonen på utsidan, dvs fogen mellan glasen. Känner mig rätt nojig men det finns ju även silikon på insidan osv.

Går det att laga genom att fylla i med lite silikon på utsidan?

Bild på skadan:
http://timebandit.dyndns.info/~timebandit/akvarium/IMAG0778.jpg

Tack på förhand.
#2 - 7 oktober 2012 03:01
Det kan du göra, för att sova gott:)!
#3 - 7 oktober 2012 06:30
Sv: Skada i silkonen, fylla i med silikon?

Tack för svar. Gillar inte att veta att det, finns en liten defekt som kanske kanske strular till det.

Kan jag ta vilken silikon som helst att laga med? Har en transparent hemma :-)
#4 - 7 oktober 2012 08:14
Jag hade personligen tagit svart silikon om karet är hopsatt med det, men det är ett rent estetiskt problem;).
Har silikonet du lagar med ingen risk för kontakt med akvariets vatten, behöver det inte vara just akvariesilikon.
#5 - 7 oktober 2012 08:24
Tack igen.

Ingen risk att det kommer i kontakt med vattnet :)
Vill också ha svart silikon men vägrar köpa en hel tub för att fylla i ca 6x3mm :)
#6 - 7 oktober 2012 08:32
Silikon fäster bra på silikon, så det går bra att fylla igen skadan, men var kommer skadan ifrån? Silikon är inte lätt att skada.

Kolla med nageln att silikonet inte släppt från glaset, utan sitter hårt fast.
#7 - 7 oktober 2012 08:38
Azur skrev:
Silikon fäster bra på silikon, så det går bra att fylla igen skadan, men var kommer skadan ifrån? Silikon är inte lätt att skada.

Kolla med nageln att silikonet inte släppt från glaset, utan sitter hårt fast.

Jadu, det undrar jag också! Vi bar akvariet från botten typ och bara placerat det på bänken så det kommer nog tyvärr från affären eller deras leverantör. Gissar på en tillverkningsmiss?
Silikonet sitter fast bra så det är nog ingen fara men gillar verkligen inte att springan inte är helt slät/tät typ.
Detta skall jag ta å fylla igen ifall.
#8 - 7 oktober 2012 09:42
Vadå, är det ett nytt kar som har en skada i silikonet?
Då ska du ju reklamera karet inte hålla på att laga det!
#9 - 7 oktober 2012 09:55
Ja det är ett helt nytt kar. Men om skadan bara är estetisk och lätt kan fyllas igen så gör jag ju hellre det än att tömma akvariet. Blir en jäkla massa jobb för nått som inte påverkar funktionen. Så går det att fylla igen så gör jag det :)
Christer5
#10 - 7 oktober 2012 10:02
Garantin kommer inte att gälla och du kommer tänka på håller det?
#11 - 7 oktober 2012 10:15
Christer5 skrev:
Garantin kommer inte att gälla och du kommer tänka på håller det?

Det med garatin är nog alldeles riktigt. Kanske skall kolla med affären först innan jag gör något då.
Känner mig numera rätt säker på att det håller men vem vet med tiden. Olyckor kan hända ändå visserligen.
Har iaf bra försäkring om det händer nått samt att fogarna har 36 månaders garanti om dem skulle läcka.

Men skall kolla med affären först ändå.
Christer5
#12 - 7 oktober 2012 10:19
Det är ingen bra början med helt nytt kar att silikonet inte är bra,skulle nog ha bytt ut det mot ett nytt,men det är jag det:)

Känns nog bra även om det är förenat med en hel del jobb.
#13 - 7 oktober 2012 12:44
Nu är jag återkommen från affären. Tog bilder å visade. Då det är ca 2mm djupt och 3mm brett och silikonen på insidan och övrig silikon mellan glasen är OK så bjöd dem på svart akvariesilikon. Glaset är ändå 8mm tjockt så det blir 75% bra fog då det bara är utsidan till som är skadat.

Tyckte också att jag skulle tömma ut ca 50% av vattnet för att minska trycket i akvariet när jag tätar.
Han förstod att jag helst ville slippa byta akvariet vilket kanske alltid är bäst men garatin är inte påverkad nu iaf. Är faktiskt nöjd.

Blir det en läcka ändå så har jag ju 36 månaders garanti samt försäkring även om det inte är roligt med en massa vatten på golvet.

Nä, man skall vara positiv och allt kommer bli kanon! ;)
Christer5
#14 - 7 oktober 2012 12:47
Bra då har du hittat din lösning på problemet:)
#15 - 7 oktober 2012 13:00
Christer5 skrev:
Bra då har du hittat din lösning på problemet:)

Japp :)

Tack alla för era kommentarer.

Annons