Skadad fisk. Kan jag göra något?

#1 - 18 oktober 2008 07:24
En av mina fantomtetror har varit skadad i några dagar. Hon har blivit av med en liten bit av "överläppen". Hon har mest stått i ett hörn och gömt sig men jag var inte så orolig eflersom det blev full fart på henne vid matdags.

Men i morse ville hon inte äta något utan bara stod kvar i sitt hörn och "flämtade" :( Ser ut som om hon fått en liten vit prick på skadan.

Vad ska jag göra???
#2 - 18 oktober 2008 07:57
Du är säker på att det är en mekanisk skada? I så fall är det svamp som kommit i såret.

Annars skulle jag nästan tro att det är munröta, dvs en form av columnaris.

Bägge går att behandla med medicin, men rationellare är att avliva och ersätta tetran - medcinen är många gånger dyrare än en ny tetra.
#3 - 18 oktober 2008 08:09
Tror att det är en skada men vet inte hur munröta ser ut. En liten bit av läppen hade lossnat och hängde och dinglade ett tag. Innan skadan var hon väldigt ettrig mot dom andra tetrorna trots att hon är minst vilket fick mig att tro att hon blivit skadad. Är munröta smittsamt?

Vill ju helst slippa avliva men....ja, jag vet inte... :(
#4 - 18 oktober 2008 08:34
Hjälp...läste nyss om columnaris och att det är jättesmittsamt! Vet inte vad jag ska göra. Har bara haft akvariet i några veckor. Även om jag avlivar den nu kanske andra har blivit smittade. Vill ju inte bli av med alla fiskarna. Fast det kanske är svamp (hoppas). Vet inte hur medeciner skulle påverka mina räkor och snäckor... (lite lätt panik)
#5 - 18 oktober 2008 08:39
Som Azur skriver är det säkrast att ta bort tetran, även om skadan kommer från tex en strid mellan två individer. Så ta det säkra före det osäkra och ta bort tetran, antingen till ett eget litet kar eller ta bort den helt.
#6 - 18 oktober 2008 09:57
Det närmaste jag kommer ett extra kar är tyvärr en glasburk på kanske 2 liter. Så det blir nog avlivning (suck). Men det är väl sånt man får räkna med när man skaffar akvarium.

Tror när värsta paniken lagt sig inte att det är columnaris...men fisken mår ju helt klart dålig...känns tråkigt bara...med sin tuffa attityd var hon lite av en favorit :(
#7 - 18 oktober 2008 11:16
Fånga in den var ju lättare sagt än gjort...det blev en himla fart när jag kom med håven. Får fortsätta försöka...
#8 - 18 oktober 2008 13:48
Annars måste inte föremålet fisken ska ner i som karantän vara av glas, kör med dubbla håvar.
#9 - 18 oktober 2008 18:09
Gaffel skrev:
Annars måste inte föremålet fisken ska ner i som karantän vara av glas, kör med dubbla håvar.

Ja en till håv hade inte skadat. Fick tag på henne till slut i alla fall. Just nu är hon faktiskt i burken [:o] Fyllde den med vatten från akvariet, lite sjösten i botten och en bit av en växt. Hon får stanna där över natten så får jag ta mig en ordentlig titt i morgon och ev flytta henne till en hink.

Behöver jag ha en pump i hinken i så fall?
#10 - 18 oktober 2008 18:28
Det kan vara en klar fördel, om inte annat för att syresätta vattnet.
#11 - 18 oktober 2008 18:32
Kan det räcka med en syresten? Den ger ju i alla fall lite ytrörelse.
#12 - 18 oktober 2008 18:37
Jadå, så länge tills du vet mer vad som ska göras...
#13 - 18 oktober 2008 18:43
ok...tack så mycket för hjälpen :)
Blir väl en tur till affären imorrn...
#14 - 19 oktober 2008 08:31
Tyvärr blev varken medicinering eller avlivning aktuellt. Fisken dog i morse medan jag fortfarande velade. :( Borde väl ha avlivat direkt men det är ju svårt att ge upp hoppet när det gäller en av dom allra första fiskarna...

Tror jag ska skaffa en liten pump så att jag kan använda en hink till behandling och karantän om det skulle bli problem i framtiden. Har tyvärr inte plats för ett speciellt karantänsakvarium.
#15 - 19 oktober 2008 09:59
Nej!

Upptäckte att ena hanen hade en utstående prick vid stjärtfenan och stod och flämtade. Var för slö för att undvika håven och är nu i en hink i väntan på avlivning :(. När jag stirrade på dom andra fiskarna såg jag att en hona som haft lite bleka fenor hade en vit utsående prick mitt på sidan så nu är hon också i hinken [B)]

Är det columnaris tror ni?
Är det dags att behandla hela akvariet nu eller är det bara att ge upp?

Fortsätter tråden under sjukdomar...
Bilagor:

Annons