Skadad koi.

#1 - 9 augusti 2010 16:58
För ett par veckor sedan upptäckte jag att en av mina koiar hade fått skador på ryggen. Det troliga är väl att en fiskmås eller liknande har attackerat den. Finns det något jag kan göra eller är det bara att vänta och se? Fisken är född 2001 och är 45 cm lång. Dammen är på 5 kubik, pH = 6,5, KH =1, NO2 = 0. Koien äter som vanligt och beter sig normalt. Jag har ytterligare 6 koi-karpar och c:a 20 guldfiskar i dammen. [:(]

Wolfgang.
#2 - 9 augusti 2010 19:38
har den några öppna sår? jag kan inte se nåt på bilden isf finns de lite olika saker du kan göra.... beter den sig normalt, äter normalt och simmar normalt så kan du glatt lägga i den igen... men ha uppsyn om de skulle ändra sig den närmsta veckan... kan ju bara varit att den fått sig en törn..
#3 - 9 augusti 2010 20:14
Den beter sig normalt och äter normalt. Allt det mörkröda fanns inte förrut, det måste väl vara blödningar. Den var bara gul och vit innan. Jag misstänker att de mörkare fläckarna är sår. Den går kvar i dammen som vanligt, jag var bara tvungen att ta upp den för fotografering, var lite blyg för kameran och gick ner på djupet när jag kom närmare.
#4 - 9 augusti 2010 20:19
Ha den i ett akvarium för tillfället.
Den kommer att klara sig om du matar den väl. Släpper du ut den i dammen så finns det risker för den att somna in för gott.
Nåväl, mata den med lite mer köttigt foder, Hikari Cichlid Gold eller Hikari Koi.
I det här fallet så vore Hikari Cichlid Gold bäst.
#5 - 9 augusti 2010 20:41
Wolle1950 skrev:
Den beter sig normalt och äter normalt. Allt det mörkröda fanns inte förrut, det måste väl vara blödningar. Den var bara gul och vit innan. Jag misstänker att de mörkare fläckarna är sår. Den går kvar i dammen som vanligt, jag var bara tvungen att ta upp den för fotografering, var lite blyg för kameran och gick ner på djupet när jag kom närmare.
Det där såg inge kul ut, va det nu är den drabbats av...? Det där svarta, har du undersökt det, mig veterligen så blir aldrig sår på fisk svarta, tänker att det kanske är nåt kräftdjur eller parasiter typ och det röda ser ju ut som nån förgiftning som sprider sig längs ryggen eller ett stort hematom!
#6 - 9 augusti 2010 21:03
Oj vad märkligt, förstod inte heller att det lila inte skulle va där så att säga. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag varken är särskilt fiskpatologiskt lagd eller särskilt koierfaren men denna site kanske kan hjälpa: http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en
klicka på "Online Hospital"
#7 - 10 augusti 2010 00:59
Är det bara den och ingen annan det syns något på? Kanske en otrevlig solbränna?
#8 - 10 augusti 2010 06:22
Tycker också det kan vara solbränna.
Brukar drabba vita fiskar mest.
#9 - 10 augusti 2010 07:21
Kramfors skrev:
Tycker också det kan vara solbränna.

Brukar drabba vita fiskar mest.

Sluta skämta, det där med solbränna tror jag inte på. Solbränna får man inte över en natt, och genom UV-filtret har den inte passerat. Alla andra fiskar är friska, de har inte använt något solskyddsmedel. Det vore synd om jag miste min största koi, den är ju "flockledaren".

/Wolfgang.
#10 - 10 augusti 2010 10:44
Solbränna var inte menat som ett skämt. Vattnet som blivit dåligt kanske av någon anledning som syns lättast på ljusa först.
#11 - 10 augusti 2010 12:18
Wolle1950 skrev:
Sluta skämta, det där med solbränna tror jag inte på. Solbränna får man inte över en natt, och genom UV-filtret har den inte passerat. Alla andra fiskar är friska, de har inte använt något solskyddsmedel. Det vore synd om jag miste min största koi, den är ju "flockledaren".

/Wolfgang.

Varför tror du det är skämt.
I klara vatten kan UV-strålningen från solen nå till avsevärda djup.
#12 - 10 augusti 2010 14:14
Jag tror ändå inte på solen, eftersom största delen av dammen ligger i skugga mitt på dagen när solen är som starkast. Jag bifogar en bild av samma fisk från december 2007 så att ni ser skillnaden. Det röd-lila kom över en natt, helt utan solsken. ;)

/Wolfgang.
#13 - 10 augusti 2010 15:33
Det var försök att spåna om vad det kan vara så då blir det funderingar hit och dit. Är ju svårt att riktigt komma på orsaker och sol t ex kan vara en orsak om man har riktig otur ibland.
#14 - 10 augusti 2010 15:59
Solen kan vara boven många gånger,men vad är problemet jag ser inga sår på bilden du har skickat??om det är dem små svarta fläckarna behöver det inte betyda ett dugg att den skulle vara sjuk på nåt vis..
#15 - 18 september 2010 17:52
Hej igen!
Nu har det gått en månad sen jag berättade om min koi. Tillståndet har förvärrats, fjällen står ut på halva fisken. Jag tog upp den för fotografering, den ser riktigt läbbig ut. Trots utseendet så beter den sig normalt och äter normalt som alla andra i dammen. Finns det något att göra eller är det bara avlivning som gäller? [:(] Det var även lite blodigt på plasten efter fisken.

/Wolfgang.
#16 - 18 september 2010 18:08
Wolle1950 skrev:
Hej igen!

Nu har det gått en månad sen jag berättade om min koi. Tillståndet har förvärrats, fjällen står ut på halva fisken. Jag tog upp den för fotografering, den ser riktigt läbbig ut. Trots utseendet så beter den sig normalt och äter normalt som alla andra i dammen. Finns det något att göra eller är det bara avlivning som gäller? [:(] Det var även lite blodigt på plasten efter fisken.

/Wolfgang.

Om den beter sig normalt och inte ser ut att lida är det väl lika bra att låta den leva?
#17 - 18 september 2010 18:09
Kanske prova med att maila till SVA med bild och ev lite annan info? http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fisk/
Lite blod och ser värre ut nu är ju knappast att må bra ävaen om äter.
#18 - 22 oktober 2010 17:01
Gör ett nytt försök att blåsa liv i tråden. Nu har det blivit så kallt att jag har tagit in dammfiskarna i källaren. Har tagit lite bilder på den sjuke Koien. Finns det ingen som har nån bra idé? Om jag inte gör något så kanske koien klagar hos FO (FiskOmbudsman) för att jag inte klarar av att hålla vårdgarantin.[:o]

Jag har kollat på "JBL Online Hospital" men det är inte lätt att avgöra vad det kan vara.:confused:

/Wolfgang.
#19 - 29 oktober 2010 15:07
Du sade att fisken var svullen och att fjällen är resta/står ut? Är det bara under ett begränsat område är det ofta ett angrepp av parasiter. Har du tillgång till ett mikroskåp kan du kanske kolla om det är det "skadan" handlar om? Ta prover (från slemmet). Kan kanske även vara "bukvattensot"?
Rodnaden kan, som det tidigare nämnts vara en solbränna ELLER angrepp av bakterier. Enligt källan jag läser ifrån kan detta bero på dålig vattenkvalité. Kanske skall kolla vattnet också?

Jag hoppas detta hjälper dig något! :(

Källa: http://www.koi-skane.se/Lars_koisida/klubbnytt/koi.helsa.htm

EDIT: Från vad jag såg på videon verkar de resta fjällen vara under begränsat område (baktill). Därför gissar jag ganska starkt på att det är ett parasitangrepp.. Kom rodnaden först? Jag undrar om allt började med dålig vattenkvalité då dessa böjar med det? Du bör verkligen testa vattnet, både i dammen och akvariumet de är i nu? Man vill ju inte att fler skall drabbas.

"Blodsprängda fenor/kropp" är tecken på dålig vattenkvalité, smutsigt eller nedsatt filterfunktion, men även näringsbrist eller stress.

Jag hade en riktigt stor guldfisk (för två år sedan) som hade blodsprängda fenor/kropp. Han verkade må "bra". Akvariumet var nystartat/flyttat så antagligen råkade jag på en nitritpeak eller liknande. Kanske även hög ammonium. Kollade även filtret den dagen fisken dog och det visade sig vara igenproppat filter. Jag var även ny med fiskar då så jag kunde inte tänka mig att det var det. Men gjort är gjort. Sedan dess har jag inte haft några dödsfall (förutom missbildade eller att fadern min tog hand om mina fiskar).

De mörka beläggningarna på fisken bör du även kolla. De ser verkligen fruktansvärda ut. Som sagt, har du tillgång till ett mikroskop så bör du verkligen kolla efter alla möjliga bakterier och parasiter.

Som sagt så hoppas jag verkligen att du får hjälp av den information jag lyckats få fram. Det finns medel mot parasiter och bakterier som din koi antagligen har (se länk).

Mvh Silly
#20 - 30 oktober 2010 09:34
Hur går det med fisken? Något nytt?

Ps: Upptäckte även nu att om man kollar på hans stjärtfena (videon samt första bilden) så ser man att den är något rödsprängd.
#21 - 30 oktober 2010 12:26
[quote=Sillyway]Hur går det med fisken? Något nytt?[/quote]
Inget nytt om fisken.

Vattenkvalité? Har inte märkt några konstigheter med nitrit. Däremot så har har jag lågt pH ( 6 - 6,5 ) i dammen för att jag fyller på med mycket regnvatten. Kanske är det boven i dramat?

Jag fyllde "vinterakvariet" till stor del med dammvatten för att det inte skulle vara så stor skillnad mot vattnet i dammen. Vid varje vattenbyte kommer nu pH värdet att öka. Har också hällt i 5 dl salt / 1000 liter och kör även med UV-filter.

Solbränna har jag väldigt svårt att tro på för att dammen ligger 2 meter norr om huset. Sol morgon och kväll men mitt på dagen ligger största delen av dammen i skugga.

Mikroskop har jag inte, men visst kryllar det av alla möjliga och omöjliga varelser på stenar och växter. Frågan är vad jag skall behandla mot? Inte lätt när jag inte kan ställa en diagnos.[:(]

//Wolfgang.
#22 - 30 oktober 2010 13:01
Du har inte funderat på förslaget i #17?
#23 - 30 oktober 2010 17:33
[quote=erialh]Du har inte funderat på förslaget i #17?[/quote]
Jo, har funderat men mer har det inte blivit.
Frågan är väl vad SVA kan ställa för diagnos utan provtagning på fisken?

Får väl åka in till stan på måndag och se vad det finns för medel mot parasiter och bakterier. Kanske bäst att prova både och när jag inte vet vad det är. För tillfället kör jag bara me 0,5 % salt.

//Wolfgang.
#24 - 30 oktober 2010 19:55
Lider med både dig och fisken när jag läser/ser detta!

Önskar er lycka till
Tommy
#25 - 30 oktober 2010 20:45
Har en känsla av att dom har nog lite större chans att försöka lista ut. Ingen här har ju heller mer än bild att se på. Deras erfarenhet borde vara till ännu större hjälp i att klura på vad det är.
#26 - 31 oktober 2010 14:04
Wolle, jag hoppas att det löser sig i alla fall. Som du skrev tidigare så tvivlar även jag på solbränna. Jag tror mer på bakterier eller parasiter. Du kollade väl in länken jag gav dig? Hoppas att det gav dig något och att du lite lättare kan se vad som är fel (enligt sjukdomstabellen lite längre ned på sidan). Om det är en skinnparasit/bakterie vet jag inte, faktiskt. Kanske skall söka lite nogrannare efter sådan information på nätet? Kanske är Kaliumpermanganat det bästa i denna situation? Detta ämne gavs som förslag på hemsidan jag länkade som en kur mot parasiter (ej vita prick), men alla här kan ju säga att det inte är vita prick som är diagnosen i detta fall. Min mor (som även är något kunnig) gav mig detta som en kur en gång (men det behövdes ej) då fisken antingen blev bättre eller avlivad. Men i alla fall, detta ämne sänker även bakteriehalten i vattnet. Läste även på wiki, att detta är svårlösligt i vatten samt att det färgar vattnet lila. Har du fisken i karantän? Tror nog att det är bäst om du måste behandla din fisk med detta. Men LÄS så mycket om behandlingar med detta som möjligt. Jag kan inget om behandlingen alls då jag aldrig har använt detta ämne.
#27 - 31 oktober 2010 14:20
Kanske är det bästa att ha fisken i karantän, sedan behandla fisken med Kaliumpermanganat i något annat som hink eller dyl.

Efter några sökningar efter detta ämne så skall det tydligen gå att köpa i din lokala färghandel, eller kanske t.o.m K-rauta.
#28 - 1 november 2010 18:10
[quote=Sillyway]Kanske är det bästa att ha fisken i karantän, sedan behandla fisken med Kaliumpermanganat i något annat som hink eller dyl.[/quote]

Någon möjlighet till karantän har jag inte och kaliumpermanganat vet jag inte hur man doserar.
Jag har behandlat hela karet Aquamor 1 ett medel mot bakterieinfektion.

Problemet är bara att medlet dödar bakterier, även de goa i filtret. Så för att försöka klara filtret så kör jag nu med ett filter för 10 000 liter i en hink med 10 liter. Fiskarna får klara sig utan filter i tre dagar. Har endast en liten pump för cirkulation i karet.

/Wolfgang.
#29 - 1 november 2010 18:22
Det finns information om hur man doserar på nätet bara man söker. Vi får hoppas att Aquamor hjälper din stackars koi. Det gör så ont av att se honom så där. :( Du får gärna berätta hur det går med din koi.
#30 - 1 november 2010 18:27
Jag hittade förresten en dosering för ett kaliumpermanganatbad.

Kaliumpermanganatbad
1 g kaliumpermanganat (KMnO4) per 5 liter vatten.
Lös kaliumpermanganatet NOGGRANT i 1 liter hett vatten och blanda med resten av vattnet.
Sörj för god syresättning med en luftpump och en syresten.
Tid: 3 minuter. Ta upp koien omedelbart, om den lägger sig på sidan.

http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/karantan.htm
#31 - 5 november 2010 22:09
Nu har det gått tre dygn med Aquamor behandlingen. Blev lite ammonium ( 0,5 mg/l ) i karet när det gick utan filter. Och den stora frågan Koien? ja, eventuellt lite mindre uppsvälld. Jag får väl ge mig till tåls några dagar till för att veta säkert.
Om det det inte blir bättre så har jag även skaffat lite Kaliumpermanganat som sista åtgärd. Är det någon som har provat det? En sak jag vet om Kaliumpermanganat är att allt blir [COLOR=darkorchid]lilafärgat.:D[/COLOR]

[COLOR=#9932cc][COLOR=black]/Wolfgang[/COLOR].[/COLOR]
Bilagor:
#32 - 7 november 2010 14:50
Vad kul att din koi svarar på behandlingen! Vi får hoppas att han blir bättre. Om det fortsätter gå ner behöver du nog inte använda kaliumpermanganat, eller? Om du måste, tänk på att det är en ganska hård behandling mot fisken och bör endast behandla starka individer. Sen underbehandlingen, ser du att han vänder sig eller mår dåligt på ett livshotande sätt bör du omedelbart ta upp honom.

Kollade du min länk förresten? :P

Annons