Du sade att fisken var svullen och att fjällen är resta/står ut? Är det bara under ett begränsat område är det ofta ett angrepp av parasiter. Har du tillgång till ett mikroskåp kan du kanske kolla om det är det "skadan" handlar om? Ta prover (från slemmet). Kan kanske även vara "bukvattensot"?
Rodnaden kan, som det tidigare nämnts vara en solbränna ELLER angrepp av bakterier. Enligt källan jag läser ifrån kan detta bero på dålig vattenkvalité. Kanske skall kolla vattnet också?
Jag hoppas detta hjälper dig något! :(
Källa:
http://www.koi-skane.se/Lars_koisida/klubbnytt/koi.helsa.htm
EDIT: Från vad jag såg på videon verkar de resta fjällen vara under begränsat område (baktill). Därför gissar jag ganska starkt på att det är ett parasitangrepp.. Kom rodnaden först? Jag undrar om allt började med dålig vattenkvalité då dessa böjar med det? Du bör verkligen testa vattnet, både i dammen och akvariumet de är i nu? Man vill ju inte att fler skall drabbas.
"Blodsprängda fenor/kropp" är tecken på dålig vattenkvalité, smutsigt eller nedsatt filterfunktion, men även näringsbrist eller stress.
Jag hade en riktigt stor guldfisk (för två år sedan) som hade blodsprängda fenor/kropp. Han verkade må "bra". Akvariumet var nystartat/flyttat så antagligen råkade jag på en nitritpeak eller liknande. Kanske även hög ammonium. Kollade även filtret den dagen fisken dog och det visade sig vara igenproppat filter. Jag var även ny med fiskar då så jag kunde inte tänka mig att det var det. Men gjort är gjort. Sedan dess har jag inte haft några dödsfall (förutom missbildade eller att fadern min tog hand om mina fiskar).
De mörka beläggningarna på fisken bör du även kolla. De ser verkligen fruktansvärda ut. Som sagt, har du tillgång till ett mikroskop så bör du verkligen kolla efter alla möjliga bakterier och parasiter.
Som sagt så hoppas jag verkligen att du får hjälp av den information jag lyckats få fram. Det finns medel mot parasiter och bakterier som din koi antagligen har (se länk).
Mvh Silly