Skaffa diskus??

#1 - 23 februari 2006 10:00
Kommer om några veckor att skaffa diskus. Har ett 130 liters akvarium, och hade tänkt att bara ha 2 st diskusar i detta akvarium, (och två malar som bor där nu). I akvarieaffären så säger dom att vi måste börja titta efter ett nytt större akvarium redan efter ett par månader, eftersom de växer så fort. Är detta verkligen sant? Jag tänker inte att mata mina fiskar med oxhjärta, fast med varierad annan kost, som mygglarver mm. Är ett 130 l akvarium verkligen så litet för enbart två diskusar??
#2 - 23 februari 2006 10:02
Hadde jag varit du skulle jag skaffa ett större akvarium.!!;)
#3 - 23 februari 2006 10:04
Förutom att du skulle behöva oroa dig för dem och byta vatten oftare så är det mycket snyggare och roligare att ha stora fiskar i ett stort kar.
Lucas_no1
#4 - 23 februari 2006 11:52
Två små discusar som start är vansinne!
Börja med minst fem-sex st och det i ett 200 liters kar.
#5 - 23 februari 2006 11:55
Indeed;)
#6 - 23 februari 2006 11:58
hej det kanske blir lite tråkigt att ha enbart två stora diskus som är skygga i ett för litet akvarium med mycket arbete med vatten byten osv när det finns otroligt mycket annan mindre fisk som är jätte fina och passar bättre lycka till
#7 - 23 februari 2006 12:17
Varför är det helt vansinnigt att börja med enbart två stycken? Jag har hört att man ska börja med 4-5 stycken till en början, för att de ska hitta sina lekpar...men om man inte vill ha lekpar borde de inte va okej att ha 2 stycken? Eller finns det någon annan anledning till att man inte ska ha 2?
#8 - 23 februari 2006 12:21
Vem har du hört det av ???????
Lucas_no1
#9 - 23 februari 2006 12:56
Discus är en fisk som trivs i grupp och två är ingen grupp.
Det är endast lekpar som kan gå separat fast det är inte heller bra att hålla ett lekpar separat försig allt förlänge heller för dom äter sämre och blir viljelösa.
#10 - 23 februari 2006 13:16
Tack för alla svar! Jag har vart väldigt inne på att skaffa diskus, och nu blir jag lite tveksam..! Jag vill ju självklart att de ska trivas! Har haft sällskapsakvarium tidigare i flera år, och jag tycker att det är lite tråkigt....skulle vilja ha bara ett par stycken lite större och färgglada...
Någon som kanske har något förslag på lite större fiskar, som ändå trivs i lite mindre akvarium, som 130 liter?
#11 - 23 februari 2006 13:25
Malawi ciklider skulle funka.;)
Golden är välldigt fina!
#12 - 23 februari 2006 22:06
[quote=kiki]Någon som kanske har något förslag på lite större fiskar, som ändå trivs i lite mindre akvarium, som 130 liter?[/quote]

Alla fiskar som naturligt inte rör sig så mycket borde fungera bra, t ex stora guramier eller små ormhuvudsfiskar, likaså många malar.

Vill man hålla en grupp Dario dario (som blir ca 2 cm) i flera generationer kan 130 liter kännas smått, medan en kvartskilos lungfisk finner sig ganska väl tillrätta.
#13 - 3 mars 2006 22:54
Diskusar är jätte roliga! Men innan du köper dom så ska du läsa några böcker om diskus. Det finns en bra bok som heter: "back to nature guide om diskus".
Den är väldigt lättläst och berättar det man behöver veta om diskus. När jag köpte mina diskusar köpte jag 4 små och 2 lite större, dom trivs och äter bra.
Här är några bilder på mina diskusar: http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=567742&gid=578134
#14 - 6 mars 2006 13:24
Hej du kan visst ha två diskusar för sig själv jag har ett 170 liters akvarie där jag har två diskusar den ene jag har har har gått där i 3,5 år nu den är lika pigg som när jag hämtade den så det är en jävla mytt. Du har rätt som du säger att vill man föda upp diskus så får man ha flera diskusar så man hittar ett par.Mvh Torbjörn
#15 - 6 mars 2006 13:30
[quote=heavy]Hej du kan visst ha två diskusar för sig själv jag har ett 170 liters akvarie där jag har två diskusar den ene jag har har har gått där i 3,5 år nu den är lika pigg som när jag hämtade den så det är en jävla mytt. Du har rätt som du säger att vill man föda upp diskus så får man ha flera diskusar så man hittar ett par.Mvh Torbjörn[/quote]

bara för att det går bra för dig betyder ju inte att det alltid går bra.

det är ju många innan dig som skriver att man inte ska ha enbart två diskusar...
#16 - 6 mars 2006 13:37
[QUOTE=smurfmats]bara för att det går bra för dig betyder ju inte att det alltid går bra.

det är ju många innan dig som skriver att man inte ska ha enbart två diskusar...[/QUOTE]

precis.. jag hade 2 discusar ensamma i ett 140liters... dom levde och åt men inget mera.

sedan köpte jag ett 400l och smällde dit 7 st till.. och pang boom så blev det liv i dom andra 2 åxå.. då började dom växa först.

så att ha 2 discusar enbart är inget att rekommendera.. om det förståss inte handlar om ett lekpar som leker 2ggr i månaden.
#17 - 9 mars 2006 09:52
hej

Hej det var inte så att ni skulle ta illa upp jag sa bara att det går.
#18 - 9 mars 2006 10:05
nej vi tog inte illa upp, vid kommeterade bara vad du skrivit om diskus

Annons