skaffa sköldpaddor?

#1 - 3 januari 2011 23:12
varje gång jag varit in på dm så har jag alltid fastnat vid karet där dom har sköldpaddor, så tanken har slagit mig att man kanske skulle skaffa sig ett kar med dessa skönheter men är helt nollad på detta ämne, så jag behöver veta typ allt, tex. Vilken sort ska man välja, hur stort kar, hur många bör man ha, hur ska det vara i karet, osv osv.
Scslar
Banned
#2 - 4 januari 2011 02:00
Hejsan! =)
Sköldpaddor som tål vatten och luft ,ska du nog ha 2st. av..Och detta är faktiskt mest för att vi människor Älskar att se andra *par* =)
Som typ jag ;)
Men men,enough av mitt smörande !...Sköldpaddor älskar sol!
Mest Humant är ju faktiskt att skaffa 2 sköldpador,en av varje :P
Vad du behöver är ett kar på ca 1ool eller större,ju större ju bättre ( har jag hört ;) )
Hälften av karet ska vara fyllt med vatten och resten sand eller stenar..
Man kan mata paddorna med fisk eller , igentligen vad som helst, bröd funkar skitbra,små köttbitar från middagen eller som paddorna säger själv : Give some balls!!! Nä.skojade bara..men död eller fryst eller levande fisk går bra..finns även pellets dom äter så det inte blir så durt.
Sköldpaddor är väldigt enkla att sköta om..men WARNING!!! De biter skithårt,inga barn får plocka upp dom !

Ha det bra.......föressten..Jag e Singel o Skitsnygg ;)
#3 - 4 januari 2011 02:53
haha vilken skojare. Men för övrigt så lät de bra med en som vill ha vatten och land det är dessa jag vill ha men vad heter dessa? Jag har ingen aning. I vatten delen hur mycket vatten ska där finnas? Och vattnet hur ofta ska det bytas? För pump är väl bara att glömma? Vad för belysning vill dom ha? Vill dom ha skugga någonstans?
#4 - 4 januari 2011 10:39
Vet inte nåt om olika arter och liknande, men du kan ha en pump i vattendelen.
Och vet folk som även haft fisk/malar i karet ihop med sköldpaddor, men då hardet givetvis varit nån art som enbart är växtätare och inte är speciellt stora.
#5 - 4 januari 2011 14:17
du behöver en värmelampa över landdelen,typ en 50w sun-glo för terrarier. sätt den så det blir ca 30-32 grader på en stor sten eller något.
jag tror nog du kan städa vatten delen med en vanlig slammsugare för akvarier ca en ggr i veckan men du måste byta mycket mer vatten än vad man gör i ett akvarie ( mycket viktigt med bra hygien!!! )

(har en reptil själv)
#6 - 4 januari 2011 14:43
tack för bra svar :)

någon som vet vilken art man kan ha både land och vatten del? som inte blir så stora?
#7 - 4 januari 2011 14:54
Hej,

Det var länge sedan jag hade sköldisar Rödörade vattensköldpaddor (Trachemys scripta elegans). Det var så länge sedan så att man fick köpa dem i Danmark. Sådana sköldpaddor blir stora och det är ofta som de mer eller mindre skänks bort (akvarium på skansen tar inte längre emot dem.). Så jag tror inte du behöver köpa vattenpaddor. Som sagt tänk på att de är små i affären men växer relativt fort.

Men frågan är vilken art du har spetsat in dig på. Det finns de som inte behöver landdel utöver en sten (typ mata mata) eftersom de lever i bottengruset/sanden och det finns de som behöver en viss landdel - sällan mer än 1/3 av akvariet. Överlag ska man kunna erbjuda tempererat vatten och en hygglig sollampa samt lysrör anpassade för reptiler.

Jag kan inte påminna mig någa vegetarianska vattensköldisar som jag sett i djuraffärerna. Som små äter de gärna torkade räkor, tubifex etc. Som lite äldre äter de mer eller mindre allt - men allt är nog inte direkt bra. Jag skulle vara tveksam till rådet om bröd - inte minst för att de skulle smutsa ner rejält då de biter och bråkar om maten. Det är dock förstås viktigt med kalcium!

Jag skulle varmt rekommendera ett mycket starkt och bra ytterfilter. Om man missar att byta vatten och slamsuga ordentigt finns det överhängande riska att det börjar stinka. Jag skulle inte rekommendera att man inreder med grus - skippa det om du inte gillar att städa.

Man kan mycket väl ha dem med fiskar men får ju förstås räkna med att en och annan ibland blir uppäten. Jag hade mina med fiskar som inte platsade i mina andra akvarium. Växterna blir snabbt omkullvälta - och lite smånaggade.

Vet inte om jag kommer på något mer just nu!

Lycka till!
#8 - 4 januari 2011 21:02
Vattensköldpaddor är trevliga men tyvärr så är det djur som ofta hamnar på omplacering eftersom folk upptäcker att de kräver mer skötsel och blir större än man tänkt sig. Man måste alltså kolla noga vad man ger sig in i och rakt inte tro på allt man hör, det finns kvardröjande missuppfattningar om skötsel som man måste försöka undvika.

Grundprincipen för vattensköldpaddor är stort akvarium, landdel med uv och värmelampa, bra vattenrening och kontroll på att det inte blir grisigt. Foder kan handla om fisk, räkor, daggmask och liknande, vissa arter har man dock omvärderat, rödörade bör enligt nyare rön ha stor andel vegetabilier som vuxna.

Det gäller alltså att noga kolla vad den art man söker kräver. Det jag kan rekommendera är mysksköldpaddor som inte blir så stora och trekölssköldpadda, även känd som reeves (inte treknöl). De stannar ofta på strax över en dm men det verkar bero på vart de kommer ifrån hur stora de blir, jag har ett par som är uppe i två dm medan en annan knappt nått en dm. Lite av en chansning hur det blir alltså.

Men man kan ju åtminstone låta bli de större arterna tills man prövat och sett hur man trivs med sköldpaddor, jag har och har haft allt möjligt som rödörade, gulbukade, snapp och mata mata ochjag tycker det är intressanta djur men de äter och grisar ner ordentligt och vissa av dem har klar kapacitet att knipsa av en finger om man inte ser sig för också.
#9 - 4 januari 2011 23:22
Bygert detta med info om dom olika sköldpaddorna kommer jag läsa och fråga mer om senare när jag funnit den art jag vill ha.

Jag har nu kollat lite och det har slagit mig att ja kanske ska börja med en lättare art, tex är landsköldpaddor eller vattensköldpaddor lättast att sköta? Och går det att göra om ett 100liters akvarium till 1 eller 2 landsköldpaddor? Sen är det någon som har någon aning om vad dom billigare varianterna kostar?
#10 - 5 januari 2011 07:47
MyrasHusse skrev:
Jag har nu kollat lite och det har slagit mig att ja kanske ska börja med en lättare art, tex är landsköldpaddor eller vattensköldpaddor lättast att sköta? Och går det att göra om ett 100liters akvarium till 1 eller 2 landsköldpaddor? Sen är det någon som har någon aning om vad dom billigare varianterna kostar?

Landsköldpaddor är mindre slitsamt. Man plockar upp deras avföring och ger dem bra mat och friskvatten dagligen. På sommaren mår de bra av varma soldagar.
Vattenpaddor behöver som sagt rengöras veckovis - ordentligt vattenbyte och rengöring av filter.
100 liters räcker inte till landpaddor. Jag hade en kvadratmeter till min landpadda.
Som nämnt tidigare så kan du få vattenpaddor mer eller mindre gratis - kolla blocket eller liknande - jag vill minnas att en affär här i STHLM sålde vattenpaddor för 300:-
Priser på landpaddor kan vara från 1000- och uppåt. kanske normalt runt 2000-3000:- i affär enligt vad jag sett på sistone.
#11 - 5 januari 2011 12:14
har alldrig haft sköldpaddor men skulle tro att de behöver ett UV rör precis som andra reptiler.

det är mycket viktigt med vitamintillskott, det viktigaste är att du köper ett multivitamintillskott för reptiler och ett speciellt D-3+kalk tillskott. utan de rätta vitaminerna och speciellt kalk finns det stor risk för bristsjukdommar som t.ex deformering av skalet och benskörhet.

om du bor i malmö så finns det bra vitaminer av de sorter jag nämt på stora djursjukhusets shopp.
fråga i en bra djuraffär som säljer reptiler, de ska veta vad som behövs t.ex tropikhuset i malmö.
#12 - 5 januari 2011 15:58
har kollat upp detta mer nu och jag kommer förmodligen aldrig att skaffa några sköldisar pga allt jobb dom kräver, men ska se om jag kan finna något annat roligare djur man kan ha i ett akvarium
#13 - 5 januari 2011 17:35
Eldbukssalamander är trevliga. Du behöver inte mer än en barkbit eller liknande till landdel.
#14 - 5 januari 2011 21:09
Om landsköldpaddor verkligen är enklare kan diskuteras, med ny kunskap så har det blivit betydligt krångligare, det räkcker definitivt inte att slänga åt dem lite sallad och tro att det är ok sen. Inte heller skall man okritiskt ösa på med vitaminer, D-vitamin är giftigt vid överdosering så det är klart att rekommendera att se till att djuren klarar saken via bra uv-belysning i stället. En sida med bra information om landsköldpaddor:

www.landskoldpaddor.se

Klogrodor kanske kunde vara nåt om det inte blir några sköldpaddor?
#15 - 5 januari 2011 21:23
tack för tipsen ska genast spana in klo grodor det lät lite roligt :)
#16 - 7 januari 2011 16:42
kanske eremitkräftor?
såg några på zogiganten i lomma, de var ca 5-7 cm över det taggiga skalet.
de såg väldigt roliga ut när de tittade ut ur sina snäckhus.
terrariet/akvariet var inrett med en stor landdel med några stora kalkstenar som de kunde gömma sig under och bara några små "pölar" som vatten del, de var säkert inte mer än 3-4 cm djupa. som botten material var det någon form av jord och sand blandning.
#17 - 7 januari 2011 17:29
Tänk på att sköldpaddor bär på salmonella. En väldigt otrevlig sjukdom som kan leda till död.
#18 - 8 januari 2011 00:56
Har nu funnit vad som kommer att få lev i karet och det kommer bli helt "vanliga" fiskar.

2st Fjärilsciklider, 12st colombiatetror, 10st kardinaltetror

hur låter det?
#19 - 8 januari 2011 08:31
hmm tips ring akvarielagret i Stockholm 08-808080 och kolla om du får några handfasta tips om inredning och kar osv - min erfarenhet är väl att man måste vara ännu nogrannare med pumpar för genomströmning i deras bostad och liknade när man har sköldpaddor än med fiskar. Antar att dessa skitar lika bra som visa stora ciklider.

Mina ringa erfarenhet från mina tidigare jobb säger mig att det INTE är lämpligt att ge paddorna left overs från matbordet div inte servera mat som blivit tillagad för servering till människomat.

Dessutom är det viktigt att se till att de utfodras med nödvändiga mineraler för att inte med tiden få skador på skelett och skal. Har sett att man i USA fodrar med råa kycklinglår och liknade när paddorna blivit större - misstänker att detta kan ha med deras behov av kalk att göra. Rå kyckling är ett problem i Sverige eftersom det finns en viss risk att man blir smittat med campylobacter som är en salmnella släkting långt mer elak än salmonellan själv. Så hygien är A och Ö när man hanterar sköldpaddor och andra reptil Se även netdoktor artikeln i följande länk http://www.netdoktor.se/forkylning-infektion/?_PageId=422
#20 - 8 januari 2011 21:52
På tal om lite ovanliga husdjur.. Min kompis (SnireVirre här på forumet) hade afrikanska jättesnäckor ett tag, o de var hur coola (o läskiga som helst) ;)
Achatina achatina
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01483/snail_1483155i.jpg&imgrefurl=http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/howaboutthat/6199171/The-newest-and-weirdest-entries-in-the-Guinness-Book-of-World-Records-2010.html%3Fimage%3D17&usg=__WtlfArcc_UP4vni3gnJOU3ccRmk=&h=400&w=620&sz=30&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=weCxwr6mxw4IiM:&tbnh=104&tbnw=161&prev=/images%3Fq%3DAchatina%2Bachatina%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26biw%3D1345%26bih%3D562%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=609&vpy=230&dur=141&hovh=180&hovw=280&tx=178&ty=84&ei=ZNwoTfbVL8nMswbtsYi6Ag&oei=PNwoTeXhO8mAswa_kvTaDA&esq=15&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:10,s:0

Ett tag hade hon även en jättetusenfoting, lika läskig den (om inte värre! Fast hennes hade röda ben om jag inte minns fel)
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.zoonen.com/res/forum/1218361/tusenfoting.jpg&imgrefurl=http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp%3Foid%3D1213157&usg=__ffvZdtIhn0T0FRt57y6HcifiLE0=&h=300&w=400&sz=21&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=6-TbigwZ6UHUNM:&tbnh=138&tbnw=184&prev=/images%3Fq%3Dj%25C3%25A4ttetusenfoting%26um%3D1%26hl%3Dsv%26biw%3D1345%26bih%3D562%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=62&ei=vtwoTbWxNo7AswbD6I29Ag&oei=q9woTYS5OYiBswaZrcDbDA&esq=4&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:17,s:0&tx=71&ty=84

Annons