Skäggtömmar, växer de ut?

#1 - 15 oktober 2003 08:15
Jag undrar om någon vet ifall skäggtömmarna hos corydoras kan växa ut igen? Skulle det hjälpa om man t.ex. bytte från grus till sand? (förutsatt att bottensubstratet är orsaken till försvinnandet av "mustacherna")
#2 - 15 oktober 2003 08:56
Hej Apistos.
Felet att skäggtömmarna försvinner är att man har fel typ av "sand".Till Corydoras bör man ha naturlig sjösand för den är i regel rund,råda och liknande är kross.Om man går i en zoo affär där malar gått ett år eller så,kan man se det som du frågar om,har sett ett flertal sådana fiskar,jag anser att det är ett djurplågeri med den typ av "sand".Fisken kan ju ej finna mat på ett riktigt sätt.
MVH Mats
#3 - 15 oktober 2003 09:57
De växer tillbaks men!!! då måste dom vara i ett kar utan nån som helst grus eller annan bottensubstrat.
#4 - 15 oktober 2003 10:39
är blästersand från biltema skadligt/vasst????
#5 - 15 oktober 2003 11:06
Hej.
Tänk efter vad dom använder blästersand till ,jo att slipa bort rost på järnkonstruktioner typ,fartygsskrov,bilrost och allt som behöver en ren yta fri från föroreningar när man skall måla.Det är krossat berg som används i olika grovlekar.
MVH Mats
#6 - 15 oktober 2003 11:45
Mina pansarmalar går i råda 0,8-1,2 och de har hela fina skäggtömmar.
Biltema blästersand kör jag i ett försökskar och den känns len och fin...
Där i mot typ marmorkross e rena döden för skägget!

Du Mats, har du någon praktisk erfarenhet av råda och biltemasanden, eller gissar du bara?
#7 - 15 oktober 2003 12:53
Hej.
Har aldrig haft sådant bottenmatrial,men har sett hur endel akv.butiker med malar utan skägg ser ut,jag använder min bläster när jag har rostiga bilplåtar som behöver rengöras innan grundmålning och den sanden är vass.Har kross i mina dammfilter och där funkar det bra.
Hälsn. Mats
#8 - 17 oktober 2003 19:11
Ursprungligen skickat av Poseidon

De växer tillbaks men!!! då måste dom vara i ett kar utan nån som helst grus eller annan bottensubstrat.

Min ena pansarmal har drabbats av detta (övriga inte). Den har lite skäggtömmar kvar, men munnen ser ljus och lite svullen ut och jag tror att den har börjat magra lite. Jag skulle kunna starta upp ett 45 liters akvarie utan bottensubstrat. Vad finns det för övriga krav på det akvariet? Ska jag medicinera med Baktopur? Växter, sällskap, filtrering? Om det inte finns bottensubstrat, är det då inte risk för nitrattoppar och att den kommer i direktkontakt med olämpliga ämnen på botten? Kan man ha väl rundad sjösten på botten?

/Mona

/Mona
#9 - 17 oktober 2003 20:17
mats m:
naeee, menar du...
fattar jag också, men ja kanske aldrig har använt den förut o inte du heller tydligen, så stfu...
#10 - 18 oktober 2003 01:13
Jag vet inte hur de olika sandsorterna fungerar, förutom att svensk bäcksand och engelsk sjögrus fungerar bra. Vad jag vet är att lavastenar är rena mordet på pansarmalars skäggtömmar. Min bror har provat, och numer har han inte lavasten och pansarmal i samma akvarium. Har även sett detta verifierat i akvariumbutiker.

Använd vanlig rund mjuk engels sjösand (eller ännu bättre, fin sand) i akvariumet, inga vassa stenar. Om den får mat och bra vatten, så börjar nog tömmarna att växa ut igen. Förutsatt att den överlever de första tiden.
#11 - 18 oktober 2003 07:52
Mona du kan inreda 45L karet precis som du vill, kravet är att det inte får finnas nåt bottensubstrat, vill du ha växter ställ dom i små lerkrukor, och så kan du flytta med dom friska med så att han inte känner sej ensam, Corys är sjuklig sällskapliga.

Det kan ta upp till ett par månader, men det ser du ganska snart att det ger resultat.

Råkade ut för samma problem för några år sen då jag hade fel sand i Corys-uppväxtkar.
#12 - 19 oktober 2003 11:36
Tål Corydoras Baktopur? Den är ju till för svampinfektioner i bland annat mun. Men Corydoras är väl ganska känsliga mot allehanda medel. Jag skulle gärna vilja hjälpa den ytterligare.

Nu har jag flyttat den skadade pansarmalen och en kompis till honom till ett 45 liters akvarium utan bottensubstrat. Jag använde 3/4-delar vatten från akvariet de kom ifrån. Men de verkar verkligen vantrivas. Jag inbillar mej att det beror på att de inte har något att böka i eller för att botten blir för blank utan gruset. De har varit där ett dygn nu och håller sig fortfarande gömda. Jag har en rot de kan simma in under och växter i krukor. Den friske av dem har varit framme mer, just nu är visserligen båda framme. Ska jag flytta dit lite guppy så att de får mer sällskap? Jag vill inte flytta dit fler pansarmalar.

Ändring 21/10: idag är de mycket livligare, speciellt sedan de fick artemia.
Ändring 22/10: eeeehh...hum...när jag tittade till dem imorse så satt det ägg lite varstans i akvariet. De har lekt i "sjuk-akvariet". Så de kanske trivs ganska bra ändå. [8D]

/Mona
#13 - 22 oktober 2003 16:56
Lycka till då...får man säga
#14 - 4 december 2003 17:45
Om vi ska fortsätta diskussionen angående blästersand. Min uppfattnign är inte att blästersand är vassare än annan sand. Det är ju trycket som gör att det slipar.

Annons