Skål?

#1 - 9 februari 2008 16:34
Hej!
Har ju sett att det finns tex guldfiskskålar att köpa, kan man ha en guldfisk i en sån? Har den det bra där? Jag skulle gärna vilja ha fiskar men har inte plats och råd med något akvarium.
/Nybörjare
#2 - 9 februari 2008 16:40
Jag får säga välkommen till Zoopet....Svaret på frågan är nej man kan inte ha Guldfisk eller Slöjskärt i en skål.Finns billiga kar man kan köpa både på Blocket och erbjudande på nätet eller din lokala handlare.
#3 - 9 februari 2008 16:46
stene skrev:
Jag får säga välkommen till Zoopet....Svaret på frågan är nej man kan inte ha Guldfisk eller Slöjskärt i en skål.Finns billiga kar man kan köpa både på Blocket och erbjudande på nätet eller din lokala handlare.

Kan man ha någon fisk i en skål?
#4 - 9 februari 2008 16:51
Nja det är väl inte att rekomendera beror hur stor skålen är,sen är det en lag som säger att kar under 40L skall inte användas eller att dem ska ha raka hörn så den ena delen kan täckas till fisk.Men räker kan du ha i roliga varelser att titta på hur många liter är den på?
#5 - 9 februari 2008 16:54
man kan ha räker i en skål.
#6 - 9 februari 2008 16:56
Ok isf får det bli ett litet akvarium. Kan man blanda alla olika fiskar? Vad kan en fisk kosta?
#7 - 9 februari 2008 17:01
Sen undrar jag också om man någon gång inte skulle kunna ha kvar en fisk och måste ge bort den tex om den inte går ihop med en annan i akvariet, tror ni det är lätt att hitta nån annan snäll själ som skulle kunna tänkas vilja testa den i sitt akvarium?
#8 - 9 februari 2008 17:05
Man brukar kunna ge bort till en djuraffär om det inte skulle gå så bra. En fisk kan kosta allt från typ 10:- till 10 000 :P Beror lite på. men vanliga som tex, guppy platy brukar inte kosta mer än typ 30:- om jag inte mins fel.
#9 - 9 februari 2008 17:06
Ok ingen i Skåne som har ett litet akvarium till salu?
#10 - 9 februari 2008 17:11
Titta på annonserna här på zoopet. Och innan du köper in fisk läs artbeskrivningen. Du kan oxå söka på lämpliga fiskar till en viss akvariestorlek.
#11 - 9 februari 2008 17:14
Hej!

Har ju sett att det finns tex guldfiskskålar att köpa, kan man ha en guldfisk i en sån? Har den det bra där? Jag skulle gärna vilja ha fiskar men har inte plats och råd med något akvarium.

/Nybörjare

Man kan ha alla typer av fisk i skål, sedan om de trivs och mår bra är en annan sak!

men är det just en skål du vill ha kan du ha en kampfisk hanne i den. Kampfiskar är tåliga och kan klara att leva i skålar, sköter du allt bra kan den till och med trivas!!! Det krävs dock en hel del merarbete med skålen liten vattenvolym leder till mycket vatten byten. Skålar är även svåra att hålla rena. Slutligen skriver du att du inte kan lägga ut så mycket pengar, stora skålar 25-30l är oftast dyra och du kan få betydligt mer akvarium för betydligt mindre pengar om du satsar på ett akvarie paket.
#12 - 9 februari 2008 17:19
När du väljer fisk tänk även på att kolla så att de funkar att ha tillsamans, om jag återvänder till mina kampfiskar så är det ju inte jätte kul om man kommer hem med en ny fin och det första som händer är att han ger sig på din favo guppi hanne. Eller att du har en lite aggressiv art som biter på fenor, då kommer nämligen kampfisken (och guppin) snart simma ryggsim.

mitt råd är att du hellre skall satsa på en två tre sorter och köppa några stycken av dem än att "handla små godis" då de allra flesta sällskapsfiskar trivs i stim.
#13 - 9 februari 2008 17:22
Ja, jag behöver inte alls många olika, tänkte mig kanske 5 st fiskar eller liknande och det gör absolut inget om alla är av samma sort. Sen har jag hört att det finns fiskar som "håller rent" i akvariet. Finns det sådana? Något man ska ha?
#14 - 9 februari 2008 17:32
Lazarus skrev:
Man kan ha alla typer av fisk i skål, sedan om de trivs och mår bra är en annan sak!

men är det just en skål du vill ha kan du ha en kampfisk hanne i den. Kampfiskar är tåliga och kan klara att leva i skålar, sköter du allt bra kan den till och med trivas!!! Det krävs dock en hel del merarbete med skålen liten vattenvolym leder till mycket vatten byten. Skålar är även svåra att hålla rena. Slutligen skriver du att du inte kan lägga ut så mycket pengar, stora skålar 25-30l är oftast dyra och du kan få betydligt mer akvarium för betydligt mindre pengar om du satsar på ett akvarie paket.

man ska inte ha en en kampfisk i en skål. dels e de olagligt och dels rubbas fiskens balanssinne vilket e djurplågeri. man ska inte ha nån fisk i skålar bara skaldjur.
#15 - 9 februari 2008 17:33
NybörjarFisken
här är en rätt bra och omfatande srtikel du nog skulle kunna få ut en hel del av http://en.wikipedia.org/wiki/Aquarium (om du skulle ha något problem med engelskan så kolla i vänsterkanten där står svenska klicka så kommer du till svenska wiki) (alla blåa ord kan du klicka på om du vill läsa mer om just den grejen)
#16 - 9 februari 2008 17:37
man ska inte ha en en kampfisk i en skål. dels e de olagligt och dels rubbas fiskens balanssinne vilket e djurplågeri. man ska inte ha nån fisk i skålar bara skaldjur.

vore intresant om du förklarar på vilket sätt fiskens balanssine skulle rubbas av att simma i en skål jämfört med att simma i ett rätblock.
#17 - 9 februari 2008 17:45
Det spelar ju ingen roll eftersom man inte får ha fiskar i skålar längre.:)
Tror dock att det har något att göra med att de inte har någon referenspunkt att fästa blicken på i en kupig skål. ÄR dock inte säker..
#18 - 9 februari 2008 17:51
en skål e rund och som en kupa du vet. de rubbar fiskarnas ballanssinne, därför de e olagligt att ha fisk i skålar
#19 - 9 februari 2008 17:54
en skål e rund och som en kupa du vet. de rubbar fiskarnas ballanssinne, därför de e olagligt att ha fisk i skålar

Ahaa, trodde det hade med att göra att själva kupformen på skålen förvränger bilden så att de inte får något att fästa blicken på när de simmar..[:o]
#20 - 9 februari 2008 17:57
Ramnissan skrev:
Ahaa, trodde det hade med att göra att själva kupformen på skålen förvränger bilden så att de inte får något att fästa blicken på när de simmar..[:o]

ja de e ju grejen. skålens form gör att dom inte får nån ballans hur dom ska simma efter som en kupa inte har nåra raka linjer.
#21 - 9 februari 2008 18:02
Ramnissan skrev:
Det spelar ju ingen roll eftersom man inte får ha fiskar i skålar längre.:)

Tror dock att det har något att göra med att de inte har någon referenspunkt att fästa blicken på i en kupig skål. ÄR dock inte säker..

Det är förbjudet i Sverige,men finns ju flera platser där det är tillåtet.
Just det med referenspunkt skulle jag ev kunna köpa, men på vilket sätt skulle då en sfär egentligen skilja sig från ett rätblock. Möjligheten till att använda glaset som referenspunkt i både sfären och rätblocket är ju helt beroende av infallsvinkeln på ljuset. Då fiskar rör sig i xy och z led så borde problemet uppstå oavsett form på akvariet, borde väll snarare handla om inredningen och om den ger möjligheter till fasta punkter, eller?
#22 - 9 februari 2008 18:02
ja de e ju grejen. skålens form gör att dom inte får nån ballans hur dom ska simma efter som en kupa inte har nåra raka linjer.

Kul med detta, skålens form har inget som helst att göra om den är laglig eller inte. Du får har fisk i en slål som är 50-liter och större men inte i ett akvarium som är > än 50 liter. Fiskarna bryr sig inte om det är fyrkantigt eller runt.
#23 - 9 februari 2008 18:06

okej, men hur funkar det då i sjöra, åar, älvar mm för att inte tala om i exempel hav, det är rätt magert med raka linjer där, möjligtvis en eller annan brygga, men de har ju inte funnits i en så många år jämfört med fiskar...
#24 - 9 februari 2008 18:11
Guy Palm skrev:
Kul med detta, skålens form har inget som helst att göra om den är laglig eller inte. Du får har fisk i en slål som är 50-liter och större men inte i ett akvarium som är > än 50 liter. Fiskarna bryr sig inte om det är fyrkantigt eller runt.
Står där inte att minst en sida ska vara rak så denna kan täckas vid behov.
#25 - 9 februari 2008 18:22
Ok men jag ska inte köpa en skål, det får bli ett mindre akvarium. Har förstått att det är lättare med ett som är större än 100 L. Men jag har ej plats för ett stort akvarium. Tänker mig ett som kan vara ca 30x60 cm eller liknande. Vad tror ni man får ge för ett sådant nytt med allt man behöver, fiskar ej inräknade? Ett startpaket av något slag kanske?
#26 - 9 februari 2008 18:26
Ok men jag ska inte köpa en skål, det får bli ett mindre akvarium. Har förstått att det är lättare med ett som är större än 100 L. Men jag har ej plats för ett stort akvarium. Tänker mig ett som kan vara ca 30x60 cm eller liknande. Vad tror ni man får ge för ett sådant nytt med allt man behöver, fiskar ej inräknade? Ett startpaket av något slag kanske?

Startpaket av den storleken du är ute efter där pump, lyrör/ramp och doppvärmare (ibland mer) medföljer finns i nästan alla zooaffärer med fisk. De brukar kosta 400-700 tror jag, beroende på var man köper. Sedan kan du hitta ännu billigare på ex. Blocket.se.
#27 - 9 februari 2008 18:27
stene skrev:
Står där inte att minst en sida ska vara rak så denna kan täckas vid behov.

Nej bara att en sida skall vara insynsskyddad.
[FONT=Arial]Inredning [/FONT][FONT=Arial]För att må bra behöver fiskar möjlighet att gömma sig och söka skydd. Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddat. Även inredningen i akvariet ska medverka till att ge fiskarna skydd. Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.
[/FONT]
[FONT=Arial]Min kommentar:[/FONT]
[FONT=Arial]Olika arter har olika behov. Vissa behöver skydd i olika utsträckning för att känna sig trygga, vissa behöver inte det. I naturen lever en fiskart helt annorlunda än i ett akvarium och stressas därför av helt andra saker i akvariet än i naturen. I naturen finns predatorer (rovfiskar och andra rovdjur) och därför återfinns där många fiskar t.ex. över slam- och dybotten där de snabbt kan söka skydd. Att ha ett sådant bottenmaterial i akvariet är inte bara onödigt (i akvariet har man förhoppningsvis inga predatorer) utan direkt skadligt eftersom det försämrar vattenkvalitén och tillsynen i akvariet.[/FONT]
[FONT=Arial]Denna lagstiftning har dock gällt för akvarieaffärer i flera år utan att kontrollanterna där har brytt sig om vad som står, så som tur är så kommer de säkert även att strunta i denna lag även för privatpersoner.[/FONT]
#28 - 9 februari 2008 18:28
ja ett 54 liters kar 60x30x30 perfekt. lazarus vet inte hur sjöarna dör du bor ser ut men här i gbg har jag aldrig sett en sjö eller flod som ser ut som en guldfiskskål.
#29 - 9 februari 2008 18:30
Hornbach har rätt billiga akvarier dock rätt fula då de bara är silikon och glas kolla istället här på zoopet, blocket eller tradera så borde du nog hitta något billigt, tänk bara på att silikonet skall vara mjuk (bäst om du köper av något som just håller på att avsluta än någon som hittat ett gammalt i källaren.
#30 - 9 februari 2008 18:32
guy: de gör inget om karet e runt men har du sett en riktig förbjuden guldfiskskål? liksom som en kupa eller klot med botten liksom. fattar du hur jag menar?
#31 - 9 februari 2008 18:34
ja ett 54 liters kar 60x30x30 perfekt. lazarus vet inte hur sjöarna dör du bor ser ut men här i gbg har jag aldrig sett en sjö eller flod som ser ut som en guldfiskskål.

ja inte är det några rätblock med 90gradiga vinklar i allafall
#32 - 9 februari 2008 18:34
http://www.flisbyab.se/img/thumbs/guldfisk.jpg detta e va jag snackar om. runt e ok men detta, fy!
#33 - 9 februari 2008 18:36

men danneregner du sa ju i detta inlägget att balanssinet påverkades! vad menar du egentligen?
#34 - 9 februari 2008 18:37
Guy Palm skrev:
Nej bara att en sida skall vara insynsskyddad.

[FONT=Arial]Inredning [/FONT][FONT=Arial]För att må bra behöver fiskar möjlighet att gömma sig och söka skydd. Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddat. Även inredningen i akvariet ska medverka till att ge fiskarna skydd. Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.[/FONT]

[FONT=Arial]Min kommentar:[/FONT]

[FONT=Arial]Olika arter har olika behov. Vissa behöver skydd i olika utsträckning för att känna sig trygga, vissa behöver inte det. I naturen lever en fiskart helt annorlunda än i ett akvarium och stressas därför av helt andra saker i akvariet än i naturen. I naturen finns predatorer (rovfiskar och andra rovdjur) och därför återfinns där många fiskar t.ex. över slam- och dybotten där de snabbt kan söka skydd. Att ha ett sådant bottenmaterial i akvariet är inte bara onödigt (i akvariet har man förhoppningsvis inga predatorer) utan direkt skadligt eftersom det försämrar vattenkvalitén och tillsynen i akvariet.[/FONT]

[FONT=Arial]Denna lagstiftning har dock gällt för akvarieaffärer i flera år utan att kontrollanterna där har brytt sig om vad som står, så som tur är så kommer de säkert även att strunta i denna lag även för privatpersoner.[/FONT]
Ja det har du rätt i ser jag.
Bilagor:
#35 - 9 februari 2008 18:38
kolla skålen jag länka, ska va nått med att när fiskarna tittar in i ett glas med den formen, tja bygg en spegel med den formen får du se själv, eller om du varit i spegelhusset på liseberg
#36 - 9 februari 2008 18:48
står i ett fakta blad Guldfiskar SKALL inte hållas i runda skålar.Fiskens rörelse orsakar vibrationer i vattnet som kastas tillbaka på fisken av det böjda glaset.Genom sina känsliga sidolinje-organ mottar fisken hela tiden sitt eget eko .Detta ger permanent stress och fiskens motståndskraft försvagas.Det finns även andra nackdelar som talar emot att hålla Guldfiskar eller andra fiskar i runda skålar.
#37 - 9 februari 2008 18:59
stene skrev:
står i ett fakta blad Guldfiskar SKALL inte hållas i runda skålar.Fiskens rörelse orsakar vibrationer i vattnet som kastas tillbaka på fisken av det böjda glaset.Genom sina känsliga sidolinje-organ mottar fisken hela tiden sitt eget eko .Detta ger permanent stress och fiskens motståndskraft försvagas.Det finns även andra nackdelar som talar emot att hålla Guldfiskar eller andra fiskar i runda skålar.

det låter betydligt mer vettigt än olika saker om att kunna fokusera blicken med mera. jag undrar dock om inte det ur det avsendet igentligen vore bättre med konkav yta (som i skålen) för att öka spridningen av (och därigenom försvaga och eventuellt till och med släcka ut) vibrationerna och att det inte är själva sfärformen utan den begränsade volymen som är problemet.
#38 - 9 februari 2008 19:01
råkade hitta denna text

Jag har köpt en guldfiskskål där jag tänkte ha en kampfiskhane, har du något tips på hur jag ska göra för att kampfisken ska trivas så bra som möjligt?
Mitt svar: I djurskyddsmyndigheternas lagar och regler står det att fiskar inte får hållas i klotformade akvarium/skålar såvida inte speciella krav är fyllda. Det betyder att du ska ha värmare, filter, växter, rötter m.m. i en akvarieskål, vilket är i princip omöjligt! Skålar orkar även svåra problem med balanssinnet för fisken då allt runt omkring den är förvrängt på grund av skålens form.
En fisk som bor i ett ordentligt akvarium lever dubbelt så länge och slipper onödigt lidande. Mitt tips är alltså att kasta bort skålen och skaffa ett ordentligt akvarium som kan uppfylla kampfiskens krav! Dessutom är det mycket lättare att hålla ett riktigt akvarium rent och fräscht än vad det är med en skål.
#39 - 9 februari 2008 19:02
de e inte jag som svarat altså.
#40 - 9 februari 2008 19:03
Lazarus skrev:
Det är förbjudet i Sverige,men finns ju flera platser där det är tillåtet.

Just det med referenspunkt skulle jag ev kunna köpa, men på vilket sätt skulle då en sfär egentligen skilja sig från ett rätblock. Möjligheten till att använda glaset som referenspunkt i både sfären och rätblocket är ju helt beroende av infallsvinkeln på ljuset. Då fiskar rör sig i xy och z led så borde problemet uppstå oavsett form på akvariet, borde väll snarare handla om inredningen och om den ger möjligheter till fasta punkter, eller?

Som jag skrev är inte säker och svaret kom ju från Guy;)

Ja men infallsvinkeln på ljuset borde ju bli lite skevare i en kupa än i ett rätblock? Eller? Sedan brukar man ju ha ljus uppifrån så den tanken föll ju iallafall..:p
#41 - 9 februari 2008 19:04
På tal om att guldfiskar inte kan vara i runda skålar, kan de inte vara i en skål som är kvadratformad då? Alltså inte ett akvarium utan en skål.
#42 - 9 februari 2008 19:06
jo såklart den möjligheten finns ju, men du får nog svårt att hitta en tillräkligt stor skål.
#43 - 9 februari 2008 19:08
skaffa ett riktigt kar på 50l eller ett plastakvarium på typ 20l
#44 - 9 februari 2008 19:09
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3043&cat=531&page=1

har en sån (största storleken) som räkkar/yngelkar

PS: de e inte ovalt, men locket e
#45 - 9 februari 2008 19:10
På tal om att guldfiskar inte kan vara i runda skålar, kan de inte vara i en skål som är kvadratformad då? Alltså inte ett akvarium utan en skål.

Slöjstjärten behöver 120 liter att simma i och Guldfisken 250 liter, det blir stora skålar det..:D
#46 - 9 februari 2008 19:11
Ramnissan skrev:
Slöjstjärten behöver 120 liter att simma i och Guldfisken 250 liter, det blir stora skålar det..:D

hehe du har så rätt ramnissan
#47 - 9 februari 2008 19:13
skaffa ett riktigt kar på 50l eller ett plastakvarium på typ 20l

Plast akvarium på 20l får man inte ha fisk i, det var ju minst 40 liter som gäller för alla fiskar väl? Eller?

Dax att gå och sova för mig tror jag..
Bilagor:
#48 - 9 februari 2008 19:13
hehe du har så rätt ramnissan

Ja visst har jag..:p
#49 - 9 februari 2008 19:13
Ja men det behöver inte vara guldfiskar. Finns det inga mindre fiskar som inte blir särskilt stora som van vara i tex ett sådant plastkar som du föreslog? Ska locket vara på isf? Kan man ha det utan extra syre och så, alltså så som man har en skål?
Bilagor:
#50 - 9 februari 2008 19:14
Ramnissan skrev:
Som jag skrev är inte säker och svaret kom ju från Guy;)

Ja men infallsvinkeln på ljuset borde ju bli lite skevare i en kupa än i ett rätblock? Eller? Sedan brukar man ju ha ljus uppifrån så den tanken föll ju iallafall..:p

ljus var ett dumt ord det jag tänkte var det "ljus" som reflekteras från glaset in i ögat, avsåg alltså inte belysningsljuset utan det "ljus" som reflekteras av allt så vi kan se så väll fiskar som människor.
#51 - 9 februari 2008 19:17
tja guppy kräver 30l kan kunde va nått.
#52 - 9 februari 2008 19:19
jo asså jag har de ju som räk/yngel men hade en kampfisk där i en gång, stormtrivdes ock levde i över 2 år. men de kanske va för att i djuraffären bode han i en glasburk på 5dl
#53 - 9 februari 2008 19:21
Lazarus skrev:
ljus var ett dumt ord det jag tänkte var det "ljus" som reflekteras från glaset in i ögat, avsåg alltså inte belysningsljuset utan det "ljus" som reflekteras av allt så vi kan se så väll fiskar som människor.

Aha, ok:)
Frågan är väl om fiskens ögon har samma anatomi som oss? De kanske inte störs av det 'ljuset' på samma vis?
Med anatomi menar jag funktionen stavar/tappar osv:)
#54 - 9 februari 2008 19:22
Nej nu blev det väääldigt OT här..[B)]
#55 - 9 februari 2008 19:22
MM fast guppy ska ju tydligen föröka sig väldigt mkt? Kan man ha två kampfiskar? Tänkte att det blir ensamt med en för den?
#56 - 9 februari 2008 19:23
Och, vad kostar en kampfisk?
#57 - 9 februari 2008 19:23
tja guppy kräver 30l kan kunde va nått.

Ja men var det inte så att det enligt lag måste vara minst 40 liter..:D
#58 - 9 februari 2008 19:24
Ja men det behöver inte vara guldfiskar. Finns det inga mindre fiskar som inte blir särskilt stora som van vara i tex ett sådant plastkar som du föreslog? Ska locket vara på isf? Kan man ha det utan extra syre och så, alltså så som man har en skål?

Det är ingen skillnad på en skål på 20l och ett plast kar på 20l de är fortfarande bara 20l möjligen att det är lättare att sätta in pumpar mm men blir inte många liter kvar och fortfarande mycket jobb med vatten byten. Men skall du nu ha ett såpass litet kar som 20l så är det typ nästan bara kampfiskar som klarar det och kan leva drägligt ( har att göra med att de är så pass domesticerade efter några 100års avlande i "senapsglas") men viktigt med mycket växter och gömställen.
#59 - 9 februari 2008 19:24
man kan bara ha en hane, dom dödar varan och de blir för litet för en hona till honom. en kampfisk kostar 20-300kr beroende på fenformen
#60 - 9 februari 2008 19:25
MM fast guppy ska ju tydligen föröka sig väldigt mkt? Kan man ha två kampfiskar? Tänkte att det blir ensamt med en för den?

Man kan bara ha en hane, men man kan ha några honor till den. Inte bara en hona för då blir den ihjäljagad av hanen. Själv hade vi 1 hane och tre honor, det funkade kalas. Fast de bodde ju i 720 liter det..:)

Eftersom jag nu är mega snurrig av trötthet så får andra svara på om du kan ha det och i vilken storlek på akvarium.. Nu ska jag rasta hundar:D
#61 - 9 februari 2008 19:26
Ok men är det ok för kampfisken att vara ensam?
#62 - 9 februari 2008 19:26
nej man måste la inte ha 40l för att ha fisk eller? de viste jag inte.
#63 - 9 februari 2008 19:27
ja kampfiskhanar trivs bäst ensamma
#64 - 9 februari 2008 19:28
man kan inte ha en kampfisk tillsammans med någon annan liten fisk? Ska gå till akvariebutiken imorrn, de kan säkert ge mig bra tips också. Det kanske finns mellanting man kan köpa som inte är så billigt och stort.. tex något med 30 liter eller så och kanske en litenpump att ha i eller så.. och det kan ju faktiskt vara av plast även fast det inte är mini-mini.
#65 - 9 februari 2008 19:30
jag skulle sattsa på ett 54l då får man plats med lite mer, kanske en kampfiskhane 2 honor ett stimm tetror och nåra malar
#66 - 9 februari 2008 19:32
ok ska kolla på djuraffären imorrn! tack för alla råd.
#67 - 9 februari 2008 19:34
hehe bara bra att du lagt ner alla tankar om en skål.
#68 - 9 februari 2008 19:42

Två kampfiskar skulle jag inte rekommendera att du har däremot är en hane och 3-4 honor en bra kombination, då distraherar nämligen de olika honorna hanen så att han inte jagar en och samma hona hela tiden. Men du bör ha mer än 20 liter då minst en 50 gärna mer. inred med rötter stenar och växter så att de kan gömma sig och skapa revir.

Fiskarna är inte så dyra du kan få en fin viel tail för en 50sek sedan går de upp i pris en crown tail av diskutabel kvalitet (men fin ändå) för runt en hundring. honorna kan du få från runt 25 och brukar va rabatt om du köper flera.
#69 - 9 februari 2008 19:43
ja men om du hittar en perfect half-moon ligger dom på 3-500kr
#70 - 9 februari 2008 19:44
super delta e ju inte fel heller
#71 - 9 februari 2008 19:47
Sista frågan för ikväll!!! Kan jag ha en kampfiskhane och ett stim småfisk? Är kampfisken snäll? :) Gonatt! Hoppas jag hittar något passande imorrn.
#72 - 9 februari 2008 19:48
ja men om du hittar en perfect half-moon ligger dom på 3-500kr

men jag tror inte att det skall vara någon risk, är rätt ovanligt med half-moon's av god kvalité i den genomsnittliga svenska zoobutiken...
#73 - 9 februari 2008 19:48
Och jag ska inte ha en skål ;)
#74 - 9 februari 2008 19:52
Men som sagt innan jag går till butiken vill jag gärna veta om kampfisken är en snäll fisk? ;) Kan man ha en kampfiskhane och ett stim småfiskar tillsammans?
#75 - 9 februari 2008 19:52
Sista frågan för ikväll!!! Kan jag ha en kampfiskhane och ett stim småfisk? Är kampfisken snäll? :) Gonatt! Hoppas jag hittar något passande imorrn.

det borde inte va några problem, kampfiskar bråkar bara som regel med andra fiskar med lite större fenor, typ guppi och slöjstjärtar mm. Jag har kardinalfiskar med mina kampfiskar funkar fint, neontetror kan va lite för små för sitt eget bästa : )
Kardinalfiskarna är dessutom rätt lätt lekta så kampfiskarna får lite levande föda (de är köttätare så lite mygglarver då och då är aldrig fel)
#76 - 9 februari 2008 19:54
Ok tack tack! Gonatt!
#77 - 9 februari 2008 19:56
men akta dig för fenbitare, dom ser kampfisken som e delikatess, så fråga först i affären om dom biter på fenor. t.ex nästan alla barber biter och många tetror

Annons