Hej!
Har ju sett att det finns tex guldfiskskålar att köpa, kan man ha en guldfisk i en sån? Har den det bra där? Jag skulle gärna vilja ha fiskar men har inte plats och råd med något akvarium.
/Nybörjare
stene skrev:Jag får säga välkommen till Zoopet....Svaret på frågan är nej man kan inte ha Guldfisk eller Slöjskärt i en skål.Finns billiga kar man kan köpa både på Blocket och erbjudande på nätet eller din lokala handlare.
NybörjarFisken skrev:Hej!
Har ju sett att det finns tex guldfiskskålar att köpa, kan man ha en guldfisk i en sån? Har den det bra där? Jag skulle gärna vilja ha fiskar men har inte plats och råd med något akvarium.
/Nybörjare
Lazarus skrev:Man kan ha alla typer av fisk i skål, sedan om de trivs och mår bra är en annan sak!
men är det just en skål du vill ha kan du ha en kampfisk hanne i den. Kampfiskar är tåliga och kan klara att leva i skålar, sköter du allt bra kan den till och med trivas!!! Det krävs dock en hel del merarbete med skålen liten vattenvolym leder till mycket vatten byten. Skålar är även svåra att hålla rena. Slutligen skriver du att du inte kan lägga ut så mycket pengar, stora skålar 25-30l är oftast dyra och du kan få betydligt mer akvarium för betydligt mindre pengar om du satsar på ett akvarie paket.
danneregner skrev:man ska inte ha en en kampfisk i en skål. dels e de olagligt och dels rubbas fiskens balanssinne vilket e djurplågeri. man ska inte ha nån fisk i skålar bara skaldjur.
danneregner skrev:en skål e rund och som en kupa du vet. de rubbar fiskarnas ballanssinne, därför de e olagligt att ha fisk i skålar
Ramnissan skrev:Ahaa, trodde det hade med att göra att själva kupformen på skålen förvränger bilden så att de inte får något att fästa blicken på när de simmar..[:o]
Ramnissan skrev:Det spelar ju ingen roll eftersom man inte får ha fiskar i skålar längre.:)
Tror dock att det har något att göra med att de inte har någon referenspunkt att fästa blicken på i en kupig skål. ÄR dock inte säker..
danneregner skrev:ja de e ju grejen. skålens form gör att dom inte får nån ballans hur dom ska simma efter som en kupa inte har nåra raka linjer.
danneregner skrev:ja de e ju grejen. skålens form gör att dom inte får nån ballans hur dom ska simma efter som en kupa inte har nåra raka linjer.
Står där inte att minst en sida ska vara rak så denna kan täckas vid behov.Guy Palm skrev:Kul med detta, skålens form har inget som helst att göra om den är laglig eller inte. Du får har fisk i en slål som är 50-liter och större men inte i ett akvarium som är > än 50 liter. Fiskarna bryr sig inte om det är fyrkantigt eller runt.
NybörjarFisken skrev:Ok men jag ska inte köpa en skål, det får bli ett mindre akvarium. Har förstått att det är lättare med ett som är större än 100 L. Men jag har ej plats för ett stort akvarium. Tänker mig ett som kan vara ca 30x60 cm eller liknande. Vad tror ni man får ge för ett sådant nytt med allt man behöver, fiskar ej inräknade? Ett startpaket av något slag kanske?
stene skrev:Står där inte att minst en sida ska vara rak så denna kan täckas vid behov.
danneregner skrev:ja ett 54 liters kar 60x30x30 perfekt. lazarus vet inte hur sjöarna dör du bor ser ut men här i gbg har jag aldrig sett en sjö eller flod som ser ut som en guldfiskskål.
danneregner skrev:man ska inte ha en en kampfisk i en skål. dels e de olagligt och dels rubbas fiskens balanssinne vilket e djurplågeri. man ska inte ha nån fisk i skålar bara skaldjur.
Ja det har du rätt i ser jag.Guy Palm skrev:Nej bara att en sida skall vara insynsskyddad.
[FONT=Arial]Inredning [/FONT][FONT=Arial]För att må bra behöver fiskar möjlighet att gömma sig och söka skydd. Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddat. Även inredningen i akvariet ska medverka till att ge fiskarna skydd. Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.[/FONT]
[FONT=Arial]Min kommentar:[/FONT]
[FONT=Arial]Olika arter har olika behov. Vissa behöver skydd i olika utsträckning för att känna sig trygga, vissa behöver inte det. I naturen lever en fiskart helt annorlunda än i ett akvarium och stressas därför av helt andra saker i akvariet än i naturen. I naturen finns predatorer (rovfiskar och andra rovdjur) och därför återfinns där många fiskar t.ex. över slam- och dybotten där de snabbt kan söka skydd. Att ha ett sådant bottenmaterial i akvariet är inte bara onödigt (i akvariet har man förhoppningsvis inga predatorer) utan direkt skadligt eftersom det försämrar vattenkvalitén och tillsynen i akvariet.[/FONT]
[FONT=Arial]Denna lagstiftning har dock gällt för akvarieaffärer i flera år utan att kontrollanterna där har brytt sig om vad som står, så som tur är så kommer de säkert även att strunta i denna lag även för privatpersoner.[/FONT]
stene skrev:står i ett fakta blad Guldfiskar SKALL inte hållas i runda skålar.Fiskens rörelse orsakar vibrationer i vattnet som kastas tillbaka på fisken av det böjda glaset.Genom sina känsliga sidolinje-organ mottar fisken hela tiden sitt eget eko .Detta ger permanent stress och fiskens motståndskraft försvagas.Det finns även andra nackdelar som talar emot att hålla Guldfiskar eller andra fiskar i runda skålar.
Lazarus skrev:Det är förbjudet i Sverige,men finns ju flera platser där det är tillåtet.
Just det med referenspunkt skulle jag ev kunna köpa, men på vilket sätt skulle då en sfär egentligen skilja sig från ett rätblock. Möjligheten till att använda glaset som referenspunkt i både sfären och rätblocket är ju helt beroende av infallsvinkeln på ljuset. Då fiskar rör sig i xy och z led så borde problemet uppstå oavsett form på akvariet, borde väll snarare handla om inredningen och om den ger möjligheter till fasta punkter, eller?
NybörjarFisken skrev:På tal om att guldfiskar inte kan vara i runda skålar, kan de inte vara i en skål som är kvadratformad då? Alltså inte ett akvarium utan en skål.
Ramnissan skrev:Slöjstjärten behöver 120 liter att simma i och Guldfisken 250 liter, det blir stora skålar det..:D
danneregner skrev:skaffa ett riktigt kar på 50l eller ett plastakvarium på typ 20l
danneregner skrev:hehe du har så rätt ramnissan
Ramnissan skrev:Som jag skrev är inte säker och svaret kom ju från Guy;)
Ja men infallsvinkeln på ljuset borde ju bli lite skevare i en kupa än i ett rätblock? Eller? Sedan brukar man ju ha ljus uppifrån så den tanken föll ju iallafall..:p
Lazarus skrev:ljus var ett dumt ord det jag tänkte var det "ljus" som reflekteras från glaset in i ögat, avsåg alltså inte belysningsljuset utan det "ljus" som reflekteras av allt så vi kan se så väll fiskar som människor.
danneregner skrev:tja guppy kräver 30l kan kunde va nått.
NybörjarFisken skrev:Ja men det behöver inte vara guldfiskar. Finns det inga mindre fiskar som inte blir särskilt stora som van vara i tex ett sådant plastkar som du föreslog? Ska locket vara på isf? Kan man ha det utan extra syre och så, alltså så som man har en skål?
NybörjarFisken skrev:MM fast guppy ska ju tydligen föröka sig väldigt mkt? Kan man ha två kampfiskar? Tänkte att det blir ensamt med en för den?
NybörjarFisken skrev:MM fast guppy ska ju tydligen föröka sig väldigt mkt? Kan man ha två kampfiskar? Tänkte att det blir ensamt med en för den?
danneregner skrev:ja men om du hittar en perfect half-moon ligger dom på 3-500kr
NybörjarFisken skrev:Sista frågan för ikväll!!! Kan jag ha en kampfiskhane och ett stim småfisk? Är kampfisken snäll? :) Gonatt! Hoppas jag hittar något passande imorrn.