Skalar lek, vad göra?

#1 - 11 december 2007 20:59
Min pappa ringde nyligen och var jätte glad över dagens stora händelse.. :) ytterligare ett par har gått samman av hans skalar "flock" och har lagt en massa ägg på en av växternas blad.
Nu är frågan.. skall vi göra något för dem? De verkar vakta äggen med livet.. men pappa tycker ibland det ser ut som om de äter upp dem?! Putsar de äggen eller äter dem verkligen upp de? :confused: Vet att det är lite svårare att få fram yngel då dagens skalarer inte är så bra på det.. om äggen kläcks.. lever ungarna på något ifrån mamma och pappan som diskusarna gör? Eller kan man fånga in dem i en yngelkasse?
Många frågor nu, men hoppas på lite feedback ;)

Mvh/Hanna
#2 - 12 december 2007 10:16
De putsar nog äggen, men tar även bort ägg som har möglat, för att det inte ska sprida sig till resten av äggen. Det bästa är att låta föräldrarna gå med ynglen, är de inte yngelvårdande så ska man nog ändå inte avla på dem, och det kan dessutom dröja ett antal lekar innan de lär sig. En teori om varför scalarer numera ofta är dåliga yngelvårdare, är att kommersiella odlare tar bort äggen från föräldrarna, för att få dem att leka så snabbt som möjligt igen, vilket gör att ynglen inte präglas på föräldrarna, och själva får svårt att lära sig yngelvård. Att ta bort äggen bygger nog bara på problemet, plus att om man gör så för ofta, så sliter det nog en del på paret, eftersom de leker fort igen, och det tar på krafterna.

Det bästa är att sätta paret självt i ett eget lekakvarium, eller om de redan har lekt i ett sällskapsakvarium, flytta på de andra fiskarna, särskilt om de är scalarer, eftersom de är glupska när det kommer till yngel. Det kan nog även funka att vänta tills ynglen är frisimmande, och då suga upp dem, och flytta dem tillsammans med föräldrarna till ett eget akvarium.
#3 - 12 december 2007 22:17
Tack Micke_A för inlägget... har funderat en del och tycker som du skrev att det är bäst att låta de försöka få yngel själva.. så är det bara för oss att hoppas de lär sig..:p för i morse var äggen borta.. :( Mycket tråkigt, men håller tummarna på en lyckad lek nästa gång.. synd att det skall vara så svårt för dagens skalarer. Pappa håller nu på att leta efter ett eget lek akvarie till paret.. det får ju vara rätt så stort endå (nu bor de i pappas 540 liters) och höjden måste ju stämma överens med regeln, lägst 45 cm i höjd. Så hoppas att de blir mera yngelvårdare när de kommer i eget kar. :)

Mvh/Hanna
#4 - 12 december 2007 22:44
Bara kul om man kan hjälpa till :)

Det kan vara bra att ha en nattlampa tänd, särskilt om man har nattaktiva fiskar.
#5 - 13 december 2007 08:44
Hej!

Tänkte fråga här istället att skapa nytt forum

Jag tror att mina scalarepar har lekt för när jag kollade på akvariet idag såg jag att dom var väldans aggresiva mot andra fiskar som jag har samt jag såg nytt tecken det är att dom"smeker" på bladet o ser ut som dom putsar med kan det vara förberdeleser för lek eller att dom har lekt redan?
#6 - 13 december 2007 09:24
Hej
De putsar bladet några dagar innan leken. Efter leken så är det ett tips att skärma av akvariet med en glasskiva eller dyligt om du har andra fiskar i det. Ett annat tips är att låta en svag lampa brinna istället för att släcka ner akvariet helt.
Det händer att de käkar upp de första äggen men håll ut det ligger i generna att vårda sin avkomma. Lycka till
#7 - 13 december 2007 09:35
Så kul! hoppas att dom får håller på o inte avbryter helt enkelt :) men fundrerar på att köpa mer blad till scalaren så dom har mer att välja på när dom lägger rom.. samt funderar jag på att flytta ett antal fiskar till annat akvarium

Annons