Skalar med dålig aptit?

#1 - 29 juli 2009 16:12
Jag har 4 st grå skalarer, den ena av dom verkar inte ha någon större aptit.
När jag plockar fram maten beter den sig som dom andra, skyndar sig till matstället, tar en bit av det som bjuds och verkar sedan vara nöjd med det.
Jag kan inte hitta några tecken på att den skulle vara sjuk, alltid pigg.
Den är inte mobbad eller trängd av någon fisk.
Har även provat att ge maten på två ställen i karet och i princip släppt maten i huvudet på den men alltid samma resultat. En smakbit eller två och verkar sedan mätt.
Har försökt att leta i forumen men har inte hittat något som passar.
Jag matar med flingor på förmiddagen och fryst foder (artemia eller mygglarver) på eftermiddagen.
Den uppskattar fryst lite mer än flingor men har inte alls samma aptit som kompisarna, som nu har vuxit ifrån denna rätt mycket.

Någon som vet vad detta beteende beror på? :confused:
Finns det någon annan mat som man skulle prova? :confused:
#2 - 30 juli 2009 08:27
Har tyvärr inget tips. Min ena scalare var likadan och efter ett par veckor så låg den och guppade på ytan...
#3 - 30 juli 2009 11:32
Bara "spitballar" lite och jag vet inte huruvida flagellater drabbar pterofyllum (scalarer) men de är ju relativt lika diskus och när diskus mer eller mindre matvägrar så beror det ju ofta på flagellater (hexamia). Kan det inte vara så för skalarer?
#4 - 2 augusti 2009 18:14
Ouups!
Problemet börjar växa, den lille skalaren är som vanligt, är pigg och simmar runt men äter dåligt.
Men jag har just upptäckt en fjärilsciklid(ramirezi) med något som liknar hål i huvudet sjukan och en hongsloi hona som inte äter och magrar + står för sig själv i ett hörn.
Bör jag medicinera hela karet med Otozin eller Flagellol?
Något annat förslag?
#5 - 3 augusti 2009 15:04
Seco skrev:
Ouups!

Problemet börjar växa, den lille skalaren är som vanligt, är pigg och simmar runt men äter dåligt.

Men jag har just upptäckt en fjärilsciklid(ramirezi) med något som liknar hål i huvudet sjukan och en hongsloi hona som inte äter och magrar + står för sig själv i ett hörn.

Bör jag medicinera hela karet med Otozin eller Flagellol?

Något annat förslag?

Jag misstänker nu ännu mer (efter vad du beskriver) att det rör sig om nån typ av flagellater. Gå gärna in på "Artiklar-Sjukdomar-Olika sjukdomar" för att se om du hittar nått som stämmer överens med det du har fått. Hur som helst hål i huvudet beror på flagellater. matvägrande och lätt apatiska fiskar i samband med det du beskriver skulle ja absolut tippa på är flagellatrelaterat.
Så det bästa vore nog att medicinera med Flagellol, men ta inte detta som absolut fakta det kan ju vara nått annat. Finns säkert nån här som har bättre koll på detta! Men om du börjar medicinera så läs nogrant instruktionerna på medikamenten först (ofta skall man göra ett rejält vattenbyte först, inte använda sig av aktivt kol osv...)
Lycka till med dina fiskar!
#6 - 3 augusti 2009 15:10
ja lycka till med dina fiskar nu SECO!!!
#7 - 13 augusti 2009 09:05
Rooster skrev:
Jag misstänker nu ännu mer (efter vad du beskriver) att det rör sig om nån typ av flagellater. Gå gärna in på "Artiklar-Sjukdomar-Olika sjukdomar" för att se om du hittar nått som stämmer överens med det du har fått. Hur som helst hål i huvudet beror på flagellater. matvägrande och lätt apatiska fiskar i samband med det du beskriver skulle ja absolut tippa på är flagellatrelaterat.

Så det bästa vore nog att medicinera med Flagellol, men ta inte detta som absolut fakta det kan ju vara nått annat. Finns säkert nån här som har bättre koll på detta! Men om du börjar medicinera så läs nogrant instruktionerna på medikamenten först (ofta skall man göra ett rejält vattenbyte först, inte använda sig av aktivt kol osv...)

Lycka till med dina fiskar!

Jag medicinerade med Octozin och det hjälpte, alla fiskar i karet mår nu bra utom skalaren.
Efter att jag gjort rent filtret blev det så stark ström vid insuget till pumpen.
När belysningen släckts i akvariet så kom den lille skalaren för nära och fastnade som ett frimärke. Det fanns inte mycket liv kvar i honom när jag upptäckte det morgonen efter.

Tack för all hjälp, det skulle inte gått så bra utan den.

Annons