Var så himla glad och framåt tills idag.
Har ju drömt om skalare i 6 år nu och äntligen har man haft råd att skaffa ett vettigt akvarium åt dem.
Men så läser man den ena tråden efter den andra och det är bara hemskheter!
De äter allt som är tillräkligt litet för att komma in i deras mun, de jagar andra fiskar. Och det värsta de vet är labyrintfiskar som ska utrotas såfort det bara går!
Stämmer det här verkligen? kan man inte ha mindre tetror som sällskap till dem? och gurami är bara att glömma som sällskap?
Ge mig lite hopp!
Asså det är svårt att svara dessa frågor. Mina och mina polares erfarenheter är att skalarer är en av de fredligaste cikliderna i handeln. Angående små tetror som tex. neon och kardinaltetror finns det olika erfarenheter för vissa går det bra, för andra försvinner tetrorna på löpnade band när skalarerna har växt till sig.
Skalarer ihpå med labyrintfiskar har aldrig haft men jag kan faktiskt tänka mig att de kan va lite griniga mot dem då de upptar typ samma vattenregion och "konkurerrar" om platsen, dessutom har de en likande form (både är ju kraftigt lateralt tillplattade) och ofta ger sig fiskar på andra med liknande utseende i större utsträckning än andra.
Men om jag hade vart du hade jag skippat labyrintfiskar som sällskap till dem, och om du vill ha nån stimfisk i karet hade kört nån tetra eller barb som bli lite större, gärna en sort som har hög rygg för att va på den säkra sidan, men sen kan det ju som sagt gå bra ändå. Går ofta bra när de olika arterna får växa upp tillsammans...
Men några vildsinta monster tycker jag absolut inte att de är utan snarare lugna och harmoniska fiskar som sällan skadar varken varandra eller andra fiskar.