Skalarer eller Discus

#1 - 9 februari 2007 19:05
Oj vilket dilemma :)

Skall göra om mitt Sydamerika kar (Juwel Rio400), ny bakgrund och helt ny inredning och dessutom flytta hela karet till ett annat rum.

När man gör så här drastiska förändringar så börjar man ju alltid att fundera (livsfarligt jag vet!)

Frågan är ju då, skall man behålla skalarerna eller skaffa discus istället?

Har ju en del fördommar(?) mot discus, nämligen att de skulle kräva mer tillsyn, arbete och tid och att det därför kanske inte skulle vara så lämpligt när man har småbarn, heltidsarbete och husrenovering att tänka på också.

Är ju dessutom väldigt förtjust i mina helsvarta vackra skalarer men kan man verkligen kalla sig själv akvarist och aldrig ha ägt några diskusar?

Några åsikter? Tips? .....
#2 - 9 februari 2007 19:08
Det är inte en lätt fråga, men du kanske kunde ha båda sorterna;) ?
#3 - 9 februari 2007 19:24
ta båda sorterna
#4 - 9 februari 2007 19:48
Hur fungerar de ihop då?

Äldre bitska skalarer med yngre diskusar låter ju inte som någon bra kambination i mina öron? :confused:
#5 - 9 februari 2007 19:49
...dessutom vill jag ju ha kvar mitt stim med kardinaltetror. Kanske blir rörigt? Tillhör de där som bestämt hävdar att det är bättre att ha få sorter och fler av varje. "Fisksoppa" är liksom inte min grej...
#6 - 9 februari 2007 20:01
Behåll Scalarerna, hellre fiskar som är vackra och klarar sig utan ständig tillsyn än fiskar som är vackra men behöver medicinering, hög temp och ger ägaren magsår ;)
Och för de som undrar, ja jag är bitter vad gäller discus ;)
#7 - 9 februari 2007 20:07
Bitter? Ajdå...låter inget bra :rolleyes:
#8 - 9 februari 2007 20:10
Skalarerna är ju väldigt självgående och klarar sig nog egentligen bäst utan tillsyn. (Varje gång man slarvar med vattenbyte och städning börjar de att leka ;) )

Och jag som trodde att Diskusfantasterna skulle kaste sig över den här tråden... men de kanske har fullt upp med att oroa sig över sina små älsklingar? :D
#9 - 9 februari 2007 20:14
S_sund skrev:
Och jag som trodde att Diskusfantasterna skulle kaste sig över den här tråden... men de kanske har fullt upp med att oroa sig över sina små älsklingar? :D

Asch, då vill jag som skalar-fantast kasta mig in i tråden: Behåll skalarerna, skippa diskus! :D
#10 - 9 februari 2007 20:16
Om du får välja vad kör du Skoda eller Audi ;) ;) :D
#11 - 9 februari 2007 20:17
Öhhh Audi om jag tvingas välja mellan de två skruttbilarna :p
men jag trodde vi pratade fisk? ;)
#12 - 9 februari 2007 20:18
Nitra98 skrev:
Asch, då vill jag som skalar-fantast kasta mig in i tråden: Behåll skalarerna, skippa diskus! :D

Varför? Vilka stora fördelar skulle finnas med Skalarerna menar du?
#13 - 9 februari 2007 20:19
Det är en stor myt att Diskus är svårare än andra fiskar! Jag har ett akvarium med ca 25 st egna uppdragna ungdiskus i storleken 8-10 cm (de är drygt 7 mån. nu) samt ett tiotal ancistrus ca 5-8 cm. Akvariet är ett inrett växtkar och vatten bytes ca 30-40% en gång i veckan, sedan har jag ett likaså inrett akvarium med två stora ca 18-20cm med deras ca 50-60 yngel i storleken en 25 öring, vattenbyte ca 30-40% i veckan! Vill påstå att mitt sydamerikakar samt malawikar ger mig betydligt mer arbete! Malawikaret kommer på sikt att avvecklas! Behöver det för Diskusynglen som går hos mamma och pappadiskus då dom om ca 1-2 månader gott har passerat en 5-kronas storlek!
Så för min del får gärna alla 6 karen bli Diskuskar!

TILLAGGT:
Jag vet att en del Diskustokar (Tokar liksom mig:D ) håller på och byter vatten var och varannan dag!

Ytterligare ett Tillägg[:o]
Fråga er ni som har fördomar om Diskus! Varför fastnar dom som börjat med denna ädla firre?
#14 - 9 februari 2007 20:32
Discus yngel är ju så tuffa, små simmande skivor ;)

Ok, så allt man behöver göra är att ägna (betydligt) mer tid åt vattenbyten än vad man gör idag och vips så har man ett stiligt diskus-kar. Hmm vill ju gärna säga... "JA! Jag skaffar discus" ... men så känner jag mig själv. Vips är det sommar och sol, karen lockar inte lika mycket och hus och trädgård tar sin tid.

Skalarerna klarar sig som sagt utan uppsyn ett par veckor om det krisar. Antar att discusarna inte är lika förlåtande?

Diskus eller Skalarer...hmm det handlar kanske helt enkelt om hur mycket tid man är beredd att lägga? :confused:

(Kul med alla fotona på discusyngel!)
#15 - 9 februari 2007 20:37
Diskusarna klarar gott och väl lika mycket slarv som Skalarer! Det är bara då du har yngel du vill dra upp till fina stora exemplar du måste ha minst rutinen med ett 30-40%-igt vattenbyte i veckan! Annars så har även jag och de mina varit borta från akvariumena under 3-4 veckorsperioder, givetvis med någon dadda som sköter matningen, men utan vattenbytena!
#16 - 9 februari 2007 20:38
Ok...Lasse nu har du fått mig att sänka garden :p
#17 - 9 februari 2007 20:38
Och har man inte tid att sköta sina akvarier eller fiskar (vilken sort som helst) skall man allvarligt fundera på om man överhuvudtaget skall sätta upp ett akvarium!
#18 - 9 februari 2007 20:42
Gå med här där de flesta Diskustokar har samlats http://www.amazondiscus.se/phpBB2/portal.php
så kan du ta del av allt roligt vi sysslar med!:)
#19 - 9 februari 2007 20:46
laerni skrev:
Och har man inte tid att sköta sina akvarier eller fiskar (vilken sort som helst) skall man allvarligt fundera på om man överhuvudtaget skall sätta upp ett akvarium!

Helt sant. Nu har jag ju aldrig hävdad att jag inte har tid att sköta mina akvarium. Bara att jag inte har all tid i världen och att jag har vissa fördommar om att diskus kräver mer tid, mer omsorg och mer noggranhet än t.ex. Skalarer och Malawiciklider som ju trivs och frodas här hemma.

Skall genast kasta mig över länken, tack! :)
#20 - 9 februari 2007 20:57
Det var ett allmänt påstående från mig! Inte riktat till någon viss person!:)
#21 - 9 februari 2007 21:16
Förstod det :)
#22 - 9 februari 2007 22:08
jag är nybörjare, men jag kör skalarer diskus och kardinaler... lite rörigt kanske men jag tycker det går bra!
Skalarerna tar ju gärna showen lite vid matning men diskusarna e inte dåliga på att brottas med skalarerna de heller...
nu har jag ju bara haft mina några månader men jag har inte stött på några problem och jag tror att det är överdrivet hur mycket skötsel de kräver, byter vatten en gång i veckan slarvar några dagar ibland... kör CO2 och PMDD också
nu tror jag visserligen att skalarerna är mer lättskötta men diskusen är inte svår att sköta, den vill ha högre temp 28-29*C räcker jag kör 29
alla medecineringsrundor som de riktigt inbitna fantasterna håller på med tror jag är onödiga men det blir ju lätt så om man har ett lekpar diskusar som är värda 3-4 000kr så lägger man nog gärna ner mer energi på dem än man skulle gjort på ett par scalarer...
#23 - 10 februari 2007 01:52
sad_ant skrev:

alla medecineringsrundor som de riktigt inbitna fantasterna håller på med tror jag är onödiga men det blir ju lätt så om man har ett lekpar diskusar som är värda 3-4 000kr så lägger man nog gärna ner mer energi på dem än man skulle gjort på ett par scalarer...

Men man medicinerar ju inte en frisk fisk utan det är ju endast om fisken blir sjuk.

Själv så har jag ungdiskus som jag matar ca 8ggr/dag och byter 80% vatten till dom dagligen så mitt sociala liv är borta:p Man behöver inte göra det så ofta men jag gör det för att jag vill få upp dom i storlek. Men vill också säga att regelbundna vattenbyten är a och o för att diskusen inte skall bli sjuk. Detta märkte jag första gången jag hade diskus och då gick dom i ett inrett kar tillsammans med scalarer och kardinaltetror och ibland så blev det lite slarv med vattenbyten och detta resulterade i sjuka diskus.

Du kan utan problem ha diskus med normalstor skötsel bara du inte överdriver matningen och är noga med vattenbyten varje vecka.
#24 - 10 februari 2007 11:00
Glenn skrev:
Själv så har jag ungdiskus som jag matar ca 8ggr/dag och byter 80% vatten till dom dagligen så mitt sociala liv är borta

...

Du kan utan problem ha diskus med normalstor skötsel bara du inte överdriver matningen och är noga med vattenbyten varje vecka.

Du skojar inte... du HAR verkligen INGET socialt liv. Matning 8ggr per dag plus dagliga stora vattenbyten? Du kommer tycka att det är enkelt att skaffa småbarn! ;)

Angående discus kontra skalarer så får jag nog säga att det är fördel skalar för tillfället även om det bor en dröm inom mig om att en dag skaffa discus.
#25 - 10 februari 2007 12:25
Arbetet med fiskar Diskus, Skalarer ich andra uppstår först då man sätter igång med odling av dessa! Troligen samma arbete med yngel av Skalarer som Diskus om man vill ha dom i vettig storlek snabbt! Så skillnaden är nog otroligt liten mellan dessa om avsikten är att ha dom i sällskapsakvarium!
#26 - 10 februari 2007 12:31
Nitra98 skrev:

S_sund skrev:
Varför? Vilka stora fördelar skulle finnas med Skalarerna menar du?

Äsch, har inte haft diskus själv ens, jag baserar mitt uttalande ENBART på att jag personligen tycker att skalarer är finare än diskus! :p
*Duckar för eventuella attacker från diskusfolket* :D
#27 - 10 februari 2007 12:46
Nitra98 skrev:
Äsch, har inte haft diskus själv ens, jag baserar mitt uttalande ENBART på att jag personligen tycker att skalarer är finare än diskus! :p

*Duckar för eventuella attacker från diskusfolket* :D

Vi "Diskusfolket" vet att dessa personliga fiskar (Diskus) är bland det finaste att ha, så inte behöver du ducka:D

Fråga istället varför så många fastnat i "Diskusträsket";) Kan det inte bero på att man sprungit på en fisk där alla individer har sin egen personlighet istället för att som skalarer flyta omkring som zombier?:confused: :D :D
#28 - 10 februari 2007 12:51
laerni skrev:
Vi "Diskusfolket" vet att dessa personliga fiskar (Diskus) är bland det finaste att ha, så inte behöver du ducka:D

Fråga istället varför så många fastnat i "Diskusträsket";) Kan det inte bero på att man sprungit på en fisk där alla individer har sin egen personlighet istället för att som skalarer flyta omkring som zombier?:confused: :D :D

Nämen hallå där, mina skalarer flyter sannerligen inte runt som zombier!!!
De har minsann personlighet så det räcker å blir över!!! :mad: :D
#29 - 10 februari 2007 12:58
Nitra98 skrev:
Nämen hallå där, mina skalarer flyter sannerligen inte runt som zombier!!!

De har minsann personlighet så det räcker å blir över!!! :mad: :D

Kraven är ju olika:D
Bilagor:
#30 - 10 februari 2007 13:06
laerni skrev:
Kraven är ju olika:D

Okej, jag har ju som sagt inte haft diskus så då får du berätta lite då om vad som gör att de har så mycket mer personlighet än andra ciklider? :) (Och för att det inte ska misstolkas: Jag är inte ironisk utan nyfiken på riktigt!)
#31 - 10 februari 2007 13:09
S_sund skrev:
Du skojar inte... du HAR verkligen INGET socialt liv. Matning 8ggr per dag plus dagliga stora vattenbyten? Du kommer tycka att det är enkelt att skaffa småbarn! ;)

Hehe nej inget socialt liv alls här inte:p
Småbarn? Inga problem:) Har en kompis som har en son som fyller 2 nu i slutet på Mars och jag har hjälpt till en hel del med honom:D
#32 - 10 februari 2007 17:02
Jag har både skalare och diskus..
Skalare är en lätt fisk som man bara matar typ. Diskus ger dig gråa hår och magsår.
Men jag vill behålla de endå för när allt fungerar ger de 1000 fallt tillbaka. Mycket sociala, charmiga och fina fiskar.
Valet är inte lätt tyvärr.
#33 - 10 februari 2007 18:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Hallojsan!

Jag tänkte ge min syn på diskus kontra skalarer... Å jag vill först börja med att gratulera alla som har haft sina diskus helt problemfritt från början till mål... *applåder*

Skalarer har vi haft (vi har ett eget yngel kvar, Rocky som du kanske känner till ifrån vår dagbok...[:o]). Vi har inte kvar dem därför de kunde få alla andra invånare i karet att darra av skräck då de lekte. Vi hade åtta skalarer i ett 450-liters Vision. Det lekande paret ägde hela akvariet och de andra stod och skakade av skräck i ett hörn... Kul? Nej... Men vackra och personliga fiskar? Definitivt!!

Diskus skaffade vi när vi tyckte att vi var såpass drivna i hobbyn så vi förstod oss på det här med vattenbyten till yngelvård och allt däremellan... Problemfritt? Absolut inte. Lurigare fiskar har vi aldrig haft! Dagarna har lätt fyllts med oro, vattenbyten och diverse huvudbry sedan dess. Vi har vart igenom en massa stadier av sjukdomar, dålig tillväxt, mobbing, mm mm... Våra diskusar har långsamt mobbat ut den ene efter den andre... De starkaste med mest attityd har klarat sig. Ett tag... Sedan har några av dem droppat av när de varit som vackrast, mått som bäst och helt oförklarligt mao... Vi har ju haft våra diskus i planterade akvarier med sand, växter, tetror och pansarmalar och däri kan ju en del förklaringar till sjukdomar och fiskdöd ligga men knappast enbart av den anledningen. Personliga fiskar?? Definitivt för jag har saknat dem som droppat av något oerhört.

Många tycker nog att det inte är någon större skillnad arterna emellan men jag håller inte med om det! Jag vill påstå att vi i vårt hem är ganska insatta i skötsel och vård men ändå har det brakat åt pipsvängen med våra diskus. Däremot inte med skalarerna...

Just nu är vi inne i en "funka-fas", *peppar, peppar*, som jag hoppas kommer hålla i sig! Alla diskusarna verkar må jättebra (med undantag för två små magra firrar som är mobbade....) och är dessutom jättevackra.

Om du funderar på diskus så tror ju jag, och rekommenderar, att du köper lite större storlek på diskusarna, särskilt till ett "möblerat (med växter rötter och tetror) 400 literskar. De är dyrare men du har igen det på att du slipper "småbarnsfasen" där de måste matas ofta för att komma upp i storlek och därmed så måste vattnet bytas ofta precis som Glenn skriver. Med facit på hand så kommer jag aldrig köpa en diskus under 10 cm! (Fast man skall aldrig säga aldrig [:o].) Helst skall de vara fullvuxna hädanefter (om jag skulle "behöva" fler...:p).

Om jag hade varit du så skulle jag väntat med diskusarna tills skalarerna tråkat ut mig ordentligt![/COLOR][/FONT]
#34 - 10 februari 2007 18:25
[:-106] [:-92] Bra inlägg Lenmar! En gång Diskusfrälst[:-91] alltid Diskusfrälst![:-76]
#35 - 10 februari 2007 18:35
Jag tycker också att det var ett bra inlägg Lenmar :) Jag har förbannat mina diskus ett tag nu men känner att det håller på att bli ..... vågar inte säga eller tänka det...
Jag har ju både diskus och skalare..fast i olika kar. Ett tips är att köp ett akvarie till :D Ha båda!
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 10 februari 2007 19:11
Skalarer eller diskus.
Absolut skalarer (och då naturformerna) - vackrare och mer majestätiska fiskar med sina långt utdragna fenor existerar knappast.
#37 - 10 februari 2007 19:40
Jag ligger i samma dilemma inför min födelsedag.Men jag tror det slutar med att jag säger altum till tanten med hänvisning till svaret innan mitt.
#38 - 10 februari 2007 20:26
Oj, oj...Känns som man har missat en del av diskussionen idag när man har stått och snickrat? :p

Många kloka råd och åsikter (inte minst ifrån Sävedalen, kommer ju ofta kloka ord därifrån i och för sig så jag är inte förvånad :) )

Om man hade obegränsat med plats här hemma så hade det onekligen varit ett bra och passande alternativ att startat ett separat discuskar men huset räcker inte till...går väl i och för sig att bygga ut? :p

Kommer att bli ett sydamerika kar med många Kardinaltetror o pansarmalar och ett par L-malar. Det är inte förhandlingsbart. Oavsett om det blir skalarer eller discus får de finna sig i att få sällskap i karet.

Ju mer man läser och begrundar så verkar det som om skalarerna är här för att stanna. Även om jag inte har fattat det slutgiltliga beslutet ännu.

Nyfikenheten på discus blir dock bara större och större och jag är säker på att jag kommer ta mig an dem framöver. Frågan är bara när och i vilket kar? :confused:

Tack än en gång för alla kloka åsikter.

Annons