Skalarer har ingen hjärna....!!!

#1 - 9 september 2008 12:50
Kanske lite att ta i att dom inte har någon hjärna.

Men tanken slog mig igårkväll.

Lekparet i mitt 240 liters la en bra romkaka på pumpen för några dagar sedan. vårdade rommen fint.

de började flytta runt rommen som dom ska, från ett ställe på pumpen till ett annat.

så, igår så såg jag att de började bli frisimmande....och vad händer då...?

Jo, föräldrarna tar yngel i munnen, och spottar in dom i insiget till pumpen.

tog en halvtimme sedan var alla borta.
#2 - 9 september 2008 14:01
Doh:p
#3 - 9 september 2008 14:51
Haha, de kanske tyckte att det var ett tryggt och bra ställe att ha ynglen på, där inne i gallret? Men, har du ytterfilter, så är ju ungarna kvar i filtret. Vissa har ett litet utrymme i bottnen med fritt vatten. Själv har jag hittat många malawiyngel just där.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 september 2008 14:57
Nja, avkomman behöver syrerikt vatten och det klart att så är det ju vid insuget.
Hur skulle de kunna veta att den hjärndöda muppen till husse inte hade täckt insuget med en svamp som alla andra akvarister gör :D
#5 - 10 september 2008 05:27
Jens A. skrev:
Haha, de kanske tyckte att det var ett tryggt och bra ställe att ha ynglen på, där inne i gallret? Men, har du ytterfilter, så är ju ungarna kvar i filtret. Vissa har ett litet utrymme i bottnen med fritt vatten. Själv har jag hittat många malawiyngel just där.

nope, klassiskt innerfilter i Juwels Rio 240 liters.
#6 - 10 september 2008 05:28
nja, avkomman behöver syrerikt vatten och det klart att så är det ju vid insuget.

Hur skulle de kunna veta att den hjärndöda muppen till husse inte hade täckt insuget med en svamp som alla andra akvarister gör :d

:d
#7 - 10 september 2008 08:06
Hahaha, klockrent! :D

Har aldrig varit intresserad av scalarer, men ju mer jag läser om dem desto mer sugen blir jag. Synd att karet jag har, som är perfekt tillämpat för scalarer, redan är fyllt.
#8 - 10 september 2008 08:14
Johanski skrev:
Hahaha, klockrent! :D

Har aldrig varit intresserad av scalarer, men ju mer jag läser om dem desto mer sugen blir jag. Synd att karet jag har, som är perfekt tillämpat för scalarer, redan är fyllt.

lösning är ju ganska enkel...köp ett kar till :D
#9 - 10 september 2008 08:19
Ett stort hinder är i vägen. En flickvän ;)
#10 - 10 september 2008 08:22
Johanski skrev:

lösningen är ganska enkel, fixa en ny flickvän....:D
#11 - 10 september 2008 10:16
Övertala den befintliga flickvännen är mera spännande:)
Ja tror att alla akvarister ibland råkar ut för det dilemmat.

Det krävdes en hel del övertalning innan mitt fyra meters akvarium blev verklighet.
mandan
Banned
#12 - 10 september 2008 14:06
Hehe jag hittede några korallplaty i min pump en gång.. Sen dess har det hänt några gånger. Men mina överlever där inne :)
Bilagor:
#13 - 10 september 2008 15:12
Johanski skrev:

Hehe själv är jag flickvännen som köper flera kar..tvingade in pojkvännens dator i ett lite hörn bakom soffan. Fick ju inte plats med det nya karet annars!:p

Annons