Skalarer som gnabbas

#1 - 7 juli 2012 18:49
Hej, har en fråga ang. mina nyinköpta skalarer så jag hoppas någon kan upplysa en amatör som mig lite.

Burken har varit igång ca 5 veckor nu och är på 360 liter och hyser en diskus, ett par regnbågsciklider, några ottosinclus, en stor pleco, ett 20-tal rödmunstetror och sist men definitivt inte minst 2 st VF Skalarer "Santa Isabelle" som jag haft en vecka snart.
Det är de sistnämnda som jag är lite bekymrad över..den ena skalaren har sedan igår börjat "mobba" den andra, inte allvarligt men det blir ett tjuvnyp i sidan då och då och ibland en jakt från ena sidan akvariet till andra, sen kan de simma tätt tillsammans igen som om inget hade hänt. Båda äter och ser ut att må bra, eller nja, den som blir mobbad håller ihop ryggfenan lite, ser lite "kurig" ut om ni förstår hur jag menar[:o].
I affären sa de att det är ett lekpar och att de lekt hos den förre ägaren.
I början var de aldrig osams och simmade tätt ihop hela tiden så min fråga är om detta är ett naturligt beteende eller om det är något som de inte är nöjda med:confused:

//snuppesno
#2 - 7 juli 2012 19:10
Helt normalt! VF Skalarer "Santa Isabelle"hmm... har du bild på dem?
#3 - 7 juli 2012 19:20
Ja men jag kan inte lägga upp, hur gör man?

//snuppesno
#4 - 7 juli 2012 19:29
Här är en länk, tyvärr en kass bild tagen med surfplattan. Kan ta en bättre bild i morrn när akvariet är tänt igen.
https://picasaweb.google.com/c.wiklander75/7Juli2012?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJDquPTI1ui1JQ&feat=directlink
Christer5
#5 - 7 juli 2012 19:30
Bilden är bra !
#6 - 7 juli 2012 20:40
Ser ut att vara redback skalarer! Fina firrar
#7 - 7 juli 2012 21:49
Wilhelm skrev:
Ser ut att vara redback skalarer! Fina firrar

Ja, de är jättefina :p
Skönt att det var normalt med lite gnabbande sinsemellan då så jag slipper oroa mig för dem, är faktiskt mina första skalarer.

Annons