Skalarer som precis lagt ägg.

#1 - 7 november 2006 19:15
Mina skalarer har precis lagt rom igen denna gången på mitt insug på mitt ytterfilter så det gick inte att ta till vara om man säger så:p .Men min stora fråga är varför äter dem själv upp äggen honan och hanen,och denna gången ordnade jag en nattlampa som skulle lysa där.Men när jag gick ut för att titta så åt honan och hanen upp dem och jagade iväg dem andra skalarena ifrån äggen,ingen som har ett svar på detta:confused: :confused: nästa gång det är på ett blad så kan man alltid ta bort det och lägga det i ett annat kar med lite antimögel men denna gång gick det inte:)
#2 - 9 november 2006 22:03
Hej, mina scalarer har också precis lagt rom! Första gången för dem så är väl inte så troligt att det går vägen.. Men att plocka bort bladet är väl ingen bra idé, de för ju över yngelvårdsarvet till nästa generation.
#3 - 9 november 2006 22:48
Tyvärr så är det ofta att de äter rom de första gångerna men sedan brukar de klara av att vakta och vårda. Men tycker nog att de ska få chansen att lära sig.

mvh erik l
#4 - 10 november 2006 08:13
Naturligtvis är yngelvården nedärvd, men jag tror inte risken för att den skall försvinna pga artificiell uppfödning är särskilt stor. Däremot finns det andra skäl till att låta föräldrarna sköta om ynglen. Kvaliten på ynglen blir bättre och ynglen växer snabbare och jämnare. Men framför allt: det roligaste är ju att se ett scalarepar mitt i stimmet av yngel.

Jag har aldrig haft några större problem att få scalare att vårda. OK jag har bara haft yngel av kanske 4-5 par, men jag har inte haft något par som det inte har gått att få att vårda. De två första kullarna brukar de äta upp äggen, men sedan brukar det gå bra om förutsättningarna är de rätta (däremot finns det andra cichlider som jag inte lyckats få att vårda...). Akvariet skall vara tillräckligt stort. Det skall finnas tillräckligt mycket möjliga lekplatser. Akvariet skall innehålla ett scalarepar + några lämpliga "dithers". "Dither fish" är ett amerikanskt uttryck för "sällskapsfiskar". Om man har fiskar som är lite nervösa eller skygga, kan man locka fram dem och lugna ner dem genom att ha några stycken fiskar i samma akvarium som inte är skygga, blyga eller aggressiva. Jag använder uttrycket även för "avledningsfiskar" - några som lekparet kan försvara rommen/ynglen mot, men som inte äter upp rommen och som tål att bli bortjagade av lekparet.

Min erfarenhet är att andra scalare inte är särskilt bra "dithers". Ca 3-5 dagar efter att scalare-rommen är kläckt, plockar man bort sällskapsfisken. Det skall man göra utan att störa lekparet allt för mycket. Därför skall sällskapsfisken vara få (2-3 stycken), dumma (=lättfångade), relativt stora (för att inte bli skadade) och snälla (för att inte förstöra leken). Akvariet skall vara inrett så att sällskapsfisken skall kunna gömma sig för scalarena men inte kunna gömma sig för håven. Ett exempel på lämplig art är lättfångade individer (det brukar finnas enstaka smarta individer som lärt sig undvika håvar - dom är inte så bra - risken är att man skrämmer lekparet så att de slutar vårda när man jagar fisk) av vuxna blå gurami.

Alltså när scalare lekt en eller två gånger i sällskapsakvariet så flyttar man paret till ett akvarium där man kan ta vara på ynglen (minst 100, helst 200 liter). Eller så gör man om sällskapsakvariet så att det passar för nästa lek.

Rapportera gärna om inte det här skulle fungera!
#5 - 10 november 2006 15:27
Tack för det värdefulla svaret Erik.Men då måste jag ha ett kar till och det är det inte riktigt plats för efter som jag har 8 st redan,jag tog bort min ormskinns gurami när dem hade lagt äggen för han är lite glups annars men sen såg jag att det var dem själva som åt upp äggen.Det är andra gången dem leker det är kanske som du säger att dem lär sig mer och mer.
#6 - 10 november 2006 15:31
Hur ofta leker de? Mina skalare är inte ett par längre, de simmar alla tillsammans igen...
Håller inte skalare ihop som diskus?
#7 - 10 november 2006 16:24

Min erfarenhet är att andra scalare inte är särskilt bra "dithers".

Alltså när scalare lekt en eller två gånger i sällskapsakvariet så flyttar man paret till ett akvarium där man kan ta vara på ynglen (minst 100, helst 200 liter). Eller så gör man om sällskapsakvariet så att det passar för nästa lek.

!

Mina hade knaprat i sig rommen :( men det var ju första gången så håller tummarna för fler.
Funkar inte andra scalarer så bra som dithers för att de är för tuffa eller mjuka tror du? I vårt kar var det gestapofasoner igår, vi har fem st och det lekande paret höll två nere i ett hörn och den tredje i andra ändan av akvariet. Maken var riktigt upprörd och var beredd att på studs rigga ett extra kar :)
Om man istället flyttar lekparet (ursäkta att jag frågar om allt men är lite trögt ibland) menar du att ändå ha dem kvar hos ynglen eller flytta tillbaka när de rommat? (finns det ett såmt verb? "romma" hehe)
Bilagor:
#8 - 10 november 2006 17:31
"Rommat" - ett utmärkt ord! :)

Om man flyttar paret är det med beräkning att de skall leka igen. De fortsätter inte vårda efter flytten.

Om man har fler scalarer förutom paret är det inte säkert att parrelationen håller.
#9 - 10 november 2006 17:38
"Rommat" - ett utmärkt ord! :)

Om man flyttar paret är det med beräkning att de skall leka igen. De fortsätter inte vårda efter flytten.

Om man har fler scalarer förutom paret är det inte säkert att parrelationen håller.
Det är dem som är störst som leker hela tiden dem andra är hälften så stora.Har det inget med det att göra:)
#10 - 10 november 2006 23:21
billo skrev:
Om man istället flyttar lekparet (ursäkta att jag frågar om allt men är lite trögt ibland) menar du att ändå ha dem kvar hos ynglen eller flytta tillbaka när de rommat? (finns det ett såmt verb? "romma" hehe)

Jag kanske missförstod dig. Om man flyttar paret är det meningen att dom skall lägga rom på nytt (det kan ta ett par veckor) och sedan sköta om rom och yngel tills dom åtminstone blivit 15-20 mm (ynglen alltså).

Om övriga scalarer är mycket mindre kan dom fungera som dithers, men skrämda scalarer kan vara svåra att fånga utan att man stör lekparet. Helst skall man ha en art som simmar in i håven när man visslar:).
#11 - 16 november 2006 19:41
Nu har dem lagt ägg igen denna gången som innan på utsuget på ytterfiltret.Nu ska dem inte bli uppätna så jag har tagit en halv liter pet flaska gjort hål i ena ändan skuret ett snitt längs hela flaskan så jag kan sära på den,har borrat små hål på hela flaskan.Så särade jag flaskan och trädde den över röret funkade perfekt så alla äggen ligger väl skyddande över natten.Så nu till min fråga när kläcks äggen ???

Annons