skalarlek!

#1 - 18 mars 2008 14:57
hejsan!

ville bara säga att mina skalarer har lekt :D skaförsöka få en bild på rommen
#2 - 18 mars 2008 15:58
hejsan!

ville bara säga att mina skalarer har lekt :D skaförsöka få en bild på rommen

Grattis.. Guud va kul.. [:-174]Jag skulle också vilja ha Skalarer med rom.. som är duktiga föräldrar såklart.. Jag har hört att inte alla är det..

Men de skulle käka upp nästan alla mina nuvarande fiskar så det får vänta lite.. [:o]
Mmm helsvarta Skalarer.. mm... ;)
#3 - 18 mars 2008 16:03
Grattis
Förmodar och hoppas att vi får följa detta dagligen, både med bilder och text.Hoppas att det kommer att gå bra för dig.
Lycka till
#4 - 18 mars 2008 16:20
ja de ju kul. dom vaktar flitigt och jagar bort alla andra fiskar, fast mest dom andra scalarena. tyvär lekte dom lite olämpligt då de ska i diskus imon :D så dikusarna får ju bara utforska halva haret :D men tänker inte ta rommen från dom, vill hällre att dom lär sig vårda
#5 - 18 mars 2008 17:34
Säger bara gratis!:) hoppas att dina scalare orkar hålla ut tills ynglen simmar fritt :)
#6 - 19 mars 2008 22:25
scalarena vårdar fint! ganska förvånad. första gången dom leker har försvunnit 5 korn. diskusparet åkte i idag. scalarena va inte glada för de men eftersom diskushanen lätt e 4 gånger så stora som dom. som tur e e diskusarna väldigt trötta efter den långa resan
#7 - 19 mars 2008 22:56
scalarena vårdar fint! ganska förvånad. första gången dom leker har försvunnit 5 korn. diskusparet åkte i idag. scalarena va inte glada för de men eftersom diskushanen lätt e 4 gånger så stora som dom. som tur e e diskusarna väldigt trötta efter den långa resan

Var har du köpt dina diskusar? och vad blev det för några?//Annie
#8 - 20 mars 2008 13:25
tror dom heter pure golden albino. fick dom av en kille på diskusforum.

raport: yngel flyttade till en anubias nu därdom ligger och sprattlar. vet fortfarande inte vad jag ska ge dom att äta sen.
#9 - 20 mars 2008 13:26
ps: finns kassa bilder på min zoon av diskusarna
#10 - 21 mars 2008 08:13
OK, har läst om detta. Kul för dig och lycka till med disucsarna//Annie
#11 - 21 mars 2008 13:43
alla yngel kvar, dom växter så de knakar
#12 - 22 mars 2008 08:59
alla yngel kvar. har aldrig kommit så här långt förut
#13 - 22 mars 2008 09:25
Vad roligt!! :) Hoppas det fortsätter gå bra!
#14 - 22 mars 2008 09:26
nån som vet hur lång tid de tar för dom att bli frisimmande?
#15 - 22 mars 2008 09:32
Ungefär en vecka. Fast jag har inte fått uppleva det själv, bara läst mig till det:)
#16 - 22 mars 2008 09:53
Det tar en vecka tills de simmar. Det försvinner f.ö. sällan några medan de är larver så du får nog dina yngel att simma. Vill du veta tiderna i temp på 25C kan du följa mina inlägg i tråden "lära att vårda" från nån månad sedan"

När mina började försvinna var det för att de lämnade tryggheten under nattlampan och begav sig ut i mörkret. Se till att mata ordentligt på ett och samma ställe (nattlampans placering) så kanske du slipper detta...
#17 - 23 mars 2008 09:05
alla kvar fortfarande.
#18 - 23 mars 2008 22:28
fattar ingenting. ynglena började simma idag med halva gulsäcken kvar. flyttade så många jag kunde till ett eget kar då skalarena inte klarade av att få tillbaka alla till bladet.
#19 - 24 mars 2008 18:29
Nu vet jag ju inte exakt på din beskrivning vad som händer men det låter normalt att de tar en sväng lite tidigare... Låt de hållas hade nog varit mitt spontana råd om jag kunnat ge dig ett innan du tog upp dem. Även om en del skulle försvinna
#20 - 24 mars 2008 18:31
Förlåt lånar tråden här. Våran scalare har oxo lagt ägg. Min fråga är bara hur läng är de ägg?
#21 - 24 mars 2008 19:06
från den stund jag upptäckte mina tog de 2 dagar
#22 - 25 mars 2008 21:05
De brukar ta två dagar. Mina skalarer har lekt så många gånger jag knappt kan hålla räkningen! Mitt skalarpar är dock dåliga föräldrar. Fick fram 5 yngel en gång artificiellt (stavning?) De dog dock p.g.a. att jag var lite dåligt förbered . . . tyvärr :-(

Lycka till! Hoppas det går bättre för dig än för mig.
#23 - 26 mars 2008 17:54
Hej på er !
Hittade precis i detta skrivande, en massa rom på pumpen.:p
Ska man avlägsna pumpen, så att romen får vara i fred ?
Tacksam för svar
#24 - 26 mars 2008 19:38
fick mina skalade artemia idag! nått man kan göra så ynglena fattar att de e mat? vet inte om gulsäcken e helt borta men dom simmar.
#25 - 27 mars 2008 13:19
Häftigt!
Lånar din tråd lite igen danne.

Om äggen är klart genomskinliga, då är de obefruktade va?

M
#26 - 29 mars 2008 18:00
mina diskus lekte idag. och mina dorsigera går in och ut i lekdräkt. min ensamma VF kurvciklid samma sak, men ingen partner där.
#27 - 29 mars 2008 18:03
mina diskus lekte idag. och mina dorsigera går in och ut i lekdräkt. min ensamma VF kurvciklid samma sak, men ingen partner där.

Kul hoppas det går bra med ynglerna :D har du dom i sälskapskar eller i eget kar?
#28 - 29 mars 2008 18:23
Nu har jag köpt 6 stycken svarta skalarer!!! Jag hoppas också på bebisar i framtiden... Jag frågade killen i affären, Djurmagazinet i Farsta Centrum var de kom ifrån och om han trodde att jag kan få bebisar så småningom.. De kommer från Linköping, sa han, och då stiger ju hoppet lite..
Han sa att man ska låta bli att släcka lampan när man har rom!!!

Hur som haver så har de glidit omkring som 6 stycken flaggskepp och käkat/försökt att käka alla utom Platyn och guppyhonorna... Ibland har de t om jagat yngel i flock!!! [:o]:D
#29 - 29 mars 2008 18:24
just nu i mitt SA kar. men fårse om vi flyttar eller va i gör, har ju 6 kar så man kan flytta runt en del :D
#30 - 29 mars 2008 18:25
Katharina skrev:
Nu har jag köpt 6 stycken svarta skalarer!!! Jag hoppas också på bebisar i framtiden... Jag frågade killen i affären, Djurmagazinet i Farsta Centrum var de kom ifrån och om han trodde att jag kan få bebisar så småningom.. De kommer från Linköping, sa han, och då stiger ju hoppet lite..

Hur som haver så har de glidit omkring som 6 stycken flaggskepp och käkat/försökt att käka alla utom Platyn och guppyhonorna... Ibland har de t om jagat yngel i flock!!! [:o]:D

jag hade nattlampa åt dom. dom adra fiskarna ska ju få vila lite. en vanlig skrivbordslampa riktad på rommen
#31 - 30 mars 2008 00:50
Katharina skrev:

Visst är de ståtliga! :)
Jag gillar vildformen bäst och därför köpte jag 4 st unga, svenskuppfödda änglar från Akvarielagret. ;)
#32 - 30 mars 2008 00:53
LadyM skrev:
Häftigt!

Lånar din tråd lite igen danne.

Om äggen är klart genomskinliga, då är de obefruktade va?

M

Då är de befruktade, är de obefruktade brukar de bli vita.
#33 - 31 mars 2008 09:11
Ni är underbara ;) Tack!

Danne hoppas allt går väl med dina ägg och bebisar!
#34 - 31 mars 2008 09:27
Hur som haver så har de glidit omkring som 6 stycken flaggskepp och käkat/försökt att käka alla utom Platyn och guppyhonorna... Ibland har de t om jagat yngel i flock!!! [:o]:D[/quote]

Två av anledningarna till att jag har Mollys / Platys med ina Scalarer är att de får "gratis" levande mat, dels så verkar de verkligen gilla jakten.
#35 - 31 mars 2008 11:49
Kensa skrev:

Två av anledningarna till att jag har Mollys / Platys med ina Scalarer är att de får "gratis" levande mat, dels så verkar de verkligen gilla jakten.

ha ha... Jag som brukar vara så "fjölig" tänker samma tankar.. Fast jag ska gå över på svärdbärare och molly så småningom... Min omgivning tycker att jag är ombytlig men det är kul med nya sorter också och jag tröttnade som sagt på att det blev så himla mycket småfisk i karet... Plus att svärdbärare är en roligare fisk än den blyga platyn... [:-174]
Fast det är mindre kul när de byter kön och det bara blir en massa sterila transar som simmar runt och kaxar i karet.. ;)
#36 - 31 mars 2008 12:12
Katharina skrev:
Nu har jag köpt 6 stycken svarta skalarer!!! Jag hoppas också på bebisar i framtiden...

Mkt bra köp! Jag köpte oxå 6 skönheter för 8 månader sen & dom har parat ut till iaf 1 par. Dom är så grymt snygga! :pJag köpte av en butik där han som har hand om akvariedelen odlar egna hemma så dom har blivit "hemmauppfödda" varpå jag har stora förhoppningar på att mina ska ta väl hand om sina bebisar när dom kommer så långt. Måste få bort huliganbotierna först ur karet bara. :D

Lycka till med dina, Katharina!

Mvh Eva
#37 - 31 mars 2008 16:08
leken misslyckades. skagöra iåning ett eget kar till dom, ville bara kolla om dom kunde leka i stora karet först
#38 - 31 mars 2008 20:01
Katharina skrev:

Har för mig att det inte går att få yngel av 2 svarta pga en dödsgen.
#39 - 31 mars 2008 22:15
Nja, det där hör nog till denna dagens datum;).
Jag hade ett kanonfint kolsvart par för några år sedan som lekte och gav väldigt stora kullar. Det roliga var i kråksången av 200 leveransfärdiga yngel var alla helt gula. Och jag lovar, det är inget aprilskämt!
#40 - 3 april 2008 16:17
idag lekte skalarena igen. funderar på att flytta rom och föräldrar till ett eget 54l
#41 - 3 april 2008 17:49
rsoderberg skrev:
Har för mig att det inte går att få yngel av 2 svarta pga en dödsgen.

Ha ha... Det vore ju min vanliga tur!!! :D

ansjo skrev:
Nja, det där hör nog till denna dagens datum;).

Jag hade ett kanonfint kolsvart par för några år sedan som lekte och gav väldigt stora kullar. Det roliga var i kråksången av 200 leveransfärdiga yngel var alla helt gula. Och jag lovar, det är inget aprilskämt!

Ha ha... Ja, men du fick yngel iaf... Tur att faderskapet inte behövde ifrågasättas [:o][:-174]

Annons