Skalaroskuld

#1 - 29 september 2014 10:19
Jag har en bekännelse. Trots att jag haft många akvarier under åren så har jag aldrig haft skalarer som inneboende. Har varit lite sugen under åren men aldrig tyckt de passat in bland fiskbesättningen. Men nu satt jag och fnulade på om man kanske skulle addera någon fisk till 350 burken. Var först inne på odessabarber, men vände sen ändå tankarna mot skalarer. Mest för att jag inte vill att det ska bli så rörigt.

I dagsläget finns dessa firrar i karet:

ca 20 kopparbarber
4 Mosaikguramis
15 corysar (black, agassizi o nån stackars ensam fläckig.)
5 siamesiska algätare
1 L134
3 L333
4 L201
Några röda Ancistrus

Ja, malar är favvosar här hemma… :D

Vad tror ni? Skulle skalarer passa in här?
#2 - 29 september 2014 11:22
Som handen i handsken:)! Skulle tippa på 2 par när de är vuxna, fler är risken att det blir en del gruff.
#3 - 29 september 2014 11:26
Jo! Absolut!
#4 - 29 september 2014 11:40
Tänkte jag skulle spana efter några fina på Spångas auktion. Ska jag satsa på ett par eller två? Eller ska man köpa några mindre som får para ut sig?
#5 - 29 september 2014 12:50
Hittar du redan utparade, så är det bara att slå till. Men ofta får man nog inte tag i färdiga par, och då är det en bra idé att köpa ca 6 ungfiskar, som får växa upp ihop, och välja partner själva. Då ökar chansen att få ett bra och stabilt par.
#6 - 29 september 2014 13:18
På auktioner brukar de i princip slänga Scalarer på folk. Jag köpte 6 stycken för 35:- senast i Örebro.

Det är även roligt att mata upp dem själv tycker jag :)
#7 - 29 september 2014 13:24
Ja jag har ju tänkt på det när jag varit på auktioner förut. Så jäkla många slumpas bort! Bara för det är det väl inte en enda nästa helg! Haha!
#8 - 29 september 2014 13:54
Jag har (på frugans begäran) hållit skalarer sedan i våras, och jag tycker faktiskt de är roligare än vad jag hade trott att de skulle vara!

Jag började med sju småfiskar som jag matat upp och det har varit kul att se dem växa och para ut! Igår gav jag bort tre av dem. Två lekpar räcker gott i ett 310L tycks det mig.
#9 - 29 september 2014 15:54
Vill nog ha max 2 par. Känns som om det skulle bli lite trångt annars. :) Vi får se vad som finns i utbudet på auktionen… Kan ju inget om de olika sorterna. Får gå på känsla helt enkelt. :)
#10 - 29 september 2014 19:27
Jag hade två par i ett 375-liters en gång, och de lekte i varsin ände av karet, och de 150 centimetrarna verkade vara precis på gränsen för att de inte skulle bråka konstant.

Woods, tror att de tre jag fick av dig är honor :) I så fall har hanen fyra honor att välja på.
#11 - 12 oktober 2014 16:35
Jaha. Kom hem med ett lekpar som hette mosaik diamond eller nåt sånt. Samt 3 blue honey. Jäklar vad stora de är. Plötsligt känns de fullvuxna mosaikguramisarna som små pluttisar. Och genast började jag och sambon fundera på om vi kanske skulle införskaffa en egen kub åt lekparet. Hur stor bör kuben vara om man ska försöka klämma in en sådan i hemmet?
#12 - 12 oktober 2014 16:38
En 50-kub är det minsta tycker jag:).
#13 - 12 oktober 2014 16:40
Kan man ha 50x 50 x 50? kändes lite litet? 50 o 70 högt vore ju grymt.
#14 - 12 oktober 2014 17:03
Till bara ett par funkar det ok, och kan du ha karet 70 högt vore det kanon:).
#15 - 12 oktober 2014 17:07
Du är en klippa Ansjo som svarar! Nu hittade jag ett på blocket som var 50 långt 40 djupt o 70 högt. Är det för lite? Det är ju bara 140 liter… :/
#16 - 13 oktober 2014 10:23
[ATTACH=CONFIG]71864[/ATTACH]

Det nya fina paret håller sig mest i "sin" hörna, medans blue honey trion utforskar hela akvariet.
#17 - 16 oktober 2014 15:15
Spännade! Jättefin bild du lade upp! Funderar oxå på scalarer i jobbakvariet så kikar i denna tråd så får jag nog lite tips! :)
#18 - 16 oktober 2014 17:02
ampe skrev:
Du är en klippa Ansjo som svarar! Nu hittade jag ett på blocket som var 50 långt 40 djupt o 70 högt. Är det för lite? Det är ju bara 140 liter… :/
Till ett etablerat par funkar det:).

ampe skrev:
[ATTACH=CONFIG]71864[/ATTACH]

Det nya fina paret håller sig mest i "sin" hörna, medans blue honey trion utforskar hela akvariet.
De kommer säkert att bli en grupp senare, och parar de ut ska du inte bli förvånad om de går över "gränserna";):).
#19 - 20 oktober 2014 13:52
Nu blev det till slut ett inköp på Juwel lido 200. Två veckors låååång väntan innan Hornbach får hem det. Tittar nu på diverse bakgrunder… Funderar på en sån som ser ut som en rot om ni förstår vad jag menar. Planerna just nu är att paret på bild här uppe ska få det nästan för sig själva. Nån mal kommer såklart finnas däri. Antingen flyttar jag över L201orna eller kanske superrotarna… Kanske ett gäng corys också. O dessa svåra val i livet. :D
#20 - 20 oktober 2014 13:54
Tycker det karet är rent ruskigt snyggt. Kanonproportioner som ger mer möjligheter än vad man kan tro :D Blev det vitt eller svart?
#21 - 20 oktober 2014 14:28
I regel gillar jag svarta kar. Men eftersom möblerna är vita i rummet så valde vi vitt. (har även ett vitt fluval edge 46 liters i rummet) Ska bli spännande att inreda ett så "högt" akvarium. Har absolut ingen aning om vad jag ska hitta på. Förutom att mina torkade ekblad säkerligen kommer få en plats där. Any ideas?
#22 - 20 oktober 2014 16:35
Tycker det är svårt att spåna inredning åt andra men inte att utföra själv i eget kar. Det kluriga och häftiga med Lido 200 är ju höjden, så jag tycker det är synd att inte göra nåt av höjden alls. Samtidigt är karet smalt, så sätter du i en stor svärdsplanta är det fullt.
Så jag skulle nog tänka som ett stort nano ungefär i inredning. Enkelt är nog rötter ända från ytan och ner. Flytväxter som Frogbit på ytan, men i begränsad omfattning. Sedan tror jag nog jag skulle linda fast smalbladig microsorum på grenarna och plantera lättskötta växter på botten som tex. Cryptocoryne Parva. Som håller sig låg och bildar så småningom en gaska tät men ändå dynamisk växtlighet. Det är ju inte jättestarkt ljus i karet och du tänker ju tillsätta ekblad som gör vattnet lite mörkare. Då är det ju bra med lättskötta växter som inte kräver så mycket ljus. Annars så är Lido fantastiskt att köra öppet. Då kan du skaffa en smidig LEDramp och macka på med ordentligt dynamiskt ljus. Men nu spånar jag iväg bara.
#23 - 20 oktober 2014 18:42
Och smala och höga växter är snyggare i ett sådant kar, tex Cryptocoryne var.balansae och Vallisneria gigantea...
#24 - 24 oktober 2014 19:45
Eh. Mina ickekunskaper om dessa vackra varelser fortsätter. De pickar på ett blad (ser dock inga ägg) och har fällt ut den här lilla eh... Pickadollen. Men båda två har typ liknande putgrejer. Är det nån slags äggledarrör eller är mina två grabbar som tycker om att blotta sig?
#25 - 24 oktober 2014 19:46
Oj då. Samma bild två ggr men då får ni se dem från olika håll. :D

Annons