Skaldjurskub

#1 - 8 mars 2012 19:34
Hej det här är min första projekt tråd så vi får se hur det går!

Jag har köpt en Eheim scubacube 64 som jag tänker ha skaldjur i. Så här ser det ut hittils.

Planen:
64l kubakvarium (40x40x40)
Åleds bottenfilter påbyggnadssats
Eheim compact 600
grov filtermatta
BTN slimline röd gnejs

Lite växter, mossa mm.

Orange dvärgflodkräfta Cambarellus patzuarensis sp. 'orange'
Körsbärsräkor
Äppelsnäckor

Filtersystemet:
Vattnet går genom gruset, under bakgrunden genom filtermattan och eheimpumpen pumpar ut det igen. (Det här systemet är väldigt inspirerat av MrH otroligt fina räkakvarium).

Hittils:
Alla saker utom djuren ligger på bordet och en del frågor har dykt upp.

Frågor:
På baksidan slimlinen var en papperslapp från BTN fast limmad. Den satt hårt men jag fick loss den tillsist. Men lite lim lämnade kvar på bakgrunden är det farligt för djuren?
Jag köpte aceton. Det står inte att den innehåller/inte innehåller olja, det står inte heller att den är kemiskt ren. Men det står aceton 100% betyder det att det går bra att rengöra med?

Som ni ser på bilden tar bottenfiltret upp ganska stor del av bottnet. Bör jag minska bottenfiltret? Är det bättre att sticka det under bakgrunden vid långsidan eller kortsidan?

[ATTACH=CONFIG]51978[/ATTACH]

Om ni har andra synpunkter eller idéer så får ni gärna skriva här. Är det så att jag tänker helt galet får ni gärna korigera mig.

Jag kommer att försöka att uppdatera med mycket bilder.

Hälsningar Alfred

[SIZE=4]Händelsekalender
[/SIZE]Viktiga händelser efter det första inlägget.

Akvariumet startat (vattnet ännu grumligt) (sidan 2)

[ATTACH=CONFIG]52128[/ATTACH]

Stor uppdatering med nya saker och växter (sid 4)

[ATTACH=CONFIG]52298[/ATTACH]

Kräftorna, räkorna och snäckorna har kommit! (sid 7 och framåt)

[ATTACH=CONFIG]52987[/ATTACH]
#2 - 8 mars 2012 19:58
Glömde skriva att jag inte bryter mot någon lag genom att hålla kräftor då jag inte bor i svergie
#3 - 8 mars 2012 20:05
Hur ska du ha slimlinen, några cm från bakrutan och tekniken bakom? Även en fundering av pumpvalet, en del har haft lite ljudproblem med dessa då de låter ibland. Jag kör med eheim compact 300 även i mina 60- liters kuber.
Kolla in i min Dennerletråd, där kan nog finnas en hel del nyttigt:).
#4 - 9 mars 2012 05:37
Ja, slimlinen ska vara några cm från bakrutan och tekniken bakom. Jag har läst lite i din trån men inte allt. Med pumpval tänkte jag som så att i BTN guide om nanoakvarium stod det att pumpen bör pumpa 8 ggr akvariets volym, så då valde jag eheim compact 600 istället för 300. Men nu när pumpen ändå är köpt så tror jag att jag testar med den, och byter ut den om den har för mycket ljud.
#5 - 9 mars 2012 14:24
Jag funderade på det du sa Anders. Om en del har haft ljudproblem men inte andra så kanske det inte beror på pumpen. Utan istället har pumpens vibrationen överensstämt med egenfrekvensen för något annat och skapat resonans. T.ex om pumpen vibrerar med t.ex 200 Hz och glaset i akvariumet har en egenfrekvens på 200 Hz, kommer glaset också i gungning och bildar en "förstärkare" av ljudet. Fysikaliskt sett borde detta vara möjligt, men jag vet inte om det är så. Om det är så det ligger till går problemet enkelt att åtgärda genom att ändra frekvensen på det material som pumpen är i resonans med.
#6 - 12 mars 2012 06:54
Jag har inte varit så pigg på att uppdatera här på grund av den stora respons jag fick. Men jag pratar redan i sömnen så jag kan väl lika gärna prata med mig själv här på forumet.

Alla delar är tillsågade och jag limmar fast dom ikväll. Jag limmar inte fast bottenplattan så att jag kan ta bort eventuellt grus som fastnar under den.
#7 - 12 mars 2012 07:23
Det gör du rätt i, det är fler som läser än skriver:).
#8 - 12 mars 2012 07:33
Bomba oss med bilder!

Visar att jag läser.

Ansjos projekt med alla Dennerle-Nanos är bra att kolla in. :) Mycket rolig info.

Hejaheja! :)
#9 - 12 mars 2012 07:51
Jag läser också:). I mitt fall känner jag ofta, att jag inte har den kunskap som fodras för att svara på en fråga.
Då är det kanon, att ha en egen projekttråd att tjata på i;). Vissa blir riktigt uttjatade - men kommer ändå med kloka svar:).

//Inger
#10 - 12 mars 2012 07:58
angående vibrationerna så brukar det funka att få dom å försvinna eller åtminstone minska om man ställer akvariet på exempelvis frigolit eller ett tjockare liggunderlag.
har märkt att det oftast är väldigt små saker som ställer till stora vibrationer, ex. att pumpen tar i en glasruta eller en sten/rot, belysningen ligger lite snett (om man har den liggandes på akvariet) nån del av inredning som lutar mot glaset, etc etc...
brukar oftast vara ganska lätt att åtgärda, däremot om pumpen låter mycket så blire lite svårare att åtgärda.
#11 - 12 mars 2012 14:09
Jag kommer att lägga in fler bilder när allt är limmat. Tycker inte att det finns så mycket att fotografera just nu.

Roligt att så många följer projektet!
#12 - 12 mars 2012 14:38
Alla saker är tvättade med vatten för att få bort damm. Nu är det väl bara att tvätta limytan på glaset med aceton? Och sen fram med silikontuben?
#13 - 12 mars 2012 14:54
alfreds skrev:
Alla saker är tvättade med vatten för att få bort damm. Nu är det väl bara att tvätta limytan på glaset med aceton? Och sen fram med silikontuben?

Jajamen bara att dra på och bilder bilder;)
#14 - 12 mars 2012 20:25
Jag har nu limmat klart men jag orkar inte sätta upp några bilder för jag måste upp tidigt imorgonbitti. Godnatt och tack för visat intresse, syns imorgon!
#15 - 13 mars 2012 19:28
Så här blev det:

[ATTACH=CONFIG]52088[/ATTACH]

Jag kommer att fylla det imorgon så då kommer fler bilder när kanterna och lampan är på. Nu återstår lite städning.

[ATTACH=CONFIG]52089[/ATTACH]

Jag hörde någon muttra något om damm på golvet från bakgrunden så jag måste väl åtgärda det problemet också.
#16 - 13 mars 2012 19:32
Hon kan vara glad att du inte karvar i frigolit:p...
#17 - 13 mars 2012 19:35
alfreds skrev:

Filtersystemet:

Vattnet går genom gruset, under bakgrunden genom filtermattan och eheimpumpen pumpar ut det igen. (Det här systemet är väldigt inspirerat av MrH otroligt fina räkakvarium).

det där hade ja helt missat att du skrivit, tack så hemskt mycket :) är faktiskt själv väldigt nöjd med den lilla burken.
#18 - 13 mars 2012 19:36
Vill du inte se utblåset så kan du ta en bit överbliven Slimline och silikona fast på sidoglaset. Kolla in på mina kuber hur jag skurit till dessa bitar, så det inte ser konstigt ut...
#19 - 13 mars 2012 19:37
alfreds skrev:
Så här blev det:

[ATTACH=CONFIG]52088[/ATTACH]

Jag kommer att fylla det imorgon så då kommer fler bilder när kanterna och lampan är på. Nu återstår lite städning.

ser riktigt bra ut, bra val av bakgrund där.
det du akn göra för att säkra att vattnet tar "rätt" väg är att lägga en sträng silikon längs kanten på bakgrunden där den går emot bottenfiltret. då måste vattnet gå genom gallret å tar inga genvägar.
det kanske är lite overkill men va fasen :D
#20 - 13 mars 2012 19:55
ansjo skrev:
Hon kan vara glad att du inte karvar i frigolit:p...

Jag studerar ännu så jag bor hemma så det var mamma som klagade men klädtvättningsservicen går smidigare om jag dammsugar;).
#21 - 13 mars 2012 19:57
ansjo skrev:
Vill du inte se utblåset så kan du ta en bit överbliven Slimline och silikona fast på sidoglaset. Kolla in på mina kuber hur jag skurit till dessa bitar, så det inte ser konstigt ut...

Jag funderade faktist på att göra det men jag tror inte att jag störs så mycket av att se det. Men jag ska fundera på det... och kolla noggrannare igenom dina trådar.
#22 - 13 mars 2012 19:58
MrH skrev:
det där hade ja helt missat att du skrivit, tack så hemskt mycket :) är faktiskt själv väldigt nöjd med den lilla burken.

Jo jag är imponerad av din burk!
#23 - 13 mars 2012 19:59
MrH skrev:
ser riktigt bra ut, bra val av bakgrund där.

det du akn göra för att säkra att vattnet tar "rätt" väg är att lägga en sträng silikon längs kanten på bakgrunden där den går emot bottenfiltret. då måste vattnet gå genom gallret å tar inga genvägar.

det kanske är lite overkill men va fasen :D

Jag ville ha så att bottengallret går att ta bort ifall grus fastnar där.
#24 - 13 mars 2012 19:59
Här är den tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308 som började här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134463
Jag kan säga att jag känner igen lösningen du valt;)...
#25 - 13 mars 2012 20:07
alfreds skrev:
Jo jag är imponerad av din burk!

ja valde ju den filterlösning efter att ha sett ansjos burkar :D hehe.

men de är ju kul att man kan inspirera varandra här på forumet :)
#26 - 13 mars 2012 20:08
alfreds skrev:
Jag ville ha så att bottengallret går att ta bort ifall grus fastnar där.

aha på så vis.
#27 - 13 mars 2012 20:09
alfreds skrev:
Jag funderade faktist på att göra det men jag tror inte att jag störs så mycket av att se det. Men jag ska fundera på det... och kolla noggrannare igenom dina trådar.

jag gjorde ju så i min bruk men de ser jätte konstigt ut för ja ser akvariet ovanfrån hela tiden för det står ganska lågt ner, så funderar faktiskt på att ta bort den biten.
#28 - 14 mars 2012 14:49
Nu börjar jag!

Med att klippa filtermatta ialla fall. Mattan har måtten 50x50x5cm. Tänker klippa den på halva dvs. 2,5cm men är 2,5x2,5x2,5cm för stort? Bör jag klippa 2,5x2x2cm?
#29 - 14 mars 2012 14:52
ansjo skrev:
Här är den tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308 som började här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134463

Jag kan säga att jag känner igen lösningen du valt;)...

Häftigt, jag visste inte att det var så det började!
#30 - 14 mars 2012 14:57
Klipp du dem i 2,5 cm:s bitar, får du bara ner dem bakom bakgrunden utan problem så är det lugnt:).
#31 - 14 mars 2012 15:04
Ok 2,5cm blir det!

Så här ser det ut med den nedre kanten på
[ATTACH=CONFIG]52098[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52099[/ATTACH]

Och så här med gruset i. Är det för mycket/för lite? Jag har nu ett ca 4-5cm tjockt lager över det hela. Det finns ca 4l grus kvar.

[ATTACH=CONFIG]52100[/ATTACH]
#32 - 14 mars 2012 15:10
Ös på med gruset, bottenfilter bör ha en hel del grus för att funka bäst:).
#33 - 14 mars 2012 15:37
O luta det. Mindre fram o mer bak. Då får du ett djup i karet

Sent from my ST18i using Tapatalk
#34 - 14 mars 2012 16:01
ska bli
#35 - 14 mars 2012 17:24
Kan jag ladda upp filmer rakt i forumet?
#36 - 14 mars 2012 17:45
ne, via youtube å sen länka :)
#37 - 14 mars 2012 17:45
En sån här placerades ovanför änden av gallret där vattnet kommer in. Lite overkill kanske.
[ATTACH=CONFIG]52101[/ATTACH]

Klart för fyllning!!!

[ATTACH=CONFIG]52102[/ATTACH]

Hälften av vattnet ifyllt. Dags att plantera!

[ATTACH=CONFIG]52103[/ATTACH]

Växterna planterade. Jag märkte att jag har för lite växter, typiskt och så är det 85km till närmsta pålitliga akvarieaffär. I kuben är nu: 1 anubias congensis, lite javamossa fäst på två rötter och en bit som svävar fritt och en växt jag inte vet namnet på.

[ATTACH=CONFIG]52104[/ATTACH]

Jag försökte skapa ett tomrum så att pumpen skulle få arbeta ifred.

[ATTACH=CONFIG]52105[/ATTACH]

Lampan på, allt klart. Nu är uppstarten klar, och nu behövs bara en hel del finputsning och mera inredning, växter mm. Detta kommer jag att behöva lite hjälp med och tips för inredningsarkitekt är jag inte!

[ATTACH=CONFIG]52106[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52107[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52108[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52109[/ATTACH]

Kommer filterkuber som hamnar ovanför vattnet att orsaka problem? Lampan ger ett ultraviolett aktigt sken är detta bra eller dåligt?
#38 - 14 mars 2012 17:47
ser riktigt bra ut de där :D
#39 - 14 mars 2012 17:48
kuber ovanför vattnet gör inget, det hela kommer sjunka ihop lite med tiden så dom hamnar nog under vatten tids nog.
hmm, de kanske är en lampa med mycket uv? då brukar de blir lite åt det lila hållet i skenet.
#40 - 14 mars 2012 17:55
Jag flyttade lampan från bakkanten till ena sidan så att växterna får mera ljus

[ATTACH=CONFIG]52110[/ATTACH]
#41 - 14 mars 2012 19:57
Finns det något sätt jag kan testa om vattnet strömmar genom bottnet eller smiter genom kanten av bakgrunden?
#42 - 14 mars 2012 20:42
Var gång jag ser den här tråden på listan så läser jag - skaldjursklubb. Nån får ta mig fasen ta och bilda en skaldjursklubb nu.

Kräftor och växter brukar inte bli en så långvarig kombination, växter är ett uppskattat inslag i dieten för kräftorna. Räkna med att antingen plantera nytt efterhand eller pröva med anubias, den kan få vara ifred.
#43 - 14 mars 2012 22:33
Det blåaktiga skenet kan vara att det är lite högre färgtemp på din modell av lampa, men vänta och se tills vattnet klarnar så ser du det inte på samma vis:).
#44 - 15 mars 2012 06:02
alfreds skrev:
Finns det något sätt jag kan testa om vattnet strömmar genom bottnet eller smiter genom kanten av bakgrunden?

när du fyller upp det så ser du ju vart vattnet kommer in bakom bakgrunden :) om du inte har filterkuber i.

men det spelar ingen roll om det smiter in i kanten eller så eftersom du har massa filterkuber överallt och det största mängden vatten kommer troligen att åka genom botten gallret allafall.
#45 - 15 mars 2012 13:13
Bygert skrev:
Var gång jag ser den här tråden på listan så läser jag - skaldjursklubb. Nån får ta mig fasen ta och bilda en skaldjursklubb nu.

Kräftor och växter brukar inte bli en så långvarig kombination, växter är ett uppskattat inslag i dieten för kräftorna. Räkna med att antingen plantera nytt efterhand eller pröva med anubias, den kan få vara ifred.

Håller med om att en skaldjursklubb borde bildas!

Enligt vad jag har hört ska inte CPO röra växterna. Men gör de det får jag helt enkelt köpa nya växter vart efter de blir uppätna, jag sparar ju in på mat i så fall.
#46 - 15 mars 2012 13:14
ansjo skrev:
Det blåaktiga skenet kan vara att det är lite högre färgtemp på din modell av lampa, men vänta och se tills vattnet klarnar så ser du det inte på samma vis:).

Jo det lyser verkligen annorlunda nu! Det är ett otroligt fint sken mot den röda bakgrunden och det spräckliga gruset.
#47 - 15 mars 2012 13:15
MrH skrev:
när du fyller upp det så ser du ju vart vattnet kommer in bakom bakgrunden :) om du inte har filterkuber i.

men det spelar ingen roll om det smiter in i kanten eller så eftersom du har massa filterkuber överallt och det största mängden vatten kommer troligen att åka genom botten gallret allafall.

Jag slängde i kuberna före vattnet så jag hann inte se var det strömmade igenom.
#48 - 15 mars 2012 13:27
I mitt 240l akvarium går nu en mobbad kampfisk hane. Jag undrar hur snabbt kan jag lägga hit honom så att han skulle få vila upp sig?
#49 - 15 mars 2012 14:22
Jadå, men inte samtidigt som räkorna sedan:)...
#50 - 15 mars 2012 20:01
ansjo skrev:
Jadå, men inte samtidigt som räkorna sedan:)...

Jadå som i nu med detsamma eller jadå som i det går bra men vänta en väcka?
#51 - 16 mars 2012 01:57
Att det går bra att ha honom i karet nu, men inte sedan om du tänk ha räkor:)...
#52 - 16 mars 2012 07:39
Kan jag lägga i honom nu med detsamma?
#53 - 16 mars 2012 07:46
Jadå, det ska inte vara några problem:).
#54 - 16 mars 2012 13:40
Jag har nu testat vatten värdena:
5 dkh
0 mg/l no3
0 mg/l no2
7,5 pH

Borde jag ha ännu hårdare vatten till skaldjuren?
#55 - 16 mars 2012 14:08
Angående de kommande invånarna. Vad är skillnaden mellan äppelsnäckorna: pomacea diffusa och pomacea bridgesi?
#56 - 16 mars 2012 18:35
Inga snäckexperter här?
#57 - 16 mars 2012 20:44
Jag reser bort och kommer hem på onsdagen men hoppeligen har någon svarat på min fråga i inlägg 55 tills jag kommer hem.
#58 - 17 mars 2012 06:02
[SIZE=2][COLOR=#000000][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Tahoma]"Missförstånd som att äppelsnäckan skulle äta och förstöra vattenväxter samt att de förökar sig okontrollerat är dock vanliga.[/FONT]
[/COLOR][/SIZE][LEFT][SIZE=2][COLOR=#000000][FONT=Tahoma]För att rätta till de påståendena, så är det arten pomacea canaliculata som har en stor aptit för växter. [/FONT]
[/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=#000000][FONT=Tahoma]Pomacea diffusa lägger sina ägg ovanför vattenytan, och antalet är lätt att kontrollera."[/FONT][/COLOR][/SIZE]

saxat från http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm

[/LEFT]
#59 - 17 mars 2012 06:04
de enda ja hitta vid en snabb googling som sa något om nån skillnad arter emellan.
#60 - 21 mars 2012 17:48
Ok, tack för svaret! Jag kom just precis hem. Jag stannade till vid djurmagasinet i Haparanda på lördagen och fick lite ny kunskap. Tydligen dör javamossa om den rullas för tjockt runt en rot. Vilket är delvis åtgärdat nu. Jag köpte också några dekorationer som kommer att fungera som gömställen åt kräftorna. De ska täckas med javamossa men det blir morgondagens projekt.

För det är ju alltid roligt att komma hem från en skidresa, slå på datorn, läsa mailen och märka att man blir levande begravd av en lavin av arbete.
#61 - 21 mars 2012 21:35
mjo man ska inte knyta mossan så hårt, de räcker med några varv sytråd, lite löst snurrat. sen växer den fast själv.
#62 - 22 mars 2012 14:08
Jo, jag ska göra så.

Om det är något jag bör skaffa så ska ni säga till för mina föräldrar åker förbi djurmagasinet imorgon.
#63 - 23 mars 2012 18:31
Jag lät min mobbade kampfiskhane bo i akvariumet tillfälligt så att han skulle få tillbaka sin energi. I början var allt bra han åt fint och simmade runt. Men nu när jag kom hem låg han på sida på gruset. Jag trodde han var död och skulle håva upp honom, då simmade han i väg och ligger nu i samma sidoställning 5 cm bort. Vad göra?
#64 - 23 mars 2012 18:34
byt vatten, typ 30-50%. gissningsvis nitrit eller dylikt.
#65 - 23 mars 2012 18:44
MrH skrev:
byt vatten, typ 30-50%. gissningsvis nitrit eller dylikt.

Det går även ett litet svärdbäraryngel i karet och det mår bra. Men givetvis ska jag byta vatten. Jag har Sera aquatan hemma ska jag änvända det eller inte?
#66 - 23 mars 2012 18:47
icke en aning om sådan preparat, har aldrig använt sånt. får hoppas nån mera kunnig läser här :)
#67 - 23 mars 2012 18:56
Jag använder det till 240l-karet och är väldigt nöjd, men jag har ju läst om vattenberedningsmedel som inte passar till räkor. Så vad jag vill veta är om det är skaldjursvänligt eller inte? Det står inget annat på flaskan än hur "bra" det är och lådan har vandrat iväg på egna äventyr...
#68 - 23 mars 2012 19:02
Blir han snabbt inte bättre är det lika bra att ta bort honom, eftersom det är en labyrintfisk klarar de sig inte hur länge som helst utan att komma upp till ytan...
#69 - 23 mars 2012 19:49
Jag ger honom natten att tillfriskna. Imorgon blir jag väl tvungen att ta bort honom :(

Till något helt annat. Jag har gamla tegelrör ca 5 cm i diameter som jag tänkte såga av så att de kan bli gömställen åt kräftorna. Hur långa ska rören vara till en kräfta som blir ca 50mm lång? Ska jag täppa igen ena änden eller låta båda ändorna vara öppna?
#70 - 24 mars 2012 09:07
Kampfiskhanen dog :(.

Någon som har några idéer angående tegelrören? Deras inre diameter är 4cm och yttre 6,5cm. Hur långa ska jag laga dom? Öppen i båda ändar eller bara en?
#71 - 24 mars 2012 10:35
Tråkigt att han inte klarade sig :(
#72 - 24 mars 2012 11:51
Nadine skrev:
Tråkigt att han inte klarade sig :(

Jo, jag tyckte om honom. Han hade så fina fenor
#73 - 24 mars 2012 18:07
Ett mystiskt fenomen har uppkommit. Pumpen pyser ut luft ca 2 gånger om dan. Någon som vet varför?
#74 - 25 mars 2012 17:42
Ursäkta uppehållet i uppdateringen men jag kompenserar med flera bilder.

Keramikrör 7 cm långt. Tänkte ta det säkra före det osäkra. Önskas soppa?

[ATTACH=CONFIG]52279[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52280[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52281[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52282[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52283[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52288[/ATTACH]

Akvariets enda invånare. Gissa ynglet!

[ATTACH=CONFIG]52289[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52290[/ATTACH]

Gömställen för kräftor. Ett runt en halv stor sten. Ett annat under en plastrot (skäms nästan).
[ATTACH=CONFIG]52291[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52292[/ATTACH]

Ett tredje i keramikröret.
[ATTACH=CONFIG]52293[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52294[/ATTACH]

Ett fjärde under en ?mangrove?rot.
[ATTACH=CONFIG]52295[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52296[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52297[/ATTACH]

Vad tycker ni?
#75 - 25 mars 2012 17:44
Några frågor jag behöver ha svar på: Hur fort kan jag lägga i krätorna? Blir det för mycket för karet om jag lägger i kräftor, räckor och äppelsnäckor samtidigt?
#76 - 25 mars 2012 18:04
Märkte att flytväxterna åker karusell. Är detta dåligt?
#77 - 25 mars 2012 18:38
ser riktigt trevligt ut de där.

nej det gör inget om växterna åker runt lite, dom kommer tillslut att flyta till ett ställe där dom står still. plus att dom snart får långa rötter som kommer å stoppa dom från å åka runt också.
#78 - 26 mars 2012 05:44
MrH skrev:
ser riktigt trevligt ut de där.

nej det gör inget om växterna åker runt lite, dom kommer tillslut att flyta till ett ställe där dom står still. plus att dom snart får långa rötter som kommer å stoppa dom från å åka runt också.

Tack! Det blev lite konstiga reflektioner i glaset på bilderna. Det ser mycket bättre ut i verkligheten. Hur snabbt hade du i snäckor och räkor i dina akvarium?
#79 - 26 mars 2012 06:02
Det blir väldigt fint!:)
#80 - 26 mars 2012 06:08
Nadine skrev:
Det blir väldigt fint!:)

Tack!

Jag funderar på om jag ska ha i ett keramikrör till eller inte?
#81 - 26 mars 2012 06:16
alfreds skrev:
Tack! Det blev lite konstiga reflektioner i glaset på bilderna. Det ser mycket bättre ut i verkligheten. Hur snabbt hade du i snäckor och räkor i dina akvarium?

räkorna hade jag i 2a dagen, mest för att vänta tills temperaturen stabiliserat sig. snäckor har jag aldrig haft i självmant, dom har kommit med växter :p
#82 - 26 mars 2012 06:21
MrH skrev:
räkorna hade jag i 2a dagen, mest för att vänta tills temperaturen stabiliserat sig. snäckor har jag aldrig haft i självmant, dom har kommit med växter :p

Ok. Ska ringa och höra med en affär när de kan få hem kräftor
#83 - 26 mars 2012 18:23
Hmm Ett dilemma. När jag vrider på mera effekt på pumpen så skvätter det över. Jag skulle alltså behöva någon sorts strilrörsfundering. Någon som har några förslag på ett diskret plaströr som inte är så iögonfallande?
#84 - 26 mars 2012 18:35
alfreds skrev:
Hmm Ett dilemma. När jag vrider på mera effekt på pumpen så skvätter det över. Jag skulle alltså behöva någon sorts strilrörsfundering. Någon som har några förslag på ett diskret plaströr som inte är så iögonfallande?

hur menar du med skvätter över?
har du vattennivån lika låg som på bilderna på förra sidan? isåfall höj den. enda upp till kanten på slimlinen kan du ha den. då borde de väll inte skvätta från utblåset?
#85 - 26 mars 2012 18:41
finns inte det att köpa i zooaffären, ;)
#86 - 27 mars 2012 06:32
MrH skrev:
hur menar du med skvätter över?

har du vattennivån lika låg som på bilderna på förra sidan? isåfall höj den. enda upp till kanten på slimlinen kan du ha den. då borde de väll inte skvätta från utblåset?

Äppelsnäckor behöver väl en luftspalt, eller?
#87 - 27 mars 2012 06:33
Jag måste också fundera ut en lösning med någon sorts täckglas så att inte snäckor och kräftor rymmer
#88 - 27 mars 2012 07:05
alfreds skrev:
Äppelsnäckor behöver väl en luftspalt, eller?

aa du ska ha äppelsnäckor. ja då kan det ju vara bra att ha.

snäckorna tror ja inte du behöver oroa dig över, dom brukar inte vara speciellt rymningsbenägna. kräftor däremot känns mer som utbrytare :D
#89 - 27 mars 2012 18:53
gonzo44 skrev:
finns inte det att köpa i zooaffären, ;)

De som passar till Eheim slangar är oftast gröna. Jag skulle vilja ha något genomskinligt, om det går
#90 - 27 mars 2012 18:55
MrH skrev:
aa du ska ha äppelsnäckor. ja då kan det ju vara bra att ha.

snäckorna tror ja inte du behöver oroa dig över, dom brukar inte vara speciellt rymningsbenägna. kräftor däremot känns mer som utbrytare :D

Jo och det finns vissa personer i det här huset som inte skulle se nöjet i att möta en kräfta på köksgolvet en morgon...;)
#91 - 27 mars 2012 20:08
alfreds skrev:
De som passar till Eheim slangar är oftast gröna. Jag skulle vilja ha något genomskinligt, om det går

om du ska ha genomskinligt får du nog kolla med lite mer spesificerade affärer.. eller förresten undrar om det inte finns ett strilrör
som är genimskinligt.. :D
#92 - 28 mars 2012 05:14
gonzo44 skrev:
om du ska ha genomskinligt får du nog kolla med lite mer spesificerade affärer.. eller förresten undrar om det inte finns ett strilrör

som är genimskinligt.. :D

Min Tetratec EX 1200 har ett sådant men det är lite i grövsta laget:D. Jag är säker på att jag sett ett sånt i någon av de lokala akvarieaffärerna, måste bara minnas var:confused:
#93 - 28 mars 2012 06:12
annars kan du ju bara ta en genomskinlig plastslang å göra hål i :D funkar lika bra de också.
#94 - 28 mars 2012 09:16
MrH skrev:
annars kan du ju bara ta en genomskinlig plastslang å göra hål i :D funkar lika bra de också.

Bra idé. Man kan kanske limma fast en sugplopp(vet inte om det heter så på rikssvenska?) med silikon i ena änden?
#95 - 28 mars 2012 10:53
du tänker som plugg i ena änden? tror faktsitk att det finns att köpa smpå plastpluggar som borde passa. har för mig jag sett det på typ JULA å liknande affärer.

annars funkar de säkert som du tänker, eller ås fyller du bara igen änden me silikon :D
#96 - 28 mars 2012 18:02
Jag har nu frågat hos FRAKU vad frakten på kräftorna från Tyskland till Finland skulle kosta. Får hoppas på att det är ett mänskligt pris:D
#97 - 29 mars 2012 14:10
Hmm. 20,8 grader i burken nu. Om jag plussar till sommarvärme och täckglas får jag kräftsoppa då?
#98 - 29 mars 2012 14:11
risken finns väll att det blir varmt. ställ det på det mörkaste stället i hemmet. med andra ord, så långt bort från något fönster som möjligt :)
#99 - 29 mars 2012 14:14
MrH skrev:
risken finns väll att det blir varmt. ställ det på det mörkaste stället i hemmet. med andra ord, så långt bort från något fönster som möjligt :)

Vänder mig om-->nja 50cm är det väl nog till fönstret[:o]

Blir troligen att hitta en annan plats. Att flytta 60l vatten kan ju inte vara något problem.
#100 - 29 mars 2012 14:15
bara å lyfta ;)
#101 - 29 mars 2012 14:18
MrH skrev:
bara å lyfta ;)

Med den finska sisun i musklerna blir det inga problem
#102 - 29 mars 2012 14:19
haha :D
#103 - 29 mars 2012 17:36
Jag har nu beställt kräftor, räkor och snäckor från Tyskland. Hoppas att jag får dom innan påsk:D
#104 - 30 mars 2012 07:05
Tyvärr han kunde inte skicka dom före 10.4. Det blir en lång väntan:(
#105 - 30 mars 2012 10:06
aaa sånt suger ju :/
#106 - 30 mars 2012 12:28
MrH skrev:
aaa sånt suger ju :/

Jo, jag hade hoppats på att få dom innan påsk
#107 - 1 april 2012 10:18
Jag vet inte vad jag ska updatera med. Det kommer nog inte att hända så mycket före 10.4.

Min strilrörs fundering har kommit så här långt: Jag kommer att ersätta Eheim orginal slangen med en genomskinlig som jag har köpt från Biltema som jag kommer att borra flera hål i. Men jag måste tyvärr vänta på paketet från tyskland. Jag tänker nämnligen fästa röret med sugkoppar.

Om någon har några frågor så är det bara att fråga på.
#108 - 6 april 2012 14:22
Det kryper en liten snäcka på glaset som följt med i någon växt. So, what do you say, shall I kill it or not?
#109 - 12 april 2012 12:18
Hej igen, efter en tids uppehåll i uppdateringarna. Här har det inte hänt mycket. Växterna mår bra, mossan har börjat växa ut. Men med flytväxterna har jag vissa problem. Några av bladen på musselblommorna är gula, som om dom vissnat. Gör jag något fel?

Pumpen går nu på lite mer än halvfart ca 400l/h. Om jag vrider upp den ännu mera blir det karusell med mossor och musselblommor. Räcker denna cirkulation eller borde jag ha mera fart på vattnet? Jag funderar på att göra en strilrörsfundering av en bit plastslang från Biltema i helgen om jag hinner...

Jag har klättrat på väggarna sedan i tisdags i väntan på sändningen från Tyskland. Den skickades tisdagen den 10.4. Jag hoppas den hinner hit innan helgen. Med tanke på de stackars små liven i kartonglådan som befinner sig någonstans mellan Tyskland och Finland.

Mina två svärdbäraryngel som simmar runt i 64l har det skoj ialla fall.
#110 - 12 april 2012 13:47
dom där jäkla musselblommorna alltså... :/ ja har aldrig lyckats me dom där å ja har prövat massa olika varianter.. typ: strömt vatten, stilla vatten, mycke ljus, lite ljus, inget ljus, soljus, varmt, kallt... inget funkar någe vidare. dom blir typ 3-4cm stora å sen händer inget mer än att bladen blir fula å ramlar av. jäkla skit växt!

får hoppas djuren kommer fram välbehållna och levande!
#111 - 12 april 2012 13:57
Jag har heller aldrig lyckats med musselblommorna :/ Lite bitter för jag tycker de är SÅ vackra :p Vill du ha flytväxter med MASSOR av rötter kan jag istället tipsa om de jag haft och som syrran har nu ;) http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=99&SOK=1
har också haft vanlig flytormbunke men den jag länkade till tog över. Det sägs den ska vara svår men ja a.. den gillar tydligen finskt vatten:

Syrran håller efter dem rätt bra: http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/03/dsc_0050.jpg
i mitt svartvattenskar såg det ut såhär: http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=46221&d=1312312369
#112 - 12 april 2012 14:05
MrH skrev:
dom där jäkla musselblommorna alltså... :/ ja har aldrig lyckats me dom där å ja har prövat massa olika varianter.. typ: strömt vatten, stilla vatten, mycke ljus, lite ljus, inget ljus, soljus, varmt, kallt... inget funkar någe vidare. dom blir typ 3-4cm stora å sen händer inget mer än att bladen blir fula å ramlar av. jäkla skit växt!

får hoppas djuren kommer fram välbehållna och levande!

Jag håller verkligen tummarna för att de klarar sig ända hit. Det vore väldigt synd om de dog:(
#113 - 12 april 2012 14:08
Miliimli skrev:
Jag har heller aldrig lyckats med musselblommorna :/ Lite bitter för jag tycker de är SÅ vackra :p Vill du ha flytväxter med MASSOR av rötter kan jag istället tipsa om de jag haft och som syrran har nu ;) http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=99&SOK=1

har också haft vanlig flytormbunke men den jag länkade till tog över. Det sägs den ska vara svår men ja a.. den gillar tydligen finskt vatten:

Syrran håller efter dem rätt bra: http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/03/dsc_0050.jpg

i mitt svartvattenskar såg det ut såhär: http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=46221&d=1312312369

Intressant. De såg fina ut. Var hittade du dom?

Det står: Bäst funkar det om man har den som flytväxt i akvariet, med tämligen kraftig
belysning samt ett relativt stillastående vatten.
I artbeskrivningen.

Vad är relativt stillastående, får vattenytan krusa sig eller ska den vara helt blank?
#114 - 12 april 2012 14:10
Tja, vattenytan HAR krusat sig, men när dom fått växa till sig en stund så täcker de relativt snabbt ytan :p Vanlig vattenormbunke (ser nästan ut som den jag länkade till fast med flikiga blad) hittade jag hos Vaasan akvaarioliike en gång och den andra fick jag skickad till mig från sverige. Är du intresserad så skicka ett PM så löser vi det ;)
#115 - 12 april 2012 14:19
Miliimli skrev:
Tja, vattenytan HAR krusat sig, men när dom fått växa till sig en stund så täcker de relativt snabbt ytan :p Vanlig vattenormbunke (ser nästan ut som den jag länkade till fast med flikiga blad) hittade jag hos Vaasan akvaarioliike en gång och den andra fick jag skickad till mig från sverige. Är du intresserad så skicka ett PM så löser vi det ;)

Jag tror jag väntar tills musselblommorna har dött/klarat sig. Det blir fullt om jag lägger i mera ytväxter. Men tack för erbjudandet.
#116 - 12 april 2012 14:22
Gör så :) Det är bara att hojta till om du känner du vill ha sen.
#117 - 12 april 2012 14:32
Kör på Limnobium Laevigatum istället, de är extremt tåliga! :)
#118 - 12 april 2012 14:41
Ok tack för tipsen. Vi får se vad det blir till med musselblommorna. Jag tänker nog ge dom någon månad och sedan besluta om deras öde. Börjar de vissna kan jag alltid lägga dom i 240l karet, där blir dom ett uppskattat kosttillskott.
#119 - 14 april 2012 06:10
Med tanke på att kräftorna, räkorna och snäckorna hoppeligen kommer på måndag. Hur ska jag introducera dom till akvariumet? Som jag gör med fiskar? Jag brukar först låta påsen ligga i vattnet en stund, sedan över med fiskarna i en hink och sedan i lite vatten var femte minut. Tills jag inte orkar vänta längre och håvar upp dom. Funkar det till kräftor, någon som har några idéer?
#120 - 14 april 2012 10:32
jag koppade in räkorna och snäckorna med för den delen. ungefär som med fisk. funkade bra.
me kräftor vette tusan men man kan ju anta att de blir på samma vis.
spännande me kräftor, förväntar mig bilder på måndag då ;)
#121 - 14 april 2012 13:44
MrH skrev:
jag koppade in räkorna och snäckorna med för den delen. ungefär som med fisk. funkade bra.

me kräftor vette tusan men man kan ju anta att de blir på samma vis.

spännande me kräftor, förväntar mig bilder på måndag då ;)

När kräftorna kommer så blir det bilder det har ni mitt ord på. Från Tyskland sade de att jag skulle få paketet inom en vecka och det skickades förra tisdagen. Så jag hoppas verkligen att de kommer på måndag. Jag gillar inte idén med att de ligger någonstans över hela helgen men jag antar att de vet vad de gör...
#122 - 16 april 2012 12:25
Inget paket ännu (tänker några fina finska svordomar...)! Klarar verkligen räkor och kräftor sig en vecka i ett paket? Börjar snart kännas som om jag kastat 100€ i sjön...
#123 - 16 april 2012 12:29
tänker dom med dig [:(!]

hoppas verkligen dom lever. annars får dom väll ersätta?
#124 - 16 april 2012 12:40
Jag hoppas verkligen att dom lever! Och om de har dött så hoppas jag att de ersätter dem. Annars vet jag en firma som kommer att få ett obehagligt telefonsamtal......

Men min ekonomiska förlust är inte det värsta, det är värst för kräftorna. Men vi ska inte ta ut något i förskott. Jag har hört att kräftor kan överleva det mesta.

Annars så är det 2 snäckor som kryper runt på glaset. De måste ha kommit med någon växt. Jag känner inte igen skalet på dom. Vad tycker ni att jag ska göra? Låta dom leva eller plocka bort dom?
#125 - 16 april 2012 12:48
låt dom vara, dom är ju extra städhjälp bara :)
#126 - 17 april 2012 19:06
Typiskt....

Här har jag gått i en vecka och oroat mig för kräftorna. Jag skickar ett email och frågar om allt är okej. Då får jag svaret att HAN HAR GLÖMT ATT POSTA DET!!!!!!!!!!! J :mad::mad::mad: vla typ. Han är ju mera dement än min mormor...

Nåja, det är postat nu i alla fall. En veckas väntan till, jippii[:(!]
#127 - 18 april 2012 06:45
Oj.. Men rätt tur de inte låg nånstans i posten så länge i alla fall! Förstår du är sur dock.
#128 - 18 april 2012 06:47
fan va surt :( men vadå glömt? var de inte från ett företag? dom ska väll ha koll?
å vare från en privat person så äre ju iofs ännu värre för då borde man väll verkligen ha koll på vad man ska skicka...
tycker de verkar lite fishy de där...
#129 - 18 april 2012 14:37
Det är ett företag, men alla kan glömma. Men trist att de skulle glömma just nu.

Hur som helst. På track Germanpost fick jag reda på att paketet har lämnat Tyskland idag eller igår. Det betyder att jag troligen får paketet snart.

På fredag åker jag bort och är borta hela helgen. Det blir väl att skriva en lapp till mamma ifall paketet kommer under fredag-söndag. Lite synd, jag skulle vilja vara med när paketet kommer. Eller så kommer det nästa vecka när jag är hemma. Det återstår att se...
#130 - 19 april 2012 12:43
Det börjar bli fem före med musselblommorna. Hälften av bladen är gula och rötterna snor in sig i mossan.

Har ni några tips på hur de skulle trivas bättre? Jag är färdig att ge upp och lägga dom i 240l-karet för att se om de klarar sig bättre där.
#131 - 19 april 2012 12:46
Paketet har kommit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Brb måste bara köra 20km.... Hejdå!
#132 - 19 april 2012 13:51
Alltså det går inte att beskriva hur söta kräftorna är!!:)
#133 - 19 april 2012 14:13
Min plan är så här:
1. låt påsarna flyta i vattnet en stund.
2. häll kräftorna i varsin SIA 1,5l glasslåda räkorna får en låda och snäckorna en
3. häll i vatten var femte minut
4. håva upp och lägg i akvariumet

Så som påsarna är bundna kan jag inte öppna dem utan att de förstörs. Jag flyttar därför över dom till glasslådorna. Tänker jag fel? :confused:Borde jag göra annorlunda?:confused: Alla som ens har en liten idé får väldigt gärna skriva den.

Så fort kamerabatteriet har laddat upp kommer förståss bilder:D

I BTNs nanoakvariumbok står det att påsarna skall flyta 30-60 minuter för räkor. Räcker 30 min, eller borde jag ta hela 60 min?
#134 - 19 april 2012 14:21
din ide låter bra.
att dom ska flyta i akvariet är ju bara för att stabilisera tempen i påsarna så den blir samma som i karet.
30min borde räcka.
#135 - 19 april 2012 14:22
alfreds skrev:
Det börjar bli fem före med musselblommorna. Hälften av bladen är gula och rötterna snor in sig i mossan.

Har ni några tips på hur de skulle trivas bättre? Jag är färdig att ge upp och lägga dom i 240l-karet för att se om de klarar sig bättre där.

musselblommor är ett skit å få å trivas. typ inge cirkulation å ljus på avstånd så det inte blir för varmt så kanske.
har ett gäng i ett low tech nu, får se hur det går.
#136 - 19 april 2012 14:25
MrH skrev:
musselblommor är ett skit å få å trivas. typ inge cirkulation å ljus på avstånd så det inte blir för varmt så kanske.

har ett gäng i ett low tech nu, får se hur det går.

När jag kommer hem efter helgen ger jag dom den slutgiltiga domen. Nu lutar det åt att de flyttas till ett annat kar.
#137 - 19 april 2012 14:26
MrH skrev:
din ide låter bra.

att dom ska flyta i akvariet är ju bara för att stabilisera tempen i påsarna så den blir samma som i karet.

30min borde räcka.

Ok jag börjar flytta dom nu. De har legat i drygt 30 min redan.
#138 - 19 april 2012 14:29
En liten bild:

[ATTACH=CONFIG]52974[/ATTACH]

Det kommer flera snart....
#139 - 19 april 2012 14:34
dina musselblommor ser jäkligt bra ut om man jämför med mina :/
låt dom vara bara så kanske dom klarar sig.
#140 - 19 april 2012 14:53
Här är bilder på kräftorna. De är 6 st och den största är ca 3cm och den mista ca 1,5cm

[ATTACH=CONFIG]52976[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52977[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52978[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52979[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52980[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52981[/ATTACH]

Här är de 10 körbärsräkorna. Borde jag ta bort nätet eller inger det någon sorts skydd?

[ATTACH=CONFIG]52982[/ATTACH]

Här är äppelsnäckorna. De har fortfarande lite "vadd" på sig. Några har redan börjat titta ut:p

[ATTACH=CONFIG]52984[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52985[/ATTACH]

En helhets bild av mitt vardagsrumsbord

[ATTACH=CONFIG]52986[/ATTACH]

Söta, eller hur!?
#141 - 19 april 2012 14:55
Jag lägger i 1dl akvarievatten i varje glasslåda var 5-10 min nu. Det låter väl vettigt?
#142 - 19 april 2012 14:56
nätet är bara till för att dom ska kunna hålla i sig under transporten :)
såg himla trevliga ut dom där kräftorna.

men ja fundera på en sak, blir det inte väldigt mycke djur på liten yta? äppelsnäckorna blir ju ganska stora bara dom.
#143 - 19 april 2012 15:03
MrH skrev:
nätet är bara till för att dom ska kunna hålla i sig under transporten :)

såg himla trevliga ut dom där kräftorna.

men ja fundera på en sak, blir det inte väldigt mycke djur på liten yta? äppelsnäckorna blir ju ganska stora bara dom.

Karet är 64l. Rekomendationen för äppelsnäckor är väl 1/10l och jag har fyra. Med kräftorna fick jag rekomendationen ca 12st, jag tyckte det lät som mycket så jag tog 6 st.

Men jag vet inte om det är mycket eller inte. kräftorna är faktist mindre än man kan tro. De är ungefär som två räkor.
#144 - 19 april 2012 15:09
aha oki, trodde karet va mindre :D
ja men då ska det nog inte vara några problem, det lär du ju märka annars.

hur stor blir kräftorna? va är det för sorts kräftor?
#145 - 19 april 2012 15:13
Det är orange dvärgflodkräftor. De skall väl bli ca 5 cm. http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=9&SOK=1

Vid Djurmagasinet i Haparanda fick jag rådet att köpa kalk/weekend foder till räkakvarium. Jag tror jag lägger i en bit nu.
#146 - 19 april 2012 15:21
Jag är väldigt nöjd med djuren än så länge. Kräftorna börjar färga ut och räkorna har fått fina färger. En kräfta har dock tappat en klo, den låg inte i påsen så det är en gammal skada. Jag hoppas att en ny växer ut vid nästa skalömsning.

Det enda jag kan klaga på är snäckorna, de skulle vara rosa och bilden på hemsidan var förståss rosa. De är för tillfället mest gula, men de färgar kanske ut, eller?

De är förståss fina fastän de är rosa:D
#147 - 19 april 2012 15:24
Bilder!! :)
#148 - 19 april 2012 15:30
Bilder!! :)

Se i slutet av förra sidan, det har inte hänt så mycket sedan dess. Men fler bilder är på kommande.......
#149 - 19 april 2012 15:35
Här kommer lite fler bilder:

[ATTACH=CONFIG]52988[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52989[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52990[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52991[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52992[/ATTACH]

Det kom lite irriterande reflektioner från glassburkarna när jag fotade akvariumet.
#150 - 19 april 2012 15:56
De har nu ca 0,5l vatten på var, jag kommer snart att introducera dom till akvariumet.

Men vaddet som är på äppelsnäckorna. Kan jag bara pilla bort det med handen eller?
#151 - 19 april 2012 16:02
Jag håvar över dom nu.
#152 - 19 april 2012 17:43
Bilder, bilder, här var det bilder i massor:

[ATTACH=CONFIG]53010[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53011[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]53012[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53013[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]53014[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53015[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]53016[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53017[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]53018[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53019[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]53020[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53021[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]53022[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53023[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]53024[/ATTACH]

Det har bildats något konstigt på insuget till pumpen, vilket kan ses på en av bilderna. Några idéer om vad det är?

För att undvika bråk har kräftorna utvecklat en fin strategi, nämnligen: Jag i egenskap av stor och fin kräfta har förkörsrätt till gömställen och mat. Om vi möts är det du som ska vika undan, för du är sämre. När alla kräftor tänker så, så är det omöjligt att det uppkommer gräl, eller hur? ;)
#153 - 19 april 2012 17:47
det där på pumpen är nog bara lite smuts å typ alg tjaffs, ser ut så på min också. ingen fara.

alltså dom där kräftorna var ju hur häfftiga som helst! klart värt å vänta på ju :D
#154 - 19 april 2012 18:10
Håller med om att de är häftiga!

Nästa gång när jag ser att de bråkar måste jag filma det. De tar tag i varandra med klorna och snurrar runt lite tills förloraren skjuter iväg bakåt. Snabbare än räkorna är kräftorna i alla fall (räkorna kommer endå undan då de kan fly uppåt).

Jag har en kräfta som lekte tuff och bråkade med alla som kommer nära. Han är bara näst störst så han tar det lite lungnare nu efter att "pappa" läxat upp honom.
#155 - 19 april 2012 19:15
Jag visade mamma hur man sköter skaldjurskuben nu. Mitt i min förevisning avbröt hon mig och frågade: Är räkor de små fiskarna med ben? Det börjar bra:D, tur att jag kommer hem på söndag ;)...

En snäcka har "försvunnit" men den kan inte vara långt borta. Mossan har tagit över bakdelen av karet så det är lite dålig sikt, den gömmer sig säkert där.
#156 - 20 april 2012 12:15
Det ser jättefint ut, både karet och invånarna :)

Hur är det annars med kräftorna, är det lätta eller svåra att få att föröka sig?
#157 - 23 april 2012 13:19
Borta bra, men hemma bäst! Jag har nu kommit hem, och efter min mammas rapport så fick jag veta att karet har bara klarat sig halv bra utan mig.

Flera kräftor har ömsat skal. Kanske på grund utav stressen från flytten? Inget dåligt med att de ömsar skal men jag hittar bara 5. Den sjätte har försvunnit. Om den ömsade skal så är den mer sårbar, jag gissar att den blev kräftmat. Några andra idéer? Ska jag låta de gamla skalen vara kvar i karet eller ska jag ta bort dom?

En snäcka är "död", enligt mamma har den legat på samma plats varje gång hon har varit här. Det har nu kommit två hål i skalet på den. De andra snäckorna rör sig (tror jag åtminståne) men de är inte alls lika pigga som ibörjan när de var nya i karet. Jag hoppas detta rop på hjälp når fram till er snäckexperter: Vad ska jag göra för att få äppelsnäckorna att trivas?

Räkorna mår dock bra. Alla lever och de har en fin röd färg.
#158 - 23 april 2012 13:21
Miliimli skrev:
Det ser jättefint ut, både karet och invånarna :)

Hur är det annars med kräftorna, är det lätta eller svåra att få att föröka sig?

Tack! Nu just känns det inte så bra på grund av snäckproblemet och den försvunna kräftan.

Jag vet inte hur lätt kräftor förökar sig. Det lär jag väl se när de blir större. Jag köpte kräftorna av en som odlar dom. Så helt omöjligt kan det inte vara.
#159 - 23 april 2012 15:10
Angående kräftskalen så låt dem ligga, de innehåller lite kalk och sånt och brukar bli uppätna rätt snabbt (i alla fall räkskalen men jag antar det funkar på samma sätt)
Enligt vad jag läst mig till (har ingen erfarenhet av äpplena) så kan de ligga stilla länge utan att röra på sig. Hål i skalet låter ju inte så bra men om du vill kolla kan du ta upp och lukta på den. Död snäcka luktar urk.

Har du kollat vattenvärden i burken? Är tempen ok? Ordentligt syresatt?
#160 - 24 april 2012 16:05
Miliimli skrev:
Angående kräftskalen så låt dem ligga, de innehåller lite kalk och sånt och brukar bli uppätna rätt snabbt (i alla fall räkskalen men jag antar det funkar på samma sätt)

Enligt vad jag läst mig till (har ingen erfarenhet av äpplena) så kan de ligga stilla länge utan att röra på sig. Hål i skalet låter ju inte så bra men om du vill kolla kan du ta upp och lukta på den. Död snäcka luktar urk.

Har du kollat vattenvärden i burken? Är tempen ok? Ordentligt syresatt?

Vattenvärderna är okej, pH är kankse på lägre sidan (6,5) men det borde inte orsaka problem ännu. Tempen är också bra. Om vattnet är ordetligt syresatt vet jag inte. Hur kollar jag det?

Jag tänker byta vatten idag. Kan jag klippa av musselblommornas rötter? De börjar bli så långa att de snor in sig i mossan.
#161 - 24 april 2012 17:10
Krusar sig vattenytan? Då borde det vara ok..

Angående rötterna har ja inga råd, har funderat på de själv många gånger med flytormbunkarna också men aldrig kommit mig för att testa.
#162 - 24 april 2012 18:23
Vattenytan krusar sig så jag tror att vattnet är syrerikt
#163 - 25 november 2012 11:20
Hej igen...

Det var den 2012-04-24, 21:23 som jag postade mitt förra inlägg i denna tråd. man får nästan skämmas, det har gått 7 månader sedan dess. men det har också varit en jobbig sommar

Uppdateringar över vad som hänt i mitt liv under det senaste halvåret:

Tidig sommar
-tvingades resa bort en vecka. kom hem och fann att de flesta kräftorna var döda, resten dog en stund senare, jag tror att pH blev för lågt
-båtmotorn gav upp, en hel del arbete...

Sommar
-taket på sommar stugan blåste bort i en storm
-akvariet sprack.....

Höst
-lysrampen till 240l gick sönder

akvarie intresset svalnade lite efter att kräftorna först åt upp räkorna och sedan dog de själva. sedan sprack akvariet och vatten läckte ut över ett parkettgolv, jobbigt värre...... Det är helt otroligt hur stor yta 64 l vatten kan uppta om man häller det på golvet:(

Det har varit lite jobbigt att försöka få ett nytt akvarium på garantin eftersom jag inte hade köpt deras akvariebord utan använt ett mycket stabilare matsalsbord. men nu ser det ut som om jag kanske får ett nytt akvarium och då tänker jag starta tråden på nytt.

man kan väl nästan kalla denna tråd avslutad eftersom akvariet är sönder :(

Jag återkommer med en ny tråd när jag skaffat ett nytt akvarie

Annons