Skall jag skaffa flera eller kasta ut Malawisarna?

#1 - 25 januari 2008 18:30
Har ett dilemma hur jag skall göra med mitt kar. Efter en längre tids försummelse har jag fått upp intresset igen. Kvar i karet är nu en mycket dominant Rödzebra på ca 10 cm. Rosa/orange hane. En sån här: http://www.sicichlids.com/photo/displayimage.php?pos=-52
En antennmal och nån mal som aldrig syns annat än vid totalrenoveringar av akvariet då jag gräver om i sanden (typ nån afrikansk ciklid).

1. Skall jag köpa honor till Rödzebra hanen? Kommer han att jaga de isåfall så att de riskerar att stressas till döds?
Om rekommendationen är att köpa honor, hur små (i cm) kan de vara samt hur många?

2. Skall jag slänga ut rasket, behålla malarna och börja om på nytt med ett gäng yngel av nån malawi/Tanganykia-sort?

Jag har ca 200liters akvarie. Tetratec 1200 ytterfilter, Fluval 3 innerfilter.

Har byggt upp 3 åtskilda klippzoner i akvariet. Och grov sjösten(fraktion 16-40 mm) på botten med finare (fraktion 6-12 mm) sjösten under (ihopp om att Rödzebran inte skall lyckas möblera om mitt klippupplägg).

Alla förslag beaktas :-) Hjäääälp!
#2 - 25 januari 2008 18:59
eftersom du tröttnade på malawi tycker jag du ska tömma ut akvariet på både fisk och sand, skaffa blästersand/rådasand och sen testa tanganyika ciklider istället.
#3 - 26 januari 2008 11:39
200 liter funkar med malawi, men det begränsar både urvalet och antalet ganska kraftigt. Hur malawitokig jag än är, så tycker jag att fredd's råd är ganska bra. Köp några snäckskalslekare och några jullar, vetja. :)
Annars kan du köpa några rödzebratjejer, visst. De bör då vara åtminstone fyra stycken, men storleken spelar inte så stor roll, så länge de inte är så små att de blir uppätna. Sedan kan du komplettera med t ex några goldens....guldgult och orange är en riktigt snygg kombination. :p
Eftersom du inte har några andra randiga fiskar, så kan du möjligtvis även alternativt testa ett gäng demasoni...men var då beredd på att om du får mer än en hane, så blir det strid...ofta till döds.
#4 - 26 januari 2008 15:58
Köpte 7 stycken orange honor idag. Får se hur det blir. Problemet är att den där rödzebra hanen har man ju fått ett personligt förhållande till efter 6 år tillsammans....

Inom snar framtid kommer jag i alla fall att skaffa ett mycket större akvarium (minst 1,5 meter långt). Håller på att leta nåt design akvarium + bänk som kan passa i vårt (snart renoverade vardagsrum).
#5 - 26 januari 2008 16:35
7 tjejer...heh...kanske han kommer att slita ut sej? :p
#6 - 26 januari 2008 19:03
Jens A. skrev:
7 tjejer...heh...kanske han kommer att slita ut sej? :p

Han håller på och ömsom skakar framför tjejerna ömsom jagar dem nu. Ser ut som han kan få en hjärtattack vilken minut som helst.
Hur gamla kan egentligen rödzebror bli i fångenskåp?
#7 - 26 januari 2008 21:25
Han håller på och ömsom skakar framför tjejerna ömsom jagar dem nu. Ser ut som han kan få en hjärtattack vilken minut som helst.

Hur gamla kan egentligen rödzebror bli i fångenskåp?

Hahaha..Trevligt! Skulle tippa på ca. 10 år om den får vara frisk (fisk)
#8 - 26 januari 2008 22:36
10-12 år

Annons