Skåneresa

#1 - 31 maj 2009 11:22
Tog mig en liten bit nedåt landet för att gå på Siestafestivalen i Hässleholm och för att hälsa på vänner i Perstorp. Samtidigt var det ett bra tillfälle för att besöka Stoby akvarieaffär. Var där för ett år sedan och tyckte om vad jag såg. Jag kan tyvärr inte säga samma sak nu. Det fanns en hel massa Malawiciklider men i övrigt kändes det väldigt tomt. Kanske är det mer fisk på väg in men nu fanns det knappt en Skalar ens en gång.

Så igår förmiddag drog jag istället till Kristianstad där det finns en hel del djuraffärer. Först ut var Djurmagazinet. Akvarieavdelningen var dock väldigt liten men personalen var väldigt trevlig och gav mig tips om vart jag kunde gå istället. Förutom Stoby tipsade om Zoo City så jag drog in till centrum för att kolla in den butiken. Fantastiskt fin affär måste jag säga. Akvarieavdelningen var ganska stor och de hade mer än bara de vanliga sällskapsfiskarna. Dessutom fanns där lappar under karen där det stod all info man behövde veta om fiskarna. Det var rent och fint i alla karen och alla djur i butiken såg väldigt fina ut och hade stora utrymmen. Förstklassig butik! De hade ett Aquatic Nature Cocoon 3 som jag ett tag funderat på att köpa. Det var väldigt nära att jag slog till på det (det kostade 885 vilket jag tror är billigt) men räkkaret får vänta lite grann till.

Nästa stopp var Kristianstad Zoologiska där de hade en saltvattensavdelning som jag fastnade ett tag vid. Skulle vara kul med ett saltvattenskar tänkte man men det har jag verkligen inte råd med nu men i framtiden kanske. På sötvattensavdelningen hittade jag några Altum för 385 kronor styck. Jag hade slått till direkt om det nu inte varit för att exemplaren inte var särskilt snygga. De var rätt bleka och fenorna var lite spretiga. De hade gott om Apistogrammas i lager dessutom vilket är rätt sällsynt. Till bra priser dessutom. Trevlig och engagerad personal verkar det som också. Köpte lite leksaker till mina fåglar men lär besöka dem igen för att kolla in fiskarna.

Tog en snabbtitt inne på Grizzly också och allt såg bra och rent ut men de hade mest de vanliga sällskapsfiskarna. Allt som allt en rätt trevlig eftermiddag i en ganska trevlig stad måste jag säga.

För dem som är musikintresserade så kan meddelas att Cult of Luna, Division of Laura Lee, Junior Boys, Jonathan Johansson, Anna Ternheim och Phoenix var bäst. Sonic Youth var bra men har man sett dem fantastiska ett par gånger tidigare så räcker det inte för mig iaf.
#2 - 31 maj 2009 17:04
Kristianstads Zoologiska kör jag till en gång i månaden cirka. Där kan man hitta mycket intressant :)...

Annons