skapa co2 via vin?

#1 - 5 december 2006 22:36
hmm. borde man inte kunna förena nytta med nytta ;)
typ om man gör en vinsats så borde man väl kunna koppla den till sin DIY-co2-anläggning, eller?
gäller då folk över 18år dvs... [:-53]
#2 - 5 december 2006 23:06
ska du supa fiskarna under bordet?? :)

Den CO2 gas som bildas när du jäser vin borde innehålla alkohol?
#3 - 5 december 2006 23:57
Adamzon skrev:

Alkohol finns väl inte i gasform, isf skulle jag vilja ha en tub slipper man ju gå på toa hela tiden när man vill bli full.

När man blandar mäsk bildas ju med alkohol, men det stannar ju kvar i vattnet.
Alkoholen finns som jag vet inte i gasform.
Så det borde fungera att koppla in vinbubblaren i akvariet och ta vara på koldioxiden. men skulle nog ha en bakventil inte så gott med akvarievin!!
#4 - 6 december 2006 05:20
alkohol dunstar o blir gas vad ja vet
dock tror ja inte dina fiskar far illa upp eftersom du får samma effekt vid mäsk co2.

frågan är hur jämn ström du får med co2 ...
ska du byta sats för o få jämna nivåer hoppas ja du e granne med en alkis som kan dricka allt vin du producerar :P
#5 - 6 december 2006 08:05
Afrikanska ciklider föredrar vin-CO2 från druvor odlade i lätt sandjord, guppy och tandkarpar vill gärna ha röda druvor från lerjord gärna odlade på nordsidan. :D
#6 - 6 december 2006 08:18
mayday skrev:

dock tror ja inte dina fiskar far illa upp eftersom du får samma effekt vid mäsk co2.

i en diy co2 anläggning så brukar man låta co2 gå igenom vatten innan det kommer fram till karet bara för att ta bort eventuella oönskade biprodukter.
#7 - 6 december 2006 08:44
Adamzon skrev:

men det gör ju mäsk oxå, occh det fungerar finemang.
#8 - 6 december 2006 08:47
mayday skrev:

frågan är hur jämn ström du får med co2 ...

ska du byta sats för o få jämna nivåer hoppas ja du e granne med en alkis som kan dricka allt vin du producerar :P

kör man en sats som tar 9 dagar att jäsa klart, så har man ju ganska jämn ström av co2 under den tiden om man kör det i 1litersflaskor och byter flaskor växelvis en gång i veckan.

man får väl helt enkelt start upp en vinsamling elelr skänka bort till polarna.
alternativt så kan man ju skänka bort det till någon hemlös alkis eller så (som inte är kräsen på smaken och som då kan lägga sina pengar på annat. vet inte om det är lagligt att skänka bort alkohol, så vi pratar om det i ren teori).
#9 - 6 december 2006 14:43
Klart det funkar att ta CO2 från vinsatsen. Jästsvamparna omvandlar socker till alkohol och CO2 oavsätt om det är vin eller bara mäsk.
Nu är jag inte 100 på vad som gäller vid alkoholframställning, men förr var det väl iaf så att man inte fick göra alkohol på annat än bär och frukt. Nu har ju maskrosvinet blivit lagligt igen vad jag förstår men om det är ok att bara göra alkohol av jäst och socker vet jag inte.
Så vinsats är väl egentligen det vi borde använda för att hålla oss på rätt sida av lagen, om nu inte lagen är ändrad på senar år dvs.
#10 - 6 december 2006 19:20
heeke skrev:
Klart det funkar att ta CO2 från vinsatsen. Jästsvamparna omvandlar socker till alkohol och CO2 oavsätt om det är vin eller bara mäsk.

Nu är jag inte 100 på vad som gäller vid alkoholframställning, men förr var det väl iaf så att man inte fick göra alkohol på annat än bär och frukt. Nu har ju maskrosvinet blivit lagligt igen vad jag förstår men om det är ok att bara göra alkohol av jäst och socker vet jag inte.

Så vinsats är väl egentligen det vi borde använda för att hålla oss på rätt sida av lagen, om nu inte lagen är ändrad på senar år dvs.

som jag har förstått det, så måste vin innehålla en viss mängd frukt/bär för att få kallas vin, som då blir lagligt. om det är lagligt att framställa mäsk vete tusan...
#11 - 6 december 2006 19:34
En diskussion som dyker upp då och då. ;)
Här en intressant gammal tråd från 2002 och 2004:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=37965
#12 - 6 december 2006 19:47
Min svåger som har "skakat galler" för sprittillverkning för ca 5 år sedan. Sa att det är helt tillåtet att sätta mäsk bara man inte gör sprit av mäsken sedan. Om man gör sprit kokar man väll mäsken? Eller?
#13 - 6 december 2006 20:05
jag är 100% på att alkohol i ren form är i gasform därför finns det inte sprit med 100% alkohol ;) 98% är gränsen vad jag har hört ... men om det är som nån sa att gasen går igenom ett vattenfilter borde det ju stanna en hel del alkohol där ... men koka vin eller nått med alkohol i och andas in ångan ett tag ska du se att de finns alkohol i gasform ;)
#14 - 6 december 2006 20:21
johannes89 skrev:
jag är 100% på att alkohol i ren form är i gasform därför finns det inte sprit med 100% alkohol ;) 98% är gränsen vad jag har hört ... men om det är som nån sa att gasen går igenom ett vattenfilter borde det ju stanna en hel del alkohol där ... men koka vin eller nått med alkohol i och andas in ångan ett tag ska du se att de finns alkohol i gasform ;)

men om du kokar alkohol, så dunstar alkoholen (det är så man gör med mäsken. man kokar den så att mäsken dunstar och leds genom ett rör som kyler ner det, och ut kommer sprit), och det rä då alkoholen du blir berusad av. jäsningen ger ingen alkohol i luften.
#15 - 7 december 2006 00:23
Nu är det ju emmellertid så att vi framställer ju inte "mäsk", utan Co2..
Och i den ringa mängd typ 1 liter/vecka, så kunde det nog slinka genom lagens lång arm, men......enligt lagtexen så är ALL jäsningsberedning UTAN frukt, bär eller andra växtdelar att betrakta som mäsk, och det är ALLTID olagligt...
#16 - 7 december 2006 12:25
solbacka skrev:
Min svåger som har "skakat galler" för sprittillverkning för ca 5 år sedan. Sa att det är helt tillåtet att sätta mäsk bara man inte gör sprit av mäsken sedan. Om man gör sprit kokar man väll mäsken? Eller?

Jag tror på din svåger. Det olagliga måste väl ändå vara att destillera mäsken? Annars är det ju förbjudet att jäsa sockervatten till CO2 eftersom det också bildas alkohol.

Etanol är flytande vid rumstemperatur, men avdunstar lite långsamt så att det finns en liten del etanol i gasform i den gas som vi tillsätter till akvarierna. Det är väldigt lite.

Att man normalt inte kan få etanol till 100% beror på att det är hygroskopiskt och väldigt snabbt tar upp vatten från luften.
#17 - 7 december 2006 12:35
Alkohollagen 10 kap. "Den som --- bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker --- döms till böter eller fängelse i högst två år."

Det vi sysslar med genom att jäsa sockervatten till CO2 för våra vattenväxter kan knappast kallas "uppenbart syfte att tillverka sprit". Om man inte har en destillationsapparat därhemma förstås.

Men tydligen hade jag fel för det är förbjudet att tillverka mäsk utan växtdelar. Man kanske ska slänga ner ett lingon i varje flaska för att kunna kalla det vin.
#18 - 7 december 2006 14:25
Krax skrev:
Alkohollagen 10 kap. "Den som --- bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker --- döms till böter eller fängelse i högst två år."

Det vi sysslar med genom att jäsa sockervatten till CO2 för våra vattenväxter kan knappast kallas "uppenbart syfte att tillverka sprit". Om man inte har en destillationsapparat därhemma förstås.

Men tydligen hade jag fel för det är förbjudet att tillverka mäsk utan växtdelar. Man kanske ska slänga ner ett lingon i varje flaska för att kunna kalla det vin.

måste till rätt många lingon för att komma upp i de frukthalterna som krävs.
#19 - 8 december 2006 12:50
Krax skrev:

Åter igen...Det uppenbara syftet med vår mäskberedning är att framställa Co2, INTE att "olovligen tillverka sprit eller spritdrycker" eller vin heller för den delen, så förfarandet är nog ganska oskyldigt...:)
#20 - 8 december 2006 14:46
Jag pratade med min svåger igår, därför raderade jag mitt inlägg. Lagen har blivit strängare, det är inte lagligt att ha mäsk men en polis skulle inte göra något för det är ju så lite... men olagligt är det
#21 - 8 december 2006 15:01
bena skrev:
måste till rätt många lingon för att komma upp i de frukthalterna som krävs.

Blir nog gravt svårjäst då, ;) Men skiva ner några äpplen kanske, säg en 5-7 kilo i en 25 liters dunk, på med vatten och socker och låt det jäsa ur, klara det och provsmaka... (obs helt hypotetiskt.)

Annons