hmm. borde man inte kunna förena nytta med nytta ;)
typ om man gör en vinsats så borde man väl kunna koppla den till sin DIY-co2-anläggning, eller?
gäller då folk över 18år dvs... [:-53]
Adamzon skrev:ska du supa fiskarna under bordet?? :)
Den CO2 gas som bildas när du jäser vin borde innehålla alkohol?
mayday skrev:alkohol dunstar o blir gas vad ja vet
dock tror ja inte dina fiskar far illa upp eftersom du får samma effekt vid mäsk co2.
mayday skrev:alkohol dunstar o blir gas vad ja vet
dock tror ja inte dina fiskar far illa upp eftersom du får samma effekt vid mäsk co2.
frågan är hur jämn ström du får med co2 ...
ska du byta sats för o få jämna nivåer hoppas ja du e granne med en alkis som kan dricka allt vin du producerar :P
heeke skrev:Klart det funkar att ta CO2 från vinsatsen. Jästsvamparna omvandlar socker till alkohol och CO2 oavsätt om det är vin eller bara mäsk.
Nu är jag inte 100 på vad som gäller vid alkoholframställning, men förr var det väl iaf så att man inte fick göra alkohol på annat än bär och frukt. Nu har ju maskrosvinet blivit lagligt igen vad jag förstår men om det är ok att bara göra alkohol av jäst och socker vet jag inte.
Så vinsats är väl egentligen det vi borde använda för att hålla oss på rätt sida av lagen, om nu inte lagen är ändrad på senar år dvs.
johannes89 skrev:jag är 100% på att alkohol i ren form är i gasform därför finns det inte sprit med 100% alkohol ;) 98% är gränsen vad jag har hört ... men om det är som nån sa att gasen går igenom ett vattenfilter borde det ju stanna en hel del alkohol där ... men koka vin eller nått med alkohol i och andas in ångan ett tag ska du se att de finns alkohol i gasform ;)
solbacka skrev:Min svåger som har "skakat galler" för sprittillverkning för ca 5 år sedan. Sa att det är helt tillåtet att sätta mäsk bara man inte gör sprit av mäsken sedan. Om man gör sprit kokar man väll mäsken? Eller?
Krax skrev:Alkohollagen 10 kap. "Den som --- bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker --- döms till böter eller fängelse i högst två år."
Det vi sysslar med genom att jäsa sockervatten till CO2 för våra vattenväxter kan knappast kallas "uppenbart syfte att tillverka sprit". Om man inte har en destillationsapparat därhemma förstås.
Men tydligen hade jag fel för det är förbjudet att tillverka mäsk utan växtdelar. Man kanske ska slänga ner ett lingon i varje flaska för att kunna kalla det vin.
Krax skrev:Alkohollagen 10 kap. "Den som --- bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker --- döms till böter eller fängelse i högst två år."
Det vi sysslar med genom att jäsa sockervatten till CO2 för våra vattenväxter kan knappast kallas "uppenbart syfte att tillverka sprit". Om man inte har en destillationsapparat därhemma förstås.
Men tydligen hade jag fel för det är förbjudet att tillverka mäsk utan växtdelar. Man kanske ska slänga ner ett lingon i varje flaska för att kunna kalla det vin.
bena skrev:måste till rätt många lingon för att komma upp i de frukthalterna som krävs.