Skära glas till litet kar?

#1 - 27 september 2007 15:16
Om man ska beställa glas till ett litet kar för att testa att silicona själv. Räknar man med siliconfogen då man räknar ut hur många mm alla sidor ska vara eller är den för tunn för det?
#2 - 27 september 2007 15:21
Strunta i fogen när du beställer
#3 - 27 september 2007 15:30
Tack så mycket för snabbt svar :)
#4 - 27 september 2007 16:06
Nu har ju jag inte silikonat några akvarium men... Det borde ju bli betydligt jämnare och snyggare om man räknar med den.
#5 - 27 september 2007 16:48
Den är så tunn så den är försumbar att räkna med.
#6 - 27 september 2007 19:08
jag räknade inte med den, och det blev inte bra, ser knäppt ut, ett bottenglas som é för litet, nej räkna med den, handlar ju inte om någon stor skillnad.., eller var det tjockleken på glaset jag inte räknade med... hmmm *confused*
#7 - 27 september 2007 19:49
Tjockleken på glaset måste man däremot absolut räkna med.
#8 - 28 september 2007 04:10
Ta med måtten på det färdiga karet som du tänkt dig det, och be glasmästaren räkna på det.
Blir det helt galet är det bättre att ha någon annan att skylla på ;)
Själv räknar jag med både fog och tjockleken på glaset, men då använder jag iofs tändstickor som distanser till fogen.
Be gärna att få glaset kantslipat.
#9 - 28 september 2007 12:04
Tack så mycket för olika synpunkter. Det är nu väldigt små kar jag ska prova på har jag tänkt. Sådär 20-30 liter ungefär så inga tändsticksdistanser behövs. Jag ska använda 4 mm glas och räknar med glastjockleken. Har ritat upp det på ett papper så det är lättare att se var det ska till/från mm. Man får ju tänka till om, och jämföra med redan färdiga småkar, hur glasen är monterade. Jag tänker mig fram och bakruta vilande på botten och sidorutorna också ovanpå, men innanför front och bakglas. Så där blir det -8 mm jämfört med bottenmåttet... hoppas jag [:-65]
Sen blir det lite fnulande så att täckglaset hamnar innanför alla väggar... ja, ja jag provar ett först. Jag skulle få glaset slipat på alla kanter också sa glasmästaren.
#10 - 28 september 2007 12:31
Japp du räknar rätt. Men att be glasmästaren räkna ut det iaf är inte dumt så inga missförstånd med måtten blir.
#11 - 28 september 2007 12:36
Japp du räknar rätt. Men att be glasmästaren räkna ut måtten på glasen iaf om du blir osäker så inga missförstånd blir är ju bra. Glöm inte att tala om hur du tänkt ha täckglasen heller
#12 - 28 september 2007 14:20
Tack, tack :) Kanske lägger jag upp en bild på det färdiga projektet sen... om jag fick ihop det ;)
#13 - 4 januari 2008 10:36
Blev det något akvarium?
#14 - 5 januari 2008 10:53
petnym skrev:
Blev det något akvarium?

Jodå det blev det. Glömde visst skriva hur det gick här, men jag skrev i bloggen:
http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=4615
Det var riktigt kul att göra det. Men något jag ska göra annorlunda nästa gång är att tejpa varenda fog på bägge sidor så att jag får jämna fina kanter på fogarna då jag drar med fingret.
Enda lilla felet var att glasmästaren hade räknat fel 1 mm på höjden på ena baksidans ena sida så han hade alltså skurit snett 1 mm.
#15 - 5 januari 2008 11:07
Vad jättefint det blev! :) Smart att ha två 30 som delar på en 60-ramp!
Råkade oxå ut för en felskärning av glasmästaren. Likadant; slår på en mm. Kan tyckas lite, men det är baske mig ganska mycket. Och lurigt innan man förstår att hur man än vrider och vänder på det, så ÄR kanten sned.. *S*
#16 - 5 januari 2008 17:43
Ja hade det varit en annan skiva så hade han fått göra om det. Nu kan den extra mm få sticka upp utan att det påverkar någonting. Inga glas sitter snett med konstig belastning.
#17 - 5 januari 2008 21:19
Sonja skrev:
Det var riktigt kul att göra det. Men något jag ska göra annorlunda nästa gång är att tejpa varenda fog på bägge sidor så att jag får jämna fina kanter på fogarna då jag drar med fingret.

Jag insåg när jag silikonade om en fog på mitt stora akvarium att man inte skall använda fingret (eftersom det lätt bli berg-och-dalbana) om man gör fogar som går upp en bit på rutan, utan man skall ha en plastskrapa som matchar den fog man vill göra. Blir jätteproffsigt resultat. :-)
#18 - 6 januari 2008 04:30
Annars fungerar såpavatten i en blomsterspruta och fingret hur bra som helst, handlar bara om vana.
#19 - 6 januari 2008 06:49
Jag gillar petnyms variant. Låter som mindre klet. När jag limmar så blir det silikon lite överallt.
#20 - 6 januari 2008 08:19
Gaffel skrev:
Annars fungerar såpavatten i en blomsterspruta och fingret hur bra som helst, handlar bara om vana.

Är man van att bygga akvarium så kanske det också funkar att göra det bakom ryggen eller med förbundna ögon också... :D men vi amatörer får nog hålla oss till plastskrapan om det skall bli snyggt.

Handlar nog också om akvariets och fogens storlek. Små fogar kanske är lättare att få till med fingret?
#21 - 6 januari 2008 09:44
Det är precis som Petnym skriver, med vana går det förstås att få till hur lätt som helst och få snyggt. Men jag gjorde lite för tjocka fogar och när jag drog med fingret så blev det en rätt tjock och bred fog. Inte så himla snyggt, fast räkorna bryr sig förstås inte ;)
#22 - 6 januari 2008 10:26
Undrar varför det finns något som heter fogskrapa:D
Och att av erfarenheten blir man rik.

Annons