Skicka ciklidägg

#1 - 6 mars 2008 14:37
Fungerar det och om...vad måste tänka på???

Hur länge klarar sig äggen i en sluten påse???

Vet att kilis folk skickar ägg så men går det med vanliga ciklider också?
#2 - 6 mars 2008 14:47
Tvivlar starkt på att det går att skicka ciklidägg. De har alldeles för kort kläckningstid. Killiägg skall ha en viloperiod innan de kläcks. Tid varierar från några veckor och längre.
#3 - 6 mars 2008 14:59
Synd.
Funderade annars om man har låg temp för vanliga ciklidägg så kläcks de ju inte lika snabbt...
Men kan det funka om man det tar max 2dygn innan de tas emot o packas upp?
#4 - 6 mars 2008 15:03
Eftersom ciklider har någon form av vård av både ägg och yngel så är det inte särskilt smart att plocka äggen från dem. Jag vet att man gör det från bl.annat skalarer vilket slutar med att fiskarna tappar sin yngelvård.
#5 - 6 mars 2008 15:17
Dessutom brukar väl föräldraparet åstadkomma vattencirkulation kring äggen.
Brukar man inte ersätta detta med genomluftning eller liknande om man försöker kläcka ägg utan deras medverkan.
Det finns också många killiägg som är svåra att skicka i enbart vatten. Det går oftast bättre om de ligger i fuktig torv och då måste de tåla en sådan hantering vilket ju är tveksamt när det gäller ciklider.
Så jag håller Guy med andra ord.
#6 - 6 mars 2008 15:34
erikthur skrev:
Dessutom brukar väl föräldraparet åstadkomma vattencirkulation kring äggen.

Brukar man inte ersätta detta med genomluftning eller liknande om man försöker kläcka ägg utan deras medverkan.

Det finns också många killiägg som är svåra att skicka i enbart vatten. Det går oftast bättre om de ligger i fuktig torv och då måste de tåla en sådan hantering vilket ju är tveksamt när det gäller ciklider.

Så jag håller Guy med andra ord.

Helt rätt, samt att de plockar bort dåliga ägg, vilket blir svårt i en postförsändelse
#7 - 6 mars 2008 15:59
Jag ska iallafall genomföra ett test...försäkerhets skull kommer jag skicka både ägg och fiskar fast i skilda paket.
Äggen skickas i påse med vatten(liknande sådan påse man köper fisk i) samt en syretablett.
Fiskarna kommer jag skicka i frigolitlådor.
#8 - 6 mars 2008 16:34
Har väldigt svårt att tro att det går, men testa går ju alltid. Varför ska du skicka ägg?
#9 - 6 mars 2008 16:39
Billigare frakt samt jag tror att äggen klarar sig med minimalt med syre.
#10 - 6 mars 2008 17:26
Vad är det för arts ägg du ska skicka?
#11 - 6 mars 2008 17:37
firefox75 skrev:
Jag ska iallafall genomföra ett test...försäkerhets skull kommer jag skicka både ägg och fiskar fast i skilda paket.

Äggen skickas i påse med vatten(liknande sådan påse man köper fisk i) samt en syretablett.

Fiskarna kommer jag skicka i frigolitlådor.

Hoppas att du är medveten om att det är förbjudet att skicka sådana försändelser med posten
#12 - 7 mars 2008 00:20
Om du verkligen planerar att skicka ciklidägg för att spara pengar så tror jag att detta är ett utmärkt exempel på hur snålheten bedrar visheten. Jag tänker inte ens önska dig lycka till utan hoppas bara att ynglena inte hinner kläckas innan de dör.
#13 - 7 mars 2008 06:06
:d

oaken skrev:
Vad är det för arts ägg du ska skicka?

Tänkte skicka blå ciklids ägg, zebra ciklidsägg samt hantel ägg.
#14 - 7 mars 2008 06:07
Förbjudet?

Guy Palm skrev:
Hoppas att du är medveten om att det är förbjudet att skicka sådana försändelser med posten

Är det förbjudet att skicka ägg i en påse i en kartong???

frigolitlådan med fisk i skickas med bussgods.
#15 - 7 mars 2008 06:11
Ja om du skickar med posten, de är rädda för läkage.
#16 - 7 mars 2008 06:14
Snålhet???

Om du verkligen planerar att skicka ciklidägg för att spara pengar så tror jag att detta är ett utmärkt exempel på hur snålheten bedrar visheten. Jag tänker inte ens önska dig lycka till utan hoppas bara att ynglena inte hinner kläckas innan de dör.

Visst att det är billigare men jag tycker inte det är av snålhet jag skickar det.
Vill helt enkelt testa om det går...
Anledningen till det är att om jag exempelvis skulle skicka något utomlands och jag vet att äggen klarar sig ett bra tag och den som får dem kanske bara får upp 4st levande yngel av 100ägg så ser jag det som ett test.
Detta resulterar i att man då kan skicka ägg som kanske kläcks efter några dygn och att köparen sen kan dra upp de yngel som överlevt.

Men som sagt var...det är bara ett test...
All frakt kommer gå med DHL har jag bestämt efter samtal nyss.
Föraren kommer ha frigolitlåda och äggen framme hos sig.
Även så kommer äggen ligga i en påse i frigolitlådan med fiskarna istället för att vara separat.
#17 - 7 mars 2008 09:11
Ett pilotprojekt helt enkelt, learning by doing:)
#18 - 7 mars 2008 09:38
Jepps.
Pilot projekt i all ära.
Ska faktiskt testa att skicka ägg av zebracikliden till en vän i england och ska nu också se hur posten förhåller sig att man skickar.
Utöver de jag ska skicka idag.
Även andra transportsätt ska kollas upp.
#19 - 7 mars 2008 12:39
Vet inte alls men vad händer med rommen när den virvlar omkring mot varandra i påsen. Kan dom skadas av det? Sen är det ju lätt för en chaufför att säga att dom får vara framme hos honom/henne.
#20 - 7 mars 2008 12:48
Det finns protokoll & metoder för att skicka fiskägg (laxägg skickas runt hela världen), och det vore fantastiskt bra för hobbyn om nån kunde ta fram protokoll & metoder för att skicka ciklidägg... Men tills nån gör det måste jag hålla med övriga: de här äggen har liten chans att komma fram levande. Ägg tål inte att skakas om, ciklidägg tål inte kyla och är känsliga för bakterier, ammonium, och förhöjda CO2 nivåer, och det är stor risk för syrebrist.

Jag försökte kolla om nån tagit fram metoder för att transportera Tilapia-ägg, men hittar ingenting (och laxmetoderna är inte tillämpliga på ciklider, t.ex. kyls äggen till 0 C).
#21 - 7 mars 2008 13:09
Gahhh....0c på lax ägg...ska jag komma ihåg nu när mina lax ägg är på G att kläckas för vidare transport till laxodlingen.

Jag kommer asså skicka äggen på det leksubstrat de blivit placerade på.
Sten, rot, blad...kanske inte pumpen om de skulle lägga några där...och akvarieruta blir nog inte heller skickat...men...
Den sändelsen jag ska skicka till england kommer vara i en påse med den lilla biten skifferplatta zebran lade sin rom på och dessutom så kommer jag även dumpa ner lite hornsäv som ska försörja med lite syre och som även fungerar renande.

Menar att om en fisk i en påse med tidningspapper runt kan i gynsammafall klara sig i nästan 48timmar utan extra syre så borde väl ägg klara sig längre eftersom de inte är fullt lika beroende av syre som fisken är.
Misstänker dock att kläckningen kan vara ett problem...dvs vad händer om ägge kläcks innan leveransen är framme?
Kan man sänka temperaturen en aningens för att hindra snabb kläckning?(ju högre temp desto fortare brukar ju kläckningen gå).
Givetvis så tillsatte jag lite aquavital(motstress) innan leverans.
#22 - 7 mars 2008 13:46
Hur har du laxrommen? Är det matfisk dom ska bli eller släppas ut.
#23 - 7 mars 2008 13:59
Laxrommen

eriahl skrev:
Hur har du laxrommen? Är det matfisk dom ska bli eller släppas ut.

Är i syresatta aluminium tankar med 12gradig vattengenomföring(tankarna är på 500liter cirka. Första gången jag försöker mig på något sådant.
Troligtvis så blir det sista gången...jag köper annars smålt för att placera i odlingen.
De ska bli matfisk så småningom...de ska ut i kassen som smålt.

Så rommen kommer från Dalälven från deras odling där de kramade ur honan och hanen.
Annars köper jag oftast smålt för att kunna mata upp och sen röka eller sälja färskt:D

Tog in 20talet ägg för att testa och placerade i ett akvarium.
Dock så har jag högre temp än i aluminiumtankarna så jag får väl se om det blir någe av kläckningen.
Är ett expriment jag håller på med för att se om jag kan ha några laxar i ett 1025liters akvarium på landet.
#24 - 7 mars 2008 15:15
Att du har så stora burkar istf mindre backar sas. Kläcks tidigt i den värmen då. Menar du att odlingen tar emot ev laxyngel tillbaka? Ynglen behöver du inte ha 0gr till. Jo risken för värmen finns ju i akvariet om ingen kylare tex. Hur länge har du köpt rom/smolt från den odlingen?
#25 - 7 mars 2008 15:24
Första gången jag beställt med farsans hjälp laxrom utöver det smålt vi plockat hem till kassen.
Ynglena kommer ej gå i 0gr utan de har cirka 14gr iallafall i akvariet.
I burkarna så har vi 12gr...de laxyngel som kläcks kommer att gå i egen kasse sen.
#26 - 7 mars 2008 15:38
Äggen kyls bara för att hålla sig bättre under transport, pga att metabolismen saktas ned; det är inte en lämplig kläcknings eller uppfödningstemperatur. Så kan man nog knappast göra med ciklidägg, tyvärr.
#27 - 7 mars 2008 15:42
Tänkte på temp vid transport av ynglen. Den tempen växer dom bra vid. Vem vet. Kanske något av dina romkorn
JeBoro
#28 - 8 mars 2008 18:57
Tänkte bara kolla du sa att du skulle skicka med posten. Det enda jag kan tänka mig i så fall är som expresspaket. Har själv jobbat på poståkeriet innan i tre år och med den pakethanteringen som är på postens terminaler är det bara att glömma att skicka både fisk och ägg. Det paketet kommer till 110% att bli mosat. Och med posten går det inte att be nån att ha det i framsätet. Ett paket på posten från A till B byter lastbil minst fem sex gånger, inom sverige. Expresspaket med men dom paketen genomgår inte samma brutala hantering, och dom paketen kan inte vara inne hos föraren heller för dom är inlåsta i en värdebur/transport.
Ville bara att du skulle veta. Tror inte att det är en bra idé
#29 - 13 mars 2008 06:35
När kommer första rapporten om ditt försök att skicka ciklidägg ?:confused:
#30 - 13 mars 2008 08:16
Gick bra...tog tre dagar att skicka till polaren...äggen har kläckts och utav 20 befruktade ägg så kläcktes 17 till yngel och han har idag 15 frisimmande:D
Dock så hade jag nog embalerat/isolerat dåligt för temperaturen hade sjunkit från de 28graderna jag mätte till 21grader...men det var ingen fara med äggen.
Väntar fortfarande på bra leverans sätt till england...så gällande det får jag återkomma.
#31 - 13 mars 2008 08:42
firefox75 skrev:
Gick bra...tog tre dagar att skicka till polaren...äggen har kläckts och utav 20 befruktade ägg så kläcktes 17 till yngel och han har idag 15 frisimmande:D

Dock så hade jag nog embalerat/isolerat dåligt för temperaturen hade sjunkit från de 28graderna jag mätte till 21grader...men det var ingen fara med äggen.

Väntar fortfarande på bra leverans sätt till england...så gällande det får jag återkomma.

Tillåt mig tvivla. Varför skulle du ha 28 grader ? Äggen kläcks snabbare vid varmare temperatur.
Hur mätte du och din kompis temperaturen på äggen ?
Innan jag tror dig såskulle jag vilja se bilder på de förpackade äggen.
#32 - 13 mars 2008 10:41
Har 28grader i akvariet där de kom från med vatten och skifferplatta...där av 28grader.
Mäta temp på äggen var aldrig aktuellt eftersom det omgivande vattnet vid förpackningstillfälle var 28grader...när han fick äggen så tog han upp dem och mätte med digital termometer vattnets temp till 21grader.
Räckte med knappt några timmar hos honom innan de kläcktes.
Ska lägga upp bilder på äggen när jag förpackade dem...de var då befruktade.
#33 - 18 mars 2008 17:57
firefox75 skrev:

Det kan jag säga, tar det tre dagar för paketet att komma fram så får du nog allt isolera extraordinärt bra om du vill bevara temperaturen stabil. Temperaturen har sannolikt både gått upp och ner en hel del under resans gång.

Annons