Fungerar det och om...vad måste tänka på???
Hur länge klarar sig äggen i en sluten påse???
Vet att kilis folk skickar ägg så men går det med vanliga ciklider också?
erikthur skrev:Dessutom brukar väl föräldraparet åstadkomma vattencirkulation kring äggen.
Brukar man inte ersätta detta med genomluftning eller liknande om man försöker kläcka ägg utan deras medverkan.
Det finns också många killiägg som är svåra att skicka i enbart vatten. Det går oftast bättre om de ligger i fuktig torv och då måste de tåla en sådan hantering vilket ju är tveksamt när det gäller ciklider.
Så jag håller Guy med andra ord.
firefox75 skrev:Jag ska iallafall genomföra ett test...försäkerhets skull kommer jag skicka både ägg och fiskar fast i skilda paket.
Äggen skickas i påse med vatten(liknande sådan påse man köper fisk i) samt en syretablett.
Fiskarna kommer jag skicka i frigolitlådor.
daniel_i_malmö skrev:Om du verkligen planerar att skicka ciklidägg för att spara pengar så tror jag att detta är ett utmärkt exempel på hur snålheten bedrar visheten. Jag tänker inte ens önska dig lycka till utan hoppas bara att ynglena inte hinner kläckas innan de dör.
eriahl skrev:Hur har du laxrommen? Är det matfisk dom ska bli eller släppas ut.
firefox75 skrev:Gick bra...tog tre dagar att skicka till polaren...äggen har kläckts och utav 20 befruktade ägg så kläcktes 17 till yngel och han har idag 15 frisimmande:D
Dock så hade jag nog embalerat/isolerat dåligt för temperaturen hade sjunkit från de 28graderna jag mätte till 21grader...men det var ingen fara med äggen.
Väntar fortfarande på bra leverans sätt till england...så gällande det får jag återkomma.
firefox75 skrev:Gick bra...tog tre dagar att skicka till polaren...äggen har kläckts och utav 20 befruktade ägg så kläcktes 17 till yngel och han har idag 15 frisimmande:D
Dock så hade jag nog embalerat/isolerat dåligt för temperaturen hade sjunkit från de 28graderna jag mätte till 21grader...men det var ingen fara med äggen.
Väntar fortfarande på bra leverans sätt till england...så gällande det får jag återkomma.