Skiffer!!

#1 - 30 juni 2009 09:55
har varit på öland och plockat sten till akvariet.. fick med mig lite skiffer och nu undrar ja om det är farligt att ha i akvariet. När man skrapar lite i det blir det vitt. tack för svar i för hand

mvh joppan
#2 - 30 juni 2009 13:28
Ingen som vet?:(
#3 - 30 juni 2009 17:13
jag har för mej att det ibland kan vara "orent"...men jag har plockat skiffer som vi hade som "tegelplattor" på skolan o märkte ingenting...

jag vet inte vad som finns i. kanske metaller som frigörs i vatten eller så.
om de är skiffer som legat länge i naturen borde de vara lungt. om den legat i vatten o så, så är de väl "utvädrat"

Men jag är inte säker på min sak
#4 - 6 juli 2009 16:33
Alunchiffer innehåller bergolja. Tror iofs att den från Öland är ofarlig
#5 - 6 juli 2009 19:46
alunskiffer kommer från öland. där ligger jättestora slagghögar från tiden då det bröts.

så hur skiljer man dem från varandra? rött streck på stenen är alunskiffer och vitt streck är lerskiffer. således, ofarligt för dig om du fick ett vitt streck...
#6 - 6 juli 2009 21:38
smurfmats skrev:
alunskiffer kommer från öland. där ligger jättestora slagghögar från tiden då det bröts.

så hur skiljer man dem från varandra? rött streck på stenen är alunskiffer och vitt streck är lerskiffer. således, ofarligt för dig om du fick ett vitt streck...

Där ser man jag hade för mig alunskiffer bröst på annan ort än Öland, för jag har läst om någon ort/stad som hade brytning eller utvinning av oljan ur alunskiffer. Högar med skiffer har brunnit där sedan 40-50 talet eller därom kring. [:o]
Men jag är ingen geolog så jag ber om ursäkt för mitt ovetande svar.
#7 - 7 juli 2009 07:23
alunskiffer finns på en mängd platser i sverige inte bara öland... kanske felformulerat i mitt inlägg.
#8 - 12 juli 2009 22:01
Har hittat svarta skifferstenar i Storsjön - Jämtland. Har googlat runt för att kunna utröna giftighetshalten. Kan jag hyfsat säkert använda denna skiffer i akvariet? När jag repar det så blir det ett vitt streck (och inte rödaktigt). Det är då tydligen inte alunskiffer. Det som gör mig tveksam är att just alunskiffer ska vara förekommande vid Storsjön. Typ sådant här gör mig tveksam: http://www.dn.se/nyheter/sverige/protester-mot-uranborrning-1.847546
#9 - 28 juli 2009 11:14
Mick13 skrev:
Där ser man jag hade för mig alunskiffer bröst på annan ort än Öland, för jag har läst om någon ort/stad som hade brytning eller utvinning av oljan ur alunskiffer. Högar med skiffer har brunnit där sedan 40-50 talet eller därom kring. [:o]

Men jag är ingen geolog så jag ber om ursäkt för mitt ovetande svar.

Kvarntorp i Närke!

Men alunskiffer finns på fler på platser, bl a i Västergötland. Innehåller också uran, man funderade på att bryta skiffer för att få bränsle till kärnkraftverken på 70-talet.
#10 - 31 juli 2009 21:53
jag har haft skiffergrottor hos mina mbuna och dem gillade dessa. En bra sak med skiffer är att de inte väger så mycket.
#11 - 31 juli 2009 22:09
Väger inte skiffer ganska mycket? Inte kolsten eller lavasten du tänker på?
#12 - 1 augusti 2009 20:24
uncleban skrev:
Väger inte skiffer ganska mycket? Inte kolsten eller lavasten du tänker på?

Tja, 3 kg skiffer är säkert lika stort som 3 kg gråsten. Men vad jag syftade på är skifferplattor. Bygger man med dem så har man ju inte dem i en stor klump utan man kan lägga en skifferplatta mellan två stenar. Att göra sånna grottor väger mindre än med massivare stenar.

Annons