Skiffer i Laholm eller Halmstad!?

#1 - 25 november 2005 12:36
Halloj!
Är sugen på bygga en liten grotta i skiffer. Men VART får man tag på detta?
det är ju relativt små bitar man ska ha för att sedan limma ihop!?
Någon i Halland, men helst Laholm/halmstad!?
#2 - 25 november 2005 12:40
[QUOTE=MoZZe]Halloj!
Är sugen på bygga en liten grotta i skiffer. Men VART får man tag på detta?
det är ju relativt små bitar man ska ha för att sedan limma ihop!?
Någon i Halland, men helst Laholm/halmstad!?[/QUOTE]
Menar du vart du kan köpa eller tänkte du hämta från naturen?
#3 - 25 november 2005 12:43
alunskiffer ska man tydligen inte ha i akvariet, gå och fråga på något grustag så hämta jag min sten.
#4 - 25 november 2005 12:57
jiddrans, 4min för att få sitt första svar, det e nog rekord för min del! :)

Okej, I Veinge här i laholm har vi ett stort grustag.. hm, undra hur man får tag på dem :S

kan man hitta dem i naturen, isf, VART?
#5 - 25 november 2005 13:04
jag tror inte man hittar skiffer i grustag då man oftast inte har skiffer som grus..
#6 - 25 november 2005 13:13
vårat grustag har de.. dom har massor av olika sten, i alla dess former, det är även en skola som har sin klass där för att lära sig kanske därför =) . Gå dit och fråga, om inte så kan dom veta vart du kan hitta det du söker =)
#7 - 25 november 2005 13:16
ringde precis till vårat grustag, o han va inte säker, han bad mig att åka dit o kolla :) så vi får hoppas.

Men har ni fler tips på vart man kan hitta skiffer så får ni gjärna skriva!
(jag tänker inte gå till någon affär för att köpa sten)
#8 - 25 november 2005 13:18
kolla på folks tomter...ha ha

skojja bara är nog lite trött..., det är väll bara ut i naturen och knalla runt
#9 - 25 november 2005 13:20
gissa 5ggr varför jag har naturen i rummet? (akvarierna)

I häjt skog

skog = myror, spindlar och annat äckligt små kryp!
#10 - 25 november 2005 13:22
ha ha... de e ju bara små djur, dom skriker nog av förfäran när du kommer skuttandes, neherru...ut och knalla runt vettja, ta på dig höga stövlar =) men kommer de tvestjärtar så SPRING!!!!
#11 - 25 november 2005 13:31
hehe, inga biologer här inte.. :)

det finns ju inget roligare än skog o natur, helst ett rinnande vatten så man kan håva upp inskter.. :)
#12 - 25 november 2005 13:33
[QUOTE=smurfmats]hehe, inga biologer här inte.. :)

det finns ju inget roligare än skog o natur, helst ett rinnande vatten så man kan håva upp inskter.. :)[/QUOTE]

ne, jag älskar skogen. Va ute i tisdags å letade reda på en stor sten, de blev en grotta av den =) firrarna älskar den.
#13 - 25 november 2005 14:35
Är inte marken/stenarna kalkhaltiga i Skåne?
#14 - 25 november 2005 15:03
varit i ett grustag nu, o fick med mig detta hem:

Vet inte hur det är med ölandssten, har svag aning om att man inte kunde ha det i sina kar. Därför tog jag en annan sorts sten också, men jag vetinte vad det är för sten, tror ni den går att stoppa i?

bilden är i upplösning: 1536*1024
[color=#0000ff]http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/sten.JPG[/color]

Synpunkter o råd... FANKS :D
#15 - 25 november 2005 15:04
[QUOTE=batski]Är inte marken/stenarna kalkhaltiga i Skåne?[/QUOTE]

WTH! Kallar du laholm för SKÅNE?? det va det värsta påhopp jag har varit med om på länge :D

Det tillhör HALLAND!:p
#16 - 25 november 2005 15:17
Tappert försök MoZZe!
Man kan titta lite vilset på en karta och tro att det tillhör halland. Men så fort man pratar med någon från Laholm så förstår man direkt att det tillhör Skåne!
#17 - 25 november 2005 15:31
Men så fort man pratar med någon från Laholm så förstår man direkt att det tillhör Skåne!

Då har du tydligen aldrig varit på andra sidan Hallandsåsen. Det är mycket stor skillnad på sydhalländska och skånska :)
#18 - 25 november 2005 15:36
[QUOTE=MoZZe]WTH! Kallar du laholm för SKÅNE?? det va det värsta påhopp jag har varit med om på länge :D

Det tillhör HALLAND!:p[/QUOTE]

Oops! SORRY!!!
#19 - 25 november 2005 15:38
Inte då! ;)
Jag har varit där ett gäng gånger, samt hade en kund som hade butik där (Larsa Stall). De pratar skånska! Eller iaf väldigt närbesläktat...
#20 - 25 november 2005 15:48
Du skojar lite nu va Yoda!? Har bott I Laholm i hela mitt liv och det ligger i Halland visserligen i södra halland så skånskan finns där ,men vi pratar inte riktig skånska långt därifrån
mvh MJ
#21 - 25 november 2005 16:17
okej, ÅTER TILL MINA STENA!! tack :P
#22 - 25 november 2005 16:18
[QUOTE=batski]Är inte marken/stenarna kalkhaltiga i Skåne?[/QUOTE]

Det e ju som att anklaga dig för att vara Halläning! iofs så är det ju inget negativt :D

men att en halläning blir kallad för skåning, då har det gått för långt, haha
#23 - 25 november 2005 16:29
[QUOTE=MoZZe]Det e ju som att anklaga dig för att vara Halläning! iofs så är det ju inget negativt :D

men att en halläning blir kallad för skåning, då har det gått för långt, haha[/QUOTE]

Ja, som sagt sorry mate! Hoppas du inte har fått bestående men av min geografiska miss :D
#24 - 25 november 2005 16:47
Jag har flyttat hit till Halmstad från Nässjö och jag tycker definitivt inte att de pratar skånska här. ( inte ens i Laholm :) )
Men lite konstigt pratar de allt... ;)
#25 - 25 november 2005 16:57
KAN NI VARA SÅ SNÄLLA O SLUTA SNACKA OM DIALEKTER O GEOGRAFI?
ni får jätte gärna starta en ny tråd ang. geografi och dialekter. Men jag startade en tråd ang. skiffer och sten, och vill hemskt jätte gärna ha svar på om jag kan ha dem stenarna jag har med på bilden.
#26 - 25 november 2005 17:06
ja inte är det skiffer i allafall. :)

tycker det ser ut som kalksten så vill du ha ett högre pH i ditt kar så är det väl bara att köra på det. kanske kan skölja av dem så du slipper damm o sånt!

lycka till!
#27 - 25 november 2005 17:14
vilka syftar du på? det e 2 olika stenar!?
#28 - 25 november 2005 18:41
vilka stenar är det? jag ser bara kalksten med olika färg...

om du inte syftar på betongblocken bakom stenarna? ;)
#29 - 25 november 2005 19:13
okej okej, jag syftar på betongplocken...

Funkar det att ha i sitt kar?
tänkte såga till dem lite, så man få en mindre grotta, om det nu går att ha dem i karet...
#30 - 25 november 2005 21:03
Beror nog lite på vad du ska ha i karet.
Du kan testa om stenarna är kalkhaltiga på samma sätt som du testar om grus är kalkhaltigt. Om det bubblar när du häller citronsyra eller ättiksyra på stenarna så innehåller de kalk och kommer höja ph:t i akvariumet om du använder dem.
Betong är garanterat kalkhaltigt.

Du kan höra med firmor som tillverkar bänkskivor eller gravstenar om du kan få köpa spill bitar av dem. Har för mig att det finns en firma innanför SAAB/Opel handlaren i halmstad.
#31 - 28 november 2005 11:16
okej, men finns det inte någon annan som har skiffer? så jiddrans svårt ska det väl ändå inte vara att få tag på lite skiffer?
#32 - 28 november 2005 15:36
i en akvarieaffär, där hittade jag mitt.. :)
#33 - 28 november 2005 18:05
haha! men palla köpa när det finns att få/hitta gratis.. är man arbetslös o e för ung för a-kassa eller alpha-kassa så..
#34 - 28 november 2005 18:20
Går det bra att hitta det gratis då? :)
#35 - 8 december 2005 02:45
Ingen som vet vart man kan få tag på skiffer... har fått tag på ett gäng, men det e ca 2cm tjocka stooora bitar, jag víll ha tjocka kanske 2-4cm tjocka o små bitar med rundade hörn...

Annons