skiffer mot plexi.

#1 - 13 september 2005 13:26
Har en liten undran här.
Trött och sliten kom jag på att jag kanske skulle bygga en bakgrund.
Tror att jag har sett en tidigare som hade skiffer som bakgrund.
Min fråga är om man kan sätta fast skiffer mot plexi med hjälp av silicon,
finns det risk att siliconet släpper? Tänkte använda utrymmet bakom som ett filter, så om nån har några tips så hojta gärna till.
Har sökt lite här på zoopet men har inte hittat svar på siliconfrågan.

Rörigt? jag vet men sån e jag :)
#2 - 13 september 2005 14:12
Jag skulle tro att det funkar.Silicon fäster ju på glas
så det borde ju fästa mot plexi också.
Annars kan du ju rugga upp ytan lite så sitter det
garanterat.Kom ihåg att köpa akvarie silicon,gärna
lite dyrare.Jag har lite dåliga erfarenheter av billigt silicon
typ julas och clas ohlsons.
MvH Richard
#3 - 13 september 2005 14:58
Jo riktigt akvariesilicon hade jag tänkt att ha.
Ska nog prova på en bit plexi i ett av dom små akvariena.
Behöver man göra tunnlar bakom plexit om man ska ha filtermassa där eller är det bara att köra på.
#4 - 13 september 2005 16:31
låt mig slänga in en liten kommentar om clas ohlsons akvarie silicon.. ja tycker den funkade skit fint :) ja limmade om mitt första akvarium med de. och de håller tätt nu.. kan ju säga att akvariet är på 840 liter också.. så de är de nog inge större fel på
#5 - 13 september 2005 17:02
Får man fråga hur länge sen det var?
Så de inte va i förrgår:p
#6 - 13 september 2005 17:17
akvariet har stått nu med vatten o fisk i nu i 4 veckor.. så de är nog inge större fel på siliconet
#7 - 13 september 2005 17:39
kan även jag tillägga.har limmat 1000 l för drygt ett år sedan,inga problem med clas olsson

mvh janne
#8 - 13 september 2005 18:59
Även billigt kan vara bra.
Men det som oroar mig mest är hur pass bra siliconet kommer att fästa på plexit och skiffern. Är ju beredd att slänga ut lite mer pengar på siliconet, det är inte kul att få ett vattenläckage. Hade ju ett 600 som sprack i botten (inte pga siliconet) Och akvariet som jag tänkt bakgrunden till är på 540 liter. Vill inte att nån sten ska lossna och orsaka skada. Vare sig bå bottnen eller i sidan.
#9 - 13 september 2005 20:06
[QUOTE=Tenkare]Jo riktigt akvariesilicon hade jag tänkt att ha.
Ska nog prova på en bit plexi i ett av dom små akvariena.
Behöver man göra tunnlar bakom plexit om man ska ha filtermassa där eller är det bara att köra på.[/QUOTE]

har samma fråga som du där......jag kommer bara att få EN alt TVÅ stora kammare bakom min bakgrundsmodul.....men jag tänker nog helt sonika bara fylla rubbet med blåmattekuber rakt av...o sen kanske sätta fast ett genomborrat plaströr som förlängning på insuget en bit ner i kuberna......

Tobbe
#10 - 14 september 2005 08:39
Jag har "siliconat" skiffer på plexiglas.
Kör med vanligt "allround" silicon.
Funkar kanon och fiskarna verkar inte ta någon skada. (Testade med ett fåtal fiskar först ett par dagar)
Tänk på att det bakgrunden blir rätt tung. Gjorde min i 2 delar , men 3 hade varit bättre.
Har ett 375 liters kar.

Bild finns här : www.sjowall.net/pics/akvarie.jpg
#11 - 14 september 2005 17:02
Det såg väldigt snyggt ut.
Det är så jag har tänkt mig att göra.
Finns utrymme till det nu när jag ska flytta, så fiskarna får vila i ett 300 liters medans jag gör mitt 540.

Annons