Skifferbakgrund

#1 - 29 juli 2010 17:21
Jag tar och postar ett nytt ämne för att lättare hålla isär dom.

Den här bakgrunden är till ett 30l kar där det nu simmar tetror.

Har börjat göra en bakgrund i skiffer där jag göt mindre bitar skiffer och "murar" ihop dom till en slags mur. Har ingen aning om det kommer fungera eller bli bra men det känns lovande än så länge.

Jag började med att rita upp storleken på karet på ett papper som mall och sen blev det att börja klippa och klistra. Lite tyngre med klippandet och lite kladdigare med klistrandet annars är det ungefär som på dagis:p

Jag hoppas att jag kan ge folk lite inspiration, har själv inte sett något liknande förut[:o]
#2 - 29 juli 2010 17:35
Blir nog fin fint, kul med lite annorlunda projekt ;) Men tror du inte att den kommer ta stor plats i ett 30l?
#3 - 29 juli 2010 20:16
ser lovande ut :) jag har funderat på nått liknande men har inte blivit av :p skoj med nån som får tummen ur och gör nått ;)
#4 - 29 juli 2010 20:44
Det kan bli skitbra! Plats borde inte vara största problemet, utan vikten. Ser fram emot recensionen!
#5 - 29 juli 2010 22:49
Om det är som på dagis borde jag prova, jobbar som barnskötare:D
#6 - 29 juli 2010 22:56
hoppas på at även detta projektet blir klart snart så man får se mer härliga bilder!
Grymt är det när alla andra göra fina grejer och en annan sitter avis:p
#7 - 30 juli 2010 10:10
Plats är inte är något problem, den blir inte mycket tjockare än 2 cm.
Vikten ska nog inte vara någon större fara heller, iaf inte så länge karet får tå still:P

Ska göra färdigt den idag hade jag tänkt.
#8 - 30 juli 2010 10:40
Intressant projekt, jag har varit inne på detta, finns ju "kakel" att köpa som är liknande. Kul med annorlunda grejer!
#9 - 30 juli 2010 10:49
Man skulle kunna bygga in klipphyllor och grottor i en sådan konstruktion! :D
#10 - 30 juli 2010 14:48
Man skulle kunna bygga in klipphyllor och grottor i en sådan konstruktion! :D

Visst kan man det, har gjort några små klipphyllor men det känns som att det tar för mycket plats om man ska börja göra grottor i ett sånt litet kar.

Nu är den färdig, ska sätt en svart bakgrund bakom skiffret sen så det inte lyser igenom massor.

Jag vill få en känsla av att det är en gammal mur som har rasat så därför gick jag inte hela vägen upp och sen är min tanke att det ska bli en liten hög med skiffer framför som "rasat"

Den bakgrunden, några mindre rötter och lite grönt ska nog få mina tetror att stortrivas:)
#11 - 30 juli 2010 14:53
Det ser riktigt bra ut. :)
Hade varit perfekt i ett malakvarium.
#12 - 30 juli 2010 15:27
Vilken kreativitet!
Jag har byggt liknande men i större skalla typ mur. Dessa gjorde jag som gråtande vägg / vattenfall.
Iden med lite hyllor är fantastisk. Jag hade orkidéer och bromelior på mina men i ett akvarium borde man kunna placera lite växter på dom typ java ormbunke, etc.
Detta kommer att bli rent ut sagt skitsnyggt!
#13 - 30 juli 2010 15:38
Tack så jätte mycket.
Har sett ett par olika såna väggar och det är fruktansvärt snyggt.

Jag ska kanske säga att mitt jobb är att göra liknande saker i full skala så jag har kanske lite extra lätt för sånt här. :p
Personligen så tycker jag att skiffer är det snyggaste naturmaterialet som finns, kanske inte det lättaste att jobba med men definitivt det snyggaste.

Har tänkt att pressa in några mindre växter i själva muren så den får lite mer liv i sig.
#14 - 30 juli 2010 16:00
Jättefint!

Mycket inspirerande. Ska minnas detta innan jag startar upp mitt nästa akvarium (när det nu blir). Kanske snor jag lite av idén. Ska bli spännande att se resultatet i akvariet med växtlighet.
#15 - 30 juli 2010 16:43
Woaow!! kanonsnyggt :) ska bli kul att få se helhetsbilden sen :D
*nyfiken*
#16 - 30 juli 2010 18:32
Läckert och inspirerande. Unikt! Följer intresserat tråden!
#17 - 30 juli 2010 22:00
Ser himla bra ut! Ska bli himla kul att se då det är klart!
#18 - 31 juli 2010 07:27
Kul att se att alla inte är rädda för annorlunda inredning, kommer nog att inspirera andra att försöka sig på lite udda inredning. Håller med om att skiffer är ett mycket snyggt material.
#19 - 31 juli 2010 10:26
Nu sitter bakgrunder på plats, trodde nästan den skulle ramla isär när jag skulle ställa den upp men det gick bra.

Akvariet är på 37l som jag hittade på en loppis för 50 spänn:p Har ett lika stort som tetrorna simmar i nu men det här är lite kortare och lite högre.

Jag la upp en liten hög skiffer framför för att se lite hur det ska bli sen.
Tror det kommer bli riktigt fint sen med det ljusa gruset och mörka små rötter och massa grönt.

Än så länge så har jag inte hittat någon anledning att avråda folk att göra likadant.

Det kan ta ett tag till det fylls med vatten, jag väntar på bänken den ska stå på och den ska inte komma förrän den 25:e :(

Är inte så haj på det där med kameror så några bilder blev väldigt gula..
#20 - 31 juli 2010 10:51
Skitbra! Skulle vara grymt med någon lite fisk som gillar grottor eller liknande i det karet. :)
#21 - 31 juli 2010 11:03
Jag har 2 khuliålar med tetrorna nu som jag tror kommer älska alla hålor
#22 - 31 juli 2010 11:06
Ska du pula fast lite mossa? Några javor eller anubias som nämnts?
#23 - 31 juli 2010 11:54
Jag har inte bestämt mig än, är mest inne på malawi så kan inte allt för mycket om växter så tar gärna emot tips.
Tror jag ska skippa mossan och ha lite grövre växter plus såna där små flytväxter som växer i alla diken.
#24 - 1 augusti 2010 10:32
Skaffat lite rötter idag och satt dit en svart bakgrund.

Åsikter??
#25 - 1 augusti 2010 10:51
ekwall skrev:
Skaffat lite rötter idag och satt dit en svart bakgrund.

Åsikter??

Det du har där är ett makalöst fint litet kar.. PERFEKT för ett apistogramma par och deras yngel samt lite smycketetror eller dvärgkardinaler ;)
#26 - 1 augusti 2010 10:56
Det är riktigt snyggt, vad har du tänkt dig för bottenmaterial och vilka fiskar ska befolka akvariet?
#27 - 1 augusti 2010 11:05
Marnat skrev:
Det du har där är ett makalöst fint litet kar.. PERFEKT för ett apistogramma par och deras yngel samt lite smycketetror eller dvärgkardinaler ;)

Tack!!
Jag har kollat på dom små liven förut och drömt om dom.
Är det någon speciell du rekommenderar, vill ha några med lite liv och färg.
Blir ganska tråkigt med bara tetror, det händer inte så mycket.
#28 - 1 augusti 2010 11:10
Saturnus80 skrev:
Det är riktigt snyggt, vad har du tänkt dig för bottenmaterial och vilka fiskar ska befolka akvariet?

Jag har ljust grus (2-3mm) som jag tänkte använda.
Har tetror som behöver någon stans att bo, svarta neontetror och kardinaltetror men jag tror att kardinalerna ska få flytta och sätta in någon roligare fisk. Kanske ett apistogramma par som Marnat föreslog :P
#29 - 1 augusti 2010 12:02
ekwall skrev:
Tack!!

Jag har kollat på dom små liven förut och drömt om dom.

Är det någon speciell du rekommenderar, vill ha några med lite liv och färg.

Blir ganska tråkigt med bara tetror, det händer inte så mycket.

Nästan alla är underbara och när det gäller apistos så är det inte färgen som är det viktiga, det är deras makalösa beteende :)

Apistos som jag kan rekommendera och själv haft är Apisto. Baenschi, Apisto. Trifasciata, Apisto. Sp. Schwarzkinn där schwarzkinn är snyggast enligt mig, men också svårast.

Andra jag kan rekommendera är Agazziisi, Cacatouides och Nijsseni samt Panduro.

Vilken av dem du väljer är en smaksak gällande färg och form, deras beteende är tämligen lika när de får gå ensamma med lite tetror och liknande :)

Sen angående gruset, jag hade försökt skaffa antingen aquaclay eller lite mindre grus att blanda det större med, tex 0.8-1.2mm råda eller något :)
#30 - 1 augusti 2010 12:19
Okej, ska kolla upp dom olika och se om någon faller mig i smaken.
Jag gillar cacatuoides väldigt mycket med sina skarpa fenor och färger, vet att dom är lätta att få tag på också.
Får ta och läsa på lite mer om dom så får vi se vad som händer, men troligtvis blir det någon apisto.

Jag har en del ljus blästersand som jag kan blanda med så det löser sig utan problem.
#31 - 1 augusti 2010 13:10
ekwall skrev:
Okej, ska kolla upp dom olika och se om någon faller mig i smaken.

Jag gillar cacatuoides väldigt mycket med sina skarpa fenor och färger, vet att dom är lätta att få tag på också.

Får ta och läsa på lite mer om dom så får vi se vad som händer, men troligtvis blir det någon apisto.

Jag har en del ljus blästersand som jag kan blanda med så det löser sig utan problem.

det låter skitbra det där. Vad jag hade gjort var att försöka få tag på någon agazziisi ;) Där har du snygga firrar ;)
#32 - 1 augusti 2010 16:49
Slå ett getöga på borelli också, en lite mindre men mycket vacker fisk. En annan variant som i alla fall för mig vart stabilare än kakadua var viejita. Hannen gick mycket i rött och honan åt gult.
#33 - 9 augusti 2010 14:04
Ekwall, har du bilder att lägga upp på hur det ser ut just nu? :)
#34 - 9 augusti 2010 14:15
Det ser ut som på senaste bilden, väntar på att bänken ska komma.
Kan inte göra så mkt mer förrän den kommit tyvärr.
#35 - 9 augusti 2010 14:45
ekwall skrev:
Det ser ut som på senaste bilden, väntar på att bänken ska komma.

Kan inte göra så mkt mer förrän den kommit tyvärr.

Okejokej då förstår jag varför jag inte hittade någon "färdig-bild" :)
#36 - 9 augusti 2010 14:49
Det kommer, du får ha lite tålamod;)

Var och kollade på kakaduaciklid idag, fick leta som en galning innan jag hittade den lille filluren i karet men så vacker som den är så spelar det ingen roll. Sen lär dess beteende inte visas på så kort tid och utan en hona.
#37 - 9 augusti 2010 15:43
ekwall skrev:
Jag har inte bestämt mig än, är mest inne på malawi så kan inte allt för mycket om växter så tar gärna emot tips.

Tror jag ska skippa mossan och ha lite grövre växter plus såna där små flytväxter som växer i alla diken.

vad menar du med det som växer i alla diken?
#38 - 9 augusti 2010 15:49
En liten (ca 4mm) flytväxt med två blad som flyter runt i diken och mindre dammar. Ser mer ut som algblommning från håll men är små enskilda växter med långa rötter.
Dom finns iaf överallt häromkring:P
#39 - 9 augusti 2010 20:01
Du menar antagligen andmat (Lemna minor)
#40 - 9 augusti 2010 20:50
ekwall skrev:
Det kommer, du får ha lite tålamod;)

Var och kollade på kakaduaciklid idag, fick leta som en galning innan jag hittade den lille filluren i karet men så vacker som den är så spelar det ingen roll. Sen lär dess beteende inte visas på så kort tid och utan en hona.

Okejokej, det får jag väl ha då =)

Slå till ^^
#41 - 9 augusti 2010 20:51
Micke.H skrev:

Tänkte skynda mig att fråga om "Lemna minor" är samma växt som de har i djuraffärerna och som säljs på tradera med mera?
#42 - 9 augusti 2010 20:52
ser grymt ut fick precis en ide om hur min bakgrund till mitt 100Liters kar ska se ut, ska ner till sjön/ut i skogen och plocka sten eller om man köper sten i butik och gör en cool bakgrund och kanske någon grotta :)

Tack!
#43 - 9 augusti 2010 20:53
Tänkte skynda mig att fråga om "Lemna minor" är samma växt som de har i djuraffärerna och som säljs på tradera med mera?

Lemna minor förstår jag inte hur man kan vilja köpa, mitt komm mystiskt ner i karen och är en ren pest! ;)
#44 - 10 augusti 2010 22:14
Micke.H skrev:

Var precis den jag menade,tycker det ser så härligt ut när deras rötter hänger ner.
Men det kanske blir för mörkt då men det får vi se då.

ser grymt ut fick precis en ide om hur min bakgrund till mitt 100Liters kar ska se ut, ska ner till sjön/ut i skogen och plocka sten eller om man köper sten i butik och gör en cool bakgrund och kanske någon grotta [:)]

Tack!

Härligt att man kan inspirera andra:)
Hoppas vi får se bilder från ditt projekt sen;)
#45 - 11 augusti 2010 15:03
ekwall skrev:
Var precis den jag menade,tycker det ser så härligt ut när deras rötter hänger ner.

Men det kanske blir för mörkt då men det får vi se då.

Härligt att man kan inspirera andra:)

Hoppas vi får se bilder från ditt projekt sen;)

Absolut!
start med projektet blir 2010-08-18
#46 - 11 augusti 2010 15:21
Lemna minor förstår jag inte hur man kan vilja köpa, mitt komm mystiskt ner i karen och är en ren pest! ;)

Smaksak, men jag undrade om det var samma sak.
#47 - 12 augusti 2010 13:29
Smaksak, men jag undrade om det var samma sak.

Ja precis det är sámma sak, har aldrig sett det i någon djuraffär men på Tradera finns det folk som säljer.

Jag skulle starkt rekommendera att skippa den växten eftersom den tar över hela ytan och akvariet blir mörkt och tråkigt.
Dessutom är dom i princip omöjlig att bli av med, jag har flera gånger noga rensat bort alla bladen i ett av mina akvarier men dom bara kommer igen efter ett tag, ingen aning om hur men dom bara kommer och det är jobbigt vill jag lova!
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 12 augusti 2010 13:38
Med stark cirkulation på vattenytan så vantrivs andmaten och försvinner snabbt.
Den är också bra på att ta upp överskottsprodukter i akvariet (dvs ett slags filter).

Snyggt med skifferbakgrunden för övrigt. På åttiotalet gjorde jag själv några skifferbakgrunder men då ja jag skifferbakgrunderna platt not bakrutan och gjöt in dom i glasfiber.
Detta system som du kört med blir dock snyggare
#49 - 12 augusti 2010 15:25
Väldigt, väldigt snyggt. Hur limmade du ihop stenarna som ?
#50 - 13 augusti 2010 10:51
Tack!
Jag gillar andmaten, vill ha en liten flytväxt med långa rötter och att den skymmer ljuset gör inget.

Limmade ihop dom med vanligt akvariecilicone så är inget avancerat.
Den är inte så lätt att flytta på utan att ha sönder den när man gjort som jag men det kan man stå ut med:P

För övrigt så fick jag precis veta att bänken kommer en vecka tidigare ( på onsdag ):) så jag kan snart fylla på med vatten.
#51 - 13 augusti 2010 17:17
Andmat har väl inte så jättelånga rötter? då tycker jag att musselblomma och frogbite har snyggare och längre rötter.
#52 - 13 augusti 2010 18:01
kanske inte jättelånge men tillräckligt. fast har inte bestämt helt vad jag ska ha än.
#53 - 17 augusti 2010 16:10
Imorgon kommer bänkskivorna :D så förhoppningsvis blir det vattenfyllt imorgon:)
Vill gärna ha lite mer tips på växter att ha i, vill ha lättskötta växter som passar fint i det lilla karet.
Ska få musselblomma av hult87 mer än så är inte bestämt.
#54 - 17 augusti 2010 17:14
En liten Anubis planta, och kanske nån enstaka lite högre växt, men inte för mycket högt så du döljer för mycket av bakgrunden=)
#55 - 18 augusti 2010 16:25
Har köpt växter idag och fått upp bänken så nu ska det startas upp ordentligt:)
Har även lånat min tjejs systemkamera så jag hoppas jag kan bjuda er på lite fina bilder till kvällen;)
#56 - 18 augusti 2010 16:31
bilder ?

.
#57 - 18 augusti 2010 16:32
Fullt så snabb är jag inte:P
#58 - 18 augusti 2010 18:18
Så snabb är jag:p
Blandade lite grövre (2-3mm) sand med blästersand och fick en väldigt bra blandning.
Sen planterade lite växter. Säg gärna vad dom heter för jag glömmer bort det hela tiden....

Jag hoppas det klarnar lite mer under kvällen så jag kan få lite bättre bilder.:)

Tror ni att några fiskar kommer trivas där i?
Själv är jag fruktansvärt nöjd, får se om jag håller fast vid det eller möblerar om:p[:o]
#59 - 18 augusti 2010 18:52
ekwall skrev:
Fullt så snabb är jag inte:P

slöa norrlänningar......*smile*....
#60 - 18 augusti 2010 18:53
ekwall skrev:
Så snabb är jag:p

Blandade lite grövre (2-3mm) sand med blästersand och fick en väldigt bra blandning.

Sen planterade lite växter. Säg gärna vad dom heter för jag glömmer bort det hela tiden....

Jag hoppas det klarnar lite mer under kvällen så jag kan få lite bättre bilder.:)

Tror ni att några fiskar kommer trivas där i?

Själv är jag fruktansvärt nöjd, får se om jag håller fast vid det eller möblerar om:p[:o]

säger bara:

monacogranne

.
#61 - 18 augusti 2010 21:04
Kensa skrev:
säger bara:

monacogranne

.

Jag kan inte påstå att jag förstår allt för mycket:P
#62 - 18 augusti 2010 21:10
riktigt snyggt :) skickar på måndag så det inte fastnar på posten över helgen :)
#63 - 18 augusti 2010 21:13
tack, funderar på att skaffa en till planta att sätta nere till vänster.
det låter kalasbra :D
#64 - 18 augusti 2010 21:22
Det där blev så jäkla snyggt att jag nästan tar och gör en själv och snor din idé rakt av! :p
#65 - 18 augusti 2010 21:48
Nej det var inte så illa pinkat faktiskt!:D
#66 - 19 augusti 2010 04:50
ekwall skrev:
jag kan inte påstå att jag förstår allt för mycket:p

nice
#67 - 19 augusti 2010 14:40
tackar:)
Tänker byta ca hälften av vattnet i helgen till gammalt vatten och sen kasta i några av mina tetror.
#68 - 19 augusti 2010 18:10
ser riktigt bra ut de där :)

lånar tråden lite och visar vad jag pysslar med här hemma :)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs391.snc4/45415_419368065422_652330422_5272203_6915703_n.jpg
#69 - 19 augusti 2010 18:24
Ser lovande ut;)
Hoppas du inte ska flytta det sen:P
#70 - 19 augusti 2010 18:28
nej det ska stå där det är :)
måste ju få lite liv i köket :)
#71 - 21 augusti 2010 12:29
Nu simmar det 9 kardinalfiskar och 4 neontetor i karet samt 1 otto 1 kuhli och en chockladmal som jag snart ska flytta till större.
Ska försöka få bilder imorn.

Har beställt ett par A.cacatuoides som kommer på torsdag:)
#72 - 21 augusti 2010 12:39
jävlar mannen!!!

Detta är konst på hög nivå!
Nu får jag redig lust att göra makeover i alla mina kar:p
#73 - 22 augusti 2010 09:53
Tack:P
Väldigt kul att få så mycket positiv respons på det man gjort:D
#74 - 22 augusti 2010 10:18
Dom var inte allt för lätta att fånga på bild..
#75 - 22 augusti 2010 11:04
Satan i gatan vad läckert det blev =) Du jobbar som stensättare antar jag. ser att du kapat stenen!?
Nu blir det till att åka ut mot havet å hämta schiffer =D en kompis har 3 kar jag troligtvis skall köpa! ett 160 L & ett 260 L & ett 85 L Undrar om man kan bygga liknande i ett 160 L eller blr det på tok för tungt tror du??

Snacka om inspirationskälla :P

Stor eloge =)
#76 - 22 augusti 2010 11:18
Tokigt snyggt nu när allt är på plats. Bra jobbat!

Som folk har sagt - en toppen inspirationskälla. XD
#77 - 22 augusti 2010 11:36
Hellsson skrev:
Satan i gatan vad läckert det blev =) Du jobbar som stensättare antar jag. ser att du kapat stenen!?

Nu blir det till att åka ut mot havet å hämta schiffer =D en kompis har 3 kar jag troligtvis skall köpa! ett 160 L & ett 260 L & ett 85 L Undrar om man kan bygga liknande i ett 160 L eller blr det på tok för tungt tror du??

Snacka om inspirationskälla :P

Stor eloge =)

Det gör jag men jag har inte kapat något för det, några av stenarna var kapade när jag tog dom. Är rester från ett jobb.
Går gör det väl men frågan är om du måste förstärka karet innan eller inte. Det beror ju lite på hur tjockt glas karet har.
Jag har över 50kg sten i mitt 400 och det är inga problem fast glaset på det är 12mm och det är mot botten.
Om du kan så ska du försöka göra den löstagbar ifall du vill flytta karet utan att riva det.

Tokigt snyggt nu när allt är på plats. Bra jobbat!

Som folk har sagt - en toppen inspirationskälla. XD

Tack!
Känns underbart med den här responsen:)
#78 - 26 augusti 2010 15:50
Nu har det blivit tillökning med apisto:)
Det ska bli några mer ottisar och några kuhli till nu bara.
Fick musselblomma av hulta87 som pryder karet väl:D
#79 - 26 augusti 2010 16:16
ekwall skrev:
Tack!

Jag gillar andmaten, vill ha en liten flytväxt med långa rötter och att den skymmer ljuset gör inget.

Limmade ihop dom med vanligt akvariecilicone så är inget avancerat.

Den är inte så lätt att flytta på utan att ha sönder den när man gjort som jag men det kan man stå ut med:P

För övrigt så fick jag precis veta att bänken kommer en vecka tidigare ( på onsdag ):) så jag kan snart fylla på med vatten.

Skit snyggt :). Går nog inte flytta. Jag tog restbitar ifrån skiffer när vi gjorde en liten uteplats, dessa fogade jag ihop med silikon till högre grottor, lät härda o s v, men när jag flyttade om i karet delade bitarna på sig.
#80 - 26 augusti 2010 16:20
om dom delar på sig så är det ju bara att limma ihop dom igen:P
#81 - 26 augusti 2010 16:32
ekwall skrev:
om dom delar på sig så är det ju bara att limma ihop dom igen:P

Ja absolut, men jag gav upp. Lägg gärna upp fler helkars bilder.
#82 - 26 augusti 2010 17:51
mer bilder:D
#83 - 26 augusti 2010 18:14
Det är en välskapt & dekorativ bakgrund du gjort!
Konceptet som sådant är ju inte nytt men din skapelse är en av de bättre jag sett![:-106]
#84 - 26 augusti 2010 20:32
roligt att du gillar växterna :) klarade sig rötterna?

grymt snyggt har du fått till det iaf :)
#85 - 26 augusti 2010 23:26
Vilken djupkänsla din bakgrund ger, du måste vara så nöjd man kan bli! :D
#86 - 27 augusti 2010 03:43
tack:)
Är grymt nöjd själv, fast det känns som dom andra karen skulle behöva fixas till nu:P
Rötterna klarade sig på en del men jag kastade i dom andra med så får vi se om dom repar sig etter inte.
#87 - 27 augusti 2010 16:51
okej, när jag fick mina så hade inga rötter, gick sönder i frakten, men de växte ut efter ett tag, blir riktigt snygga när de tar sig :)
#88 - 22 december 2010 11:24
Måste bara säga de var ett mycket snyggt akvarium där har du gjort ett bra jobb.

Annons