skiffersten med rött i?!?!

#1 - 1 juni 2007 17:48
jag hittade riktigt fina skifferstenar på en zoobutik i centrala västerås.

skifferstenarna glittrade vid ljus kan man säga. Det jag dock har märkt är att det pulveriseras aldeles för enkelt. små små partiklar går av hela tiden fastän jag tvättat stenarna i flera minuter. det e som att stenen går sönder hela tiden :S

en till sak jag märkte på stenen är att det är rött innuti. detta väckte tanken om att jag en gång läste om att skiffer med rött i är giftigt stämmer detta ??
#2 - 1 juni 2007 19:00
okej såhär ligger det till. jag gjorde det jag egentligen borde gjort redan i början, letat på forumet efter samma fråga. det gjorde jag och då kom det fram att jag har den skiffersten som är den som inte är lämpligt för akvarium.
alltså den med rött i....

VARFÖR säljer man då denna typ av skiffer i fiskbutiker??? ska jag ringa o klaga/påpeka detta så att de inte beställer in?? det vore ju det bästa egentligen men jag undrar om de inte redan vet, de bör ju veta eller ????
#3 - 1 juni 2007 19:03
Föresten nu när jag repar stenen med en kniv så blir det ett vitt kritsträck (alltså så som det ska vara)

Det som dock oroar mig är att stenen där den hackats av klippan är röd. Stenen har alltså röd insida eftersom detär rött där den brytits av.
Innebär detta att den ändå är giftig ??

Mvh Amaro
#4 - 1 juni 2007 19:46
En bild på stenen och närbild på det röda vore bra. Svårt att säga nåt som det nu är.
Har du ingen digitalkamera kan du även få hyfsade bilder genom att lägga stenen på en flatbäddsscanner (om du har nån sån förstås).
#5 - 2 juni 2007 14:26
azur tråkigt nog så tog brorsan med sig digitalkameran till australien.

han kommer dock hem den 11te. får väll vänta tills dess så kan jag lägga upp bilderna då och skicka pm till dig så du kan ta en titt. Detta om du kan skilja mellan de som är farliga och de som är okej dvs :)

Tack på förhand / Amaro

Annons