Skiljeväggsbygge, lite hjälp behövs =)

#1 - 20 april 2011 10:04
Jag vet inte om denna fråga hamnar rätt, ananrs får mod. flytta den..

iaf, jag är igång och ska dela av ett 50 L akvarium till mina kamphanar.

Jag har sökt runt som bara den om hur jag ska göra, vill ju göra det så enkelt som möjligt, och gärna själv, eftersom jag tycker om att fixa och dona trots att det inte alltid är min starkaste sida..
Så jag hittade en metod som jag tyckte föll mig på läppen lite, den här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106069&p=992121&viewfull=1

men, då är ju då min fråga, vad 17 är "primocellist"..? Jag har googlat men jag hittar ingenting.. Så finns här någon som kan detta bättre än jag och kan lista en sökbart namn på listen, eller en länk..?

Och vilket silicon ska jag använda..?

Tack på förhand
#3 - 20 april 2011 10:50
Tack =)
#4 - 20 april 2011 18:05
Snackade med en vän, som menade på att skiljeväggen skulle kunna vara något sånthär

http://www.jula.se/aluminiumnat-129963

Kanske inte just den, men det var den första jag hittade när jag googlade..

Han hade själv använt sig av, som han sa, "feta grillen" i sitt akvarium.. Funkade bra sa han, men jag vill gärna ha second opinion..
#5 - 21 april 2011 03:18
inte i nån metall isf då det kan förgifta fiskarna...

men att använda nån form av galler istället funkar nog men isf ett plastgaller eller något som inte kan förgifta vattnet.

personligen skulle jag nog använda en plexi skiva då det är lätt att modifiera själv

om man vill ha några hål i den bara plocka upp den ur karet och borra med vanligt borr eller om den var lite för stor när du kom hem bara kapa till den med sticksågen och ett fintandat blad
#6 - 21 april 2011 07:54
Tror att det enligt lag måste vara en skilljevägg som gör att dom inte kan se varann, om det var 2 kamphanar som det gällde.
Så i så fall måste det vara nått som inte är genomskinnligt.

5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så
att de kan se sig själva i en spegel.
[FONT=&quot]

kan kanske vara nått att tänka på så här i början av en projekt.
[/FONT]
#7 - 21 april 2011 08:51
Jodå det hade jag tänkt på, men nu ska dom inte längre vara i samma kar så jag slapp det huvudbry´t.. =) Ska fortfarande ha en skiljevägg, men inte hanarna i samma kar.. =)
#8 - 21 april 2011 08:58
Just ja, om man använder sig av plexi, hur tjockt bör man satsa på då..?
#9 - 21 april 2011 09:29
Ska du ha genomströmning mellan "delarna" eller ska varje del ha "eget" vatten?
Ska det vara tätt mellan delarna så ska du nog ha lite tjockare material, som orkar hålla imot vattnet i den ena delen när du byter vatten i den andra.
Ska det vara "öppet" mellan delarna så behövs ju inte så tjockt material då vattnet sjunker i båda samtidigt vid vattenbyten.
sen exakt vilka tjocklekar som krävs/blir bäst överlåter jag åt nån med mer xpertis=)
#10 - 21 april 2011 14:40
Dom ska dela vatten =) Känns som det inte behöver vara så tjockt, men eftersom jag inte vet så vill jag inte chansa =)
#11 - 21 april 2011 15:09
om du vill ha det snyggt så köp en plexiglasskiva och sen, sillicona på en BTN slimline på var sida och då kan dom ju inte se varandra. om du vill ha det riktigt snyggt så köper du då en skiva till bakrutan också så ser det ut som bergvägg runt hela karet.

sen kan du ju borra små hål igenom alla lagren. jag skulle inte tagit ett större borr än 6mm. men det ser du vad som blir bäst när du börjar med allt. borra en rad med hål i på skiljeväggen i hörnan mellan baksidan och skiljeväggen
#12 - 21 april 2011 15:19
freddi36 skrev:
om du vill ha det snyggt så köp en plexiglasskiva och sen, sillicona på en BTN slimline på var sida och då kan dom ju inte se varandra.

Vad ska du ha glasskivan till då;)? Du kan lika gärna köra med två slimlines silikonade i varann, det blir rejält stadigt:).
#13 - 21 april 2011 15:22

Vad ska du ha glasskivan till då[;)]? Du kan lika gärna köra med två slimlines silikonade i varann, det blir rejält stadigt[:)].

ja det blir det nog, så har man ju när man gör en innbyggd filterhörna
#14 - 21 april 2011 16:34
Bra idé så, men akvariet är så litet (50 L) så jag tror inte jag kommer tycka det blir så fräsigt med BTN i två så små utrymmen.
Har sett det förr på ett ~ 30 L och det såg trångt och ganska illa ut =/

hade jag haft planer på att göra om stora tanken, då hade det dock varit ngt att tänka på =)

Annons