Skillnad på BrightBlue och RödZebra?

#1 - 17 mars 2005 17:32
[font=Book Antiqua][size=3]Vi har haft ett kar ganska länge och har malawi i. Våra första malawi vi köpte var "Bright Blue" (enligt han på zoo), då köpte vi sammanlagt 3 blå och 2 "vit-rosa".
En av dom har sen blivit klarblå, nästan vit och är alfahannen och störst. De andra 2 är lite dovare i färgen. Han kampar ofta med en av de andra blå, rejäla bråk blir det. Även en av de rosa är kaxig. Den 2 rosa är olika stora, den ena har lite små svarta fläckar på kroppen.[/size][/font]
[size=3]Nu i efterhand har vi fått höra att det vi egentligen har är 1 Bright Blue och resten är Rödzebra. [/size]
[size=3]Vi har 2 rödzebra honor som är mandarinfärgade och mycket mindre. Dessa har inte vuxit sen vi köpte dom.[/size]
[size=3]Kan någon, genom denna enkla beskrivning berätta för mig vad det egentligen är för fiskar vi har? Eller hur man enkelt ser skillnad på Röd zebra och Bright blue.[/size]
[size=3]Att den största är en Bright Blue är uteslutet, men det är de andra man undrar över.[/size]
[size=3]Är den ena rosa en hona? Eller varför kampar han inte med 'henne'? Han brukar skaka framför 'henne' och visa upp sig.. [/size]
[size=3][/size]
[size=3]Hjälp, vi har köpt dom på ett ställe och han kan ingenting, uppenbarligen!!![/size]
[size=3][/size]
[size=3][/size]
[size=3]Tack på förhand.[/size]
[size=3]Paula[/size]
#2 - 18 mars 2005 11:23
Bright Blue zebra har jag sett några som var lite blå-lila-rosa. Röd zebra där e hanen ljus orange och honan mörk orange. Röd zebra brukar inte vara "rosa", ljusorange men inte rosa.

Med tanke på att hanen inte "bråkar" med fisken i fråga och han skakar sig framför den tyder på att det är en hona. Att han skakar sig framför henne gör han för att visa att han e vacker och att han vill para sig. Så högst troligt är att det är en hona.
#3 - 22 mars 2005 09:13
Tack.
Jag vet att alla säger "ljusorange" men jag kan inte se dom som orange, i mina ögon är dom ljust rosa, men jag menade den färgen.. :P
Lite konstigt hur man kan se så olika.
Tack för hjälpen!!
#4 - 24 mars 2005 23:08
Kolla på denna sidas artbeskrivningar.
Leta reda på Metriaclima callainos (Bright blue) och Metriaclima estherae (Rödzebra) och jämför själv. Om du kollar på rödzebra så finns det flera bilder och där borde du hitta både bilder på båda könen.

Jag måste även säga att beskriva en färg med ord alltid är vanskligt men visst blir vissa rödzebrahanar rosa på gränsen till vita.

Det är väldigt stor korsningsrisk när man har dessa två arter tillsammans.

vore jag du skulle jag gå tillbaks med en art och köra vidare på den andra.

mvh
Thomas
#5 - 25 mars 2005 07:30
Det finns en som är typ pärlemo vit också, white cobalt kallas den, ska va metraclima callainos det också.

Annons