Skippa lacken på husfix-bakgrund?

#1 - 30 oktober 2007 14:45
Har gjort bakgrund med frigolit/ 3 lager husfix blandat med pigment

Funderar på att prova utan att lacka

Är det några/någon som har erfarenhet att köra utan lack?

Funkar det bra? Nackdelar? nån risk att husfixet löses upp?

Jag vill inte ha den blanka lacken som epolan, epotex osv

Tips?
#2 - 30 oktober 2007 15:06
Har det själv så i mitt kontorsakvarie..

pH blev runt 9 och mina 3 fiskar däri dog...

Men , dog de av det höga pH t ? Fan vet. Den sista kanske dog av tristess.. Det var inte läge att höja insatsen i alla fall. Jag skall riva akvariet och ta ur insatsen i alla fall.... såg ut som en grotta med stalaktiter och "motsatsen"

Dessutom var mitt akvarie 64 L med mycket former inuti..... Dvs mycket yta per liter vatten.....
#3 - 30 oktober 2007 16:15
Envisa malar kan gnaga på bakgrunden tex
#4 - 30 oktober 2007 22:54
får skippa de gnagande malrackarna, som ancistirus mm =)
#5 - 31 oktober 2007 00:18
nejnej

du måste lacka eller måste å måste, men med lacken skyddar du ju bakgrunden. håller säjlv på att göra en egen BTN bakgrund och har då iaf tänkt använda lack. jag målar med vattenfärg så ja måste då göra de.
#6 - 31 oktober 2007 01:12
Panaque av olika arter är nog värst på gnageriet
#7 - 31 oktober 2007 05:29
tja, är mitt uppe i bakgrundsbygget själv och jag har oxå tänkt att bara låta husfixen vara, det ända jag har läst mig fram till är att man får ett högt ph, men jag ska ändå bara ha malawis i det...släng ett öga på artiklar och akvarieinredning jär på zoopet..
#8 - 31 oktober 2007 07:00
jo, har kollat runt på olika forum, har stor erfarenhet när det gälller bakgrunder i övrigt, men aldrig provat utan lack bara

ska också ha malawi i, tror det blir till att testa utan lack :)
#9 - 31 oktober 2007 08:36
buffe78 skrev:
tja, är mitt uppe i bakgrundsbygget själv och jag har oxå tänkt att bara låta husfixen vara, det ända jag har läst mig fram till är att man får ett högt ph, men jag ska ändå bara ha malawis i det...släng ett öga på artiklar och akvarieinredning jär på zoopet..

Jag hade som sagt ett kar utan lack på husfix.. Inga problem... hade malawis däri.. :)
#10 - 31 oktober 2007 08:53
Har inte lackat min bakgrund, funkar för mig och tanganyikacikliderna som bor där. Hittade en bra artikel på http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56820 om olackade bakgrunder. Dom verkar ha en del erfarenhet av ämnet.
Mvh Jo

Annons