Skit i kassen...hur göra ?

#1 - 17 april 2007 06:01
Hubba !

Har fått 17 små platyyngel i en kasse i mitt lilla kar.

Matar med finmalet flingfoder.

Svårt at beräkna hur mycket man ska ge.

En hel del hamnar på botten.

Det har börjat "växa" lite mögel där.

Hur får man väck det utan att fördärva allt för ynglen......?????
#2 - 17 april 2007 06:17
En som ja köpte ancistrus av igår,han hade oxå platy ungel i en kasse,han hade stoppat i några småa ancistrusmalar där som höll rent.Ja frågade om nån hade blevit uppäten av dom,men alla hade klarat sig fint.
#3 - 17 april 2007 08:37
Eller så tar du en pytteliten slang [som en till luftpumpar] som du stoppar ner i kassen och rengör på botten med precis som en vanlig hävert/slamsugare utan att ynglen följer med, och även om ett yngel skulle följa med så at det ingen fara eftersom det bara är att håva upp den ur smutsvattenhinken och lägga tillbaka i kassen. Yngel är tuffare än man tror.
#4 - 17 april 2007 08:41
eller så lyfter du upp och ner kassen i karet så maten och skiten åker ut i det stora karet...
#5 - 17 april 2007 09:07
Jag brukar stoppa ett par sniglar i yngelkassarna
#6 - 18 april 2007 10:38
igårkväll fick jag en genial idé.

letade fram en spruta som vi har använt till att ge våra egna yngel,
dvs våra två små söner (2,5 och 1,5 år).

den rymmer 10 ml.

rengjorde den noooooga.

sedan var det bara att "suga" upp skiten.

tre fyra sug så var nästan allt borta.

kul att se de små liven simma fram nyfiket till sprutan.

de har redan börjat få en antydan till den mörk mörk röda färgen som deras föräldrar har.
#7 - 2 maj 2007 20:02
ett bra tips !!jag köpte på biltillbehörsaffären en glyklprovare och tog ur innanmätet kvar har jag altså glasröret med gummipipen och gummiblåsan att suga upp med mycket enklare än att fippla med luftslangen som ju e lite klen
#8 - 3 maj 2007 20:17
jag har 5 st guppys och har yngel kasse har vart där i en vecka och 2 dar hur opass länge til ?
#9 - 3 maj 2007 20:41
ett bra tips !!jag köpte på biltillbehörsaffären en glyklprovare och tog ur innanmätet kvar har jag altså glasröret med gummipipen och gummiblåsan att suga upp med mycket enklare än att fippla med luftslangen som ju e lite klen

Det var ett mycket bra tips :)
#10 - 4 maj 2007 20:55

jag använde syraprovare (samma typ fast med ett ca 20cm långt plaströr) för att både fånga jack dempsy-yngel (försök närma dig ett vaktande J D-par med en håv!:) samt mata vissa undanskuffade individer med tex artemia...smidigt tills dottern, då 4 år & stort Carolafan står framför spegeln med hela "micken" full med artemia!
fick skaffa en ny...:D
#11 - 7 maj 2007 08:37
Jag använder aldrig yngelkasse numera, har mycket växter istället som ynglen gömmer sig i. Yngel kan släppas ut när de blivit för stora för de andra fiskarnas munnar...bättre att föra över ynglen till eget akvarium om man vill skydda dem extra....

Annons