Skit, jag är lurad!!! VAD F*N GÖR JAG NU?!

#1 - 21 juli 2008 07:37
Min sambo har börjat få lite akvarieintresse efter att ha köpt gröna och gula räkor från Tyskland. De ynglar av sig friskt så nu snodde han expediten från mig på Bromma Zoo (vid flygplatsen) och ville köpa en mal till sitt kar. Jag ville inte lägga mig i så mycket utan tänkte odla på hans nya intresse.
Det enda jag la till är frågan om hur känsliga och stora malarna blir. Jag kan tillägga att jag inte är någon malfantast utan har kört på räkor som städpatrull..

Expediten lurar på oss en L085, Golden Nugget som fasen blir 30 cm!!! och behöver 400 L!!! Jag hade t om påpekat att den skulle bo i mitt 240 L när den börjar bli större. Dessutom står det i artbeskrivningen att den är jättesvår och känslig och behöver matas flera gånger om dagen!!! Jesus, vi åker till landet nu i 10 dar.. Vad fasen gör jag nu???[:(!] Jag lär ju få riva hela karet också om jag ska få tag i den!!! Sambon är ju givetvis dämpad i sitt nyintresse nu oxå!! [:(!]

Själv blev jag ju inspirerad och köpte några sötnosar till mitt stora kar som kallades för "Rockamal" men nu kan jag inte hitta dem på artbeskrivningarna. Någon som vet vad det är? (Fenorna gör att de ser ut som små rockor). ;) Jag kom på sedan att de kanske inte gillar sand, som jag har i mitt kar!???
#2 - 21 juli 2008 08:20
Verkligen tråkigt när man blir lurad :( men du är ju inte den första precis och tyvärr inte den siste heller :(

Jag tycker ni ska försöka fånga upp den och byta in den mot nån ancistrus eller nåt som ni vet kommer funka. Använd finmaskig håv för malar (oftast vitt nät) så skadar ni inte den.

Försök även få reda på vad rockamalen heter på latin. Det blir nog lättare att hitta fakta då.
#3 - 21 juli 2008 08:23
Usch va trist när sånt händer! Jag skulle utan tvekan gå tillbaka med malen och, dessvärre, säga dem ett par sanningens ord med ett blodtryck som antagligen skulle göra mig högröd och irriterad. :)

Om det är den "rockamal" som jag gissar på, är det ingen mal utan en "vanlig" fisk. Kommer dessvärre inte på vad den heter. Den är runt 5 cm i lokala djurbutiken här. Hoppas någon annan kan hjälpa dig!
#4 - 21 juli 2008 08:25
Tradigt när butikerna gör så, och som du säger att få tag i den kan bli ett heledagsprojekt med allt vad tömning innebär. Jag kan tyvärr inte ge er några andra råd mer än att påpeka detta nästa gång ni är där ute. Och se vad butiken har att säga.

Ang dom malarna du köpte, kan det vara sådana http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267
#5 - 21 juli 2008 08:29
Tyvärr har de ingen kunskap om fisk och akvarier där.
Ang L085an så ska det inte vara någon fara. Den kommer inte att bli 30cm på en vecka direkt. Och matas flera gånger om dagen? - Det ska väl alla fiskar göra? Vilken fisk äter i naturen bara en gång per dag? Nä, kör på som vanligt och åk inte till flygplatsen och handla fisk någon mer gång. Ni har ju Akvarielagret bara 1km därifrån!

*edit*
Gabbi säger att ni kommer att älska L085an och att den bara kommer stiga i värde när den blir större. Hon säger också att "Rockamalen" är en karpfisk så det är där du ska leta i zoopets artregister.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 juli 2008 08:42
Ang L085an så ska det inte vara någon fara. Den kommer inte att bli 30cm på en vecka direkt. Och matas flera gånger om dagen? - Det ska väl alla fiskar göra? Vilken fisk äter i naturen bara en gång per dag?

Nu är jag absolut inte L-malsexpert men Ingo har ju gett släktet Baryancistrus en 4 i svårighetsgrad (den högsta svårighetsgraden som han har för L-malar) och nämner också att det bl.a. är viktigt med matning flera gånger om dan och att den bara skall hållas vid optimala förhållanden.
Jag tycker faktiskt att man skall beakta en arts specifika krav och inte dra alla över en kan som du gör Robin.
#7 - 21 juli 2008 08:48
Tenkare skrev:
Tradigt när butikerna gör så, och som du säger att få tag i den kan bli ett heledagsprojekt med allt vad tömning innebär. Jag kan tyvärr inte ge er några andra råd mer än att påpeka detta nästa gång ni är där ute. Och se vad butiken har att säga.

Ang dom malarna du köpte, kan det vara sådana http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267

Tack för alla svar.. Sambon avgör såklart men jag ska råda honom att låta mig fånga in den.. Han vill nog helst slippa bråka tror jag... Jag ska lyssna med affären också...

Ja, det är de sötnosarna jag har men de har mer randig teckning och mörkare.. Tack för hjälpen, de är ju iaf "normala" "malar" för en malamatör.. :D och då förstår jag varför de började skutta runt lite på glaset när jag matade med Cyklops igår kväll...
#8 - 21 juli 2008 08:51
Bara att lämna tbax, se till att få pengarna åter, skäll skiten ur dom, och handla annan mal någon annanstans.
#9 - 21 juli 2008 08:54
Trollsvans skrev:
Bara att lämna tbax, se till att få pengarna åter, skäll skiten ur dom, och handla annan mal någon annanstans.

Ha ha.. Det var ord och inga visor... Ja, får se hur ilsken jag känner mig.. Det viktigaste är ju som sagt deras attityd.. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 21 juli 2008 08:59
Det är väl lite att tala i egen sak[:o], men ett tips när det gäller L-malar är att definitivt att ha Ingos nya BTN-bok till hands.
Jag var själv uppe hos Imazo (fiskgrossist) i förra veckan och boken var suverän att ha med sig i handen och kolla i när man gick runt och tittade på fiskarna.
Hade det inte varit för boken hade säkert också jag impulsköpt någon av snyggingarna, men eftersom jag snabbt togs ner på jorden när jag såg att de förhållande jag kunde erbjuda inte riktigt passade snyggingen ifråga så blev det inget av.
#11 - 21 juli 2008 09:02
Katharina skrev:

Själv blev jag ju inspirerad och köpte några sötnosar till mitt stora kar som kallades för "Rockamal" men nu kan jag inte hitta dem på artbeskrivningarna. Någon som vet vad det är? (Fenorna gör att de ser ut som små rockor). ;) Jag kom på sedan att de kanske inte gillar sand, som jag har i mitt kar!???

Det måste vara en av de där ovanliga och sällsynta fiskarna som nämnda affär ståtar med i sitt sortiment.

Skämt åsido, kolla upp släktena Sewellia, Gastromyzon, Pseudogastromyzon eller Beufortia.
#12 - 21 juli 2008 09:08
Det måste vara en av de där ovanliga och sällsynta fiskarna som nämnda affär ståtar med i sitt sortiment.

Skämt åsido, kolla upp släktena Sewellia, Gastromyzon, Pseudogastromyzon eller Beufortia.

Ja... Som sagt jag är inget proffs på malliknande fiskar.. Men jag har sett dem förr och tyckt att de är ganska söta men efter den där tjejens fiffel så vågar man ju inte lita på något hon sa... ;)

Som sagt... Tack för alla svar.. [:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 21 juli 2008 09:24
Katharina skrev:
Ja... Som sagt jag är inget proffs på malliknande fiskar.. Men jag har sett dem förr och tyckt att de är ganska söta men efter den där tjejens fiffel så vågar man ju inte lita på något hon sa... ;)

Som sagt... Tack för alla svar.. [:-174]

Den typen av fiskar har alltid haft "mal" eller "pleco" (typ Hongkong pleco) i sina handelsnamn. Skälet är självfallet att de liknar malar - det är ju ofta som så att handelsnamn är missvisande, men det är ju inte så myclet att göra åt.
Du hittar förövrigt några Beufortia-arter och en Gastromyzon i Zoopets artregister.
#14 - 21 juli 2008 09:26
Trollsvans skrev:

håller helt med dig.. kan inte butiken ta sitt ansvar och bara står sitt säljande till förfogande och inte kundens önskemål så skall de tusanmej få veta att man inte är nöjd..

lägg görna till att det var sista besöket hos dem och fler kommer att ble varnade..

råkade själv ut för liknande och de fick veta va lucifer hette o hans moste av mig.. ägaren ringe senare upp och bad om ursäkt och det tyckte ja var av god manér.. hade de struntat i mig så e det bara att strunta i dem tebaks..
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 21 juli 2008 10:04
Jag tycker självklart att man kan kräva att en affär skall ge korrekt information, men jag tycker nog också att man måste ställa lite krav på sig själv också.
Om affären vill så kan de dessutom säkert också hitta info om att L085 bara blir 15 cm och är hur lättskött som helst. Kunnandet om t.ex. L-malar har ju ökat rejält de senaste åren vilket inte minst jag har sett nu när jag uppdaterat de dryga 5 år gamla artbeskrivningarna på L-malar här på Zoopet - så mycket är nytt så vad säger att expeditien är uppdaterad på detta. Dessutom finns det olika åsikter om arterna.

Trots att jag i mer än 30 år dagligen har pysslat med fisk köper jag aldrig in en fiskart som jag inte någorlunda veta hur den skall hanteras - jag gör definitivt inga impulsköp och då har jag ändå så pass lång erfarenhet av fisk.
Ta bara de olika L-malsarterna som exempel eftersom de ju ställer oerhört olika krav på hur akvariet skall se ut. En del kan gå i jättesmå akvarier, andra kräver jätteakvarium, många är växtätare, en majorotet av dom är INTE algätare (tvärtom mot vad alla tror), en del måste ha trä i vattnet, andra är kraftigt revirhävdande, många kräver strömmande vatten (de överlever utan detta, men blir extremt skygga i ett vanligt akvarium), en del tål inte animalisk kost (vilket gör att man bara kan ha herbivora arter i akvariet) etc. etc.
Så oavsett vilken fisk du handlar - impulsköp aldrig. Ta istället reda på om arten passar in i ditt akvarium innan du handlar.
#16 - 21 juli 2008 10:06
Ha ha... Jag pratade med en Berne som tydligen har varit borta. Han gjorde klart att det var min skyldighet att ta reda på vad jag köper.
Han jämförde t om med ett husköp, kundens undersökningsplikt alltså!!!

Jag påpekade att jag hade blivit direkt lurad eftersom detta var ett impulsköp och jag inte hade läst på, därför hade jag specifikt frågat just efter en som
inte var svårskött och inte blev så stor och jag fick en precis det, jag hade dessutom påpekat att akvariet är 240 L. Jag påpekade att tjejen hade kunnat säga "jag tror" eller "jag vet inte" men hon var tvärsäker.
Nå, jag skulle få lämna igen den inom 2 dagar och helst vid liv då, sa han..

Jag har varit i den butiken 2 gånger och handlat för 4500 kr. Jag kommer aldrig att åka dit igen. Sambon har beslutat att låta malen vara och se hur det går, han har en nybörjares framtidstro :D och tänker att han ska sälja den när den växt till sig... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 21 juli 2008 10:10
#18 - 21 juli 2008 11:08
Katharina skrev:
Ha ha.. Det var ord och inga visor... Ja, får se hur ilsken jag känner mig.. Det viktigaste är ju som sagt deras attityd.. ;)

Jag skulle lämna tillbaka den där pojkvännen per omgående. :D
#19 - 21 juli 2008 11:45
Ibanez skrev:
håller helt med dig.. kan inte butiken ta sitt ansvar och bara står sitt säljande till förfogande och inte kundens önskemål så skall de tusanmej få veta att man inte är nöjd..

lägg görna till att det var sista besöket hos dem och fler kommer att ble varnade..

Vad händer sen? Det där funkar inte riktigt i sthlm. Jag vet av egen erfarenhet att om en kund är missnöjd, utrycker det men inte begär något (utan bara "hotar" med att inte handla här igen) så är det bara att vinka hejdå till den kunden (inte fysiskt men inombords). Det finns så otroligt många andra kunder så en eller fem mindre gör ingen skillnad. Framförallt inte en akvariekund när de tjänar pengar på hund och katt. I en mindre stad eller ort skulle säkert detta påverka personalen eftersom varje kund är viktig men inte i Stockholm - när det är en såpass stor butik vi talar om.
#20 - 21 juli 2008 11:57
Katharina skrev:
Ha ha... Jag pratade med en Berne som tydligen har varit borta. Han gjorde klart att det var min skyldighet att ta reda på vad jag köper.

Han jämförde t om med ett husköp, kundens undersökningsplikt alltså!!!

Och vad gör man om man frågar expediten i affären? Jo, försöker ta reda information om fisken! :rolleyes:

Se´n att det ju tyvärr ofta är så att man inte kan lita på vad de säger, det är ju inte ens eget fel. Man ber dem ju inte ljuga direkt. Att försäljare brer på, hittar på, gissar, eller rent av ljuger, är ju inget man själv kan rå för, att de tänker kortsiktigt (få sålt så mycket som möjligt här och nu), och har tveksam moral är ju inget kunden kan lastas för. Man vill ju också alltid tro att den man pratar med faktiskt är ärlig, som man behandlar andra blir man själv behandlad, som det heter. Det är ju även levande varelser de säljer. Om man, som Katharina, klart säger vad man vill ha, och hur stort akvariet är, så är det knappast hennes fel att hon kommer hem med helt fel fisk.

Nej, jag tycker snarare det vore nå´t för Sverker att bita :p
#21 - 21 juli 2008 12:20

Tack, egentligen känner jag för att åka till den där Berne och stoppa den där lagen under näsan på honom!!! :D

Vad händer sen? Det där funkar inte riktigt i sthlm. Jag vet av egen erfarenhet att om en kund är missnöjd, utrycker det men inte begär något (utan bara "hotar" med att inte handla här igen) så är det bara att vinka hejdå till den kunden (inte fysiskt men inombords). Det finns så otroligt många andra kunder så en eller fem mindre gör ingen skillnad. Framförallt inte en akvariekund när de tjänar pengar på hund och katt. I en mindre stad eller ort skulle säkert detta påverka personalen eftersom varje kund är viktig men inte i Stockholm - när det är en såpass stor butik vi talar om.

Faktiskt så har du fel. Även i Stockholm har ryktet mycket stor betydelse. När jag gick arbetsledarutbildning för en större butikskedja så påpekade man just detta, du kan ge jättebra service 99 gånger men gör du bort dig hos kunden 1 gång så är det vad kunden kommer ihåg och berättar för 100 andra personer så då har en förutfattad mening om hela butiken pga dig och att du hade en dålig dag den dagen.

Kommer du ihåg Strömsborg? Vakterna där var så otrevliga att folk slutade att gå där och det superpopulära diskoteket blev fiasko. Vakterna slängde bl a ut folk för att kunna ta ny entré, folk som precis kommit in.. [:(!] Ryktet spred sig blixtsnabbt.
Guest
#22 - 21 juli 2008 12:31
L085 eller L018 som den är mer känd som tar det många många år innan den blir 25cm (10år). Alla malar når heller aldrig sin fulla längd, jag menar man får inte alltid en 20kg gädda på kroken.

Men jag håller med vad Kjell skrev och de vill ha en grönaktig kost, annars kan de lät få tarmproblem.
#23 - 21 juli 2008 14:16
Nåja, fisken ni blev pålurade växer sakta och håller åtminstone rutorna "kemiskt" algfria (men ger amasonliljorna spinn)...
Malen som jag blev pålurade skulle bli 10 cm. Gogglade EFTER köpet på namnet... det visade sig att den kunde bli 80 cm. Efter uppgraderingen av L-malar på Zoopet har längden ökat till 120cm :(...
#24 - 21 juli 2008 15:46
Nåja, fisken ni blev pålurade växer sakta och håller åtminstone rutorna "kemiskt" algfria (men ger amasonliljorna spinn)...

Malen som jag blev pålurade skulle bli 10 cm. Gogglade EFTER köpet på namnet... det visade sig att den kunde bli 80 cm. Efter uppgraderingen av L-malar på Zoopet har längden ökat till 120cm :(...

Vilken mal pratar vi om?
#25 - 21 juli 2008 15:51
Acanticus adonis = vitprickig taggmal [B)].
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 21 juli 2008 15:52
tessilago skrev:
Vilken mal pratar vi om?

Utan att veta så tippar jag på Acathicus adonis - dvs en art som är liten och söt i affärerna och blir gigantisk och rätt ful som vuxen (känner nästan igen mig i den beskrivningen - jag lär också ha varit liten och söt en gång i tiden:p).
Denna art är rätt vanlig i handeln.
#27 - 21 juli 2008 15:53
HERREGUD. Jag är inte speciellt hemma på sugmalar och jag hade ingen aning om att den kunde bli så groteskt stor!
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 21 juli 2008 15:53
Min gissning var ju inte helt fel - även jag skulle ha klickat på "Skicka svar" några sekunder tidigare[:o]
#29 - 21 juli 2008 15:54
Min gissning var ju inte helt fel - även jag skulle ha klickat på "Skicka svar" några sekunder tidigare[:o]

Snyggt gissat! :D
#30 - 21 juli 2008 16:16
tessilago skrev:
HERREGUD. Jag är inte speciellt hemma på sugmalar och jag hade ingen aning om att den kunde bli så groteskt stor!

Nej, inte jag heller.. 20-30 cm hade jag koll på men 120 :eek: med taggar och andra alien-liknande utväxter på... Brrr...
Jag var på Aquaria med lillkillen häromdagen och fick se Svensk mal.. Jisses.. Jag vet inte om man vågar simma i svenska vatten igen... :D Vilket enormt monster!!! Brr... ;)
#31 - 21 juli 2008 16:23
Liten och söt var den och är fortfarande... var mindre än nugget, men har vuxit om den.
Kaxig liten sak, tycker att den betydligt större segelfensmalen skall flytta på sig SNABBT... i annart fall landar han på den [:o].
Äter nog hellre fiskmat a´la röda mygg, än grönfoder...

Killen i affären blev rätt röd om öronen när jag upplyste om vad jag hittat på nätet ang storleken... och jag, som inte brukar spola ner fiskar på dass, funderade på fullt allvar att göra det.
Guest
#32 - 21 juli 2008 17:02
Utan att veta så tippar jag på Acathicus adonis - dvs en art som är liten och söt i affärerna och blir gigantisk och rätt ful som vuxen (känner nästan igen mig i den beskrivningen - jag lär också ha varit liten och söt en gång i tiden:p).

120cm låter stort, är nog väldigt få som når den storleken, jag själv har hört runt 100cm men iofs 20cm hit och dit.

Skall en mal bli 120cm krävs ett stort kar och om inte minst ett stort tålamod säg 30år.

EDIT: Åk till Karlstad om ni vill se en Jätte adonis på 90cm om han finns kvar vill säga.
http://discus.ms/photogallery/malar/acanticus_adonis_90cm_3.jpg
#33 - 21 juli 2008 17:12
Jaha... får väl skriva in den i testamentet då :p!
#34 - 21 juli 2008 17:15
Halloj surt att bli blåst!! Tycker alla zoopare skall göra slag i saken och ringa denna butik och berätta att vi inte tycker det är chyst stil. Visst kan man göra misstag men man måste kunna erkänna och fixa till dem! Skulle vara kul att se gubbens min efter typ 200 samtal från oss här :D
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 21 juli 2008 17:32
Lutt skrev:
120cm låter stort, är nog väldigt få som når den storleken, jag själv har hört runt 100cm men iofs 20cm hit och dit.

Skall en mal bli 120cm krävs ett stort kar och om inte minst ett stort tålamod säg 30år.

EDIT: Åk till Karlstad om ni vill se en Jätte adonis på 90cm om han finns kvar vill säga.

http://discus.ms/photogallery/malar/acanticus_adonis_90cm_3.jpg

Den blir knappast större än 100 cm i akvarium - men det är fullt tillräckligt om man säger så
#36 - 21 juli 2008 17:35
Jaha... får väl skriva in den i testamentet då :p!

:D :D :D

Halloj surt att bli blåst!! Tycker alla zoopare skall göra slag i saken och ringa denna butik och berätta att vi inte tycker det är chyst stil. Visst kan man göra misstag men man måste kunna erkänna och fixa till dem! Skulle vara kul att se gubbens min efter typ 200 samtal från oss här :D

JAAAAA... [:-60] Speciellt efter snacket om att butikerna i Stockholm inte behöver bry sig om att vårda sina kunder!!! ;)
#37 - 21 juli 2008 17:47
Katharina skrev:
:D :D :D

JAAAAA... [:-60] Speciellt efter snacket om att butikerna i Stockholm inte behöver bry sig om att vårda sina kunder!!! ;)

Ja precis, fan man ska inte vara så mesig som konsument/kund. Har fört ett eget krig mot siba i snart 10 år!! Har lyckats fått alla polare slutat handla där sabbat ett par sälj för dom m.m. Detta tyckte siba det var värt för at spara 300 kr :).
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 21 juli 2008 17:56
Ja precis, fan man ska inte vara så mesig som konsument/kund. Har fört ett eget krig mot siba i snart 10 år!! Har lyckats fått alla polare slutat handla där sabbat ett par sälj för dom m.m. Detta tyckte siba det var värt för at spara 300 kr :).

Och hur jäkla kul är det att leva i ett evigt krig. Nej, gillar man inte en affär pga av att man blivit dåligt bemött eller något annat så sluta handla där och gå vidare i livet istället för att ständigt älta gamla oförrätter.
#39 - 21 juli 2008 18:02
tessilago skrev:

menar du kjell , eler malen;):confused::p
mvh janne
#40 - 21 juli 2008 18:04
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mal_(fisk)

Herregud vad äckligt :O Ska aldrig mer hoppa ner och bada från båt ute på djupt vatten :O
#41 - 21 juli 2008 20:02
Tyvärr har de ingen kunskap om fisk och akvarier där.

Kan inte nog understrykas. De vet mindre om fisk & akvarier än min senildementa mamma gör. Har sagt det förr, säger det gärna igen: Bromma Zoomarknad är stockholms sämsta och minst seriösa zooaffär.

Signerat: Micke Noren, Marknadsvägen 99, Täby.

Trippelkolla skicket om ni beslutar er för att behålla fisken istället för att lämna tillbaks den och köpa från en annan, seriös, butik. Se så den inte är sjuk eller väldigt mager, och kolla att den äter bra.
#42 - 21 juli 2008 20:40
Azur skrev:

Om ni beslutar er för att behålla fisken istället för att lämna tillbaks den och köpa från en annan, seriös, butik, trippelkolla skicket. Se så den inte är sjuk eller väldigt mager, och kolla att den äter bra.

Jag har överhuvudtaget inte sett den sen jag stoppade ner den i karet och då har jag t om erbjudit squasch som den alltså ska älska... [:o]

Jag håller med dig.. Jag ska nog vara lite mer påstridig om att vi ska lämna tillbaka den.. Som sagt, butikens/Bernes attityd när jag reklamerade var bottenlåg!!!

Jag tycker inte heller att man ska starta krig och bli besatt men man ska absolut sprida sina erfarenheter i vänskapskretsen och lite tillfredsställande är det ju när butiken förlorar mkt på det, speciellt i början.. :D
#43 - 21 juli 2008 20:58
Azur, amen on that. Men nu kommer censurpinnen fram igen tror jag. Den va framme och petade mig i sidan tidigare på dagen.

//C
#44 - 21 juli 2008 21:34

:D Dagens garv Kjell!

Azur, amen on that. Men nu kommer censurpinnen fram igen tror jag. Den va framme och petade mig i sidan tidigare på dagen.

//C
Tveksamt eftersom Azur skrev vem han är i inlägget och då inte är anonym när han kommer med negativ kritik.
#45 - 21 juli 2008 21:43
Jösses nu tror jag nästan Tessi blev mal-biten, tur att det inte bara är att snyta ut ett 3 meters akvarium på 1500 liter för annars hade du väl börja odling av adonisar.. ;)
#46 - 21 juli 2008 22:14
Gaffel skrev:
Jösses nu tror jag nästan Tessi blev mal-biten, tur att det inte bara är att snyta ut ett 3 meters akvarium på 1500 liter för annars hade du väl börja odling av adonisar.. ;)

You bet! :D Jag är svag för stora, fula fiskar... Så nog blev jag lite sugen allt. :p
#47 - 21 juli 2008 22:15
Då skulle du gilla mig:D:p....
#48 - 21 juli 2008 22:15
Och matas flera gånger om dagen? - Det ska väl alla fiskar göra? Vilken fisk äter i naturen bara en gång per dag?

Exakt en gång per dag vet jag inte, men det är många arter som äter mer sällan, det gäller väl i princip alla rovfiskar som föredrar stora byten. Men i övrigt kan jag hålla med, många akvariefiskar skulle må bättre med matning flera gånger om dagen.
#49 - 21 juli 2008 22:15
ansjo skrev:

Jag skulle också vara populär där, om jag vore en fisk.
#50 - 21 juli 2008 22:33
På tal om vilken butik man ska handla i, var det samma butik som sålde glasburkar med medföljande slöjstjärt och syretabletter med rådet att ge en syretablett i veckan, eller var det en annan butik?
#51 - 21 juli 2008 22:51
ansjo skrev:

Hahahahaha! :D
#52 - 21 juli 2008 22:59
sorry, lite off topic men någon sade något om att vara rädd för malar i sjön:

Med tanke på att malen (tyvärr) är rejält utrotningshotad i Sverige lär det dröja innan man måste oroa sig för sina fötter i sjöarna..

Häftigt att någon såg en ta en fiskmås!
"I juli 2006 såg en privatperson i Varberg något som vid första anblicken tycktes vara en orm som hoppade upp genom vattnet och svalde en levande fiskmås i vallgraven vid Varbergs fästning. Det hela blev känt som "Sjöodjuret i Vallgraven" och under några veckor var mysteriet olöst. Via en hydrofon i vattnet kunde ett expertutlåtande tala om för allmänheten att det inte rörde sig om något sådant utan en mal." / Wikipedia
#53 - 21 juli 2008 23:02
Erik... skrev:
På tal om vilken butik man ska handla i, var det samma butik som sålde glasburkar med medföljande slöjstjärt och syretabletter med rådet att ge en syretablett i veckan, eller var det en annan butik?

Det vet jag inte, men det är samma butik där den akvarieansvarige (vet inte om det är samme som den här Berne) som gav en kund rådet att bara mata fisken ett par gånger per år, för "fisken äter vatten - de simmar i sin mat!".

Det är också samma butik där den ansvarige gav personalen order att aldrig mata fisken, för då behövde man städa akvarierna.

Det är också den zooaffär, av alla dussintals jag varit i, där jag sett flest undernärda och sjuka fiskar. Det är den zooaffär jag kallat "ett dödsläger för fisk".

Enligt min mening ligger Bromma Zoomarknad sist i sin helt egna bottendivision.
Jag vet att det är lönlöst för de ligger mitt i ett köpcenter och har fem meter höga skyltar, så folk kommer till dem i alla fall, men min rekommendation är: undvik skiten till varje pris.

Signerat: Micke Noren, Marknadsvägen 99, Täby.
#54 - 22 juli 2008 05:56
toccata skrev:

"I juli 2006 såg en privatperson i Varberg något som vid första anblicken tycktes vara en orm som hoppade upp genom vattnet och svalde en levande fiskmås i vallgraven vid Varbergs fästning. Det hela blev känt som "Sjöodjuret i Vallgraven" och under några veckor var mysteriet olöst. Via en hydrofon i vattnet kunde ett expertutlåtande tala om för allmänheten att det inte rörde sig om något sådant utan en mal." / Wikipedia

Och det tror jag fortfarande vad jag vill om;).
De som sett Vallgraven förstår nog att det inte går några malar där som kan ta en fiskmås, utan jag tror nog att måsen dök efter småfisk och kom upp någon annanstans utanför betraktarens synfält.
#55 - 22 juli 2008 07:35
Fast jag har aldrig varit i Stockholms akvarieaffärer. Det finns fler...
#56 - 22 juli 2008 07:59
ansjo skrev:

De som sett Vallgraven förstår nog att det inte går några malar där som kan ta en fiskmås, utan jag tror nog att måsen dök efter småfisk och kom upp någon annanstans utanför betraktarens synfält.

Men om det var något som "Hoppade upp" eller så? Nej okej, vet du hur platsen ser ut så :) Jag har ändå fått för mig att malar trivs best i större åar och liknande? Det är ändå häftigt att en sån fisk finns i sverige, och tragiskt att den är utrotningshotad.

Bra att ni varnar mig för Bromma zoo, jag hade tänkt gå dit nån gång, men det får väl bli Akvarielagret om jag nånsin behöver något speciellt. Som det nu är har jag Solna zoo på 2 minuters gångavstånd, så där köper jag mat och sånt.
#57 - 22 juli 2008 08:04
ansjo skrev:

Tja, faktum är att de _inte_ har funnit några bevis för att det är mal heller så jag vidhåller att det är ett sjömonster som, efter att ursprungligen vaknat upp på 1200-talet, nu ligger nerbäddad i gyttjan (uh, ja... annars får det f-n inte plats i denna grunda pöl som en vuxen människa bottnar i) i väntan på nya offer... Jag har misstankar om att det, inom en snar eller avlägsen framtid, bidar sin tid och planerar ett övertagande av hela Varberg så Varbergare hör min varning!! Ni är dömda!

/J *som, turligt nog, inte bor alldeles vid vallgraven*
#58 - 22 juli 2008 08:27
ansjo skrev:

Vallgraven, är det den drygt 1000m2 stora dammen man ser på satellitbilder? Är den väldigt grund i alla sina kvadratmeter? Annars ser jag inte varför det skulle vara omöjligt att en mal som kan äta fiskmås skulle kunna leva däri, om det inte är saltvatten i den förståss.
#59 - 22 juli 2008 09:08
Det är som Joakim skriver väldigt grunt i hela pölen och risken/chansen att en nästan utrotad fisk skulle kunna hålla sig gömd där ser jag som näst intill obefintlig.
Det pågick även putt and take fiske efter regnbåge i vallgraven för ett gäng år sedan och eftersom malen skulle vara såpass stor så den tog en fiskmås borde den funnits där då med. Men där nappade minsann ingen mal;).
#60 - 22 juli 2008 09:11
Azur skrev:
det är samma butik där den akvarieansvarige gav en kund rådet att bara mata fisken ett par gånger per år, för "fisken äter vatten - de simmar i sin mat!".

Det är också samma butik där den ansvarige gav personalen order att aldrig mata fisken, för då behövde man städa akvarierna.

Det är också den zooaffär, av alla dussintals jag varit i, där jag sett flest undernärda och sjuka fiskar. Det är den zooaffär jag kallat "ett dödsläger för fisk".

Helt sjukt!!! Kan man få vara ansvarig för butiken då? Är det en stor kedja lr är han ägare? Skitsamma, helt sjukt är det iaf..

toccata skrev:

Ha ha... En mal som käkar fåglar, det känns helt otippat??!! Motiv?? Är de köttätare också lr??? Det kan ju inte vara för att den blev sur på fågeln.. Man kan ju tänka sig om dammen är grund att malarna slogs eller något och fågeln hamnade mitt i stridens hetta, alltså osedd kom undan eller råkade drunkna?!
Jag har haft lika svårt genom åren att förlika mig med det där "Dingofallet" i Australien, där Dingon förmodades ha tagit en bebis. Men samtidigt är det ju en vild hund och Mowgli är ju faktiskt bara en legend och Tarzan en roman.. Alla djur vill ju inte ta hand om våra bebisar... :( :D
Liknande gåtor får man ju hoppas att man får svar på någon gång framöver.. ;)

Jag såg iaf den lilla blyga skönheten igår och den verkade pigg och rask det lilla jag hann se.. Mat finns det gott om i räkkaret men nu åker vi som sagt till landet.. L085 käkar väl inte upp räkorna iaf!!!?
#61 - 22 juli 2008 09:20
1. Det är en stor kedja, men jag tror grundproblemet är att den akvarieansvarige just i den här butiken inte så mycket som sett ett naturprogram på TV. Det var en intressant upplevelse att stå där och höra honom tvärsäkert säga åt kunder saker som att fisk inte behöver äta, att olika varianter av platy inte korsar sig, eller att guppy ynglar bättre om de får svälta varannan vecka - och bli ännu tvärsäkrare och påstridig när kunderna uttryckte sina tvivel. "Sjukt" tror jag kan vara alldeles rätt ord.

2. Det är en rötmånadshistoria. Europeisk mal är en rovfisk och den blir jättestor, men den är sällsynt och inte hoppar den upp ur vattnet för att fånga fåglar heller.
Varje sommar blåser pressen upp nån "mystiskt djur" historia - det är dels ett stående skämt inom pressen, dels en tradition. Tidigare år har vi bl.a. haft vilda kängurur i jämtland och i år har vi en val i en sjö i östersund.
Man skall nog inte ta för allvarligt på häpnadsväckande rapporter om oväntade djur i Sverige under juli och augusti.
#62 - 22 juli 2008 10:01
Se där, du lyckades se den... tog låååång tid innan jag lyckades se min mer än en halv sekund i taget. Har aldrig haft räkor, men jag betvivlar att den skulle äta dom... har bara sett den äta växter och alger.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 22 juli 2008 10:05
Se där, du lyckades se den... tog låååång tid innan jag lyckades se min mer än en halv sekund i taget. Har aldrig haft räkor, men jag betvivlar att den skulle äta dom... har bara sett den äta växter och alger.

Utan att på något sätt vara insatt i just denna art så gäller ju generellt för alla strömlevande arter att de är oerhört skygga om det inte är strömmande vatten.
Så om man skaffar strömlevande malar så får man antingen se till att ha ett strömmakvarium eller så kommer man nästan inte alls att se röken av malarna.
#64 - 22 juli 2008 10:14
Azur skrev:
Det är en rötmånadshistoria. Europeisk mal är en rovfisk och den blir jättestor, men den är sällsynt och inte hoppar den upp ur vattnet för att fånga fåglar heller.

Varje sommar blåser pressen upp nån "mystiskt djur" historia - det är dels ett stående skämt inom pressen, dels en tradition. Tidigare år har vi bl.a. haft vilda kängurur i jämtland och i år har vi en val i en sjö i östersund.

Man skall nog inte ta för allvarligt på häpnadsväckande rapporter om oväntade djur i Sverige under juli och augusti.

Jag kan inte påstå att du har fel, men en av de mest fascinerande fenomenen med djur är att man inte ska ta särskilt mycket för givet, den här länken handlar inte om jämtland, men lite förvånande kan det vara; http://www.uksafari.com/wallabies.htm

Malen är rovfisk och blir jättestor, dessutom är fågel inte helt okänt födoval för mal, om malen redan börjat attacken när fågeln började "starta" från vattenytan borde den kunna följa efter en liten ovanför vattenytan.

Om en mal stor nog för att äta fåglar får äta sig mätt på regnbåge och fåglar, varför skulle den då nappa på flugor och drag avsedda att fånga regnbåge?

Om dammen funkar för regnbåge kan den inte vara hur grund som helst, och påtagligt bättre klimat för mal blir svårt att hitta i Sverige, men inte för regnbåge.

Nåväl, det kan mycket väl vara en skröna, men jag har fortfarande inte fått argument för att det skulle vara omöjligt. Ursäkta att jag varit så ivrig odlare av OT-ådran av tråden hoppas att alla andra tyckta att det varit lite roligt iaf.

Angående malen som tråden egentligen handlade om så tror inte jag att räkungar är helt säkra med den, men en total utrensning har jag väldigt svårt att se hur den skulle kunna få till.
#65 - 22 juli 2008 10:19
jag har också haft problem med den affären, läs tex min clownhotelltråd.
Fick i stortsett giftigt vatten istället för osmosrenat vatten, fick torkad LS etc etc. det ända jag kan säga är att jag tycker inte man sa handla där OM man inte vet vad an vill ha, för OM du vet vad du vill och kan stå på dig så kan blir du inte lurad.
#66 - 22 juli 2008 10:22
@oskarwallin: Jag tycker inte man skall handla där alls, även om man vet vad man vill ha, för jag tycker inte man skall inte stödja dem. Jag tycker inte man skall köpa fisk där, eller tillbehör, inte så mycket som en burk kattmat.
Spendera pengarna hos vilken annan affär som helst istället, de är alla mer seriösa än vad Bromma Zoomarknad är. Eller köp via nätet. Allt är bättre.
#67 - 22 juli 2008 10:59
Apropå svenska malar. En gång när jag kröp in i underjorden träffade jag på en enorm mal. Eftersom jag befann mig i ett rör så kom den ingenstans. Jag klappade den ett tag och tyckte att den var jättefin :) Sen fick den smita ut... En vacker upplevelse det där
#68 - 22 juli 2008 11:38
Erik... skrev:
Om en mal stor nog för att äta fåglar får äta sig mätt på regnbåge och fåglar, varför skulle den då nappa på flugor och drag avsedda att fånga regnbåge?
För att de flesta som fiskade där metade.
Om dammen funkar för regnbåge kan den inte vara hur grund som helst, och påtagligt bättre klimat för mal blir svårt att hitta i Sverige, men inte för regnbåge.

Den är gissningsvis mellan 30 cm upp till en meter djup. Är det en torr sommar är det inte mycket vatten kvar, och regnar det mycket rinner vattnet ut genom en kulvert till hamnen.

Nåväl, det kan mycket väl vara en skröna, men jag har fortfarande inte fått argument för att det skulle vara omöjligt. Ursäkta att jag varit så ivrig odlare av OT-ådran av tråden hoppas att alla andra tyckta att det varit lite roligt iaf.

Skröna, kanske det ja;).
OT så det skriker om det och det kanske är bäst att återgå till tråden:).
#69 - 22 juli 2008 11:54
Azur skrev:
@oskarwallin: Jag tycker inte man skall handla där alls, även om man vet vad man vill ha, för jag tycker inte man skall inte stödja dem. Jag tycker inte man skall köpa fisk där, eller tillbehör, inte så mycket som en burk kattmat.

Spendera pengarna hos vilken annan affär som helst istället, de är alla mer seriösa än vad Bromma Zoomarknad är. Eller köp via nätet. Allt är bättre.

ja så tycker jag också men jag har inte råd att inte handla där och jag tror att många andra i min ålder som har en låg inkomst eller ingen inkomst överhuvud taget tänker på samma sätt..Problemet är ju att eftersom att vi gör det så stödjer vi Något som faktiskt inte är bra för hobbyn, då de mer seriösa service inriktade Små affärern inet har råd att konkurarra mot det stora kedjorna som tar in Extrema mängder saker för en bråkdel av vad det mindre affärerna kan. Såklart finns det större kedjor som också har en bra service och inte "lurar" kunderna, sorry ifall jag fick det att låta annorlunda. jag försöker att handla så lite som möjligt på bromma MEN när det är 1000 kronors skillnad på något som går på runt 2000-2500 kronor så väljer jag ju såklart det billigaste.
Bilagor:
Guest
#70 - 22 juli 2008 13:03
Ja hehe Vallgravsmonstret. Finns månge teorier, Mal, Ål, Karp, Krongädda, gädda, Kajman mfl. ålen känns mest logiskt eftersom den ligger gömd dagtid nere i bröten.
#71 - 22 juli 2008 17:32
Azur skrev:
1. Det är en stor kedja, men jag tror grundproblemet är att den akvarieansvarige just i den här butiken inte så mycket som sett ett naturprogram på TV.

.

Pratar vi om Bromma Zoo? Det är ingen kedja utan en fristående, privatägd butik.
#72 - 22 juli 2008 17:45
ja så tycker jag också men jag har inte råd att inte handla där och jag tror att många andra i min ålder som har en låg inkomst eller ingen inkomst överhuvud taget tänker på samma sätt..Problemet är ju att eftersom att vi gör det så stödjer vi Något som faktiskt inte är bra för hobbyn, då de mer seriösa service inriktade Små affärern inet har råd att konkurarra mot det stora kedjorna som tar in Extrema mängder saker för en bråkdel av vad det mindre affärerna kan. Såklart finns det större kedjor som också har en bra service och inte "lurar" kunderna, sorry ifall jag fick det att låta annorlunda. jag försöker att handla så lite som möjligt på bromma MEN när det är 1000 kronors skillnad på något som går på runt 2000-2500 kronor så väljer jag ju såklart det billigaste.

Visst kan man välja det billigaste alternativet, men även det billigaste i butik måste gå att hitta billigare på internet. Eller så får man vara fräck nog att försöka pruta. Där jag blivit "stammis" brukar jag få rabatt och ibland även gratissaker. Och då har jag inte lagt ner så många tusenlappar i dom butikerna. Och otrevliga stälen får max 2 besök, dom kan ha haft en dåälig dag.
#73 - 23 juli 2008 12:52
Jag har handlat endel fisk där och har bara bra erfarenheter av kvalitén på fisken. Iom att ALagret är mer än dubbelt så dyra på ett cory stim så...
Beträffande kvalitén på personalen så förväntar jag mig inte en utbildad slaktare på en stormarknad heller, utan mer att de kan peka var jag hittar filéen.

/Björn
#74 - 23 juli 2008 13:16
bjca07 skrev:
Jag har handlat endel fisk där och har bara bra erfarenheter av kvalitén på fisken. Iom att ALagret är mer än dubbelt så dyra på ett cory stim så...

Beträffande kvalitén på personalen så förväntar jag mig inte en utbildad slaktare på en stormarknad heller, utan mer att de kan peka var jag hittar filéen.

/Björn

Skulle vara intressant att veta vilka fiskar du köpt.
Själv har jag köpt följande fisk där:

Elefantnosfisk (död)
L201 (död)
Pterophyllum Altum 2st (döda)
L128 (lever Wohoo, men växer ej)

Har säkert köpt nå mer som ja inte kommer ihåg
men fisken är under all kvalité där. Som azur säger så är
större mängden fisk helt undernärd. Kolla speciellt på saltvattensfiskarna.
#75 - 23 juli 2008 15:46
bjca07 skrev:

Det kan vara enorm skillnad på cory och cory, även inom samma art, ett dubbelt så högt pris gör det inte säkert att det är dyrare.
bjca07 skrev:

Men du vill väl iaf att de är kompetenta nog att idka god livsmedelshygien så att inte du blir sjuk eller dör av filén eller?

Ska nybörjare inte kunna få vettiga svar om de ställer frågor i butik? förutom att det är lag på att de ska få information så är det bra för hobbyn om de flesta nybörjare lyckas någorlunda med sina akvarier, dessutom är det en fördel för fiskarna om nybörjarakvarister inte får råd som gör att fiskarna dör inom några veckor på grund av vvanvård.
#76 - 24 juli 2008 17:29
Angående trådens ursprungsämne, så kom jag hem idag och maken berättade glatt att han köppt en present till mig.
Jag hade nämnt att jag planerade att skaffa en mal, så han hade varit och köpt en till mig, och höll som bäst på att flytta över den från påsen.
I påsen låg en GOLDEN NUGGET.
Jag förklarade lite bekymrat att den kanske inte var så lämplig, dessutom svårskött (har allt spanat in snyggingen tidigare och läst lite om golden n. sorterna).
- Nej då, de sa att den var lättskött, säger maken. Jättebra algätare!
Jo säkert jättebra, om man är malproffs och har ett jättekar!
Var hade han då fått dessa eminenta råd? Jo på Herkules Zoo.
#77 - 24 juli 2008 19:26
annatzk skrev:
Angående trådens ursprungsämne, så kom jag hem idag och maken berättade glatt att han köppt en present till mig.

Jag hade nämnt att jag planerade att skaffa en mal, så han hade varit och köpt en till mig, och höll som bäst på att flytta över den från påsen.

Jag förklarade lite bekymrat att den kanske inte var så lämplig, dessutom svårskött (har allt spanat in snyggingen tidigare och läst lite om golden n. sorterna).

- Nej då, de sa att den var lättskött, säger maken. Jättebra algätare!

Jo säkert jättebra, om man är malproffs och har ett jättekar!

Var hade han då fått dessa eminenta råd? Jo på Herkules Zoo.

Herkules är en rätt bra affär, om man man vet vad man ska ha, och vet nå´t om fiskarna man är intresserad av. Var själv där häromdagen och köpte bl.a ett gäng flaggciklider och fyra chokladgurami. Men det känns inte alltid som om de har så bra koll, det verkar t.ex som om det är bra om man kan se könsskillnad själv. Frågade nu senast om jag fick fånga fiskarna själv, och det hade de inget emot.
#78 - 24 juli 2008 19:32
Könsskillnader är inte alltid det lättaste och spec på de 2 arter du nämner ovan. Så där har jag förståelse. Värre är det ju om det är en fisk med klara skillnader.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 24 juli 2008 19:43
Värt att nämnas är väl också att just om "Golden Nugget" så råder det lite olika åsikter.

Dels så rör det sig ju om 2 helt olika arter - L081 resp. L018/L085. Så säljs Golden Nugget så bör man ju först ta reda på vilken av arterna som avses.

Ingo Seidel har i sin bok angett max.storleken för bägge till 30-35 cm: Planetcatfish anger SL-storleken (utan stjärtfena) för L081 till 18 cm samt till 35,5 cm för L018/L085 - vilket innebär att totallängden är ca. 22 cm resp. 40 cm för Golden Nugget.
Så det finns som sagt olika åsikter om hur stora de olika arterna Golden Nugget-arterna blir och med all säkerhet finns det också olikheter i synen på hur de skall skötas.
Jag har ju i artbeskrivningarna valt att tro mest på Ingo, men andra kan ju ha valt att tro på andra.
#80 - 24 juli 2008 19:48
Jag gillar också Herkules, de har mycket kul. Tyvärr är ofta kul fiskar (och kulfiskar, haha) olämpliga för mitt modesta kar, och jag handlar inte utan att kolla upp fisken ordentligt först. Dock skulle jag nog kunna köpa en fisk på Herkules enbart efter deras råd framför t.ex. femmans zoo. Jag har fått känslan av att de har bra koll på det de säljer och är hjälpsamma, så jag blev uppriktigt förvånad.
Men det är klart, det var ju en dyr fisk och jag vet ju inte hur nogrant maken frågade.
#81 - 24 juli 2008 20:03
rick skrev:
Könsskillnader är inte alltid det lättaste och spec på de 2 arter du nämner ovan. Så där har jag förståelse. Värre är det ju om det är en fisk med klara skillnader.

Den gången jag speciellt tänker på, var när en kund frågade en av de anställda om sajica, och han hade ingen aning om hur man såg skillnad på dem, trots att de redan som små är lätta att se skillnad på.
Guest
#82 - 24 juli 2008 20:26
Värt att nämnas är väl också att just om "Golden Nugget" så råder det lite olika åsikter.

Dels så rör det sig ju om 2 helt olika arter - L081 resp. L018/L085. Så säljs Golden Nugget så bör man ju först ta reda på vilken av arterna som avses.

Ingo Seidel har i sin bok angett max.storleken för bägge till 30-35 cm: Planetcatfish anger SL-storleken (utan stjärtfena) för L081 till 18 cm samt till 35,5 cm för L018/L085 - vilket innebär att totallängden är ca. 22 cm resp. 40 cm för Golden Nugget.

Så det finns som sagt olika åsikter om hur stora de olika arterna Golden Nugget-arterna blir och med all säkerhet finns det också olikheter i synen på hur de skall skötas.

Jag har ju i artbeskrivningarna valt att tro mest på Ingo, men andra kan ju ha valt att tro på andra.

Glöm inte bort L177 det är också en "Golden nugget":p
Som du kanske vet eftersom du skrev så är ju L018 småindivider och L085 stora.
Oj har PC angett 35,5cm, det var stort, tippade själv på 22-25cm SL
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 24 juli 2008 20:54
Lutt skrev:
Glöm inte bort L177 det är också en "Golden nugget":p

Jo och den Golden Nuggeten anger ju Ingo till 25-30 TL och Planetcatfish till 20 SL så den behöver ju inte ett riktigt så stort akvarium.

Som du kanske vet eftersom du skrev så är ju L018 småindivider och L085 stora

Jorå just därför så skrev jag L018/L085 - fast det klart man kan ju då skriva att just L018 kan gå i ett litet akvarium, men L085 behöver ett rejält stort:p;)
Guest
#84 - 24 juli 2008 21:31

Jorå just därför så skrev jag L018/L085 - fast det klart man kan ju då skriva att just L018 kan gå i ett litet akvarium, men L085 behöver ett rejält stort:p;)

Kallas "smart" marknadsföring;)
#85 - 25 juli 2008 18:24
aelva skrev:
Apropå svenska malar. En gång när jag kröp in i underjorden träffade jag på en enorm mal. Eftersom jag befann mig i ett rör så kom den ingenstans. Jag klappade den ett tag och tyckte att den var jättefin :) Sen fick den smita ut... En vacker upplevelse det där

Jag hade dött!!!! :eek:[:-174]

annatzk skrev:

Vad gjorde du??? Hann du tillbaka med den???

Jag hoppas att min mår bra därhemma.. Jag är ju som sagt på landet nu och har "fiskvakt" som snarast skulle rapportera eventuella dödsfall...
Det stod väl att den endast var algätare om jag inte minns fel och då borde den ju inte ta räklingar, tycker man.. [:o]
Guest
#86 - 25 juli 2008 19:12
Katharina skrev:

Jag hoppas att min mår bra därhemma.. Jag är ju som sagt på landet nu och har "fiskvakt" som snarast skulle rapportera eventuella dödsfall...

Det stod väl att den endast var algätare om jag inte minns fel och då borde den ju inte ta räklingar, tycker man.. [:o]

Det gör den säkert, men det är ju varken roligt för dig eller malen, synd att du inte har malbiten för i där hade Ingo Seidel en fin artikel om "Golden nugget"
Men vill bara påpeka att din mal dör ju inte av att få i sig räklingar men äter han bara det mår hans lilla mage inte bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 25 juli 2008 19:54
Apropå "Malbiten" vart har den tagit vägen - det var himla länge sedan som jag fick något nummer.
#88 - 25 juli 2008 20:04
[QUOTE="Kjell"]Apropå "Malbiten" vart har den tagit vägen - det var himla länge sedan som jag fick något nummer.
[/QUOTE]
Nr 2 Borde vara klar i dagarna men det vet Daniel bättre, material finns så det är väl bara att få färdigt layouten...tryck och utskick tar bara ett par dagar.

Angående Golden nugget, de blir nog lika stora alla 3, L18, L81 och L177 och de största jag sett har varit mellan 25-30 cm TL alla 3 L-nr...den dagen de blir vetenskapligt beskrivna kommer de säkert att bli det som 1 art men med olika lokala skillnader.

Mvh Janne
Bilagor:
#89 - 1 augusti 2008 11:40
Erik... skrev:
Jag kan inte påstå att du har fel, men en av de mest fascinerande fenomenen med djur är att man inte ska ta särskilt mycket för givet, den här länken handlar inte om jämtland, men lite förvånande kan det vara; http://www.uksafari.com/wallabies.htm

Malen är rovfisk och blir jättestor, dessutom är fågel inte helt okänt födoval för mal, om malen redan börjat attacken när fågeln började "starta" från vattenytan borde den kunna följa efter en liten ovanför vattenytan.

Angående malen som tråden egentligen handlade om så tror inte jag att räkungar är helt säkra med den, men en total utrensning har jag väldigt svårt att se hur den skulle kunna få till.

Första gången jag såg en svensk mal var på Ludvika Sötvattensakvarium. En söt individ på ca 2 meter...
Jag tycker inte heller att storyn låter osannolik, om man inte påstår att den hoppade hela sin kroppslängd up ur vattnet eller så. Stora gäddor äter ju simmande fåglar ibland, och malar också, vad jag förstår. Och som sagt, om den har börjat satsa innan fågeln försökte lyfta...
#90 - 1 augusti 2008 14:59
Katharina skrev:

Min (vilda) gissning är att det var Sewellia lineolata som samma affär hade inne som "Asiatisk sötvattensrocka" för jag tror det var 70 :- st. Jag köpte såna på den affären kring april/maj. Den ser ganska lik ut som de övriga som föreslagits i denna tråd och eftersom jag vet att den affären sålt just dessa så kanske det var såna. Ifall det är dessa fiskar, ge dom vegetabiliskt foder eller hellre se till att spara lite alger på glasen som käk åt dom så kommer dom att trivas. Några flata stenar som det växer alger på vid ett ställe i akvariet där det strömmar från pumpen kommer att bli deras favoritplats.
#91 - 1 augusti 2008 15:40
Olivin skrev:
Min (vilda) gissning är att det var Sewellia lineolata som samma affär hade inne som "Asiatisk sötvattensrocka" för jag tror det var 70 :- st. Jag köpte såna på den affären kring april/maj. Den ser ganska lik ut som de övriga som föreslagits i denna tråd och eftersom jag vet att den affären sålt just dessa så kanske det var såna. Ifall det är dessa fiskar, ge dom vegetabiliskt foder eller hellre se till att spara lite alger på glasen som käk åt dom så kommer dom att trivas. Några flata stenar som det växer alger på vid ett ställe i akvariet där det strömmar från pumpen kommer att bli deras favoritplats.

Ja, jag betalade 138 kr för 2 st... hmm... 69 kr st då... Tack för svaret och länken... det stämmer nog.. de mår bra allihopa än så länge och de små minirockorna sitter på bakväggen där det är lite alger... jag ska gå in och läsa... [:-174]
#92 - 1 augusti 2008 15:44
Ja, det är den... Gold Ring Butterfly Sucker heter den alltså... jättesöta.. men då räknas den alltså till en mal iaf???

Hur långt är 2,5 inches???
Så stor ska den bli iaf... ;)
#93 - 1 augusti 2008 15:53
En tum = ca 2.5 cm så den blir 2.5*2.5=drygt 6 cm. Inga stora firrar som växer ur akvariet iaf :)
#94 - 1 augusti 2008 15:54
Olivin skrev:
En tum = ca 2.5 cm så den blir 2.5*2.5=drygt 6 cm. Inga stora firrar som växer ur akvariet iaf :)

Phu... skönt... jag vågar ju inte lita på något som den där tjejen på Bromma Zoo sa... ;) Återigen.. tack för svaren.. :)
#95 - 1 augusti 2008 16:23
Katharina skrev:
Ja, det är den... Gold Ring Butterfly Sucker heter den alltså... jättesöta.. men då räknas den alltså till en mal iaf???

Hur långt är 2,5 inches???

Så stor ska den bli iaf... ;)

Nej de räknas inte till malar utan till karpfiskar - De tillhör samma familj som botior. (Loaches)
#96 - 1 augusti 2008 16:58
Guy Palm skrev:
Nej de räknas inte till malar utan till karpfiskar - De tillhör samma familj som botior. (Loaches)

Jaha.. samma som Tenkare skrev då??! Hmm.. botior.. mina räkor är väl inte i fara??!!! För visst är det botior som gärna äter räkor??! [:o] Tack för hjälpen... [:-174]
#97 - 1 augusti 2008 17:32
Borde inte denna diskussionen vara klar nu? Känns lite surt att se att de kmr nya inlägg i denna tråden hela tiden. Diskussionen är klar, snälla lås tråden..
#98 - 1 augusti 2008 18:22
beerzon skrev:
Borde inte denna diskussionen vara klar nu? Känns lite surt att se att de kmr nya inlägg i denna tråden hela tiden. Diskussionen är klar, snälla lås tråden..

Ha ha... och det jämför du med vilka trådar??? Rottweilertråden lr??? Nattråden??? Lr alla lektrådar???
Så länge folk vill skriva i en tråd så är det väl upp till dem, du kan låta bli att läsa!!!!
#99 - 1 augusti 2008 18:47
Katharina skrev:
Jaha.. samma som Tenkare skrev då??! Hmm.. botior.. mina räkor är väl inte i fara??!!! För visst är det botior som gärna äter räkor??! [:o] Tack för hjälpen... [:-174]

Du kan lugnt ha kvar dem, de kommer inte att röra dina räkor, Är växtätare. Det enda som kanske är lite problem är att de är strömlevande och tycker om kraftig vattenrörelse.
#100 - 1 augusti 2008 20:10
Guy Palm skrev:
Du kan lugnt ha kvar dem, de kommer inte att röra dina räkor, Är växtätare. Det enda som kanske är lite problem är att de är strömlevande och tycker om kraftig vattenrörelse.

Tack för tålmodiga svaren... [:-174]Ja, jag ser att de gärna sitter på bakväggen där pumpen strömmar ut.. Jag tror att de trivs iaf... ;)

Annons