Skit på blästersand

#1 - 27 september 2007 15:59
Hej. Jag har biltemas blästersand i mitt malawi akvarium. Den har fungerat utmärkt för mig och fiskarna verkar gilla den men nu är det så att all skiten lägger sig på sandbotten och det blir fult. så min fråga är hur ni gör för att få bort skiten då det inte går att slamsuga pågrund av att sanden också sugs med.
kan man bara ta och gömma skiten under sanden så att det inte syns eller?
#2 - 27 september 2007 19:39
har man tillräcklig cirkulation så ska det inte samlas smuts på botten!
#3 - 27 september 2007 20:35
Jag använder slamsug och det är knappt någon sand som följer med tycker jag,jag hållerr sugen ovanför en bit och bökar inte runt med den i sanden.Funkar utmärkt och om det någon gång råkar komma med lite extra sand så spolar jag ur den och häller tillbaka.
#4 - 27 september 2007 20:46
Jag har samma problem i mitt malawi kar att det samlas MASSA skit synligt på många ställen. Jag har två inner filter på 1100 resp 1000 l/h i mitt 222 liters (m a o ganska bra cirkulation) Dock så lägger skiten sig i gropar, längs med stenar, etc, etc.

Nu har jag ifs införskaffat ett gäng Malaysiska sandsnäckor som tydligen skall vara bra på att ta hand om bajs å döda växtdelar, så det ska bli intressant och se om dom presterar nått framöver och om man ser resultat...

Använder även "vanlig" slang för att suga upp skiten....funkar det bättre med slamsug eller är det samma princip??

//Anders
#5 - 27 september 2007 20:47
"Slamsugen" har en behållare längst ner som gör att sanden inte åker med ner i hinken/avloppet.
#6 - 27 september 2007 23:26
Ganders....Grattis till snäckorna!! De är jätteeffektiva men det kan ta lite tid innan resultat syns...men de förökar sig gärna så ge inte upp! :D
#7 - 28 september 2007 04:25
Tackar :)
Riktigt sköna små liv det där som är spårlöst borta på dagarna, men så fort lampan släcks så kommer upp ur sanden....Ska hursom bli intressant å se hur de ter sig....=)

MVH
Anders
#8 - 28 september 2007 07:24
Om man vill kan man använda en kort slang med en petflaska på ändan (slamsugare) och suga upp skiten ner i en hink. kommer det med sand så brukar den stanna i hinken när man häller ut resten, om man är lite försiktig,

Annons