Skiten i innerfiltret?

#1 - 26 februari 2005 13:01
Har man för dålig biologisk nedbrytning om man kan se skiten i innerfiltret. Har en eheim 2048 i mitt malawi kar på 180 liter. Tillsammans med den befintliga Juwel pumpen man får till. Juwel pumpen är dock endast fylld med filtervadd som ska fungera som mekaniskt filter och cirkulations pump.

Mvh
#2 - 26 februari 2005 16:33
Nej, det finns inget magiskt i filtret som bryter ned partiklar på nolltid, det kommer alltid att ligga en del synligt skit där....
#3 - 26 februari 2005 17:07
Är det av någon särskild anledning du valt att inte använda Juwels filterkuddar Don Corleone ?
#4 - 27 februari 2005 19:00
Jappz, det är det.

Jag tycker den låter alldeles för högt, så jag vill kunna ha den avstängd på natten och bara låta Eheim pumpen som är mycket tystare gå!

Mvh
#5 - 27 februari 2005 20:33
Är det inte risk att det byggs upp bakterier ändå, som sedan dör när du stänger av på natten och förgiftar vattnet när du slår igång igen på morgonen?
#6 - 27 februari 2005 20:53
[QUOTE=Magnuz]Är det inte risk att det byggs upp bakterier ändå, som sedan dör när du stänger av på natten och förgiftar vattnet när du slår igång igen på morgonen?[/QUOTE]

jag har hört många sejja detta men mina egna erfarenheter har de alldrig varit något problem... fast de e klart jag har bara innefilter satt...

men man bör ha så lite avbrott som möjligt...
#7 - 28 februari 2005 11:31
Jo jag är medveten om risken. Jag var paranoid för det ett tag och bytte filtervadd varje dag. Men efter ett tag så blev det jobbigt och dyrt att byta varje dag :D

Så jag tvättar det istället, och byter filter oftast i samband med vatten byte.

Mvh

Annons