Hur kan man få vattnet att bli rent och fint igen varje gånga jag byter vatten så ser de lika skitigt ut igen. Vad kan man göra för att få de fint? :confused:
Vad har du för pump?
Hur mycket vatten byter du och hur ofta?
Vad för fisk är det i karet?
Vad är det för sand?
Hur gör du vattenbytet, suger du nere vid sanden eller tar du bara ytvatten?
1. Pumpen är en Rena
2. Byter hälften av vattnet
3. Platy, neontetror, black ghost, dalmatinermolly, chokladmal, väderålar, black molly, körsbärsräkor och Hoplosternum thoracatum malar.
4. Gör ett halvt vattenbyte varannan vecka.
5. Jag tar mest av ytvattnet har en dammsugare men den vet jag inte hur den funkar fick den när jag köpte akvariumet. Tror att de fattas delar.
Vad är det för pump, jag menar ytterfilter eller innerfilter?
Jag byter vatten 50% i veckan i mina kar, och har då en lång slang som jag kopplat på en halv 0,5 liters PETflaska som jag suger ovanpå gruset med. Då får du bort allt löst som ligger där och skräpar utan att röra för mycket i sanden.
de är innerfilter. För den slamsugare jag fick med är en slang och sen en plast kåpa längst ner är de bara de som behövs för att kunna göra rent? Sen va de oxå två plattor som man ska lägga på botten när man suger där..
det kan ibland bli problem med med grumlighet när man gör stora (50%) vattenbyten eftersom man rubbar den biologiska balansen ganska mycket. bättre att göra 10-20% byte 1 gång/veckan istället. Vill du ha kristallklart vatten kan du lägga filtervadd i sista facket i filtret! det kan vara så också att ditt filter inte riktigt klarar all din fiskbelastning och hinner aldrig få rent vattnet (alla matrester) tills nästa matningstillfälle och då får man en konstant dimma i karet! Lösningen är i så fall att ha en kraftigare pump som pumpar mer per timme, i ditt fall omkring 1800L/tim... lycka till! eller mata mindre:)
Hur ofta rengör du pumpen?
312 liter är ändå ett ganska stort kar som kräver rening, och skulle du få några hundralappar över så är det inte fel med ett ytterfilter. Då får du stor filtervolym och slipper rengöra detta så ofta, och kör du då dessa pumpar parallellt så vore det f*n om du inte skulle få ett rent vatten.
Sedan när du byter vattnet så är det dumt att krångla till det mer än nödvändigt. Om du inte har en lång slang så köp en trädgårdsslang, fixa till en halv 0,5 liters PETflaska på insuget så är det klart:p. Du leder slangen direkt till toaletten och slipper släpa på hinkar med vatten i tid och otid;)! Köper du även en Gardenakoppling och skruvar denna på en kran så fyller du karet åt andra hållet med.
Det är en bra fråga:confused:.
Jag har Engelsk sjösand 2-3 mm i alla mina kar, men testar finkornig Rådasand i ett kar nu. Personligen så tycker jag det växer sämre där nu än tidigare då Vallisnerian inte skickar lika många utlöpare, men det kanske är för tidigt ännu att dra mina egna slutsatser.
Grovkornigt grus gillar jag inte alls då skiten ramlar rätt ner mellan kornen och det blir som en hård kaka efter ett tag. Men det finns många som gillar detta grus med, ty smaken är som baken;)!
Ja för jag har svart sand vet inte vad de heter riktigt fast funderar om man skulle byta till engelsk sjösten. Den svarta sanden får också skit att synas =/
Det är lite av en smaksak, men jag är väldigt nöjd med den Engelska sjösanden. Storleken och färgen gillar jag skarpt, och den är rundkornig med så mina malar inte skadar skäggtömmarna och det gör inte saken sämre:).
okej. Vet precis hur jag ska göra nu ska rensa ur hela mitt akvarium och fylla de med grus ist och köpa ytterfilter så får ja hoppas på att de blir bättre :)
Ja, där finns det potential kan man säga;).
Jag förstår att du tycker det är ett problem, för så är inte riktigt kul att det ser ut, men det kommer med all sannolikhet att bli bättre:p!
Blir det Engelsk sjösand 2-3 mm eller vad har du siktat in dig på?
När du nu gör om karet så tvätta inte ur ditt innerfilter utan kör det parallellt med ytterfiltret så minskar risken för nitrit och andra otrevligheter nu i omstarten.
Blir engelsk sjösten nu tror de kommer bli finare oxå för då ser vattnet ljusare ut än med svart sand. Jo de med filter kan ja sen jag bytte från mindre akvarium till större =)
de är innerfilter. För den slamsugare jag fick med är en slang och sen en plast kåpa längst ner är de bara de som behövs för att kunna göra rent? Sen va de oxå två plattor som man ska lägga på botten när man suger där..
Slamsugare fungerar med baksug. Står akvariumet en bit ovanför golvet kan du lägga slangen i en hink under akvariumet. Står det tillräckligt högt kan du byta ut slangen som följde med mot en längre och dra den ända till ett avlopp. Min slamsug har en backventil så jag slipper suga ut akvarievattnet med munnen utan bara behöver röra plaströret upp och ner i vatnet ganska häftigt för att få igång ett baksug. Nä du fått baksug kan du trycka ner slamsugen den i gruset får du upp all skit från botten utan att gruset (eller fisk som råkar simma in) följer med.
ps. Jag hade oxå svart grus i mitt 61L kar. Det såg alltid grumligt ut då mitt grus färgade vattnet svart.
Gör det, men ställer du frågan på forumet och det är 10 som svarar så kommer du att få 10 olika svar;).
Gå efter dels din plånbok och sedan att du bildar dig en egen uppfattning om vilken pump som är bra och inte.
En del har filtermedia med till pumpen och andra inte och det är också något att ta med i beräkningen. Sedan är det lite skiftande kvalité på detta innehåll, men det är en helt annan sak.