sköldpaddor under semstern?

#1 - 26 juni 2004 23:06
Hur länge klarar dom sig utan mat?

Hur brukar ni göra?

Tacksam för svar//Hampus
#2 - 8 juli 2004 18:03
Ingen som vet?
#3 - 6 augusti 2004 20:36
inte för att jag har några... men men ....
du kan alltid fråga en som du känner om hon/han kan mata dem... :)
#4 - 13 augusti 2004 09:00
Hej! Jag har inte testat på mina, men jag vet ju att när man sänker temp så sjunker även matsmältningen. Jag TROR att man gradvis skall sänka lite, och samtidigt skära ner på mat. Under ganska lång tid alltså. det är farligt om de är fulla med mat, och matsmältningen går ner för fort, för då ruttnar maten i magen på dem.
Ett tips kan vara att söka och läsa info om hur de går i dvala. Inte för att det är det du vill, men där kan du se hur man gör nedtrappningen. Tyvärr har jag ingen länk, men har själv läst bra info någonstans...
Berätta gärna sedan hur du gjorde, för rätt som det är så är jag i samma sits!
Lycka till!
/Cattebus
#5 - 13 augusti 2004 09:39
Jag tror att det beror lite på hur stora och i hur god form skölpaddorna är hur länge de klarar att gå utan mat. Pröva för säkerhets skull att ställa din fråga på: www.repti.net

Annars får du försöka hitta en sköldpaddsmatare om du är borta länge - någon kanske skall ta hand om post och vattna blommor?
#6 - 20 augusti 2004 00:20
Har du inga vänner som kan ta hand om dom så kan en del djuraffärer passa husdjur för en slant. Vet inte om det gäller alla djuraffärer dock...
#7 - 20 augusti 2004 18:21
Jag var bara borta några dagar och lämnade dom utan någon mat, hade dock frågat i djuraffär innan om dom skulle klara sig, dom klarade sig finfint.=)
#8 - 22 augusti 2004 20:40
När vi skaffade våra så frågade min mamma på Sjöfartsmuséet här i Göteborg (som hade ett rejält akvarium) just detta, och de svarade cirka 2 veckor. Jag försöker undvika det, men de har varit utan mat i perioder uppåt en vecka, det känns ju lite taskigt... [;)] Någon brukar dock gå med på att mata två gånger i veckan.

Det har plötsligt blivit mycket värre nu när man har Endlers guppy i ett annat akvarium...
#9 - 25 augusti 2004 16:33
Okej, tack.

Annons