Skötsel av nya räksorter

#1 - 21 februari 2008 17:16
Ni som har importerat de här nya sorterna. Annica och Evus b la..
Hur går det??
Vad har ni lärt er??
Har ni lyckats att få några bebisar???
Vattenvärden osv???

Jag är bra sugen på de som Annica köpte, bilder Annica??? Men man vill ju gärna veta säkert hur man ska sköta om dem först.. [:o]
#2 - 28 februari 2008 19:42
Hej, mina räkor från Tyskland äter ömsar skal och mår bra men jag har inte sett någon rom än. De kallas Caridina spec."Kardinal"
Har Uppsalas kranvatten i burken pH ligger på 7,5 och hårdheten på 8.
#3 - 29 februari 2008 12:35
Nää, vad läckra. [:-174] Hur många köpte du och ser du om några är honor??? Vad betalade du för dem??? Åhh.. vad jag är sugen men man vill ju gärna se att det blir någon avkomma också först..
#4 - 29 februari 2008 14:15
Åhh... Håller med Katharina! Vill ha!!!

Skicka gärna pm om ovanstånde frågor till mig! :p

Lycka till med skönheterna!

Mvh Eva
#5 - 29 februari 2008 15:00
gud va snygga räker
#6 - 1 mars 2008 13:50
Undrar om ynglen utvecklas i sötvatten?
#7 - 1 mars 2008 14:06
Här finns lite fakta om Sulawesiräkorna om ni inte sett det tidigare.
#8 - 1 mars 2008 16:19
Jättebra info, tack Sonja! :)

Mvh Eva
Guest
#9 - 2 mars 2008 15:34
Jag har några Caridina sp. "sulawesi" och de går just nu i en plastpåse:p

Nä men de kommer att gå i ett högt pH 7.8-8 typ.
#10 - 2 mars 2008 19:43
Lutt skrev:

Hur ser de ut? Bild om du har möjlighet :)
Köpte du genom djuraffär eller import?
Guest
#11 - 2 mars 2008 20:29
Paatsu skrev:
Hur ser de ut? Bild om du har möjlighet :)

Köpte du genom djuraffär eller import?

samma räka som annika har....troligen de första exemplaren som säljs i sverige iaf enligt mikael håkansson.
#12 - 2 mars 2008 23:50
Sonja skrev:
Här finns lite fakta om Sulawesiräkorna om ni inte sett det tidigare.

De är alltså inte likadana som Annika har? Annikas heter Kardinal.

Hur mycket är 80-82 grader farenheit? Skulle de ha saltvatten till bebisarna?? Jag och engelska... phu... blir alldelles matt bara av att gå in på sidan.. ha ha.. ;)
#13 - 2 mars 2008 23:53
Lutt skrev:

Hur många har du då??? Och var köpte du dem??? Hur mycket kostade de??? :D
#14 - 3 mars 2008 00:10
Katharina skrev:
Hur många har du då??? Och var köpte du dem??? Hur mycket kostade de??? :D

Det är tydligen ett väldigt känsligt ämne för honom..
#15 - 3 mars 2008 09:02
maria_ skrev:
Det är tydligen ett väldigt känsligt ämne för honom..

Jag tror att han har blivit försedd med munkavel.. I Japan är uppfödarna jättehemliga med var de har köpt sina räkor osv... De har t om alias när de säljer för att ingen ska hitta dem...
Jag tror att Lutt&CO har blivit inspirerade... :D
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 3 mars 2008 09:12
De nya Sulawesi-arterna kommer in ganska regelbundet, men det är väldigt få varje gång. Dom ligger runt 400-500 kr/st ut i handeln, men eftersom tillgången är så begränsad finns det i bara några få affärer. De få som som skickas ut till affärerna går ofta direkt ut till odlare eller andra specialintresserade.
Guest
#17 - 3 mars 2008 19:07
Ja vi kan ju kalla dom kardinal men det är ju vad tyskarna har hittat på, de kommer nog att bli beskrivna inom en snar framtid. De skall inte behöva salt utan det skall vara en äkta sötvattensart, tyckte han sa att han/dom fångade dom på en ganska hög höjd och långt in i bushen.

Jag köpte alla som han hade och som fohrman säger så kommer de in i mycket små mängder, men med mina "kardinaler" så var det första gången som han fick hem dom.
#18 - 3 mars 2008 19:22
Katharina skrev:
Nää, vad läckra. [:-174] Hur många köpte du och ser du om några är honor??? Vad betalade du för dem??? Åhh.. vad jag är sugen men man vill ju gärna se att det blir någon avkomma också först..

Jag köpte fyra stycken á 32 euro styck. En dog redan första dygnet efter att jag kommit hem från Tyskland men den räkan var ganska liten och såg rätt klen ut. De andra tre verkar trivas bra.
#19 - 3 mars 2008 23:40
Annika skrev:
Jag köpte fyra stycken á 32 euro styck. En dog redan första dygnet efter att jag kommit hem från Tyskland men den räkan var ganska liten och såg rätt klen ut. De andra tre verkar trivas bra.

Hå hå... Det var inga dåliga pengar... Hmm, jag tror att jag väntar lite.. Jag kan ju se att ni får några bebisar först också så de inte bara dör ut.. [:o] Ni är försökskaniner, du och Lutt.. :D

Men jag är riktigt sugen... De är jättesnygga.. Räknas dina som svarta??
#20 - 11 mars 2008 07:38
Några nya bilder
#21 - 11 mars 2008 07:42
Åhh...
#22 - 11 mars 2008 08:13
Imorrn får jag en bunt C. cf. spongicola "Freshwater Harlequin" ^^ Oh yeah...

//C
#23 - 11 mars 2008 08:52

//C

Bläää... Du kan gå och gömma dig ett tag, tycker jag.. :D :D :D

Nää, skojar bara..

Vad fick du betala??? Var köpte du dem?? Ska de skötas likadant???

[COLOR=Red]OBS. Sonja la in en länk på sidan 1 om någon vill titta på dem..[/COLOR]
#24 - 11 mars 2008 09:04
Är det flera arter från samma sjö eller är det olika färgformer (morph)?
Det är väl endast stora grossiter som kan ta in dessa med bra kontakter med exportörer och odlare. Det är väl lite som de flesta färgsprakande nyheter, dyrt ibörjan och hemligt med efter ett tag blir det mer humana priser. Se bara på "Galaxy" microrasboran som var förra årets hit.
#25 - 11 mars 2008 11:53
Jag vet inte riktigt vad jag får betala ännu, men det ryktas om inköp + moms ;)

Dom kommer från Imazo, och vad jag läst mig till så vill dom ha samma vattenparametrar i stort sett.

Återkommer garanterat med rapport imorrn kväll :)

//C
#26 - 12 mars 2008 19:38
Det blev inga :(
Fanns inga hos leverantören.

Ah well, får försöka någon annan gång :(

Besvikelsen är stor :(

//C
#27 - 12 mars 2008 20:18
Om du vill så tar Janne Wester hem. Han erbjöd mig i dag men det är möjligt att de också kommer från Imazo.

Han har tagit hem en omgång, jag tror att de var 5 st varav 3 döda (som jag såg infrysta). Frågan är väl hur bra de klarar att skeppas runt och koppas in flera ggr? jag tror att det bästa är att beställa direkt från "mimbon" i tyskland i sådana fall... //Eva
#28 - 12 mars 2008 20:53
Fast betalar man flera hundra kronor för en räka så tycker man ändå att Imazo borde hålla de tillräckligt länge i karantän att de klarar av en resa till.

Egentligen borde man försöka ta kontakt med nån i Indonesien som kan skeppa hit istället för att gå igenom flera mellanhänder. Får väl hoppas det dyker upp några säljare på Aquabid eller nåt som är från Indo.
#29 - 12 mars 2008 21:10
Mjo, det vore ju faktiskt det absolut bästa.

//C
#30 - 1 april 2008 16:17

//C

Jag håller på att koppa in 10 st av dessa http://www.planetinverts.com/Harlequin_Shrimp.html nu:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 1 april 2008 16:25
Paatsu skrev:
Fast betalar man flera hundra kronor för en räka så tycker man ändå att Imazo borde hålla de tillräckligt länge i karantän att de klarar av en resa till.

Dom håller dom rejält länge i karantän och sedan är vissa av de nya arterna extremt transportkänsliga, medan andra inte alls är så känsliga.
De tåliga arterna har också sjunkt rätt rejält i pris (t.ex. den som ansjo länkar till) och orsaken till det är just tåligheten.

Vad gäller skötseln så har jag svarat lite om det i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114311
#32 - 1 april 2008 18:04
ansjo skrev:
Jag håller på att koppa in 10 st av dessa http://www.planetinverts.com/Harlequin_Shrimp.html nu:D!

Riktigt fina!
Vad gick de lös på? Nästan så man är sugen på att tänka sig att kanske råka...
#33 - 1 april 2008 18:07
Utpriset i affär har sjunkit den sista tiden på dessa, så de ligger på ca 220:-/st jämfört med tidigare pris runt 300:-.
Kan undra vad kilopriset är;)?
#34 - 1 april 2008 18:13
ansjo skrev:

Jädrar vad roligt! :D Lycka till med dom och lova att du berättar för oss hur det går!!! :)
#35 - 1 april 2008 19:19
Leonard skrev:
Jädrar vad roligt! :D Lycka till med dom och lova att du berättar för oss hur det går!!! :)

Yes, I promise:p!
#36 - 3 april 2008 20:18
Annica och Ansjo!!! Berätta hur det går och hur ni håller dem!!! [:-174]
#37 - 3 april 2008 20:27
evus skrev:
Om du vill så tar Janne Wester hem. Han erbjöd mig i dag men det är möjligt att de också kommer från Imazo.

Han har tagit hem en omgång, jag tror att de var 5 st varav 3 döda (som jag såg infrysta). Frågan är väl hur bra de klarar att skeppas runt och koppas in flera ggr? jag tror att det bästa är att beställa direkt från "mimbon" i tyskland i sådana fall... //Eva

Jag tror att jag ska ta och prata med Janne... Måste prata om kar och pumpar med honom också.. Min karl har kommit på att han ska bli räkodlare :D Han har gått ihop med en arbetskompis och beställt gröna och gula räkor samt neonblå Posthornar... :D Han ska konkurrera ut mig med kar, säger han... Kul att han har blivit akvarist han också... Det tog 1 år och en arbetskompis... :)

Jag förstår ju tyska så dåligt... Jag förstår inte hur man handlar från mimbon.. Jag fick inte fram några priser heller... Men det var inga problem att förstå hur man handlar på fashop.de
Men där hade de inte de svarta Kardinalerna ännu... [:-174]

Annons