skötsel malawi???

#1 - 3 oktober 2003 12:42
vi har nyligen startat upp ett malawikar (vanliga mbunas) igen och jag har insett att jag vet betydligt mycket mer om sydamerikanska ciklider än om afrikanska.

jag vet att malawin inte tål röda mygglarver och att man ska undvika varmblodiga djur mm som foder, men vad precis aka man ge dem att äta? cyclops, artemia osv??? eller ska man göra någon form av räkmix???

jag har dessutom förstått att man bör tillsätta bikarbonat i vattnet (använde själv 20g/100l är det lagom?) och hur är det med salt? ska det tillsättas och i vilka mängder i sådant fall.

temperaturen satte vi på 26grader och vi har sand och kalksten, samt grottor av lavasten åt dem

tacksam för alla svar //steffo
#2 - 3 oktober 2003 12:54
Hejsan
Jag ger mina malawisar räkmix enligt detta recept:
0,4kg oskalade räkor
0,4 kg ärtor
15st musslor
1tsk askorbinsyra
2ägg
kör detta i mixer till pure ev med lite vatten för att mixa lättare.
Jag tillsätter 30ml bikarbonat/100l+ 0.5msk grovsalt utan jod/100l
vissa säger att det inte är nödvändigt med salt men jag häver i det iaf. Din temp och grottor och bottenmaterial duger bra.
#3 - 3 oktober 2003 12:56
tack så mkt!!!
//steffo
#4 - 3 oktober 2003 13:53
Jag kör med 3 dl salt per 100 l, men det beror på att jag har en grön kulfisk i samma akvarium. Men mina malawisar verkar gilla det, så du behöver inte vara rätt för att skicka i en del salt. Jag tror att typ 1 dl/100 l kan vara lagon i ditt fall.
#5 - 4 oktober 2003 07:16
nu har jag läst på ett annat ämne här jag hittade och där nämndes "röd räkmix" och "grön räkmix" vad är skillnaden??

Annons